فصل اول: بازاریابی - بخش پنجم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و بیلبورد استفاده می‌کردند.

بازاریابی یکنواخت

شرکتی که از استراتژی بازاریابی یکنواخت استفاده می‌کند، احتمالاً تصمیم می‌گیرد بخش‌های مختلف بازار را نادیده گرفته و با یک نوع محصول (و نه یک محصول) وارد کل بازار شود. شرکت محصولی را که موردنیاز عموم است به بازار عرضه کرده و تنها به بخش خاصی از بازار توجه نمی‌کند. این شرکت برنامه بازاریابی و محصول خود را به‌گونه‌ای طرح‌ریزی می‌کند که موردتوجه عده زیادی از خریداران باشد و در تبلیغات و توزیع به‌صورت انبوه عمل کرده و می‌کوشد تصویر بهتری از محصول را در ذهن مردم ایجاد کند. در بازاریابی یکنواخت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. هرچقدر نوع محصول محدودتر باشد، شرکت می‌تواند در هزینه‌های تولید، انبارداری و هم‌چنین حمل‌ونقل صرفه‌جویی بیشتری نماید.

شرکتی که ازنظر برنامه‌های تبلیغاتی به‌صورت یکنواخت عمل می‌کند، هزینه‌های کمتری را صرف کرده و هم‌چنین در هزینه‌های برنامه‌ریزی، تحقیقات بازاریابی و مدیریت محصول نیز کاهش هزینه خواهد داشت. امروزه بیشتر بازاریاب‌ها در مورد این استراتژی توافق نظر ندارند. به هنگام عرضه یک محصول که بتوان به‌وسیله آن نیازهای همه مشتریان را ارضا نمود، شرکت با مسائل زیادی روبه‌رو خواهد شد. هنگامی‌که چندین شرکت به این‌گونه عمل نمایند، رقابت شدیدی به وجود خواهد آمد و در بازارهای کوچک‌تر رضایت کمتری حاصل خواهد شد. نتیجه نهایی این است که به دلیل هزینه بالای رقابت، امکان دارد بخش‌های بزرگ‌تر بازار از سودآوری کمتری برخوردار باشند. البته باید توجه داشت که بخشی از محصولات هستند که تقریباً پاسخگوی نیازهای همه اقشار جامعه می‌باشند. این محصولات که در برخی موارد از آن‌ها از "مایحتاج عمومی" تعبیر می‌شود در صنایع غذایی بسیار متداول هستند، ازجمله نان، نمک، آب شرب و غیره.

جدول شماره یک

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب‌ کاربردی

بازاریابی متمایز

شرکتی که از بازاریابی متمایز (یا چندگانه) استفاده می‌کند بازار را به بخش‌های مختلف تقسیم نموده و برای هر بخش از بازار محصول خاصی را طراحی و برنامه‌ای جداگانه جهت بازاریابی تدوین می‌کند. این شرکت‌ها از طریق عرضه محصولات متفاوت و اجرای برنامه‌های بازاریابی گوناگون، در تلاش‌اند تا در هر بازاری از یک پایگاه محکم برخوردار شوند و فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. آن‌ها امیدوارند که در هر بازاری دارای شهرت نیکو شده و مشتریان نسبت به محصولات یا خدمات آن‌ها وفادار گردند و مجموعه‌ای از محصولات موردنظر گروه‌های مختلف را عرضه نمایند. آن‌ها می‌کوشند در هر بازاری به‌عنوان رقیب قدرتمند درآیند. اصولاً بازاریابی متمایز با چندگانه باعث می‌شود کل فروش در مقایسه با بازاریابی یکنواخت افزایش یابد و در زمان کنونی تعداد زیادی از شرکت‌ها این استراتژی را در پیش‌گرفته‌اند. البته بازاریابی‌های متمایز یا چندگانه باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. ارائه محصول باب طبع مشتریان هر بخش از بازار مستلزم تحقیقات بیشتر، فعالیت‌های مهندسی و کارهای هزینه‌بر است. معمولاً هزینه‌های تولید ده واحد از ده نوع محصول بسیار بیشتر از هزینه تولید ده واحد از یک نوع محصول خواهد شد. ارائه برنامه‌های بازاریابی متفاوت برای بخش‌های جداگانه مستلزم هزینه‌های اضافی است که باید برای تحقیقات بازاریابی، پیش‌بینی و تجزیه‌وتحلیل فروش، برنامه‌ریزی جهت ترویج و گسترش و مدیریت توزیع به مصرف برسد. تلاش در تأمین نیازهای بخش‌های مختلف بازار و انجام دادن تحقیقات متفاوت باعث هزینه‌های اضافی می‌شود. بنابراین شرکت باید بتواند فروش خود را بالا ببرد تا هزینه‌های اضافی ناشی از استفاده از استراتژی بازاریابی چندگانه، جبران شود.

جدول شماره دو

مشاهده کتاب‌های دیگر حوزه موفقیت

بازاریابی متمرکز

بازاریابی متمرکز سومین نوع بازاریابی است و به‌ویژه مناسب شرکت‌هایی است که منابع محدود دارند. یک شرکت به‌جای این‌که به دنبال سهم بخش کوچکی از یک بازار بزرگ باشد می‌کوشد بخش بزرگی از یک یا چند بازار کوچک را به خود تخصیص دهد. در مورد فعالیت‌های تجاری که تازه شروع می‌شود، شرکت برای تثبیت وضع خود و به دست آوردن جایگاهی در برابر شرکت‌های رقیب، بهتر است از بازاریابی متمرکز استفاده کند. شرکت از مجرای بازاریابی متمرکز می‌تواند در بخش‌هایی از بازار یا خرده بازارها جایگاه و پایگاه خوبی به دست آورد. زیرا در مورد نیازهای مشتریان اطلاعات بیشتری به دست می‌آورد و در این زمینه کاری مشهور می‌گردد. چنین شرکتی می‌تواند صرفه‌جویی نماید، زیرا در تولید یک محصول، توزیع و تبلیغ آن تخصص زیادی پیدا می‌کند. اگر بخش موردنظر خوب انتخاب شود، شرکت می‌تواند از نرخ بازده سرمایه بالایی برخوردار شود.

 از سوی دیگر بازاریابی متمرکز مستلزم ریسک بیشتری است. امکان دارد شرکت‌های رقیب و قدرتمند وارد همان بخش از بازار شوند. ازاین‌رو بهتر است شرکت‌هایی که قصد استفاده از بازاریابی متمرکز را دارند در چند بخش کوچک شروع به کار نمایند. پیشرفت‌های سریع در رایانه و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است تا بازاریاب‌های بزرگ که به‌صورت انبوه فعالیت می‌کردند با بازاریاب‌های متمرکز تبدیل شوند. این بازاریابی‌های با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مشتریان، بازارهای انبوه را به گروهی از بازارهای کوچک تقسیم نموده‌اند. درواقع آن‌ها مشتریان بالفعل خود را به تعدادی بخش بازار متمایز تقسیم کرده و برای هر بخش برنامه بازاریابی متمایزی تدارک دیده‌اند.

جدول شماره سه

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب فروش موفق

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا