انواع کاربری املاک

به نحوه استفاده مورد تایید شهرداری و مراجع قضایی برای هر مورد از املاک، کاربری مجاز آن ملک گفته می شود که در سند ملک نیز ثبت گردیده است.

«کاربری انواع املاک»

 

منظور از کاربری ملک چیست؟

به نحوه استفاده مورد تایید شهرداری و مراجع قضایی برای هر مورد از املاک، کاربری مجاز آن ملک گفته می شود که در سند ملک نیز ثبت گردیده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر تهران

 

انواع کاربری ملک:

 

1.     کاربری مسکونی

 

 کاربری مسکونی

 

کلیه املاکی که از لحاظ قانونی جهت سکونت و زندگی کردن در آن بتوان استفاده نمود، ملک مسکونی می گویند؛ خواه این ملک از لحاظ ظاهری زمین یا آپارتمان یا ویلا وبه هر شکل دیگری باشد.

 

2.     کاربری اداری

 کاربری اداری

کلیه املاکی که جهت استفاده دفاتر، موسسات، وزارتخانه ها و نهاد ها، ادارات، شرکت ها و فعالیت های اداری و تجاری (اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی و دیگر موارد) مورد استفاده قرار میگیرند، که اجازه نصب تابلوی اداره یا موسسه یا شرکت مربوطه بالای ساختمان را دارند و در قسمت کاربری سند مالکیت، کاربری اداری قید شده است.

 

3.     کاربری تجاری

 کاربری تجاری

کلیه املاکی که طبق قانون و از سوی شهرداری شهر مربوطه مجاز به استفاده تجاری (جهت درآمد زایی و پیشبرد کسب و کار) هستند؛ این استفاده تجاری شامل مغازه، فروشگاه، رستوران، مراکز خرید ومشابه آن می باشد.

عملا به ملک هایی که مجاز به فعالیت های صنفی و کسب و کار های مجاز باشند، ملک تجاری گفته میشود که در قسمت کاربری داخل سند مالکیت، کاربری تجاری قید گردیده است.

 

مشاهده سریع کلیه مقالات مرتبط با کاربری املاک

 

4.     کاربری خدماتی

کاربری خدماتی

کاربری خدماتی نوعی کاربری تجاری محسوب میگردد که داخل آن فعالیت های تجاری عمومی یا عام المنفعه مجاز به فعالیت می باشند؛ از جمله فعالیت های تجاری خدماتی میتوان به گرمابه ها و کارواش ها اشاره کرد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ارومیه

 

5.     کاربری  صنعتی

کاربری صنعتی

فعالیت های صنعتی (اعم از کارخانجات، کارگاه ها، تولیدکننده های صنعتی و کلیه فعالیت های تجاری سنگین) از جمله کار های تولید، بسته بندی، انبار و دیگر فعالیت های صنعتی باید در فضاهای مختص این کار صورت بگیرد که از لحاظ قانونی این املاک را با کاربری صنعتی میخوانند که با توسعه و گسترش شهر ها، اینگونه فعالیت ها موظف به خروج از شهر شده و نیز می توانند طبق قوانین خاص شهرداری تقاضای تغییر کاربری ملک به کاربری مسکونی یا اداری یا تجاری داده و با تایید مراجع ذیصلاح و تغییر سند مالکیت، مالک مجاز است نسبت به ساخت و ساز و تغییر فعالیت داخل ملک اقدام نماید.

 

6.     کاربری کشاورزی

کاربری کشاورزی

کاربری کشاورزی به دسته تقسیم بندی می شوند که به آنها املاک زراعی و باغ گفته می شود.

زمین زراعی به زمین هایی اطلاق می گردد که بازدهی 1 تا 3 ساله دارند، اما باغ ها زمین هایی هستند که محصولات کشاورزی با سن بالاتر و بازدهی طولانی تر در آن ها کشت میشود.

 

7.     کاربری معدن

 

کاربری معدن

زمین هایی که بتوان ماده یا موادی از آن ها استخراج کرد، معدن نامیده می شوند که این معادن میتوانند شامل انواع سنگ های قیمتی، ساختمانی یا تزیینی، انواع فلزات یا خاک هایی که در صنایع و ساختمان ها مستقیما و یا از طریق فناوری قابل تبدیل باشند.

در صورتی که فرد یا افرادی در زمین یا ملکی که فاقد کاربری است اقدام به اکتشاف و ثبت معدن نمایند، بعنوان مالک آن شناخته می شوند و می توانند نسبت به درخواست و دریافت سند معدن اقدام نمایند.

 

8.     کاربری ورزشی

 کاربری ورزشی

کاربری ورزشی به برخی املاک تعلق می گیرد که مجاز به احداث اماکن ورزشی، استخر، زمین های بازی، باشگاه و یا استادیوم زیر نظر شهرداری و با دریافت پروانه یا مجوز فعالیت از سوی شهرداری امکان پذیر می باشد.

 

مشاهده سریع کلیه مقالات مرتبط با کاربری املاک

 

 

9.     کاربری آموزشی

کاربری آموزشی

برخی املاک که در آن اماکن آموزشی (مانند مدارس، دانشگاه ها یا آموزشگاه ها و امثال آن) مجاز به احداث و فعالیت می باشند، کاربری آموزشی نامیده می شوند

 

10.کاربری مختلط

 

کاربری مختلط

برخی املاک خاص وجود دارند که مجاز به احداث چندین کاربری در یک ملک می باشند؛ بعنوان مثال ملکی که می توان بخشی از آن را جهت احداث ساختمان مسکونی وبخشی از آن را جهت انجام فعالیت تجاری استفاده نمود که به کاربری این گونه املاک کاربری مختلط گویند.

 

11.فاقد کاربری

ملک فاقد کاربری

برخی املاک وجود دارند که در هیچ یک از دسته های کاربری معروف و متعارف قرار نمیگیرند که معمولا تحت عنوان ذخیره های شهری مورد استفاده قرار میگیرند و یا طرح تفصیلی یا جامعی برای آزاد سازی اینگونه املاک ارائه نشده و مجوزی مبنی بر قراردادن کاربری روی این ملک ها از سوی شهرداری صادر نگردیده است.

مالکان اینگونه املاک می توانند با ارائه طرح تفصیلی شهرداری مربوطه جهت اقدامات قضایی، آزاد سازی و تغییر کاربری ملک مربوطه اقدام نمایند.

 

12.کاربری های خاص

کاربری خاص ملک

تعدادی کاربری های دیگر برای برخی املاک خاص نیز وجود دارد که به دلیل کمتر استفاده شدن از پرداختن تک به تک نسبت به آنها در این مقاله اجتناب کرده و به طور کلی به معرفی اجمالی آنها می پردازیم:

 

·        کاربری حمل و نقل: املاکی مانند ترمینال ها، ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، پایانه های اتوبوس و تاکسی و.....

·        کاربری پارکینگ: املاکی مانند پارکینگ های عمومی و طبقاتی

·        کاربری فضای سبز: املاکی مانند پارک ها، فضا های سبز شهری، میادین، کمربندهای سبز شهری، پارک کودک و انواع دیگر فضای سبز

·        کاربری خدمات شهری: املاکی مانند دفاتر پست، آتش نشانی، کلانتری ها، شهرداری ها، مراکز جمع آوری نخاله، زباله و....

·        کاربری تجهیزات شهری: املاکی مانند پست های برق، ایستگاه های آب و فاضلاب و سایر تاسیسات زیربنایی آب، برق، گاز، مخابرات و.....

·        کاربری بهداشتی درمانی: املاکی مانند بیمارستان، درمانگاه و دیگر مراکز پزشکی و درمانی

·        کاربری فرهنگی مذهبی: املاکی مانند گورستان و قبرستان ها، مساجد، کتابخانه ها، سینما، تئاتر و.....

 

نوع کاربری ساختمان، یا نحوه استفاده مجاز ملک، در طرح های تفصیلی شهرداری شهر های مختلف مشخص و ثبت گردیده است که اصلی ترین کاربری ساختمان ها معمولا سه دسته کاربری مسکونی، اداری و تجاری است که در بالا مفصلا توضیح داده شد.

کاربری ملک در واقع مشخص کننده نوع بهره برداری یا استفاده مجاز از ملک طبق طرح تفصیلی شهرداری می باشد که براساس پارامتر هایی مانند تراکم فعالیت شهری در محدوده ملک تعیین می شوند.

به طور کلی هرگونه تغییر کاربری ملک و یا استفاده از ملک مغایر با کاربری ثبت شده در سند ملکی و مجاز از سوی شهرداری، بدون دریافت مجوزات لازم، طبق کمیسیون ماده 100 شهرداری (مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی) اقدامی غیر قانونی تلقی شده و در صورت تخلف طبق قانون با شخص یا اشخاص خاطی برخورد خواهد شد؛ اما بعضا با درنظر داشتن شرایط منطقه ای و برخی موارد استثنا یا بند وتبصره های خاص، امکان تغییر کاربری ملک بدون ثبت در سند مالکیت امکان پذیر می باشد.

 

مشاهده سریع کلیه مقالات مرتبط با کاربری املاک

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

سایر مطالب در کاربری املاک

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا