محله های منطقه 3 تهران – قسمت سوم

منطقه سه شهرداری تهران که درقسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته است از جمله منطقه های پرطرفدار با بافت های مدرن و سنتی و مراکز مشهور تفریحی، خرید و مکان های دیپلماتیک تهران است. این منطقه از طرف جنوب با بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و اتوبان همت، از طرف شمال با بزرگراه شهید صدر، بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید چمران، از طرف غرب با اتوبان شهید چمران و ازطرف شرق با پاسداران و خیابان شریعتی احاطه گردیده است.

محله های منطقه 3 تهران قسمت سوم

 

منطقه سه شهرداری تهران که درقسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته است از جمله منطقه های پرطرفدار با بافت های مدرن و سنتی و مراکز مشهور تفریحی، خرید و مکان های دیپلماتیک تهران است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

شمال تهران-منطقه 3

این منطقه از طرف جنوب با بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و اتوبان همت، از طرف شمال با بزرگراه شهید صدر، بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید چمران، از طرف غرب با اتوبان شهید چمران و ازطرف شرق با پاسداران و خیابان شریعتی احاطه گردیده است.

منطقه سه که دارای مراکز تفریحی، فرهنگی و مکان های تاریخی مشهور است دارای شش ناحیه و محله های مشهور و قدیمی زیبا است.

محله های مشهور و پرطرفدار این منطقه دروس، قلهک، پاسداران، ونک و اختیاریه می‌باشد.

منطقه سه شهرداری تهران از طرف شمال با منطقه 1 ، از طرف جنوب با منطقه های 6 و 7، از طرف شرق با منطقه 4 و از طرف غرب با منطقه 2 همسایه و هم مرز است.

منطقه 3 شهرداری تهران بنا به خصوصیات جغرافیایی و کوهستانی بودن برخی مناطق آن در گذشته نیز مورد توجه قرارداشت.

دراثر تحولات تقسیمات شهری در سال 1358 منطقه سه شهرداری تهران به عنوان یکی از این تقسیمات خدمات شهری ایجاد گردیده است.

دراین نوشته به معرفی محله های دروس، زرگنده، سیدخندان، شهید کلاهدوز (دولت) و محله قبا در این منطقه می‍پردازم.

امیدوارم تا آخر نوشته همراه باشید. 

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

محله دروس

دروس از محله های قدیمی، اعیان نشین، پرطرفدار و گران قیمت تهران در منطقه 3 شهرداری است.

محله دروس

محله دروس از طرف شمال با محدوده بالایی خیابان کلاهدوز یا دولت، ازطرف جنوب با بلوار شیدایی یا شهرزاد، ازطرف شرق با خیابان پاسداران و ازطرف غرب با خیابان شریعتی یا جاده شمیران منتهی می‌باشد.

خیابان های زیبا و درنظرگرفتن اصول شهرسازی از ویژگیهای این محله است.

نام محله دروس از دوکلمه (دره) و (روس) تشکیل گردیده است. دلیلش هم این است که در گذشته روس ها درآن محله سکونت داشتند و برخی جلسات و مهمانی و برنامه های تفریحی را مخصوصا در تابستان آنجا برگزار می‌نمودند و نام آن محله را  (دروس) گذاشتند.

محله دروس از محله های بسیار قدیمی تهران است که در گذشته های دور روستای ارمنی نشین در قسمت شمال شرقی آن قرار داشت که مردم ساکن درآنجا مصروف کشاورزی و دامداری بودند.

ساکنان آن محله در قلعه به اسم ارمنی ها زندگی می‌کردند.

این محله از کهن ترین محله های تهران است که دارای دو قنات به نامهای قنات نصرت و قنات شیبانی بودند و هنوز هم این قنا ها جریان دارد.

درمحله دروس، خیابان بهداد قسمت نبش کوچه مسجد،  قبر مهدیقلی هدایت که یک  نویسنده و سومین نخست وزیر دوره رضا شاه که به مخبرالسلطنه ملقب بودند قرار دارد.

مالکیت محله دروس در دوره قاجار تحت مالکیت مخبر السلطنه مهدی قلی نخست وزیر و یکی از درباریان آنزمان قرارداشت که فعلا نیز مقبره خانوادگی شان در این محله قراردارد.

مخبرالسلطنه به اسم خودش درآنجا یک بیمارستان نیز احداث کرده است.

در محله دروس اشخاص مشهور و بلند پایه و هنرمندان نامدار زندگی کردند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

نخست وزیران زمان اول و دوم پهلوی حسنعلی منصور نخست وزیر دوره اول و  امیرعباس هویدا، مخبرالسلطنه هدایت نخست وزیر، عبدالحسین خان ناصرالسلطنه و دوست علی خان معیر الممالک از درباریان و خزانه دار دوره ناصرالدین شاه و نویسنده کتاب وقایع الزمان در محله دروس زندگی می‌کردند.

فروغ فرخزاد، عزت الله انتظامی، ابراهیم گلستان و بهمن فرمان آرا هنرمندان و اشخاص مشهور و مورد احترام دراین محله زندگی می‌کردند.

محله دروس از مکان های دیپلمات نشین و محل سکونت و اقامت اتباع خارجی است و یکتعداد سفارت خانه ها نیز در این محل قراردارد.

دفتر سازمان ملل درکشور ایران، دفتر نمایندگی یونسکو درایران، منزل سفیر یونان و پاکستان، سفارتخانه پرتغال و استرالیا، سفارت مجارستان و ... دراین محله قرار دارد.

یکی از حوادث تاریخی این محله بمبارد روسیه در جنگ جهانی دوم بود که بخاطر نزدیکی اش با کارخانه سلاح سازی سلطنت آباد و همچنان نزدیکی پادگان 06 نیروی زمینی و همچنان کشته شدن شیخ خزعلی همکار و همدست انگلیس ها که والی جدایی طلب خرم شهر بودند گفته شده است. برخی وقایع دیگر نیز در سال 1321 دراین محله رخ داده است.

این محله علاوه بر مراکز مسکونی لوکس و باشکوه،  مراکزتجاری و اداری، مراکز مذهبی،  سکونت گاه دیپلماتیک با خدمات خوب رفاهی، دارای خیابان های زیبا و مشهور، اماکن قدیمی،  مراکز تفریحی و پارک ها نیز می‌باشد.

برای مشاهده قیمت ملک و آپارتمان در محله دروس اینجا کلیک کنید.

 

محله زرگنده

محله های زرگنده و حسن آباد از مشهورترین و قدیمی ترین محله های شمیران است و به خاطر نزدیکی با سفارت روسیه این محله روستای کارمندان سفارت روسیه گفته می‌شد.

بقعه - محله زرگنده

زرگنده از محله های مرفه نشین و دیپلمات نشین گفته می‌شود که اسم آن با یک روایت تاریخی انتخاب گردیده است. به گفته برخی روایات به دلیل کشف طلا و سکه های با ارزش در تپه های این محله اسم آن‌را زرگنده گذاشتند.

به گفته برخی ها محله زرگنده در اصل (زرکنده) بوده و به دو قسمت بالا و پائین تقسیم گردیده است.

از اینکه قسمت بالایی به تپه ها نزدیک بودند و از دسترسی مردم و بانک ها هم بدور، بناء مردم از طرف شب بخاطر نگهداری اموال وپول یا سکه های شان دراین تپه ها می‌ آمدند و آنجا دفن می‌کردند.

پس از مدتی اشخاص دیگری به این تپه ها می‌آمدند و آن سکه ها و پول های دفن شده را پیدا کرده با خودشان می‌آوردند و مردم می‌گفتند اینها زرکنده است.

خلاصه این دو روایت دلیل نام‌گذاری این محله به زرکنده یا زرگنده است.

زیارتگاه امام زاده اسماعیل و بیمارستان موقوفه جواهری در این محل قرارگرفته است.

زرگنده از محله های دیپلمات نشین و قدیمی و پرطرفدار منطقه 3 شهرداری تهران است که دارای امکانات عالی رفاهی و خدماتی، مراکز خرید و تفریحی، مراکز مذهبی و درمانی و سایر خدمات می‌باشد.

برای مشاهده قیمت آپارتمان و ملک در محله زرگنده اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

محله سید خندان

محله سیدخندان یکی از محله های مشهور منطقه 3 تهران است.

سیدخندان نام چهار راهی است در تهران که پل مشهور سید خندان بر روی این چهار راه احداث گردیده است. این پل مرز بین منطقه 3 و منطقه 7 شهرداری تهران است.

پل سید خندان

محله سیدخندان شامل قسمتی از اتوبان رسالت می‌شود که بین اتوبان شهید صیاد شیرازی و خیابان سهروردی شمالی، ازطرف جنوب شرقی تا خیابان حمیدی و از جنوب غربی تامیدان قندی و پالیزی را در بر می‌گیرد.

 

دلیل نام‌گذاری

درقدیم شخص معروف به نام سید حسین نیاورانی که از بزرگان تهران بشمار می‌رفت و به (سید خندان) مشهور بود در این محدوده پل سید خندان زندگی می‌کرد.

سیدحسین یک قهوه خانه در محدوده کنونی چهار را سید خندان داشتند و طبق معمول مکانی برای گردهمایی و صحبت بزرگان ودوستان تهران بودند. علاوه بر برخی بزرگان تعدادی زیادی مسافران نیز روزانه مهمان این قهوه خانه یا مسافرخانه بودند و رفع خستگی می‌کردند.

برخی ها نیز روایت کرده است که سید خندان مرد کهن سال بود که  به پیش بینی آینده نیز می پرداختند.

یکی از دلایل اساسی که موجب آبادی و توسعه این محله گردید همین قهوه خانه سید خندان بود چون زمانیکه سید حسین مشهور به سید خندان این فعالیت را در این مکان بنا نمود دراطراف آن محله هیچ آبادی و ساخت و سازی صورت نگرفته بود.

تشکیل و توسعه محله سیدخندان به دوره ناصرالدین شاه قاجار بر می‌گردد که از یک روستای خوش آب و هوا و سرسبز در مرور زمان به محل با بافت شهری و آبادی های بیشتر و مکان محبوب تهران تبدیل شده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

این محله دارای مکان های تاریخی، فرهنگی، آموزشی، اداری، و مذهبی با امکانات خوب رفاهی و خدماتی است که دسترسی بسیار خوب به حمل و نقل و سایر نقاط تهران دارد.

محله سیدخندان از اینکه در منطقه سه قراردارد در همسایگی محله های زیبا و پرطرفدار مانند دروس، قلهک، میرداماد و پاسداران قرار دارد و از طرف دیگر باقرارگرفتن مرز بین منطقه 3 و منطقه 7 دسترسی راحت و نزدیک به منطقه 6 دارد که مرکز عمده کسب و کار است.

برای مشاهده قیمت ملک و آپارتمان در محله سید خندان اینجا کلیک کنید.

 

شهید کلاهدوز (دولت)

محله دولت یا کلاهدوز از محله های اصلی و قدیمی شمال تهران است که در منطقه 3 شهرداری تهران واقع شده است.

محله دولت تهران

این محله از طرف شمال با رستم آباد و بزرگراه صدر، ازطرف جنوب با قلهک، از طرف شرق با محله زرگنده و محله قلهک و از طرف غرب با بزرگراه همت دسترسی دارد.

آنچه که سبب رشد و توسعه و شهرت بیشتر این محله گردیده است خیابان مشهور به اسم خیابان دولت که فعلا به نام خیابان شهید کلاهدوز نام‌گذاری گردیده است می‌باشد.

این خیابان مشهور که جهت شرقی و غربی دارد در محله های قلهک و دروس قرار دارد.

خیابان شهید کلاهدوز از خیابان پاسداران در قسمت شرق آغاز و پس از عبور از خیابان اختیاریه، 4 راه دیباجی، 4 راه قنات، بلوار کاوه و 3 راه نشاط به خیابان شریعتی در غرب ختم می‌گردد.

در دوره ناصرالدین شاه قاجار شهرسازی بشکل نسبتا مدرن در تهران در حل رشد و گسترش بود که محله دولت نیز از مکان های مشهور و قسمت جدید از شهرتهران با معماری زیبا و شهرسازی نسبتا مدرن بود.

محله دولت دارای بافت مدرن و سنتی بوده که از محله های پرطرفدار با امکانات خوب رفاهی و خدماتی و مراکز آموزشی، مذهبی، تفریحی، با دسترسی راحت و آسان به اتوبان ها، خیابان ها و مترو  با سایر نقاط و محله های تهران است.

برای مشاهده قیمت ملک و آپارتمان در محله شهید کلاهدوز (دولت) اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

محله قبا

قبا محله ای در قسمت شمال شرقی تهران و منطقه 3 شهرداری است.

مسجد قبا تهران

محله قبا ازطرف شمال با خیابان شیدایی کودکان غزه و نیستان سوم، ازطرف جنوب با خیابان کوشا و بزرگراه همت، ازطرف شرق با خیابان پاسداران و ازطرف غرب با بلوار میرداماد و خیابان دکتر شریعتی احاطه گردیده است.

محله قبا درهمسایگی محله های قلهک، داودیه، سیدخندان، دروس و پاسداران قرار گرفته است.

نزدیک ترین ایستگاه مترو که درقسمت غرب محله قبا قرار دارد ایستگاه مترو شریعتی است.

محله قبا دارای اماکن مذهبی، آموزشی، تفریحی، درمانی با امکانات خوب رفاهی و خدماتی می‌باشد که دسترسی راحت به حمل و نقل عمومی و سایر نقاط ومحله های تهران دارد.

برای مشاهده قیمت آپارتمان و ملک در محله قبا اینجا کلیک کنید.

در این نوشته محله های سیدخندان، دروس، قبا، زرگنده و شهید کلاهدوز منطقه سه شهرداری تهران را با موقعیت جغرافیایی و امکانات و پیشینه آنها بصورت مختصر و کلی به شما معرفی کردم.

امیدوارم مفید واقع شده و به معلومات تان افزوده گردد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

در قسمت بعدی محله های باقی مانده این منطقه را نیز به شما معرفی خواهم نمود.

 

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

بیرانوند در تعطیلات آنتالیا: استراحت به جای مذاکره

به گزارش شش دنگ، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان نام‌آشنای تیم ملی ایران، پس از فسخ جنجالی قراردادش با پرسپولیس، به همراه خانواده‌اش برای استراحت و تفریح به آنتالیا سفر کرده است.

سهام عدالت، وعده‌ای که هنوز به سرانجام نرسیده: بررسی آخرین وضعیت واریز سود

به گزارش شش دنگ، پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 1401 شرکت‌ها، همچنان با تأخیر و ابهام مواجه است. در حالی که مرحله اول و دوم این سود در آذرماه 1402 و اسفندماه همان سال پرداخت شد، مرحله سوم و

بازار مسکن در تب و تاب انتخابات: وعده‌ها در برابر واقعیت‌ها

به گزارش شش دنگ، بازار مسکن ایران در آستانه انتخابات 1403 با چالش‌های جدی روبروست. وعده‌های جذاب نامزدهای انتخاباتی در خصوص خانه‌دار کردن مردم، در تضاد با واقعیت‌های تلخ بازار مسکن قرار گرفته است. رشد

مراحل مزایده ملک: نگاهی جامع به قوانین و مقررات

مزایده ملک، فرایندی حقوقی است که طی آن، مالکیت یک ملک به بالاترین پیشنهاددهنده منتقل می‌شود. این فرایند، در عین سادگی ظاهری، پیچیدگی‌های حقوقی فراوانی دارد که آگاهی از آن‌ها برای تمامی طرفین ذی‌نفع ضر

فصل پنجم: تغییر از ذهنیت کارمندی به کارآفرینی - بخش دوم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

فصل پنجم: تغییر از ذهنیت کارمندی به کارآفرینی - بخش اول

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

خرید سهم شریک در مزایده: فرصتی برای سرمایه‌گذاری یا ریسکی پنهان؟

مزایده، عرصه‌ای پویا و پررقابت است که در آن، اموال و دارایی‌های مختلف به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شوند. گاهی اوقات، این اموال به صورت مشاع بوده و چند مالک دارند. در این شرایط، یکی از شرکا می‌ت

فصل چهارم: چگونه باید سرمایۀ کسب و کارم را تامین کنم؟ - بخش سوم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

مکان های هیجان برانگیز تهران، پایتخت هیجان: ماجراجویی در قلب ایران

تهران، شهری پرجنب‌وجوش و پویا، با تاریخ غنی و فرهنگ متنوع، تنها شهری برای تجارت و سیاست نیست. در زیر پوست این کلان‌شهر، دنیایی از هیجان و ماجراجویی نهفته است که منتظر کشف شدن است. اگر به دنبال تجربه‌ا

فصل چهارم: چگونه باید سرمایۀ کسب و کارم را تامین کنم؟ - بخش دوم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

خانه‌های اوقافی: میراثی ماندگار با کاربری متفاوت

خانه‌های اوقافی، بخش مهمی از میراث فرهنگی و اجتماعی ایران را تشکیل می‌دهند. این خانه‌ها که روزگاری محل سکونت افراد یا خانواده‌ها بوده‌اند، توسط واقف به نیت خیر وقف شده‌اند و اکنون تحت نظارت سازمان اوق

فسخ قرارداد اجاره مغازه: راهنمایی جامع برای مستأجران و موجران

قرارداد اجاره مغازه، توافقی است که حقوق و تعهدات موجر (مالک) و مستأجر را مشخص می‌کند. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که ادامه این توافق برای یکی از طرفین یا هر دو، امکان‌پذیر نیست. در این موقعیت، «فسخ قرا