استان مرکزی، ماد بزرگ یا همان عراق عجم

استان مرکزی یکی از استان‌های ایران است و در قلب کشور واقع شده است. پایتخت این استان شهر اراک است. استان مرکزی از شمال به استان های تهران و قزوین، از شرق به استان قم، از جنوب به استان اصفهان و از غرب به استان همدان محدود می‌شود. این استان به دلیل موقعیت مرکزی خود از لحاظ جغرافیایی، از اقلیمی متنوعی برخوردار است.

در استان مرکزی، آب و هوای سرد و نیمه خشکی برقرار است.استان مرکزی دارای منابع طبیعی متنوعی است که منجر به پتانسیل‌های زیادی در حوزه کشاورزی و دامپروری شده است. محصولات کشاورزی مهمی مانند گندم، جو، کلزا، عدس، نخود و سیر در این استان تولید می‌شوند. همچنین، باغ های میوه‌ مانند سیب، گیلاس، آلبالو و زردآلو نیز در استان مرکزی وجود دارد.

در آشپزی استان مرکزی، غذاهای سنتی و محلی متنوعی وجود دارد. برخی از غذاهای معروف این استان شامل خورشت سیر، خورشت عدس، خورشت شلغم، شیشلیک گوسفندی و شیرینی‌های محلی مانند نان سیری و شیرینی کنگر می‌باشند.

استان مرکزی دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز است. در این استان، شهرها و روستاهای سنتی که با معماری و فرهنگ خاص خود، بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند.

استان مرکزی با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود، یک منطقه جالب برای بازدیدکنندگان است که می‌توانند طبیعت، آثار تاریخی و فرهنگ محلی را تجربه کنند.

1.      شهرستان اراک

اراک پایتخت استان مرکزی است و دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی است. در این شهرستان می‌توانید به باغ فین، موزه ملی ایران، موزه روزنامه‌نگاری، موزه قلمستان، مسجد اعظم و سد محمدرضاخان بروید.

2.      شهرستان خمین

شهرستان خمین، با موقعیت جغرافیایی خود در قسمت شمالی استان مرکزی، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. برخی از مکان‌های دیدنی در این شهرستان شامل آبشار ریزچمن، دریاچه میلاجرد، آرامگاه عبدالله صفی، مسجد جامع خمین، قلعه خمین و آبشار شیخ عباس هستند.

3.     شهرستان محلات

شهرستان محلات در جنوب غربی استان مرکزی قرار دارد و دارای مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های تاریخی است. در این شهرستان می‌توانید به آبشار هفت چشمه، آبشار سیاهخش، قلعه ناراق و همچنین روستاهای سنتی مانند آبشارک و زاغه‌داش بروید.

4.     شهرستان دلیجان

شهرستان دلیجان در شرق استان مرکزی واقع شده است و دارای مناظر طبیعی زیبا است. جاذبه‌های دیدنی در این شهرستان شامل دریاچه دلیجان، آبشار نیلوفر، غار تاریخی نراق، آبشار ورسک، آبشار کندوله، قلعه دلیجان، آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی و روستاهای سنتی مانند آبگرم و ترقچه می‌باشند.

5.     روستاهای سنتی

استان مرکزی دارای بسیاری از روستاهای سنتی زیبا است که فرصتی برای تجربه فرهنگ و زندگی مردمان محلی فراهم می‌کنند. برخی از روستاهای سنتی شناخته شده در استان مرکزی شامل روستای سولقان، دوریدان، چشمه علی، جنداب و باریکرسف می‌باشند.

 

اراک

 

6.     شهرستان زرندیه

این شهرستان در جنوب استان مرکزی قرار دارد و دارای آثار تاریخی و فرهنگی مهمی است. در زرندیه می‌توانید به آرامگاه میرزا کوچک خان جندقی، برج قلعه زرندیه، آبشار اریسمان و آبشار چیتاب بروید.

7.     شهرستان آشتیان: این شهرستان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و فرهنگی متنوعی است. در آشتیان می‌توانید به آرامگاه حضرت عبدالعظیم، پل چوپانان، آبشار چشمه آباد و روستای سنتی خورماج بروید.

8.     شهرستان میلاجرد

این شهرستان در جنوب استان مرکزی واقع شده است و دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. در میلاجرد می‌توانید به آرامگاه شیخ محمد بن حمزه، باغ عمارت میرعمار، آبشار بی‌دولاب و آبگرم میلاجرد بروید.

9.      شهرستان طاقانک

این شهرستان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی است. در طاقانک می‌توانید به قلعه طاقانک، آرامگاه حضرت سید عبدالله، آبشار طاقانک و منطقه اکوتوریسم طاقانک بروید.

10.   شهرستان شازند

این شهرستان در شمال استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی است. در شازند می‌توانید به آبشار شازند، قلعه شازند، آرامگاه حضرت ابراهیم و منطقه تفریحی گرماب بروید.

11.   شهرستان آوه

این شهرستان در شمال شرقی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و فرهنگی است. در آوه می‌توانید به قلعه آوه، آرامگاه خواجه رشیدالدین فضلی، آرامگاه حضرت سید عبدالحمید و آبشار آوه بروید.

12.   شهرستان خنداب

این شهرستان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی است. در خنداب می‌توانید به آبشار خنداب، قلعه خنداب، آرامگاه حسام‌الدین چلبی و پل خنداب بروید.

 

 

مشاهده زیبایی‌های طبیعت شهر اراک

 

این تنها چند نمونه از مناطق دیگر با آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان مرکزی هستند. استان مرکزی دارای تنوع بسیاری در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است و همواره مکان‌های جدیدی برای بازدید و کاوش وجود دارد.

 

بازبینی: س. سیاح

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

کاشانک: بهشت گمشده تهران

کاشانک، نامی که در میان محلات شمالی تهران می‌درخشد، حکایتی از قدمت، سرسبزی، و شکوه دارد. این محله‌ی اصیل، در دامنه‌های البرز، همسایه‌ی نیاوران، دارآباد و آجودانیه است و با آب و هوایی دل‌انگیز و چشم‌ان

شهر ساحلی لفکا یکی از جذابیت های ناحیه گوزل یورت قبرس شمالی

شهر لفکا که یکی از شهرهای مهم قبرس است، دارای آب و هوای معتدل است. این شهر در منطقه استوایی قرار گرفته و دارای دو فصل اصلی، یعنی فصل بارانی و فصل خشک می‌باشد.

لاپیداس، شهری ایجاد شده توسط اسپارتان ها در قبرس شمالی

لاپیداس یکی از شهرهای مهم در قبرس است که وسعت جغرافیایی آن نسبتاً کوچک که دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. لاپیداس، همانند بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در جهان، یک شهر نسبتاً امن است.

چین از آمریکا پیشی گرفت: کدام کشور بیشترین میلیاردر را دارد؟

در دنیایی که ثروتمندان هر روز ثروتمندتر می‌شوند، قدرت و نفوذ آنها نیز افزایش می‌یابد. در این مقاله، سفری به دنیای میلیاردرها خواهیم داشت و به بررسی توزیع ثروت در سراسر جهان، رقابت بین قدرت‌های اقتصادی

اقتصاد آلمان در گرداب رکود: غول پیکر اروپا زمین‌گیر می‌شود؟

زمزمه‌های رکود در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد اروپا، به گوش می‌رسد. موسسه اقتصادی آلمان (IW) در تازه‌ترین پیش‌بینی خود، خبر از روندی نزولی در ادامه سال ۲۰۲۴ می‌دهد. این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای کل ا

ریزوکارپاسو، نگین گازیمائوسا در ناحیۀ جمهوری ترک قبرس شمالی

شهر ریزوکارپاسو در قبرس دارای یک پوشش گیاهی زیبا و متنوع است که از آب و هوای ملایم و خنک این منطقه نتیجه گرفته است. این شهر دارای باغ‌ها، بوستان‌ها و فضاهای سبز زیبا است که جلوه‌ای طبیعی و دلنشین به م

128 میلیارد درهم برای فتح آسمان! بزرگترین فرودگاه جهان در دبی ساخته می‌شود

دبی، آماده‌ی پرواز به سوی آینده! شهری که همواره با نوآوری و رکوردشکنی شناخته می‌شود، این بار نیز با رونمایی از طرح‌های احداث بزرگترین فرودگاه جهان، عزم خود را برای جابه‌جایی مرزهای صنعت هوانوردی به نم

کایتریا، منطقه دیدنی نیکوزیای شمالی در ناحیه لفکوشا قبرس

شهر کایتریا یکی از شهرهای مهم و بزرگ در جزیره قبرس است. وسعت جغرافیایی این شهر حدوداً 100 کیلومتر مربع است. کایتریا در ناحیه شمالی شرقی جزیره قرار دارد و از جمعیت زیادی برخوردار است.

دستمزدها در آستانه افزایش؟ واکنش وزیر کار به اعتراضات کارگری

در پی افزایش نارضایتی‌ها و اعتراضات گسترده کارگران نسبت به میزان دستمزدها، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن تأیید حق اعتراض کارگران، از رسیدگی به این اعتراضات از طریق مراجع ذیصلاح خبر

قیمت اپارتمان‌های ۴۰ متری در تهران

در شهر شلوغ و پرهیاهوی تهران، جایی که برج‌ها سر به آسمان می‌سایند و قیمت مسکن هر روز رکوردی تازه می‌شکند، یافتن خانه‌ای مناسب، حکم معجزه دارد. گویی هر متر مربع زمین، قیمتی معادل با طلا یافته و آرزوی خ

موج گرانی مسکن در راه است؟ چرا قیمت‌ها در رکود بازار بالا می‌رود؟

بازار مسکن ایران در سال‌های اخیر به ورطه تناقضی عجیب گرفتار شده است. از یک سو، شاهد رکودی عمیق در این بازار و کاهش چشمگیر معاملات هستیم و از سوی دیگر، قیمت‌ها همچنان روندی افزایشی به خود گرفته‌اند. ای

تریکومو، مرکز ناحیه اسکله قبرس شمالی

شهر تريكومو در قبرس، دارای یک پوشش گیاهی زیبا و متنوع است. به عنوان یک شهر واقع در منطقه مدیترانه، این شهر دارای باغ‌ها، پارک‌ها و فضاهای سبز بسیار زیبا و دلپذیر است که گردشگران و مسافران می‌توانند از