فصل دوم: مدیریت فروش _ بخش پنجم

کارشناسان فروش نیاز دارند که به صورت دوره ای، مهارت ‌ها و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهند، بنابراین شرکت در دوره های آموزش فروش و استراتژی های فروش و یادگیری تکنیک های کاربردی در ارتباط با مشتری برای این افراد الزامی است.

تکنیک‏های نهایی‌سازی فروش

نهایی‌سازی فروش، بخش پایانی و مهم فروش است، یعنی وقتی مشتری آماده خرید، شده است، فروشندگان نباید بگذارند کار به جایی بکشد که او بگوید بسیار خوب، حالا می‌روم و فکر می‌کنم و.... باید طوری رفتار کنند که مشتری در همان لحظه به تصمیم برسد. عملکرد فروشندگان در آن لحظه، بسیار مهم است. نهایی‌سازی فروش، تکنیک‏های بسیاری دارد که برخی از آن‏ها در ذیل بیان می‌گردند:

1- تکنیک دعوت

ساده‌ترین تکنیک برای نهایی‌سازی فروش، دعوت کردن مشتری به خرید است. اغلب مشتریان برای خرید، روی لبه تصمیم‌گیری هستند. در همان حالی که دارند برای خرید تصمیم می‌گیرند، تجربه‌های بدی را که از خرید قبلیشان دارند، به یاد می‌آورند. آن وقت می‌گویند نه، نیازی ندارم، نمی‌دانم اما فروشنده خوب، هیچ فروشی را بدون این‌که از مشتری دعوت کند، ترك نمی‏کند.

2- تکنیک جایگزینی

درصورتی‌که مشتری، بیشتر از یک گزینه برای انتخاب دارد و مردد است که کدام را بردارد، فروشندگان باید از مشتری بپرسند کدامش را دوست داری؟ آدم‌ها همگی خوششان می‌آید از این‌که چند گزینه خوب برای انتخاب داشته باشند. اما اگر فقط یک گزینه برای انتخاب وجود دارد، فروشندگان باید گزینه‌های جدید ایجاد کنند و تخفیف دهند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهرستان لواسانات

 

3- تکنیک مراقبت

مشتری باید این را احساس کند که اگر هم دارد در انتخابش اشتباه می‏کند، فروشندگان مراقب اوضاع هستند و او را تنها نمی‌گذارند. این حس، حس بسیار خوشایند و خوبی برای مشتری است. این‌که فروشندگان در نوع فروششان چطور می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند، به خودشان بستگی دارد. مشتریان، حتی در آخرین لحظات خرید هم تردید دارند. همین است که اگر فروشندگان به آن‏ها اطمینان بدهند که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و آن‏ها مراقب همه‌چیز هستند، خیالشان راحت می‌شود و یک‌قدم بزرگ به سمت خرید نزدیک می‌شوند.

4- تکنیک ثانویه

فروشندگان هنگام خرید محصول توسط مشتری، روی یک بحث ثانویه در خرید محصول تمرکز کنند، نه روی بحث اصلی خرید. مثلاً رنگ محصول. رنگ یک عامل ثانویه است. اصل قضیه، خود محصول است، اما فروشنده با این کار، فروش را به سمت نهایی‌شدن می‌برد.

5- تکنیک زاویه تند

در این تکنیک، فروشندگان باید براساس مخالفت‌ها پیش روند. یعنی تا مشتری مخالفت کرد، فروشندگان از همان زاویه، راه را می‌بندند.

6- تکنیک اجازه

فروشندگان نباید مشتری را مجبور کنند؛ بلکه باید به نحوی با او صحبت کنند که در شرایط انتخاب قرار بگیرد و تصمیم‌گیری کند تا به نتیجه آری یا خیر برسد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهرستان لواسانات

 

راهبردهای چهارگانه مور جهت افزایش فروش

با در نظر گرفتن سه دسته کلی مشتری (مشتریان فعلی، مشتریان ازدست‌رفته و مشتریان بالقوه)؛ می‌توان چهار نوع راهبرد مختلف را جهت افزایش فروش مطرح کرد:

1- حفظ و نگهداری مشتریان فعلی

در شرایط رکود و رونق بازار، شرکت‌ها باید از مشتریانی که با آن‏ها دارای روابط تجاری هستند، حفاظت و نگهداری نمایند. از دست دادن چیزی که دارند بسیار رنج‌آورتر از چیزی است که تاکنون آن را نداشته‌اند. دلیل دیگر برای حفظ مشتریان فعلی این است که احتمال آن‌که مشتریان فعلی خرید خود را تکرار کنند، 25 برابر بیشتر از مشتریانی است که تاکنون هیچ خریدی از آن‏ها انجام نداده‌اند. جهت حفظ و نگهداری مشتریان فعلی، بررسی دوره‌ای مشتری و استفاده از راهکار مدیریت تأثیر نیاز است.

   -     بررسی دوره‏ای مشتری: یکی از نکات کلیدی و مهم در حفظ مشتریان، برقراری جلسات دوره‌ای با تصمیم‌گیرندگان، تأثیرگذاران و افراد کلیدی در سازمان خرید است. اگر نیروهای فروش بیش از شش ماه با مشتری خود در ارتباط نباشد، دیگر آن مشتری به‌عنوان مشتری فعلی سازمان محسوب نمی‌شود. به‌عنوان راهکار برای حفظ و نگهداری یک مشتری، بایستی حداقل دو بار در سال با آن مشتری در ارتباط بود. برای مشتریان مهم‌تر، حداقل چهار بار در سال و برای مشتریان ویژه که حجم بالایی از فروش را به خود اختصاص داده‌اند، بایستی حداقل ماهی یک‌بار و گاهی اوقات بیشتر، در ارتباط بود.

   -     استفاده از راهکار مدیریت تأثیر: استفاده از ابزارهایی مانند: ملاقات چهره به چهره (حضوری با مشتریان)، ایجاد برنامه‌های تفریحی، تماس‌‏های تلفنی، ارسال نامه و کارت‌های تبریک، و غیره راهکار مدیریت تأثیر را تشکیل می‌دهند. فروشندگان حرفه‌ای تماس‌های بیشتری را از طریق کانال‌های متفاوت با مشتریان برقرار می‏کنند. آن‏ها همچنین دارای یک برنامۀ فصلی هستند که در آن، تماس‌هایی که باید گرفته شود و اهداف این تماس‌ها، مشخص شده است.

2- فروش جدید

فروشندگان جهت توسعۀ فروش خود باید به‌دنبال شناسایی مشتریان جدید باشند. یکی از راه‌های توسعه فروش، توصیه‌ها و معرفی‌هایی است که از سوی مشتریان صورت می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است اگر بدون معرفی و روابط با مشتریان تماس بگیرند، تنها دو درصد امکان صحبت‌کردن با آن‏ها وجود خواهد داشت. اما اگر ارجاع داده شوند، شانسشان تا 20 درصد افزایش می‌یابد و احتمال موفقیت تا 60 درصد افزایش پیدا می‏کند. بنابراین، از مشتریان قدیمی بخواهند که آن‏ها را به همکاران یا سازمان‌های دیگر جهت فروش معرفی کنند. هنگامی‌که مشتری از نتایج کالا یا خدمت آن‏ها رضایت دارند یا کاری را برای مشتری انجام می‌دهند که منجر به خشنودی او می‌شود، بهترین زمان برای ارائه درخواست توصیه است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهرستان لواسانات

 

3- بهبود روابط اولیه

به‌سوی مشتریان اولیه برگردند و با آن‏ها ارتباط برقرار کنند. این مشتریان با شرکت، محصولات و فرایندهای سفارش‌دهی آشنا هستند، بنابراین، نسبت به مشتریان جدید، زمان کمتری برای پیگیری و سازمان‌دهی امور می‌طلبند. اگر این ارتباط قطع شده است، ریشه می‌تواند نارضایتی‌ها و رنجشی باشد که شرکت مسبب آن بوده است. البته عدم رضایت تنها عامل قطع ارتباط مشتریان با شرکت نیست، گاهی دلیل آن ارائه پیشنهاد‌های قیمتی پایین‌تر از سوی رقیب و یا ارائه محصولی است که در موقعیت زمانی خاص به نیازهای مشتری نزدیک‌تر است.

4- توسعۀ روابط موجود

چهارمین و آخرین راهبرد جهت رشد درآمد، به‌خصوص در شرایط رکود، توسعۀ روابط با مشتریان فعلی است. نزدیک شدن به مشتریان فعلی با وسواس و دقت زیاد به‌منظور شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به اهداف فروش دست پیدا نکردند، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که نتوانستند از یکی از سه روش توسعۀ روابط استفاده نمایند. این سه روش عبارت‌اند از:

الف- فروش حجم بیشتری از محصول به خریدار فعلی؛

ب- فروش هم‌زمان محصولات اضافی و مرتبط با محصول اصلی (مکمل) به مرکز خرید (مشتری) فعلی.

ج- فروش محصول به مراکز خرید مختلف در یک شرکت (بخش‌ها و زیرمجموعه‌های دیگر شرکت). همچنین توصیه‌هایی که درون همان شرکت به بخش‌های دیگر صورت می‌گیرد که به‌مراتب آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از حضور در سایر شرکت‌ها است که رقبا نیز وجود دارند.

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهرستان لواسانات

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا