تاثیر زبان بدن در برقراری ارتباط با مخاطب در حرفه مشاور املاک

زبان بدن در برقراری ارتباط با افراد به خصوص مشتری یا مراجعه کننده بسیار حائز اهمیت بوده و هست و آموزش و یادگیری آن توسط مشاوران املاک از اهمیت بالایی برای ارتباط مفید با مشتری در جهت رضایت مندی و برآوردن نیاز آنها برخوردار است.

تاثیر زبان بدن در برقراری ارتباط با مخاطب در حرفه مشاور املاک

به عنوان یک متخصص املاک و مستغلات، ممکن است با چالش های مختلفی با مشتریان، همکاران یا سایر طرف های درگیر در یک معامله مواجه شوید. خواه این اختلاف نظر بر سر قیمت و شرایط باشد خواه در مورد انتظارات باشد، نحوه برخورد شما با این موقعیت ها می تواند بر شهرت، روابط و نتایج شما تأثیر بگذارد. یکی از مهم ترین مهارت هایی که می توانید ایجاد کنید، استفاده از زبان بدن برای حل تعارضات در املاک و مستغلات است. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه از نشانه های غیرکلامی برای برقراری ارتباط موثر، کاهش تنش و ایجاد اعتماد استفاده کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی مرکز استان تهران

 

زبان بدن عبارت از حرکاتی است که همزمان با صحبت مان یا در عکس العمل در مقابل صحبت دیگران از خود به نمایش می گذاریم مانند حرکات چشم و پلک، ابرو، حرکات دست و انگشتان، حرکات لب و دهان، حرکات کتف و شانه و بسیاری حرکات دیگر و همینطور زبان بدن می تواند سکون بدن در حالتی خاص یا همان پوزیشن یا طرز قرار گرفتن دستان شما یا چطور ایستادن و نشستن شما در برابر مخاطب و در کل تمامی ظاهر پدیدار شده شما مانند لباس و پاکیزگی در برابر مشتری باشد. می توان به صراحت گفت زبان بدن اثرگذارترین و مهمترین بخش در برقراری و اثرپذیری ارتباط با دیگران است و عاملی همچون موفقیت به این موضوع مهم بستگی دارد. گرچه مهارت در سخنوری و استفاده بجا از واژگان مناسب در شرایط خاص عاملی مهم و ضروری و مقدم در ارتباطی موثر تلقی می گردد ولی در واقعیت به نظر می رسد که حرکات زبان بسیار اثرگذارتر بوده و می تواند به صورت غریزی و فی البداهه از سوی سخنور به نمایش گذاشته شود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده فقط 7 درصد ارتباطات ما از طریق بیان کلمات و تقریبا 55 درصد آن با اثرگذاری زبان بدن صورت می پذیرد و مابقی به ارتباطات غیر کلامی ما تعلق دارد.

شرح زبان بدن

با توجه به اهمیت اثرگذاری زبان بدن یک مشاور کاربلد باید همیشه مراقب زبان بدن خود باشد به خصوص در برخورد اول که بیشتر افراد برداشت خود را از شخصیت فرد مورد نظر به خاطر می سپارند. بسیاری از حرکات زبان بدن در آشنایی اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است مانند دست دادن یا تعظیم کردن در فرهنگ های متفاوت و مناسب با جامعه، لبخند زدن به جا، نگاه زیبا، توجه به صحبت های مخاطب، سایلنت کردن گوشی و بسیاری عکس العمل های به موقع بوسیله زبان بدن. در جهت عکس در صورتی که یک مشاور ناکارآمد عملی نابجا با زبان بدن خود انجام دهد مانند نگاه کردن به اطراف در زمان صحبت مخاطب، نگاه کردن به گوشی و یا ساعت و دیگر اعمالی که باعث رنجش خاطر مخاطب گردد می تواند نتیجه ای نامطلوب را در برقراری ارتباط با مخاطب ترتیب داده و حتی باعث از بین رفتن اعتماد و در نهایت برهم خوردن مذاکره شود و معامله مورد نظر به سرانجام نرسد.

چگونگی استفاده از زبان بدن در مقابل مشتری

شاید ما در مورد زبان بدن در زندگی روزمره زیاد شنیده باشیم و با یکسری تعاریف کلی در این مورد آشنا باشیم مانند اینکه وقتی فرد مخاطب در زمان صحبت شما به تکرار به ساعت خود نگاه می کند به این معنی است که کاری مهمتر از صحبت با شما دارد و یا دیرش شده و یا تمایلی به ادامه صحبت شما ندارد و یا از صحبت با شما خسته شده و حوصله اش سررفته یا مانند زمانی که فرد مخاطب مدام خمیازه می کشد و به این طرف و آن طرف می نگرد می تواند معانی متفاوتی بر اساس موقعیت خاص خود داشته باشد. البته این تعاریف به صورت کلی بوده و در شرایط متفاوت می تواند درست یا غلط باشد. مانند اینکه ممکن است فردی که مدام خمیازه می کشد دچار کمبود خواب یا مریضی خاصی باشد و برعکس آنچه مشاور فکر می کند بسیار مشتاق سخنان او باشد و شاید نگاه مکرر او به ساعت، نگرانی از مسئله ای خاص است نه خستگی از کلمات شما. در نتیجه یک مشاور املاک حرفه ای و کاربلد باید در زمینه زبان بدن اطلاعات و تجربیات کافی را کسب نماید تا به عنوان یک مشاور بتواند چه در دیدارهای کوتاه و چه در جلسات ضروری و مهم طوری عمل کند که زبان بدن او از طرف مشتری به اشتباه تفسیر نشود.  

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی مرکز استان تهران

 

نکته های مهم درباره زبان بدن

استفاده از حرکات دست

حرکات دست در زمان صحبت کردن می تواند بسیار تاثیر گذار باشد به ویژه در زمانی که فرد سخنور یا مشاور می خواهد اعتماد به نفس خود و قدرت و تسلط خود را در زمینه مورد نظر نشان دهد و این حرکات می تواند شامل حرکات انگشتان، مچ و کتف و بازو باشد و گاهی افراد از این حرکات به عنوان اشاره به چیزی یا ضربه زدن روی چیزی در زمان صحبت استفاده می کنند.

ارتباط چشمی موثر

یکی از موثرترین راه برای اینکه مخاطب خود را از این موضوع مطمئن سازید که به طور کامل در حال گوش دادن به صحبت های او هستید و به تمام جزئیات حرف های او اهمیت می دهید و علاقه به ادامه آن دارید این است که در طول تمام مکالمه ارتباط چشمی خود را حفظ نمایید.

نشستن و ایستادن مناسب

اگر در مقابل مخاطب خود ایستاده اید باید طرز ایستادن شما به گونه ای باشد که نشان دهنده انرژی بالا شما برای گوش دادن به مخاطب و یا انجام امورات کاری و یا رسیدگی به خواسته های او باشد و بسیار محکم و راست قامت بایستید و در حالت ایستادن به جایی لم ندهید یا شل نایستید و همینطور وقتی در مقابل مشتری خود نشسته اید کمی رو به جلو خم شوید و پاهای خود را روی زمین بگذارید طوری که آماده برای انجام امور مهم هستید و از نشستن در حالتی که تکیه به صندلی داده اید و پاهای خود را روی هم گذاشته اید بپرهیزید.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان مشاوران شیش دنگی

 

خنده و لبخند

در زمان های مناسب بهتر است همیشه لبخند روی لبان شما باشد تا محیط و ارتباطی شاد و راحت را برای مشتری فراهم کنید. البته زمان خنده یا لبخند باید به جا و مناسب شرایط باشد تا مشتری احساس بد و تحقیرآمیز نکند.

نت برداری یا یادداشت نکاتی از سخنان مخاطب

این روش می تواند اثر زیادی بر روی مشتری داشته باشد و مشتری احساس خوبی پیدا می کند از این که شما دقیق به سخنان او گوش می دهید و صحبت های او برای شما اهمیت داشته و شما به عنوان مشاور به دنبال خواسته او هستید. بهتر است دفترچه یادداشت را در جایی قرار دهید که او ببیند و خیلی نگران دیدن او نباشید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی مرکز استان تهران

 

ارتباط برقرار کردن با فشردن دست

به طور عمومی وقتی یک فرد چه برای اولین بار و چه برای چندمین بار با شما محکم دست می دهد و تا حدی که شما آزرده خاطر نشوید دست شما را می فشارد یک احساس درونی خوبی به شما دست می دهد و شما به آن فرد نگاه و نظر بهتری پیدا خواهید کرد. حال برای موثرتر بودن این شرایط شما می توانید به چشمان فرد مقابل همزمان با دست دادن با لبخندی زیبا نگاه کنید. معمولا افرادی که در دیدارها به این موضوع اهمیت نمی دهند و یا در دست دادن و لبخند زدن و نگاه کردن به فرد مخاطب سست عمل می کنند احساس ناخوشایندی در فرد مخاطب از سوی خود ایجاد می نمایند. برای کسب تجربه و مهارت می توانید این عمل را با دوستان و آشنایان خود تمرین و امتحان نمایید.

تقلید زبان بدن مخاطب

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط روانشناسان کپی کردن و تقلید حرکات مخاطب و همسان سازی این حرکات می تواند به طور ناخودآگاه بین شما و مخاطب تان به سرعت ارتباط نزدیکی ایجاد نماید. به عنوان مثال اگر مشتری شما دست هایش را روی لبه های صندلی قرار داد شما هم همین کار را انجام دهید. البته این کار نباید مکرر و دائم برای تمام حرکات صورت گیرد چون ممکن است مشتری احساس کند شما دارید ادای او را در می آورید، پس در انجام آنها تلاش کنید که جلب توجه ننمایید.

ظاهر زیبا و شایسته

نوع لباس و هماهنگ بودن آن با محیط و حتی رنگ لباس های شما همیشه در مرکز توجه قرار می گیرد. خط اتو و پاکیزگی شما می تواند در دیدارها بسیار موثر واقع شود به خصوص در دیدار اول. آراستگی موهای شما و واکس کفش هاتون نشان دهنده نظم شما است.

 در کل زبان بدن شما نشانگر مهارت شما در ارتباطات و نشانگر حرفه ای و با تجربه بودن تان در مشاوره است.

 

زبان بدن

 

 

  

مرتکب اشتباه شدن در زبان بدن

میمیک صورت

میمیک صورت همان استفاده از ماهیچه های مختلف صورت برای بیان احساسات و حالاتی است که یک انسان در شرایط متفاوت از خود نشان می دهد مانند شاد بودن، اخم کردن، ناراحتی، تعجب و بسیاری از حالات دیگر که مهمترین عنصر در ارتباط محسوب شده و بر اساس آن مشتری یا مراجعه کننده، در مقابل تان واکنش نشان می دهد و بر اساس آن ها سطح درجه ارتباطش با شما را تعیین می کند. میمیک صورت باید کاملا به جا و مناسب شرایط باشد مانند بازیگران فیلم یا تئاتر که در شرایط متفاوت میمیک متفاوتی را به نمایش می گذارند. برای مثال اگر شما در حال گفتگویی جدی باشید و همزمان لبخند بزنید ممکن است برای مشتری آزار دهنده بوده و برداشت های نامناسبی از آن کند. در مقابل میمیک صورت شما در شرایط خاص می تواند نشان دهنده جدی بودن شما یا اعتماد به نفس شما یا برعکس نشان دهنده ضعف شما باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی مرکز استان تهران

 

حالات بدن مشاور

حالت نشستن و ایستادن شما در مقابل مشتری یا مراجعه کننده نشان دهنده شخصیت شما از لحاظ اعتماد بنفس، تسلط بر کار، قدرت نفوذ، جدی بودن شما در مسائل است. از خمیدن، لم دادن، تکیه دادن، بازو ضربدری، بی قراری و حتی فشردن دست دیگران به صورت ضعیف و شل، در هنگام سلام و یا خداحافظی بپرهیزید. حالات بدن مشاور یا وضعیت های مختلف آن در حضور مشتری نمایانگر تسلط او بر شغلش و همینطور میزان تعهد او است.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان مشاوران شیش دنگی

 

ارتباط در نگاه ها

تماس چشمی نشان دهنده علایق افراد به همدیگر و ادامه ارتباط شان با هم است و همینطور نشان دهنده این موضوع است که شما سراپا در حال گوش کردن به حرف های طرف مقابل هستید. در نقطه مقابل اگر مشاور به اطراف نگاه کند یا نگاهی به دور بیاندازد نشانه بی توجهی و بی علاقگی او به صحبت های مشتری است. البته میزان حفظ نگاه نباید بیش از حد طولانی باشد چون بازگو کننده حالتی تهاجمی می شود.

تمامی موارد گفته شده را باید در درون خود بیابید و در صورت نیاز آن را با نزدیک ترین افراد به خود مانند خانواده یا دوستان تمرین نمایید تا بتوانید از ضعف های خود آگاه شده و آن ها را برطرف کنید.

 

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی مرکز استان تهران

 

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

سایر مطالب در املاک

رکود در بازار مسکن؛ وام‌های بانکی ناجی یا مقصر؟

در سال‌های اخیر، شاهد روندی نگران‌کننده در بازار مسکن کشور بوده‌ایم. جهش بی‌سابقه قیمت‌ها، قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داده و رکودی عمیق بر این بخش حیاتی از اقتصاد سایه افکنده است. در این میان،

مسکن در عصر دیجیتال؛ تحولات بازار با رونمایی از نقشه دولت

آیا دوران بنگاه‌داری سنتی به سر رسیده است؟ زمزمه‌های تحول در بازار مسکن با رونمایی از نقشه دولت برای ساماندهی اوضاع مشاوران املاک قوت گرفت. قانون تازه مصوب "ساماندهی زمین، مسکن و اجاره‌بها" که به "سقف

تحولی بزرگ در نوسازی بافت‌های فرسوده: ۴.۵ میلیون خانه جدید در راه است!

با طرح جدید نوسازی بافت‌های فرسوده، امکان ساخت 4.5 میلیون واحد مسکونی جدید در این مناطق فراهم شده است. این طرح عظیم نه تنها به نوسازی و مقاوم‌سازی این محلات می‌انجامد، بلکه گامی بلند در جهت رفع کمبود

خیام نیشابوری، حجت الحق

خیام (عمر خیام) یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ایران است که در قرن چهارم هجری زندگی می‌کرد. او یک شاعر، ریاضی‌ دان، فیلسوف و منجم برجسته بود که به خاطر آثار ادبی و علمی ماندگارش شناخته می‌شود.

هک شدن دنیای کریپتوکارنسی توسط دو چینی

این دوهکر با استفاده از ترفندهای کثیف و فریب‌های ماهرانه، 73 میلیون دلار از سرمایه بی‌دفاعان را به یغما بردند. اما غافل از آن بودند که چشمان عدالت در تاریکی دنیای کریپتو نیز به دنبال آنهاست. در ادامه

عبدالحسن زرینکوب، مولوی شناس معاصر

عبدالحسین زرین کوب (1302 – 1378 هجری)، یکی از بزرگ ‌ترین چهره‌ های تاریخ ‌نگاری و نقد ادبی معاصر ایران بود.

پانزدهمین اجلاس کازان فروم: پلی میان روسیه و جهان اسلام

کازان فروم 2024، فراتر از یک گردهمایی صرف، پلی میان دو تمدن غنی بشریت است. در این اجلاس، رهبران سیاسی، تجاری، کارشناسان و نخبگان از سراسر جهان اسلام گرد هم می‌آیند تا در گفتگوهایی سازنده و پویا، راه‌ه

محله اتحاد یاقوتی سبز در دل شهر کرج

محله اتحاد در شهر کرج به محله‌های زیباشهر، خیابان رازی، ویلاشهر، مهرشهر و سلامت مجاورت دارد. این محله‌ها از سوی شمالی و شمال شرقی اتحاد واقع شده‌اند و با اتصال خیابان‌ها یا جاده‌های اصلی به هم مرتبط ه

محمود حسابی، پدر علم فیزیک ایران

محمود حسابی (1281 – 1371 هجری)، فیزیک ‌دان و ریاضی‌د ان برجسته ی ایرانی بود. او یکی از دانشمندان برجسته ی ایران در قرن چهاردهم محسوب می‌شود. حسابی در زمینه ‌های مختلف فیزیک و ریاضیات کارهای ارزشمندی ا

محله آق تپه بامِ مرتفع کرج

محله آق تپه در شهر کرج از سه حوزه مسکونی بزرگ به نام های استاد معین، باغمیشه و زعفرانیه احاطه شده است. این محله از نزدیکی به خیابان انقلاب و مراکز خرید نیز برخوردار است. همچنین از مهمترین محله‌های اطر

ابن سینا، شاه زادۀ اطبا

ابن سینا (حدود 359-416 هجری) یکی از برجسته ‌ترین دانشمندان و فیلسوفان ایرانی و از بزرگ‌ ترین چهره‌ های تاریخ علم و فلسفه در جهان است.

بازنگری در قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها؛ مطالبه رییس بورس از وزیر نفت

آیا نوسانات بازار نفت، زنگ خطی برای صنعت پالایش و بورس اوراق بهادار به صدا درآورده است؟ رییس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نفت، خواستار اصلاح قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها شده است. این اقدام چه پیامدها