نرخ‌های عجیب رهن و اجاره بازار مسکن تهران

ابتدای امسال، پس‌از اعلام شعار سال توسط «مقام معظم رهبری» با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در سیاست‌های این وزارت‌خانه برای تحقق به وعده ساخت مسکن و شعار سال قطعاً از مردمی‌سازی بهره‌مند خواهیم شد

مهر در گزارشی نوشتسید ابراهیم رئیسی در مناظره انتخاباتی خود، ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال اول دولت سیزدهم را وعده داد که از همان ابتدا عده‌ای از کارشناسان اقتصادی تحقق چنین موضوعی را دور از واقعیت دانستند؛ این دولت در مسیر تحقق به این وعده با موانع بسیاری روبه شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌بها را، به ثبت رساند»؛ همچنین رکود تورمی در سال گذشته (۱۴۰۲) یکی از محورهای اصلی بود که بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم کرد.

فزایش قیمت اجاره‌بها در تهران، باعث دسته‌بندی مردم و شکل‌گیری طبقات اجتماعی ناهمگون در پایتخت شده که این موضوع انسجام و همبستگی مردم را کمرنگ‌ خواهد کرد.

چنانچه تهیه مسکن و سرپناه مناسب برای شهروندان به‌عنوان یکی از وظایف اصلی حاکمیت در قانون اساسی ذکرشده و مطابق قانون دولت باید بر اساس اولویت‌بندی نسبت به تامین مسکن برای روستاییان و کارگران، اقدامات لازم را انجام دهد.

دولت در سال گذشته تصمیم گرفت برای کنترل التهابات بازار و جلوگیری از افزایش نجومی قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای سیاست‌هایی را اجرا کند اما به مرور زمان با انتشار آمارها و بررسی‌های میدانی مشخص شد که این سیاست‌ها نمی‌تواند در بلندمدت مشکلات اقتصاد کلان کشور را رفع کند.

براساس این گزارش، یکی از شرط‌های تحقق شعار سال و وعده دولت، عرضه زمین به متقاضیان و مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن خواهد بود یا به عبارت دیگر تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در گرو مردمی‌سازی است.

طی سال‌های اخیر قیمت مسکن رشد سرسام‌آوری داشته و سهم مسکن از سبدخانوار رشد چشمگیری کرده است به طوری که بنا به آمارهای اعلامی بیش از ۷۰درصد درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می‌شود.

تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد را می‌توان یکی از پروژه‌های شکست خورده دولت‌های اخیر عنوان کرد و حتی طرح‌هایی مانند مسکن مهر نیز نتوانسته نسبت به خانه‌دار شدن این اقشار کمک کند و عمده این خانه‌ها نیز توسط اقشار با درآمد متوسط روبه بالا خریداری شده یا این‌که صاحبان سرمایه برا ی حفظ ارزش اقدام به خرید واحد در این طرح کردند و جامعه هدف این طرح که کارگران و اقشارپایین دست را نتوانسته پوشش دهنئد.

بازار مسکن تهران

تشدید فاصله طبقاتی

علاوه بر مشکلات تامین مسکن، این بازار مشکلات دیگری را به دنبال داشته که مهم‌ترین آن ایجاد شکاف طبقاتی در پایتخت است.

افزایش قیمت مسکن باعث ایجاد کلونی‌های طبقاتی و گروه‌بندی بر اساس توان خرید شده است.قیمت مسکن در پایتخت به یک اندازه رشد نکرده و بررسی نحوه قیمت‌گذاری نشان می‌دهد در مناطق شمالی افزایش‌ قیمت‌ها به صورت میلیاردی است.

 

طبق گفته کارشناسان مسکن، رکود معاملات مسکن در سال (۱۴۰۳) نیز ادامه‌دار خواهد بود؛ زیرا مولفه‌هایی که می‌تواند بازار را از رکود خارج کند مانند عرضه، کاهش قیمت مصالح ساختمانی و ثبات قیمت ارز، رخ نداده است.آن‌طور که مشاوران املاک فعال در استان تهران، می‌گویند فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با قدرت پرداختی مردم، مهم‌ترین عامل در کسادی بازار اجاره و نیز تخلیه خانه‌ها و عدم تمدید اجاره‌ها محسوب می‌شود.

گرانی بازار اجاره مسکن در استان تهران طی ماه‌های اخیر به حدی است، که داد بسیاری از مستأجران را در آورده و این در حالی است، که با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقال بازار اجاره مسکن وارد فاز جدید قیمتی شده است، تا حدی که منحنی کرایه خانه تهرانی‌ها نسبت به درآمد مستأجران رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند.

همچنین براساس شرایط کنونی بازار مسکن، دولت تا کنون هیچ اقدام مؤثری برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره برای «بازگشت قیمت‌ها به سطح معقول» انجام نداده است.

یک آپارتمان ۱۱۰ متری دوخوابه در منطقه ۱۶ محله نازی‌آباد تهران با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۲۰ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۴۰۳) و کلید نخورده است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۵ متری دوخوابه، ۵ ساخت در منطقه ۱۶ محله جوادیه تهران، نیازمند ۷۵۰ میلیون تومان سرمایه خواهید بود.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۶ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۶)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

جوادیه

۹۰

_

۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰

باغ آذری. ترمینال جنوب

۱۰۷

_

۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰

نازی‌آباد

۱۱۰

۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

خزانه

۸۵

-

۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰

علی‌آباد

۸۲

_

۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

خزانه. فلکه چهارم

۸۵

۹,۰۰۰,۰۰۰

۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰

یاخچی‌آباد

۷۹

۱۰,۰۰۰,۰۰۰

۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

 

باتوجه به وضعیت کنونی، مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، این موضوع بیراه نیست؛ افزایش قیمت مسکن همراه با رکود تورمی در بازار مسکن عواقب بدتری در پی خواهد داشت؛ همچنین اگر مستأجران برای خرید مسکن تعلل کنند، قیمت مسکن همچنان در بازار روند صعودی خود را طی کرده که در مقابل منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه می‌شود.

 

مشاهده سریع آگهی های ملکی منطقه 16 تهران

 

تورم و افزایش قیمت ارز دو عامل اصلی افزایش اجاره بها

تورم و افزایش قیمت ارز

یک کارشناس مسکن استان تهران در خصوص عوامل افزایش بی حساب و کتاب کرایه خانه در این استان گفت: تورم و افزایش نرخ ارز دو عامل اصلی برای افزایش کرایه‌ها است، وقتی قیمت ارز طی یک سال دو برابر می‌شود، صاحبان خانه نیز طبیعی است، که افزایش قیمت‌های اینچنینی را مطالبه کنند.

ابوطالب شیرکوند با بیان اینکه مشاوران املاک هم از رشد بالای نرخ‌های اجاره ناراضی هستند، افزود: به طور طبیعی نباید شاهد افزایش کرایه‌ها در زمستان نسبت به تابستان همان سال باشیم، چرا که فصل نقل و انتقال نیست و بازار با کاهش تقاضای اجاره مواجه می‌شود، اما در سال جاری اصلاً توقف افزایش کرایه نداشتیم و حتی در زمستان نیز کرایه‌ها بالا رفت و دلیل آن نیز چیزی جز افزایش عجیب و غریب نرخ ارز و تورم لجام گسیخته نیست و قطعاً هیچکس از وضعیت موجود سود نمی‌برد.

وی با اشاره به عدم تمایل صاحبخانه ها برای دریافت مبلغ رهن و ودیعه گفت: به دلیل آنکه سود سپرده‌ها برای صاحبخانه ها چندان جذاب نیست، ترجیح موجرها دریافت کرایه است، تا مبلغ رهن و این هم مشکل دیگری برای مستأجران است، چرا که بیشتر مستأجران حقوق بگیر بوده و با در نظر گرفتن پایه حقوق تأمین اجتماعی و… می‌بینیم، بخش قابل توجهی از سبد هزینه مردم مسکن است.

شیرکوند افزایش «بدمسکنی» و «بی خانمانی» و سکونت در اقامتگاه‌های غیررسمی را از تبعات کرایه‌های سرسام آور موجود دانست و گفت: بسیاری از مستأجران مجبورند، به حاشیه‌ها رفته و در بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های سن بالا مستقر شوند.

این کارشناس با بیان اینکه کمبود عرضه مسکن دلیل دیگری بر گرانی‌ها است، گفت: در یک سال گذشته ساخت و ساز در کشور چندان انجام نشده است و همین عامل و نیز افزایش تقاضا سبب گرانی‌های بیشتر شده است، وقتی قیمت آپارتمان افزایش قابل توجهی داشته اجاره بها نیز تابع قیمت مسکن بوده و افزایش خواهد داشت.

سرریز جمعیت تهران کرایه آپارتمان در شهرستان‌های اطراف را افزایش داده است

یک فعال دیگر در بازار مسکن در پاسخ به این سوال که «چرا بسیاری از شهرستان‌های اطراف تهران از نظر کرایه تفاوتی با شهر تهران ندارند» گفت: در حال حاضر شهرری، اسلامشهر، پردیس، شمیرانات و بسیاری دیگر از شهرستان‌های دیگر چسبیده به تهران هستند و در واقع سرریز جمعیت تهران به شهرستان‌های اطراف می‌آید و همین امر سبب افزایش قیمت اجاره بها در این مناطق شده است.

محسن رجبی افزود: در واقع تقاضا برای اجاره ملک در تهران باعث شده گرانی‌ها از این شهر به مناطق و شهرستان‌های اطراف سرایت کند، البته هنوز از نظر قیمتی شهرستان‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از مناطق مرکزی شهر تهران است ولی به دلیل شلوغی‌ها و برخی موارد دیگر قیمت اجاره در شهرستان‌ها با جنوب شهر و مناطق حاشیه‌ای تهران برابری می‌کند.

وی گفت: البته برخی آپارتمان‌ها در شهرستان‌ها با قیمت‌های بسیار بالا و حتی گران‌تر از شهر تهران نیز اجاره می‌روند و به همین دلیل در اجاره آپارتمان افراد باید شناخت کافی نسبت به منطقه و حتی کوچه‌های محلات داشته باشند، تا از این طریق بتوانند اقتصادی‌ترین آپارتمان را اجاره کنند.

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و سایر کلانشهرها

افزایش قیمت مسکن و رشد تورم در همه جای کشور مشکلاتی را برای خانوارها فراهم کرده است. اما در این میان برخی شهرها رقم‌های عجیب و غریبی را در حوزه خرید، رهن و اجاره خانه ارائه می‌دهند که در راس آن‌ها می‌توان به تهران اشاره کرد. به طور مثال هم اکنون با مبلغی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان نمی‌توان در بیشتر مناطق تهران خانه‌ای با مساحت ۷۰ تا ۸۰ متر مربع را رهن و اجاره کرد. البته اگر به سمت مناطق جنوب شهر بروید، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند، اما به همان میزان کیفیت خانه‌ها نیز کمتر شده و امکانات عمومی کمتری نیز در اختیار دارید.

اما تنها رهن و اجاره آپارتمان در تهران نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفت و زیاد ندارد. جهت رهن و اجاره آپارتمان و خانه در سایر کلان شهرها نیز باید مخارج زیادی را پرداخت. مفهوم این موضوع را در موارد زیر به صورت مقایسه‌ای روشن‌تر بیان می‌کنیم.

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با مشهد

پس از تهران، مشهد یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت محسوب می‌شود که هزینه اجاره آن در مقایسه با تهران، کمی پایین‌تر است. به طور مثال اگر قرار باشد خانه‌ای با متراژ ۷۰ تا ۸۰ متری را در مناطق متوسط این شهر اجاره کنید، ۴۰۰ میلیون تومان رهن و حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان اجاره باید بپردازید. مشهد نیز مانند تهران مناطق مختلفی دارد و به تناسب منطقه، امکانات و کیفیت خانه‌ها، قیمت اجاره‌ها متفاوت خواهد بود.

 

مشاهده قیمت املاک شهر مشهد

شهر مشهد

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با تبریز

در میان اسامی کلان شهرهای کشور، نام تبریز نباید از قلم بیفتد. تبریز هم که روزی پایتخت ایران بوده، شهری قدیمی و با اصالت است که به واسطه وسعت بالایش، قشر وسیعی از افراد آذری زبان در آن سکونت دارند. تبریز از مناطق مختلفی تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به زعفرانیه، منظریه، ابوریحان و… اشاره کرد. هزینه اجاره خانه در هر یک از این مناطق تبریز به واسطه بالاشهر یا پایین شهر بودن کاملا متفاوت است‌. به طور مثال برای اجاره یک واحد ۲ خوابه ۹۰ متری در منظریه، مبلغی بالغ بر ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است. 

 

مشاهده قیمت رهن و اجاره شهر تبریز

 

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با کرج

کرج از شهرهای حومه تهران است که از سال ۱۳۸۹ از آن جدا شد. عده زیادی از افراد ساکن در تهران برای فرار از تهران و اجاره‌های بالایی که دارد، به آن پناه برده‌اند؛ در حالی که محل کسب و کارشان در تهران قرار دارد و هر روز باید مسافتی را از کرج تا تهران طی کنند.

اما هزینه‌های اجاره واحد در کرج نیز در مقایسه با تهران چندان چنگی به دل نمی‌زند و تفاوت بالایی ندارد. عظیمیه، مهرشهر، فردیس، گوهر دشت و… از مناطق مختلف کرج هستند که مستاجران فراری از تهران را درون خود جای داده‌اند. اما حداقل اجاره‌ها در این شهر برای یک واحد نقلی ۸۵ متری از ۲۵۰ میلیون تومان برای مناطق جنوبی و پایین شهر در نظر گرفته شده و هرچه بالاتر می‌رویم قیمت‌ها به ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ و… می‌رسند.

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با اهواز

اگر برای زندگی در اهواز به دنبال خانه هستید، قطعا می‌دانید که اجاره یک ملک ۹۰ تا ۱۰۰ متری در محله‌های کیانپارس، کوی ملت، صد دستگاه، کوی مهدیس و… که از مناطق متوسط و رو به بالای اهواز محسوب می‌شوند چیزی حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ودیعه نیاز است‌. به عنوان مثال برای رهن کامل یک آپارتمان نوساز ۱۰۰ متری در کیانپارس که جزو محله های مرفه نشین اهواز به حساب می آید باید مبلغ ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد. این عدد تقریبا معادل نصف حداقل مبلغ رهن کامل در مناطق مرفه نشین تهران است.

البته می‌توان واحدهایی با متراژ کمتر یا در مناطق پایین شهر را با مبالغی کمتر از این نیز اجاره کرد. اما این مناطق از امکانات بهتری برای زندگی برخوردار هستند. پس می‌توان گفت هزینه اجاره آپارتمان در اهواز نسبت به اجاره آپارتمان در تهران مناسب‌تر است. البته این موضوع کاملا به سطح توقع افراد بستگی دارد.

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با شیراز

اگر در شیراز زندگی می‌کنید، حتما می‌دانید که امسال برای اجاره یک واحد کوچک ۸۰ متری در مناطق متوسط شهر، مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون تومان رهن لازم دارید. البته اگر واحدی با این متراژ پیدا کنید؛ چراکه در شیراز بیشتر خانه‌ها دارای متراژ ۱۰۰ متر و بیشتر هستند و پیدا کردن یک واحد نقلی کاری بسیار سخت است. اجازه خانه در بخش‌های سفیر، معالی آباد، میانرود، بلوار عدالت و سایر مناطق این شهر به تناسب نوع منطقه، متراژ خانه، سال ساخت و… متفاوت خواهد بود.

شهر شیراز

اما برای رهن کامل آپارتمان حدودا ۱۰۰ متری تازه ساخت در محله هایی مانند معالی آباد یا عفیف آباد که جزو محله هلی خوب شیراز بشمار می‌روند باید مبلغی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید. که در مقایسه با تهران قیمت اجاره خانه باز هم بطور قابل توجهی مناسب تر است.

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با اصفهان

از دیگر شهرهای بزرگ و جذاب ایران می‌توان به اصفهان اشاره کرد. این شهر به دلیل آب و هوای مطبوع، معماری خاص و وسعت بالایش جمعیت کثیری از مردم ایران را درون خود جای داده است. هزینه اجاره خانه در مناطق نه چندان گران اصفهان به ازای یک واحد ۸۰ متری چیزی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان با اجاره ۲ الی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین در مناطق نوساز اصفهان نظیر رباط، با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان می‌توان واحدی مناسب را اجاره کرد. اما اگر قصد اجاره خانه در محله های خوش نشین اصفهان مانند مرداویج یا عباس آباد را داشته باشید باید برای پول پیش بالای ۱ میلیارد تومان پرداخت کنید زیرا آپارتمان های این محله ها معمولا متراژ بالایی دارند و از این حیث در مقایسه با تهران تفاوت چندانی ندارند .پس بطور کلی می‌توان گفت رهن آپارتمان در شهر بزرگ اصفهان در مقایسه با رهن و اجاره آپارتمان در تهران مناسب‌تر است.

با این حال با توجه به تورم های اقتصادی اخیر،,درامد غیرقابل قبول مردم و افزایش روز افزون قیمت رهن و اجاره در کشور نگرانی های بیشمار شهروندان را به همراه داشته است،این در حالی است که درامد مردم کشور کفاف پرداخت این همه قیمت های بلند را نمیکند.

چنانچه قبلا هم یاد آور شدیم که حکومت تلاش کرد تا با راهکار های بتواند کمکی به مردم کند اما این کمک های به آن اندازه ی که باید موثر واقع میشد و قناعت شهروندان راحاصل میکرد موثر واقع نشد.

گرد آورنده : احمد رشاد

جهت مشاهده سایر خبرها، به قسمت اخبار سایت شیش دنگ مراجعه نمایید

سایر مطالب در املاک

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا