فصل سوم: فروش موفق - بخش ششم

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌که منجر به پیوند دائمی با مشتریان بشود مهندسی تمامی عملیات (اعم از موفق و ناموفق) ضروری است.

تعریف راهبردهای مؤثر برای فروش

برای موفقیت در فروش به تدبیری زودهنگام به نام هدف‌گذاری در فروش احتیاج دارید. بد نیست ابتدا به اهمیت هدف‌گذاری فروش بیشتر پی ببریم هدف‌گذاری درست مزیت‌های زیر را دارد:

 

جلوگیری از تلف شدن وقت

بالا رفتن آمار فروش قطعی

بهره‌برداری از اصل «پارتو» که طبق آن ۸۰ درصد از درآمد فروش از طرف فقط ۲۰ درصد از مشتریان حاصل می‌شود اهمیت هدف‌گذاری درست در این است که وقتی بخواهید محصول یا خدمتتان را به کسی بفروشید که نیاز چندانی به آن ندارد، به کار بردن تمامی آمار ارقام و تکنیک‌های فن بیان و فروش بی‌فایده خواهد بود؛ چون از ابتدا هدف‌گذاری، درست انجام نشده و به اصطلاح سراغ آدم درست نرفته‌اید. اطلاعات مربوط به مشتریان را ابتدا به این سه دسته تقسیم کنید:

۱) مشتریان موجود: در مورد مشتریان حال حاضر خود کمی بیش‌تر تحقیق کنید ببینید آن‌ها چه ویژگی مشترکی باهم دارند؟ کدام یک بیش‌ترین سود را برایتان رقم می‌زنند.

۲) مشتریان: رقبا در این مرحله باید بررسی کرده و ببینید که ویژگی‌های مشتریان رقبایتان، چیست رقبایتان چه نوع مشتریانی را هدف گرفته‌اند و چرا.

 ۳) آرشیوهای موجود: در حین تحقیقات، فوق، سعی کنید که انواع منابع دیگر را در رابطه با مشتریان موجود و مشتریان رقبا به دست آورده و خصوصیات جمعیت‌شناسی آن‌ها را از جمله سن منطقۀ سکونت سطح تحصیلات، سطح، درآمد، نوع فرهنگ و آداب‌ورسومشان استخراج کنید.

 

مشاهده کتاب‌های دیگر حوزه موفقیت

 

۴) هدف‌هایتان را بخش‌بندی کنید

در بین مدیران و فعالان بازاریابی و فروش، به بخش‌بندی، سگمنت‌گذاری نیز گفته می‌شود. این کار به خصوص وقتی ضروری می‌شود که بیش از یک هدف برای فروشتان پیش‌بینی کرده باشید و یا آنکه هدف‌تان یک گروه وسیع را شامل شود. بسیاری از تیم‌های فروش اهداف خود را بخش‌بندی کرده و برای هر هدف، اکیپ خاصی را مأمور می‌کنند.

۵) تغییرات لازم را انجام دهید

نکتۀ بسیار مهم دیگر این است که شما برای فروش یک محصول واحد به مشتریان بازار هدفتان باید نسبت به افراد، شیوه‌های متعددی به کار ببرید. به‌طور مثال شاید قیمت محصول شما برای گروهی از مشتریانتان نسبتاً گران باشد؛ ولی برای گروهی،دیگر قیمت مناسبی باشد. لازم یک جریان مشتریان بالقوه ایجاد کنید وقتی که مشتریان و بازار هدف‌تان را به درستی انتخاب کرده و آن‌ها را طیف‌بندی کردید، لازم است که جریانی از مشتریان بالقوه به وجود بیاورید.

برای این کار به این موارد عمل کنید

شبکه‌های اجتماعی مناسب انتخاب کنید: برخی از بخش‌بندی‌های مشتریان از شبکه‌های اجتماعی خاصی استفاده می‌کنند که باید این موضوع را در نظر بگیرید. به بازاریابی محتوایی بپردازید و بهترین محتواها را تولید کنید: شما با نوشتن محتوای هدفمند می‌توانید مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید.

 

بهترین محتوای ممکن را تهیه کنید

باید برای بازاریابی محتوایی نیز اهداف و استراتژی مشخصی تعیین کرده و دقیقاً بدانید برای چه کسی و به چه منظور و در چه زمینه‌هایی می‌خواهید تولید محتوا کنید.

از آگهی‌های تبلیغاتی بهره ببرید اگر بودجه‌ای برای دادن آگهی در نظر گرفته‌اید، هم مشخصات جمعیت شناختی طیف مورد خطابتان و هم نحوۀ رفتار آ‌ن‌ها در محیط‌های دیجیتالی و غیر دیجیتالی را در مورد آگهی‌های تبلیغاتی بررسی کرده و نسبت به شرایط آن اقدام به انتشار آگهی کنید. از بازاریابی ایمیلی برای تداوم جریان مشتریان بالقوه استفاده کنید استفاده از بازاریابی ایمیلی علاوه‌بر فوایدی که دارد باعث خواهد شد گروهی دیگر از مشتریان بالقوه با محصولات شما آشنا شوند و در آینده‌ای نسبتاً نزدیک برخی از آن‌ها از شما خرید کنند. مشتریان را فیلتر کرده و متقدمین را مشخص کنید هنگام جذب انسان‌ها به برند و محصولاتتان، به شناسایی آن‌ها تفکیک و فیلتر کردن‌شان و مشخص کردن مشتریانی که مقدم هستند نیاز خواهید داشت.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب‌ کاربردی

 

شناسایی و ارزیابی مشتریان بالقوه

در شناسایی مشتریانتان می‌توانید از دیدگاه نوع بازاری که به آن تعلق دارند نیز به موضوع نگاه کنید. در این قسمت مهم‌ترین روش‌های شناسایی مشتری برحسب نوع بازاری که به آن تعلق دارند را توضیح می‌دهم:

۱. بازار مشتریان انتخاب‌کننده اگر مثلاً میز کودک تولید می‌کنید باید متوجه باشید که مشتری شما کودکان نیستند بلکه والدین آن‌ها هستند؛ بنابراین کودکان فقط مصرف‌کننده‌اند و خریدار، والد کودک است که انتخاب می‌کند و باید سلیقه‌های او را در نظر بگیرید. در حقیقت باید توجه داشته باشید که در برخی محصولات یا خدمات مصرف‌کننده با خریدار متفاوت است و این موضوع را در برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فروش خود به یاد داشته باشید.

۲. بازار B۲B و B۲C

شرکت‌ها می‌توانند با شرکت‌های دیگر (بیزنس با بیزنس) و یا به‌طور شرکت با افراد بیزنس با فرد خرید و فروش کنند. هم چنین بازارهایی متشکل از فرد با فرد یا شرکت با دولت نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

۳. بازار مشتریان داخلی و بیرونی

منظور از مشتریان داخلی افرادی هستند که در داخل یک کسب‌و‌کار به فعالیت مشغول‌اند و تأثیر آن‌ها به خاطر مشتریان بیرونی اغلب فراموش می‌شود. تحقیقات شنان داده است که رضایت کارکنان یک کسب‌و‌کار در کسب رضایت مشتریان نیز تأثیر زیادی دارد. انگیزه دادن به مشتریان و در اختیارگذاشتن ابزارها و منابع مناسب در مورد رضایت مشتریان نیز کارساز است. مشتریان بیرونی هم همان مشتریان واسطه یا مصرف‌کنندگان نهایی محصول هستند.

۴. بازار بر اساس ویژگی‌های دموگرافی (جمعیت‌شناسی)

در این شیوه مشتریان بر اساس ویژگی‌هایی نظیر جنسیت سطح تحصیلات سطح درآمد محل سکونت، مذهب و موارد مشابه تعریف و تعیین می‌شوند.

5. بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناسی

مشتری شناسی بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی، بررسی و تقسیم‌بندی مشتریان با توجه به معیارهای در پی آمده:

·      ارزش‌ها

·      باورها

·      الگوهای خرید

این نوع مشتری شناسی در پی کشف این است که مشتریان چرا و چطور خرید می‌کنند و انگیزه‌های روانی آن‌ها در این موارد تا چه حد نقش بازی می‌کند. برخی از بیزنس‌ها توجه ویژه‌ای به مشتری شناسی بر اساس ویژگی‌های روان‌شناسی دارند که از آن جمله‌اند بیزنس‌های گردشگری بیزنس‌های مرتبط با سرگرمی‌ها و بیزنس‌هایی که در زمینۀ سبک زندگی فعال هستند.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب فروش

 

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا