تورم و تاثیر آن بر اقتصاد در سال 1403

کشور های صنعتی و قدرتمند جهان همواره با افزایش امکانات رفاهی، مالیات زندگی در کشور خود را هم افزایش میدهند که این امر باعث تاثیر مستقیم روی مسائل مختلف میباشد که در این مقاله به این ها خواهیم پرداخت:

تورم و تاثیر آن بر اقتصاد در سال 1403

کشور های صنعتی و قدرتمند جهان همواره با افزایش امکانات رفاهی، مالیات زندگی در کشور خود را هم افزایش میدهند که این امر باعث تاثیر مستقیم روی مسائل مختلف میباشد که در این مقاله به این ها خواهیم پرداخت:

تاثیر افزایش مالیات روی نرخ دلار و یورو در سال 1403

نمودار افزایشی دلار

امروزه با افزایش مالیات در مادر شهر های معروف و کشور هایی که قطب صنعت و اقتصاد هستند میتوان تغییرات و تاثیراتی که روی نرخ ارز هایی مثل دلار، یورو و درهم عربستان در سال 1403 میگذارد را متوجه شد.این تغییرات مستقیم روی معیشت و زندگی مردمان  یک کشور تاثیر میگذارد که میتوان به راحتی آن را حس نمود،در ادامه بیشتر در مورد افزایش قیمت دلار صحبت خواهیم کرد.

دلار،پایه ثابت همه چیز

دلار

حتی یکی از راه های افزایش مالیات،افزایش دادن نرخ دلار و ارز های معروف و مورد استفاده میباشد که با این کار خود به خود قیمت دلار، قیمت یورو و درهم هم افزایش می‌یابد. این روز ها تمامی مردم گوشی به دست و آماده برای استعلام قیمت امروز دلار و قیمت امروز یورو میباشند. افزایش روز افزون مالیات روی نرخ دلار و دیگر ارز ها در سال 1403 تاثیر میگذارد،به دلیل اینکه بیشتر معاملات و خرید و فروش های جهانی مثل صادرات و واردات، خرید های بین المللی و تجارت هایی که برای بقاء یک کشور و ملتش لازم میباشد از طریق دلار که یک ارز و واحد پول جهانی و مهم میباشد انجام میشود کشورِ صاحب این واحدِ پول، با سیاست های خود کاری کرده که دلار امروزه پایه ثابت همه ی مسائل باشد به طوری که قیمت امروز دلار یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در سرتاسر جهان میباشد.

یورو،رقیب دلار

درکنار دلار یورو هم از ارزش بالا و بسیار زیادی برخوردار است تا جایی که اگر زمانی برای یک معامله دلار در دسترس نباشد میتوان به جای آن از یورو استفاده کرد تا معامله صورت گیرد.

درهم ارزِ بازیگوش

صحبت از ارز های مهم و با ارزش شد، در این زمان هرکس باشد ناخودآگاه اسم درهم به ذهنش می‌آید زیرا در سال های پیش این ارز از ارزش چندان بالایی برخوردار نبود اما با تلاش های فراوان و راهکار های مدیران کشورش ارزش آن را افزایش دادند.یکی از راهکار هایشان برای افزایش نرخ درهم و قیمت امروز درهم صادرات وسایل رفاهی و مورد نیاز دیگر کشور هایی بود که تحت تحریم قرار گرفته اند به طوریکه آن ها وسایل الکترونیکی و... را به کشور خود وارد میکنند و به کشور های تحریم شده با قیمت درهم میفروشند و از این راه روز به روز قیمت درهم را افزایش دادند از روی دیگر کشور های تحریم شده راهی جز تحمل و خرید وسایل با قیمت بالای درهم را ندارند پس روز به روز افزایش می‌یابد.

شهر زیبای دبی

هر تغییراتی در مالیات باعث کاهش و یا افزایش نرخ ارز های مهم مثل دلار، یورو و درهم میشود که هم به صورت مستقیم هم غیر مستقیم روی زندگی مردم تاثیر میگذارد.

تاثیر افزایش مالیات روی نرخ خودرو در سال 1403

این افزایش مالیات در یک کشور نه تنها روی ارز های مهم مثل دلار، یورو و... تاثیر میگذارد بلکه روی انواع خودرو های داخلی، وارداتی از خارج و حتی منتاژ در داخل هم تاثیر بسزایی دارد در ادامه جزء به جزء این تاثیرات در قسمت های مختلف را خواهیم گفت:

  1.   تاثیر بر روی نرخ قطعات اولیه خودرو

این افزایش مالیات در سال 1403 حتی روی انواع خودرو های داخلی که تمام قطعات آن ها تولیدِ کارخانجات و تولیدی های داخلی میباشد هم تاثیر مستقیم میگذارد، با افزایش مالیات در سال 1403 مواد اولیه و مواد مورد نیاز برای تولید حتی یک قطعه کوچک از یک خودرو داخلی هم افزایش می‌یابد زیرا مدیران و واسطه های این شرکت های داخلی برای خرید مواد اولیه‌ی تولید قطعات یک ماشین باید با مدیران و واسطه های شرکت های خارجی و صادر کننده به ایران وارد مذاکره شوند و با راضی کردن آن ها با کمترین قیمت بهترین مواد اولیه را وارد کنند تا اینجا همه چیز خوب است.

خودروی تولید داخل(کوییک)

2.   افزایش نرخ مواد اولیه‌ی وارداتی

 اما زمانی که مالیات در آن کشور های مبدا و تولید کننده مواد اولیه افزایش یابد به همان شکل هم مدیران این شرکت ها نرخ صادرات و فروش خود را افزایش میدهند تا بتوانند مبالغی که جهت مالیات پرداخت کرده‌اند را به چرخه شرکت بازگردانند پس زمانی که نرخ مواد اولیه برای تولید یک قطعه از یک ماشین داخلی افزایش یابد، نرخ خرید و فروش آن خودرو هم افزایش داده میشود.

3.   افزایش نرخ حمل و نقل و کرایه

این تاثیراتی که افزایش مالیات بر روی نرخ یک ماشین میگذارد جدای از افزایش قیمتی که مواد اولیه داشته است، حتی باعث افزایش نرخ کامیون داران و صنف حمل و نقل هم میشود زیرا آن افراد هم با پرداخت مالیات بیشتر زیر فشار قرار میگیرند و باید آن را از راه افزایش نرخ کرایه خود و هزینه حمل مواد اولیه و قطعات خودرو تامین میکنند.

4.   افزایش نرخ حقوق کارگران

همینطور این افزایش مالیات باید باعث افزایش حقوق کارمندان و کارگران یک شرکت تولید خودروی داخلی هم شود زیرا آن ها هم زیر فشار سنگین اقتصادی قرار میگیرند پس مدیران ارشد و مسئولان آن ها باید با توجه به افزایش مالیات نسبت به افزایش حقوق و مزایا کارمندان و کارگران آن شرکت توجه کنند.

این 4 مبحث که در موردش صحبت کردیم و بهش پرداختیم چکیده ای از تاثیرات افزایش مالیات روی نرخ خودرو های تولید داخل در سال 1403 بود که در ادامه به این تاثیرات روی نرخ خودرو های خارجیه وارداتی و مونتاژ داخل خواهیم پرداخت:

تاثیر افزایش مالیات روی خودرو های خارجی در سال 1403

واردات خودرو های تولید شده و برند خارجی که در تمامی نقاط جهان شناخته شده و معروف هستند یکی از بهترین راه های ایجاد درآمد و چرخاندن چرخ اقتصاد کشور میباشد، با واردات خودرو های خارجی و به روز که از نظر امنیت و تکنولوژی در صدر جدول جهانی هستند امنیت جانی و مالی ملت یک کشور تامین میشود زیرا از جان آن ها حفاظت میکند.حال فکر کنید که شرکت های تولید کننده‌ی این خودرو های لوکس و زیبا که بخاطر برند بودن و امنیت بالا تمامی افراد، از جوان گرفته تا پیر خواستار آن ها هستند مبالغ زیادی برای تولید خودرو های خود مثل مالیات برای انواع و اقسام قطعات پرداخت کنند و در اصل هزینه تولید برای آن ها بشدت افزایش یابد پس این شرکت ها برای تامین این کمبود مجبور به افزایش نرخ خودرو های خود در سال 1403 میشوند از این رو مدیران و واسطه های شرکت های داخلیه ما که وظیفه واردات خودرو را به عهده گرفتند باید برای راضی ساختن و خرید این خودرو ها از کشور مبدا هزینه های بیشتری پرداخت کنند تا این واردات صورت پذیرد. پس دیدیم که افزایش مالیات روی نرخ واردات خودرو در سال 1403 هم تاثیر مستقیم میگذارد، این مبحث دومین مورد از تاثیرات افزایش مالیات روی نرخ خودرو بود.

تاثیر افزایش مالیات روی نرخ خودرو های مونتاژی در سال 1403

قطعات تشکیل دهنده خودرو

 سومین و آخرین موضوع از تاثیر های افزایش مالیات روی نرخ خودرو، افزایش قیمت خودرو های مونتاژی میباشد همانطور که ساخت یک خودرو در داخل کشور از هزینه بالایی برخوردار است،وارد کردن قطعات آن و مونتاژ در داخل هم نیازمند هزینه بالایی میباشد امروزه شاهد افزایش روز افزون نرخ خودرو هستیم و با توجه به افزایش مالیات در کشور ها با افزایش نرخ خودرو در سال 1403 روبه رو خواهیم شد.

حال دیدیم فرقی نمیکند سازنده داخلی باشید یا وارد کننده، افزایش مالیات به طور مستقیم روی نرخ های شما تاثیر خواهند گذاشت.

تاثیر افزایش مالیات روی نرخ مسکن در سال 1403  

ساختمان سازی

همانگونه که افزایش مالیات در کشور های مختلف روی نرخ انواع و اقسام وسایل تاثیر میگذارد به طور مستقیم و نمایان هم روی نرخ مسکن خود را نشان میدهد. حال باید ریز بین تر شویم در مورد این موضوع زیرا خودِ ساختمان یک شبه گران نمیشود بلکه این افزایش نرخ به گرانی روز افروزن مصالح ساختمانی، کرایه حمل و نقل و دستمزد کارگران باز میگردد. در ادامه این سه ریز موضوع را برای شما باز خواهیم کرد:

1.تاثیر افزایش مالیات روی قیمت مصالح در سال 1403

افزایش مالیات خیلی مستقیم روی قیمت خرید و فروش مصالح تاثیر میگذارد به دلیل اینکه از کارخانه دار گرفته تا کارگران کارخانجات تولید مصالح زیر فشار مالیات میروند پس به همین دلیل حتی کوچک ترین عضو این چرخه هم میتواند باعث افزایش نرخ مصالح شود،اعضای این چرخه‌ی تولید، مثل دومینو به یکدیگر متصل هستند به طوریکه اگر یکی از آن ها نرخ را بالا پایین کند ارتعاشات این تغییرات گریبان گیر دیگر قسمت ها میشود پس آن ها هم مجبور به سازش و افزایش نرخ هستند پس نتیجه میگیریم زمانی که یک مصالح فروش قیمت خود را افزایش میدهد به نسبت آن هم یک سازنده ملک باید بودجه بیشتری را برای خرید مصالح کنار گذاشته و صرف کند از همین رو نرخ مسکن هم در سال 1403 افزایش خواهد یافت.

2. نرخ کرایه حمل و نقل در سال 1403

 

ماشین سنگین

افزایش مالیات و به واسطه آن افزایش نرخ بنزین و گازوئیل در سال 1403 سبب شده تا نرخ کرایه حمل و نقل هم از طرف شرکت های کامیون رانی و ماشین های سنگین افزایش به سزایی در سال 1403 داشته باشد.حال اگر خودمان هم کمی تفکر کنیم متوجه درستی این موضوع میشویم شما فکر کنید یک راننده ترانزیت هستید اگر روزی از روز های خدا به لوازم یدکی سر بزنید و با افزایش قیمت لوازم خودروی خود روبه رو شوید صددرصد دیگر به قیمت روز های قبل کار نخواهید کرد و از مشتری های خود طلب دستمزد و کرایه بار بیشتری خواهید کرد که البته حق هم دارید چون اگر بخواهید به شکل قبل کار کنید نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه ضرر هم دارد چون باید یه مبلغی هم روی کرایه ای که دریافت کرده‌اید بزارید تا لوازم مصرفی و مورد نیاز ماشین خود را تامین کنید تا بتوانید مجددا روی ماشین خود کارکرده و کسب درآمد کنید حال اگر قشر زحمتکش راننده ماشین های سنگین افزایش قیمت ندهند و نرخ کرایه ثابت بماند ضرر میکنند پس مجبور به افزایش نرخ میشوند تا هزینه هایشان از درآمدشان بیشتر نشود.در این موقعیت شرکت های حمل و نقل به واسطه اینکه رانندگان افزایش نرخ داده‌اند مجبور به راضی سازی دو طرف شده و نرخ کرایه را در سال 1403 افزایش میدهند. پس با توجه به این مسائل نتیجه گیری ای که داریم این است که افزایش مالیات میتواند باعث افزایش نرخ کوچک ترین چیز ها بشود مثل یک لیتر گازوئیل و بنزین.

تاثیر افزایش دستمزد کارگران روی نرخ مسکن

همانگونه که در مطالب قبل ذکر کردیم کوچیک ترین عضو این چرخه توانایی تغییر و تاثیر دادن به کل قضیه را دارد.به طوریکه اگر یک عضو آن افزایش نرخ بدهد عضو بعدی که مسئولیت ادامه کار را دارد یا باید ضرر را قبول کند و با قبمت بالا بخرد و با قیمت پایین بفروشد یا مثل عضو قبلی تغییر نرخ را پذیرا شود و خود هم افزایش قیمت بدهد. حال افزایش مالیات میتواند تاثیر مستقیمی روی نرخ حقوق کارگران در سال 1403  بگذارد. البته که تعیین کننده این مبحث وزارت کار میباشد که سالانه این وزارتخانه نرخی اعلامی دارد تحت عنوان حقوق وزارت کار یا ثابت وزارت کار که یک حقوق پایه و کلی میباشد، اما به واسطه افزایش مالیات، نرخ حقوق کارگران هم باید افزایش یابد.در این زمان سازنده و یا کارفرما متوجه این امر میشود که باید به همان اندازه که مالیات زندگی افزایش یافته است، حقوق کارگران خود را هم افزایش دهد.

طبق مباحثی که بررسی کردیم و به آن ها پرداختیم یک سازنده ملک و مسکن باید همه مسائل را در نظر بگیرد تا در هزینه های ملک خود ضرر و زیان نبیند.

برای انجام انواع واقسام امور ملکی خود به این سایت مراجعه فرمایید

مالیات،تاثیرگذار در همه مسائل

نمودار صعودی مالیات

نتیجه ای که از تمامیه این گفته ها و صحبت ها میگیریم این است که افزایش مالیات در سال 1403 تاثیر دومینو واری بر روی نرخ دلار، نرخ مسکن و نرخ خودرو برجای میگذارد حال باید دید بودجه در سال 1403 چگونه تعیین میشود تا وزارت های مختلف نسبت به آن حقوق کارمندان خود را ثبت کنند اما این تغییرات و افزایش در مالیات باید باعث افزایش نرخ حقوق و پایه وزارت کار شود تا کارگران و کارمندان زیر فشار سخت زندگی قرار نگیرند و بتوانند زندگی خود را به راحتی بگذرانند.

نویسنده: ابوالفضل زیار

 

سایر مطالب در اخبار

فصل دوم: فروشندگی - بخش اول

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌

تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن شد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا مجلس یازدهم تا قبل از پایان عمر خود تکلیف بخش دوم لایحه بودجه را مشخص کرده تا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود.

اقدسیه: املاک, امکانات, مراکز خرید, رستوران ها (راهنمای جامع)

در این مقاله به بررسی جزئیات بیشتری از محله اقدسیه، از جمله امکانات، قیمت مسکن، دسترسی پارک ها, رستوران ها, مراکز تفریحی و ... خواهیم پرداخت.

فصل اول: فروش - بخش بیست ودوم

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌

تیم اقتصادی دولت ضعیف است

رئیس فراکسیون مجلس یازدهم می‌گوید: دولت احساس می‌کند برای ریاست مجلس رقبایی وجود دارند و مانند مجلس قبل نیست. در حال حاضر ۵ نفر از منتخبین به صورت مستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند، بنابراین ش

فصل اول: فروش - بخش بیست ویکم

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌

فصل اول: فروش - بخش بیستم

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌

حضور چینی‌ها در بازار مسکن منتفی است؟

چرا چینی‌ها به بازار مسکن نیامدند؟ پورحاجت: سرمایه‌های بخش خصوصی در دیوان‌سالاری‌های ناکارآمد بخش دولتی حبس می‌شود؛ کسی هم خیالش نیست

مشکل دولت با مرکز پژوهش‌های مجلس چیست؟

گزارش‌های اخیر مرکز پژوهش‌ها در حوزه‌های فقر و وضعیت اقتصاد کشور نشان می‌دهد، وضعیت تا حدی غیرقابل دفاع شده که حتی مرکز پژوهش‌ها برای حفظ استقلال پژوهشی خود و مبتنی بر واقع بینی اطلاعات پژوهشی خود را

دستکاری آمار اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله

محمود کریمی بیرانوند، معاون وزارت کار اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «ما در وزارت کار به پدیده‌ای می‌گوییم شغل که یک فعالیتی باشد که منجر به جریان درآمدی مستمر باشد. یعنی یک شخصی یک فعالیت جدی

فصل اول: فروش - بخش نوزدهم

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌

فصل اول: فروش - بخش هجدهم

فروش یکی از عوامل زیرمجموعهٔ بازاریابی است. به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطهٔ بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه ی بلندمدت به‌نحوی‌