انواع مصالح ساختمانی نوین

امروز میخوایم در مورد انواع شکل های مصالح ساختمانی اعم از مکان استفاده، مقدار استفاده، نوع استفاده، استحکام و ... صحبت کنیم: انواع میلگرد، سیمان، آجر، سرامیک و کاشی و... نمونه از آن هاست.

انواع مصالح ساختمانی نوین

 

امروز میخوایم در مورد انواع شکل های مصالح ساختمانی اعم از مکان استفاده، مقدار استفاده، نوع استفاده، استحکام و ... صحبت کنیم: انواع میلگرد، سیمان، آجر، سرامیک و کاشی و... نمونه از آن هاست.

در ساخت و ساز، استفاده از مصالح مناسب و باکیفیت بسیار حائز اهمیت است. مصالح ساختمانی شامل انواع میلگرد، سیمان، آجر، سرامیک و کاشی است. در این نوشته، به صحبت در مورد هر یک از این مصالح خواهیم پرداخت.

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

میلگرد

 

میلگرد

 

یکی از اصلی ترین و مورد نیاز ترین مواد اولیه برای ساخت و ساز ساختمان و تولید مسکن برای ملت یک کشور و تامین امنیت آن ها استفاده از مصالح و یراق آلات مستحکم میباشد. میل‌گرد آهنی است با آج هایی مرتب که با پلیمر تقویت شده است. از میلگرد در دل بتن استفاده میکنند تا ستون هایی ساخته و آن را استحکام ببخشند همچنین برای بالا بردن مقاومت کم کشسانی بتن، هیچ موقع از آن بدونِ میلگرد استفاده نمیکنند.علت وجود آج در میل‌گرد برای درگیر شدن بتن و فولاد میباشد شکل آن را هم به صورت مارپیچ درآوردند که دارای عمقی استاندارد هستند.در پایین چند نوع میل‌گرد را نام میبرم:

·         میلگرد ساده یا میلگرد A1.

·         میلگرد آجدار مارپیچ یا میلگرد A2.

·         میلگرد آجدار جناغی یا میلگرد A3.

·         میلگرد آجدار مرکب یا میلگرد A4

 

سیمان

 

سیمان

 

ماده ایست که شکل پودری دارد و زمانی که با آب مخلوط میشود به صورت نرم، خمیری و چسبناک درمی‌آید که آن را بین دو جسم جامد ریخته و قصد اتصال آن دو را دارند.این مایع خمیری توانایی خوبی در اتصال اجسامی همچون آجرها، بلوک‌ها و سنگ‌ها و... را دارد این مواد همانقدر که میتواند شل و خمیری باشد همانقدر هم سرعت سفت و خشک شدنش بالا میباشد به همین دلیل باید در سریع ترین حالت ممکن از آن استفاده کرد پیشنهاد میکنیم هنگام استفاده از سیمان دستکش و ماسک استفاده کنید زیرا بو و پودر آن برای ریه و ترکیبش با آب برای پوست مضر است و به بافت آن آسیب میزند در پایین به چند نوع

سیمان اشاره میکنیم:

·         سیمان نوع ۱؛ سیمان معمولی

·         سیمان نوع ۲: سیمان اصلاح شده

·         سیمان شکل ۳: سیمان زود گیر

·         سیمان شکل ۴: سیمان کم حرارت

·         سیمان شکل ۵: سیمان مقاوم در مقابل سولفات

·         سیمان‌های شکل: انواع سیمان‌های حباب‌زا

 

انواع آجر

 

آجر

 

یکی دیگر از مصالح پرکاربرد که از دیرباز تا به امروز مورد استفاده بنا ها و سازندگان بوده است آجر میباشد،آجر انواع مختلفی دارد که به شکل های متنوع هم تولید میشود.مواد اولیه و تشکیل دهنده آن خاک رُس میباشد.برای اتصال آجر ها به یکدیگر و قرار گرفتن آن ها در کنار هم از موادی به اسم ملات استفاده میکنند، دو ملاک برای انتخاب آجر و استفاده‌ی آن وجود دارد که یکی از آن ها نسوز بودن آجر و ابعاد مخصوص آن‌ها میباشد که آن هارا از هم جدا میکند. آجر های نسوز به دلیل تولید در کوره، توانایی مقومت در برابر آتش را دارند و در صدر این جدول قرار میگیرد. ممکن است ابعاد مختلفی داشته باشد به دلیل اینکه آجر از دیرباز با دست ساخته میشده به شکلی آن را میساختند که با دستان انسان همخوانی داشته باشد، درصد ترک خوردن و خراب شدن آجر هایی که به صورت سنتی ساخته و با شکل دست سازگاری دارند کمتر از آجرهایی با ابعاد بزرگ تر است. این ابعاد انتخاب شده برای آجر ها، بافتی قابل قبول و مورد انتظار به دیوار یا سازه های آجری میدهد.شناس ترین کوره های آجر پزی ایران در شهر های اسفراین و شال واقع شده اند که معروفیتی بسیار دارند.در ادامه به تنواع آن اشاره میکنیم:

دسته‌های آجر نسوز، 

آجر نما،

 آجر ماسه آهکی،

 آجر نسوز،

 آجر سفالی، 

آجر لفتون، 

آجر لعابی،

 آجر فشاری،

 آجر قزاقی،

 آجور دکوراتیو و

 آجر رسی تقسیم میشود

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

انواع گچ

 

گچ

 

پودری سفید رنگ که در لیست مصالح پرکاربرد ومهم، جزء اولین ها بوده و حرفی برای گفتن در زمینه مقدار فروش و فراوانی دارد. این مصالح پر اهمیت به دلیل خصوصیاتی که دارا میباشد از گذشته  به عنوان پایه‌ی ثابت ساختمان سازی از آن استفاده میشده است، نمونه های بسیار ارزشمند استفاده از آن را میتوان در بنا های اصفهان مشاهده کرد که دارای گچ بریهای بسیار دیدنی و منحصر به فرد که از دوره‌ی صفویه به جا مانده است میباشد، همانگونه که پیش تر گفتیم گچ قدمتی بسیار زیاد دارد که کارشناسان با استفاده از اطلاعات و تحقیقات متوجه شدند که قبور موجود در مصر دیوارهایی ساخته شده از گچ دارند و تاریخ آن را چیزی بالغ بر پنج هزار سال قبل تخمین زده‌اند.سازه ها، نقش و نگار ها و گچ‌بریهای به جامانده در ایران هم به دوره اشکانیان باز میگردد که این مسئله هم به دست پژوهشگران کشف شده است.این پودر پرکاربرد در تمامی مراحل ساخته شدن یک ساختمان وجود دارد، از اولین قدم گرفته(مشخص کردن مرز های ساختمان) تا آخرین مرحله که نقاشی میباشد هم از آن استفاده میکنند.در خطوط بعدی به چند نوع از گچ اشاره خواهیم کرد:

·         گچ ساتن 

·         گچ پاششی

·         گچ سیوا 

·         گچ خاک 

·         گچ رنگی

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

انواع شن و ماسه

 

شن و ماسه

 

بخش اصلی و تشکیل دهنده بتن شن و ماسه است.شاید ظاهری نرم و بدون استحکام داشته  باشد ولی زمانی که با بتن ترکیب میشود ماده‌ی خمیریه چسبناکی را تشکیل میدهند که سرعت خشک شدن آن بسیار بسیار بالاس حتی در صورتی هم که به آن هوا نخورد باز هم شروع به خشک شدن میکند.شن و ماسه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با استفاده ای که میشود از آن در سازه های بتنی کرد و به آن ها استحکام بخشید اهمیت بالایی دارد.این سازه ها در مقایسه با ساختمان های فلزی از قدرت بیشتری در مقابل جو و آب و هوایی دارند البته در هر قسمت از کره‌ی زمین شن و ماسه ای با خصوصیت و مواد اولیه مختلف وجود دارد و دسترسی به تمامی این تحقیقات مشکل میباشد.در ایران هم همینطور است زیرا باید شن و ماسه ومواد تشکیل دهنده سنگ هارا مورد بررسی قرار دهند و اطلاعات و رفتار هر کدام را در مقابله با بتن باید مشخص کنند.به دلیل اینکه از ملات برای قسمت های مختلف یک ساختمان استفاده میکنند همانند: پوشش لوله های فاضلاب پس باید رفتار سنگریزه هارا در مقابل اسید ها تشخیص دهند.در ادامه چند نمونه شن و ماسه را نام میبریم:

·         شن شسته 

شن سبکدانه: شن سبکدانه یک نوع شن است که دانه‌های آن از قطر کوچکتری برخوردار است. این نوع شن برای کاربردهایی مانند تهیه بتن سبک، تولید آجر سبک، ساخت بلوک های سبک و استفاده در ساختارهای سبک وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل دانه‌های کوچکتر، شن سبکدانه به خوبی در ساختمان‌هایی که وزن کمی دارند و نیاز به عایق حرارتی و صوتی دارند، عملکرد خوبی دارد.

شن معمولی: شن معمولی یا همان شن معمولی در دسته‌بندی شن و ماسه قرار می‌گیرد. دانه‌های آن به طور متوسط ​​در قطر قرار دارند. این نوع شن برای کاربردهای مختلف در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای شن معمولی می‌توان به تهیه بتن عادی، ساخت قطعات بتنی، ساخت دیوارها، پی و ستون‌ها و همچنین بستر ریخته گری در روش‌های ساختمانی مختلف اشاره کرد.

شن سنگین دانه: شن سنگین دانه نوعی شن است که دانه‌های آن در قطر بزرگتری قرار دارند. این نوع شن به عنوان جزء از مواد سنگین در ساخت و ساز استفاده می‌شود. استفاده از شن سنگین دانه در بتن سنگین، ساخت بتن سنگین، ساخت قطعات بزرگ بتنی مانند پل‌ها و سازه‌های بزرگ، و همچنین در بستر ریخته گری بتن در پروژه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد

ماسه طبیعی: ماسه طبیعی معمولاً از رودخانه‌ها و بسترهای طبیعی دیگر بدست می‌آید. این نوع ماسه به طور طبیعی شکل گرفته و تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند آب، باد و تغییرات هوا قرمی‌گیرد. ماسه طبیعی برای کاربردهای مختلف در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای ماسه طبیعی می‌توان به تهیه بتن، ساخت بلوک های بتنی، ساخت قطعات بتنی و همچنین در روش‌های ریخته گری بتن اشاره کرد. ماسه طبیعی به دلیل خلوص و استحکام مناسب، برای بتن‌های با استحکام بالا و سازه‌های بزرگی که نیاز به مقاومت و استحکام بالا دارند، مناسب است.

ماسه شسته: ماسه شسته یا ماسه شسته شده نوعی ماسه است که با استفاده از فرآیند شستشو و پاکسازی به دست می‌آید. در این فرآیند، ماسه از آلودگی‌ها و ذرات معلق پاکسازی می‌شود و به شکلی تمیز و با کیفیت بالا خروجی می‌دهد. ماسه شسته برای استفاده در بتن‌های با کیفیت بالا، ساخت قطعات بتنی حساس و سازه‌هایی که نیاز به تمیزی و ظاهر زیبا دارند، استفاده می‌شود.

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

پنجره یوپی‌وی‌سی

 

امروزه پس از گذشت چندین سال از پیشرفت صنعت ساختمان سازی پنجره های یو‌پی‌وی‌سی جایگزین پنجره های قدیمیه آهنی و الومینیومی شده اند،همواره با جایگزین شدن این پنجره ها درصد رضایت مردم و رفاه شان افزایش یافت زیرا این نوع پنجره ها در مقایسه با نسل های قبل توانایی جلوگیری از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان،ضد صدا و با قابلیت کم ویا حتی به صفر رساندن صدای ورودی پنجره را دارند.همچنین زیبایی بسیار زیاد تری نسبت به دیگر پنجره ها دارند وبه جندین شکل مختلف هم باز میشوند،نصب آسانی دارند و با نیروی کار دو نفر هم میتوان آن هارا نصب نمود فقط تنها مورد آن قیمتش است که کمی سنگین میباشد.همانند:

·       حالت ثابت

·       تک حالته

·       بازشوی کلنگی

·       دوحالته (تک حالته و کلنگی)

·       حالت سایبانی

·       مدل آکاردئونی

·       دو لنگه بازشو (مدل فرانسوی)

·       حالت کشویی

·       مدل فولکس واگنی

·       حالت محوری

·       کشویی

·       کمانی

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

انواع کاشی و سرامیک

 

کاشی و سرامیک

 

زمانی که اسم ساختمان و زینت بخشی به گوش میرسه محاله فکر شما سمت انواع سرامیک های زینتی و رنگارنگ نره که از دیرباز تا به امروز از انوااع و اقسام آن در ساختمان سازی استفاده میشده،توضیح ساده و اولیه کاشی و سرامیک اینگونه به ما میگوید که تکه سنگی تزئینی، برش خورده و پرداخت شده میباشد که در ابعاد و اندازه های مختلف با ضخامت چند میلی متری تولید و فروخته میشود.سطح رویی و اصلی آن که در معرض دید است به طور کامل صاف و صیقلی بوده که شکلی شیشه ای مانند دارد.محصولی که تولید شده از سفال و سرامیک است که در این صنعت کاربری و اهمیت زیادی دارد، مهندسین و بناها از این محصول در مکان های مختلفی استفاده میکنند مانند:مطبخ،حمام،استخر،سویس های بهداشتی و...

یکی دیگر از دلایل استفاده کاشی و سرامیک عایق بودن آن در مقابل رطوبت وآب میباشد که خود برای رعایت بهداشت نیز میباشد.

نام اورا به دلیل مرکزیت شهر کاشان از نظر صنعت سفالگری به اقتباس از کاشان،کاشی گذاشتند و در ادامه به چندین مدل آن اشاره خواهیم کرد:

 

۱کاشی هفت رنگ: این نوع کاشی‌ها دارای طرح‌های چند رنگ هستند که به وسیله تکنیک‌های خاصی تولید می‌شوند. در این کاشی‌ها، رنگ‌های مختلف درون کاشی ترکیب شده و طرح‌های منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند. کاشی هفت رنگ به دلیل زیبایی و ظاهر جذابی که دارد، در دیزاین داخلی و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

 

 ۲کاشی مقرنس: کاشی مقرنس یا کاشی مزین شده با نقوش و طرح‌های سنتی است. در این نوع کاشی‌ها، نقوش و طرح‌های مختلفی با استفاده از تکنیک‌های خاصی روی سطح کاشی تزئین می‌شوند. این کاشی‌ها به دلیل استفاده از طرح‌های سنتی و زیبا، در طراحی داخلی و دکوراسیون ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 ۳کاشی معرق: کاشی معرق یک نوع کاشی است که در آن از قطعات کوچک هندسی به عنوان المان‌های تزئینی استفاده می‌شود. این قطعات معمولاً از مواد مختلف مانند سرامیک، سنگ‌های طبیعی یا شیشه ساخته می‌شوند و با استفاده از چسب و مواد مخصوص روی کاشی قرار می‌گیرند. کاشی معرق به دلیل طرح‌های متنوع و زیبایی که دارد، در دکوراسیون داخلی و طراحی نماهای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

 ۴کاشی معلقی: کاشی معلقی یک نوع کاشی است که به وسیله یک سیستم خاص به دیوارها یا سقف‌ها نصب می‌شود و از طریق پیچ و مهره به آن‌ها متصل می‌شود. این نوع کاشی‌ها می‌توانند در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده شوند و طرح‌های مختلفی را به خلق کنند.

 

انواع داربست

 

داربست

 

 در دورانی که یک ساختمان ساخته میشود یکی از مهم ترین مسائل که باید رعایت بشه نصب اصولی داربست در جای درست و با افراد درست است،داربست متشکل از ستون هایی چوبی و یا آهنی میباشد که به صورت موقت در اطراف ساختمان نصب شده و برای بالا رفتن و ساخت نمای بیرونی ساختمان میباشد.همچنین از داربست ها  به عنوان تکیه‌گاهی برای دیگر سازه استفاده کرد. نصب و ساخت داربست نیاز به دانش و تجربه بسیار دارد زیرا اگر به درستی نصب نشود باعث تلفات جانیِ بسیاری میشود در ادامه به برخی از نمونه های آن نگاهی میندازیم:

·         داربست تک

·         داربست دوتایی

·         داربست‌های کنسولی

·         داربست معلق

·         داربست پایه دار

·         داربست فولادی

در نتیجه انتخاب مصالح ساختمانی مناسب برای هر پروژه ساختمانی بسیار مهم است. بتن، فولاد، آجر، سنگ، شیشه، چوب و پلاستیک از جمله مصالح ساختمانی رایج هستند. هر یک از این مصالح ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب صحیح مصالح بستگی به نیازها، بودجه، محیط زیست و عوامل دیگر دارد. در نهایت، مهم است که مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها به طور کامل با استانداردها و مقررات مربوطه سازگار باشند و از نظر کیفیت و ایمنی قابل اعتماد باشند.

 

مشاهده و خرید بهترین مصالح ساختمانی

 

 

نویسنده: ابولفضل زیار

 

 

 

سایر مطالب در مصالح ساختمانی

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا