فصل سوم: فروش موفق - بخش اول

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌که منجر به پیوند دائمی با مشتریان بشود مهندسی تمامی عملیات (اعم از موفق و ناموفق) ضروری است.

فروش موفق

وقتی وینس لومباردی از تیم نیویورک جایانت به مربیگری گرین بی پکرز در ویسکانسین رسید تیم او چندین سال بود که نتایج بسیار بدی کسب می‌کرد. وقتی از او پرسیدند چه تغییری ایجاد خواهد کرد تا تیمش را در حد قهرمانی قرار دهد؛ او از این عبارات مشهور استفاده کرد: «ما قرار است میان تیم‌های فوتبال لیگ ملی در شوت زدن دویدن پاس دادن و توپ‌گیری بهترین شویم ما می‌خواهیم در آنچه اصل و اصول است در حد عالی قرار بگیریم. او در ادامه حرفش گفت: «ما می‌خواهیم چنان بدویم و چنان بازی کنیم که حتی اگر تیم مقابل بدانند که ما چه می‌کنیم نتوانند ما را متوقف سازند.» فروشندگان با عملکرد بالا آن‌هایی هستند که قبل از هر چیز اصول موفقیت در فروش را آموخته‌اند و در این اصول به حد عالی رسیده‌اند.

 

مشاهده کتاب‌های دیگر حوزه موفقیت

 

-اصول موفقیت در فروش

هفت مورد مهم هستند که اثربخشی فروش را مشخص می‌سازند در هریک از این هفت زمینه از یک (پایین) تا ده (زیاد) به خود امتیاز بدهید. توجه داشته باشید که نقطه ضعف در هر یک از این موارد می‌تواند مانع از آن شود که به فروش بالقوه خود دست یابید.درواقع ضعیف‌ترین مهارت کلیدی شما بیش‌ترین مقدار فروش شما و میزان درآمد شما را مشخص می‌کند گاه برطرف کردن این نقطه ضعف می‌توان منجر به افزایش فراوان در میزان فروش شما شود. این هفت مورد به قرار زیر هستند:

۱. مشترییابی: وقتتان را صرف مشتریان بالقوه بیش‌تر و بهتر بکنید.

۲. اعتماد و ارتباط مؤثر برقرار کنید: کاری کنید که مشتری بالقوه شما را دوست بدارد، به شما اعتماد کند و بخواهد نیازها و مسائلش را با شما در میان بگذارد.

۳. شناسایی نیازها: برای پرده‌برداری از مسائل حقیقی از خواسته‌ها و نیازهای مشتریان بالقوه سؤالات دقیق و ساختاردار بکنید. سعی کنید این سؤالات در رابطه با آن چیزهایی باشد که می‌فروشید.

۴. ارائه کردن:از مطالب عمومی و کلی به موارد خاص بروید و به مشتریان واجد شرایط خود بگویید که محصولات شما
بهترین گزینه برای آن‌ها در این مقطع زمانی است.

۵. جواب دادن به اعتراضات و مخالفت‎‌ها: به اعتراضات خریدار بالقوه پاسخ‌های محکم و منطقی بدهید بدانید که اکثر خریداران روی قیمت و کیفیت کالای شما سؤال دارند.

۶. قطعی کردن فروش و تقاضای اقدام کردن: صحبت دربارۀ فروش را به سطحی رضایت‌بخش برسانید و برگۀ سفارش را به امضای طرفین برسانید.

۷. تقاضای خرید دوباره و معرفی مشتری جدید به شما:از خدمات مشتریان شایسته استفاده کنید. کاری کنید که او از فروش شما به اندازه‌ای راضی باشد که دوباره بخواهد از شما خرید کند و محصولات شما را برای خرید به دوستان و آشنایانش توصیه نماید. امتیازهای خود را در هفت مورد جمع‌آوری نمایید و رقم به دست آمده را به عدد ۷ تقسیم کنیم اگر متوسط امتیاز شما کم‌تر از ۵، باشد، نتایج فروش شما کم‌تر از رضایت‌بخش است و آن زمینه‌ای که کم‌ترین امتیاز را در آن، گرفتید احتمالاً بیش از هر عامل دیگری مانع پیشرفت شما می‌شود.

 

- الگوهای جدید و قدیم فروش

تقریباً همه فروشندگان برجسته از الگوی جدید فروش استفاده می‌کنند این الگو با الگوهای قدیم کاملاً متفاوتند. هنوز بسیاری از فروشندگان از روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند هر یک از الگوها جدید یا، کهنه از چهار بخش تشکیل می‌شوند. بخش اول الگوی قدیمی حدود ۱۰ درصد با اولین تماس شروع می‌شود فروشنده با مشتری بالقوه ملاقات می‌کند و عبارتی شبیه این را تحویل او می‌دهد (سلام، حال شما چطور است؟)قبل از شروع گفت‌وگویی کوتاه دربارۀ حرف‌های خودمانی و نتایج آخرین مسابقات فوتبال خریدار و فروشنده با هم سلام و علیک می‌کنند و بعد فروشنده مستقیماً به سراغ اصل مطلب می‌رود و صحبت دربارۀ فروش شروع می‌شود. بخش دوم الگوی قدیمی این است که فروشنده باید بفهمد کسی که با او حرف می‌زند اختیار خرید دارد یا ندارد. فروشندگان قبل از این‌که وقت خود را صرف کنند و با کسی که اجازه و مسئولیتی در زمینه خرید ندارد حرف بزنند، باید مطمئن شوند که این شخص می‌تواند خرید کند. سومین بخش الگوی قدیمی توضیح دادن کیفیات کالا به مشتری و بعد متقاعد کردن او به خرید کردن است.و بالاخره بخش پایانی الگوی قدیمی، فروش، حدود ۴۰ درصد فرایند فروش، قطعی کردن فروش است قبلاً فرض بر این بود که فروش کردن یا نکردن بستگی به توانایی فروشنده در قطعی کردن فروش دارد.

فروش چیزی است که یا ذاتاً در آن قوی هستید یا به‌هیچ‌وجه از پس آن برنخواهید آمد برخی با اعتماد‌به‌نفس بالا مهارت‌های ارتباطی عالی و توانایی متقاعد کردن دیگران به خرید به دنیا می‌آیند بقیه چنین توانایی‌هایی ندارند؛ اما این کاملاً غلط است. همه می‌توانند فروشنده خوبی باشند. کافی است آن را یاد بگیرند. به ناخودآگاه خود برای فروش موفق انگیزه دهید. همین الان به لیست کارهای امروزتان نگاهی بیندازید بیرون بردن زباله یا خرید دستمال توالت؛ اما این لیست فقط برای کارهای خانه نیست، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای فروشندگان هم باشد.

لیست‌های وظایف روش مطمئنی برای استفاده از قدرت ناخودآگاه و کسب اهداف هستند. ناخودآگاه نقش پررنگی در شغل یک فروشنده بازی می‌کند، مثلاً این‌که فروشندگان با واکنش‌های شهودی به حالات صورت و زبان بدن مشتری احتمالی را درگیر نگه می‌دارند. با نوشتن کارها در یک فهرست ساده به ناخودآگاه خود چارچوبی برای عمل می‌دهید. با نوشتن فهرستی نه از اهدافتان بلکه از دلایل خود برای رسیدن به این اهداف شروع کنید. هرچه لیست طولانی‌تر باشد، انگیزه بیش‌تری خواهید یافت چرا؟ چون هر دلیل در واقع تکه‌ای از مهمات مورد نیاز برای ذهن ناخودآگاهتان است.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب فروش

 

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

چالش تامین 800 هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج: آیا شدنی است؟

در سرزمینی که ازدواج، سنگی گران بر دوش جوانان شده، وام ازدواج ناجی بسیاری از آرزوهاست. اما صف‌های طویل و بروکراسی اداری، کام بسیاری از زوج‌های جوان را تلخ کرده است. در این میان، زمزمه‌هایی از کمبود من

تعطیلی شنبه‌ها: بانک‌ها هم خواهان تعطیلی در این روز هستند

زمزمه‌های تعطیلی شنبه‌ها در ایران قوت گرفته است! این بار نوبت بانک‌هاست که خواستار تعطیلی در این روز باشند.آیا این خبر صحت دارد؟! جزئیات این درخواست و حواشی پیرامون آن را در این مقاله از شش‌دنگ بخوانی

ارز توافقی: امیدی برای آینده اقتصاد ایران یا تلاشی برای حفظ وضع موجود؟

در شرایطی که اقتصاد ایران با چالش‌های متعددی از جمله نوسانات بازار ارز، تورم بالا و ناترازی در نظام بانکی روبرو است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدامات مختلفی را برای ثبات و پایداری اقتصادی در پیش

فاز 6 پردیس محله ای نوظهور

فاز ۶ پردیس در سال 1400 به طور رسمی به لیست فازهای شهر جدید پردیس اضافه شد. این موضوع در جلسه‌ای که در تاریخ 20/4/1400 با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پردیس برگزار شد، به طور رسمی اعل

فاز 5 پردیس برای دوستداران سکوت و آرامش

فاز ۵ پردیس در سال 1398 به طور رسمی به لیست فازهای شهر جدید پردیس اضافه شد. این موضوع در جلسه‌ای که در تاریخ 20/4/1398 با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پردیس برگزار شد، به طور رسمی اعل

فاز ۴ پردیس نگینی در حال تراش

فاز ۴ پردیس به عنوان یکی از جدیدترین فازهای شهر جدید پردیس، در مرحله ساخت و ساز قرار دارد. این فاز با معماری نوین و مدرن، امکانات رفاهی پیشرفته، فضای سبز وسیع و چشم‌اندازهای زیبا، پتانسیل تبدیل شدن به

فاز ۳ پردیس نگینی درخشان در شهر جدید پردیس

فاز ۳ پردیس به عنوان جدیدترین و مدرن‌ترین فاز شهر جدید پردیس، با معماری چشم‌نواز، امکانات رفاهی پیشرفته، فضای سبز وسیع و امنیت بالا، به نگینی درخشان در این شهر تبدیل شده است.

همه چیز درباره زندگی در فاز 2 پردیس

فاز ۲ پردیس، به عنوان یکی از جدیدترین فازهای شهر جدید پردیس، این حسرت را به واقعیت تبدیل می‌کند. این فاز که در شمال شرقی پایتخت ایران واقع شده است، گویی از دل رؤیاها بیرون آمده و بر زمین نشسته است.

فاز 1 پردیس نگین درخشان البرز

فاز ۱ پردیس به عنوان نخستین فاز این شهر جدید، از سابقه و قدمت بیشتری نسبت به سایر فازها برخوردار است. این فاز با وسعت تقریبی 1200 هکتار، شامل 14 بلوار، 12 میدان و 350 مجتمع مسکونی است که بیش از 50 هزا

فرمول جدید تبدیل رهن به اجاره در سال 1403

باز هم فصل جابجایی فرا رسید و بازار مسکن، پر رونق تر از همیشه، شاهد رفت و آمد مستاجران و موجران است. در این میان، یکی از چالش های همیشگی این فصل، "تبدیل رهن به اجاره" است.

رقابت در بازار خودروهای برقی: کانادا به دنبال افزایش تعرفه‌ها علیه چین؟

شاید بتوان این اقدام را پاسخی به اقدامات پیشین ایالات متحده دانست. آمریکا که رقیب دیرینه کانادا در بسیاری از عرصه‌ها به شمار می‌رود، پیشتر تعرفه‌های خود را بر خودروهای الکتریکی چینی به طور قابل توجهی

رقابت نفس‌گیر در میان اروپایی‌ها؛ کدام کشور کمترین تورم را دارد؟

در میان آشفتگی‌های اقتصادی کنونی، نرخ تورم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای این قاره با چالش‌های متعددی در این زمینه روبرو هس