دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است

مهم‌ترین عامل مبارزه با فساد در وزارت بهداشت اجرای صحیح «پزشک خانواده» است

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا می‌کنند.

وحید جامعی، فعال اقتصادی، پیش از این با یکی از خبرگذاری ها تاکید کرده بود راهکار حل مشکلات اقتصادی در ایران انقلاب اداری و دولت اقتدارگراست. در حالی که سیدمصطفی هاشمی‌طبا بیان کرد:انقلاب اداری برای مبارزه با فساد جواب نمی‌دهد. مسعود پزشکیان هم درباره فساد معتقد است وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا می‌کنند.

 

**مشاهده تمام آگهی های ملکی در تهران**

 

بررسی ریشه اصلی بروز فساد، تحلیل ساده‌ای نیست

مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره موضوع فساد سیستماتیک در کشور گفت: تردیدی نیست که فساد در بخش‌های مختلف کشور ما وجود دارد اما بررسی ریشه اصلی بروز موضوع، تحلیل ساده‌ای نیست.

او با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی کارمندان کشور در بخش دولتی و غیردولتی با میزان دریافتی و تورم سخت و طاقت‌فرساست افزود: تردیدی نیست که زندگی بیشتر کارمندان و کسانی که سر کار هستند با حقوق‌هایی که می‌گیرند نمی‌چرخد و به طرق مختلف برای کم کردن فشار زندگی تلاش می‌کنند و متاسفانه بعضاً همین فشارها بستر شیوع فساد را مهیا کرده است.

 

با این وضعیت اقتصادی مردم، تشکیل دولت قدرتمند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل یک دولت مقتدر یا آشتی دموکرات‌ها با حاکمیت برای تحول در نظام اداری و اجرایی می‌تواند باعث ریشه‌کن شدن فساد بشود گفت: با این وضعیت اقتصادی مردم، تشکیل دولت قدرتمند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد چراکه اصل اول بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع نیازهای آنها برای یک زندگی حداقلی است تا بتوان نیاز را رفع کرد و منافذ بروز فساد را بست.

او ادامه داد: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا می‌کنند، از شیرینی‌های کوچک گرفته تا رقم‌های بزرگ با همین توجیهات پرداخت و دریافت می‌شود.

 

برای ریشه کردن مفاسد اقتصادی کلان باید «مسیر حرکت پول از تولد تا هزینه» روشن شود

پزشکیان در تشریح راه‌حل مبارزه با مفاسد اقتصادی کلان نیز تصریح کرد: ایجاد FATF داخلی تنها راه ریشه‌کن کردن مفاسد اقتصادی کلان در کشور است، اگر سیستم نظارت مالی را درست کنیم، دولت ضعیف و قوی تاثیری در بروز و ظهور فساد ندارد و همیشه مسیر حرکت پول مشخص است.

او با بیان این مطلب که «پذیرش FATF خارجی با توجیهاتی مثل عدم تمایل به رصد پول کشور، از خارج از کشور مورد پذیرش واقع نشد» تاکید کرد: درباره پذیرش FATF خارجی توجیهاتی طرح می‌شد اما اگر FATF  داخلی ایجاد و فعال کنیم، یعنی روند حرکت پول از تولد تا جابه‌جایی و مصارف رصد می‌شود و به این شکل دیگر هر سال پرونده قطوری روی دست ما نمی‌ماند که مبلغ کلانی از پول کشور گم شده است.

 

**مشاهده تمام آگهی های ملکی در شیراز**

 

اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات راه‌حلی موثر در کاهش مفاسد اقتصادی است

پزشکیان در ادامه اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات را راه‌حلی موثر در کاهش مفاسد اقتصادی و رانت خواند و گفت: اگر مواردی مثل ثبت کد ملی، کد پستی، کاداستر و اجرای ماده 169 مکرر مالیات را در دستور کار قرار دهیم، راه بسیاری از مفاسد بسته می‌شود.

او ادامه داد: در ماده 169 مکرر مالیات، هر ایرانی باید کد مالیاتی داشته باشد و بگوید من به چه میزان پول، درآمد، خانه، مسکن و خودرو دارم و با این کار به‌اصطلاح روند فعالیت مالی و خرید و فروش و مبالغ دریافتی و پرداختی متعلق به هر فرد را می‌توان پیگیری و شفاف‌سازی کرد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس یازدههم با تاکید بر اینکه «با ثبت کد ملی و کد پستی و کاداستر می‌توان بسیاری از مفاسد و رشوه‌ها را کنترل کرد» خاطرنشان کرد: مشکل مدیریت سیستمی است که قانون در آن وجود دارد، اما این قانون اجرا نمی‌شود.

 

گردآورنده:احمد رشاد محمدی 

جهت مشاهده خبرهای بیشتر، به قسمت اخبار سایت شیش دنگ مراجعه نمایید.

 

سایر مطالب در اخبار

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان در سایه کسری بودجه ۳.۳ میلیارد دلاری

اقتصاد عربستان در سال ۲۰۲۴ با وجود افزایش قیمت نفت، همچنان با چالش کسری بودجه روبرو است. طبق گزارش رسمی وزارت دارایی این کشور، کسری بودجه در سه ماهه اول سال جاری به ۱۲.۳۸۷ میلیارد ریال (معادل ۳.۳ میلی

طلای سیاه گران شد! عربستان قیمت نفت را بالا برد.

بازار نفت در آغاز این هفته شاهد جهشی قیمتی بود که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت فروش نفت عربستان سعودی برای اکثر مناطق جهان در ماه ژوئن رقم خورد.

بازار کار آمریکا در آستانه رکود؟ شاخص‌ها چه می‌گویند؟

شاخص‌های پیشرو نشان‌دهنده توقف رشد شغلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ هستند.

وام ازدواج در سال 1403: خبرهای مهم!

وام ازدواج در سال 1403 با تغییراتی همراه شده است. در این خبر به بررسی جدیدترین شرایط، مبالغ و آمار مربوط به این وام می‌پردازیم.

خانه خالی داری؟ مالیات دو برابر می‌پردازی!

بیش از 30 هزار واحد مسکونی خالی در شهرهای جدید شناسایی شد و به مالکان آنها اخطار داده شد.

وام مسکن 550 میلیونی و بسته نجات بازار مسکن: جزئیات جدید

بازار مسکن، همواره یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش‌های اقتصاد ایران بوده است. در سال‌های اخیر، شاهد نوسانات زیادی در قیمت مسکن، افزایش اجاره‌ها و مشکلات متعدد برای مالکان و مستاجران بوده‌ایم.

15 درصد نهضت ملی مسکن به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص یافت

بافت‌های فرسوده، زخم‌هایی کهنه بر پیکره شهرها هستند که خطرات متعددی از جمله ناایمنی در برابر زلزله، آتش‌سوزی و سیل را برای ساکنین خود به همراه دارند. دولت سیزدهم با درک اهمیت این موضوع، اقدامات گسترده

ویرایش واصلاح ژنتیک

ویرایش ژن، دریچه‌ای به سوی دنیایی نو و سرشار از امید می‌گشاید. این فناوری شگفت‌انگیز، پتانسیل‌های بی‌شماری برای ارتقای کیفیت زندگی انسان، درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، افزایش تولید محصولات کشاورزی و گا

وام مسکن ارزان‌تر شد؛ سقف وام چقدر افزایش یافت؟

وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف وام مسکن در سال 1402 و همچنین کاهش نرخ سود آن خبر داد.

حق مسکن کارگران در سال 1403؛ قصه ای ناتمام

در حالی که در ماه های پایانی سال 1402 زمزمه هایی از افزایش 35 درصدی حق مسکن کارگران به گوش می رسید، این موضوع در نهایت در شورای عالی کار به بن بست رسید و به نظر می رسد قصه افزایش حق مسکن در سال 1403 ن

منطقه ۱ و ۳ تهران: سکونت در قلب پایتخت، چه قیمتی دارد؟ (بررسی قیمت‌های اجاره)

گویی پایتخت در آغوش ثروتمندترین خود، شمالی‌ترین و شرقی‌ترین گهرهایش را به نمایش گذاشته است. جایی که آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای، برج‌های لوکس و آپارتمان‌های مجلل، چشم‌اندازی خیره‌کننده از قدرت و ثروت را به

فناوری نانو

فناوری نانو دریچه‌ای به سوی دنیایی از امکانات جدید گشوده است. از پزشکی و مهندسی تا کشاورزی و انرژی، این علم پتانسیل دگرگونی بسیاری از صنایع و حوزه‌های مختلف زندگی انسان را دارد.