محله های منطقه 3 تهران – قسمت اول

منطقه 3 شهرداری تهران از جمله مناطق بزرگ تهران با مساحت بیشتر از 3 هزارهکتار است که درقسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته است. این منطقه از طرف شمال با بزرگراه شهید صدر، بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید چمران، از طرف جنوب با بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و اتوبان همت، ازطرف شرق با پاسداران و خیابان شریعتی و  از طرف غرب با اتوبان شهید چمران احاطه گردیده است. منطقه 3 از مناطق سرسبز و پرطرفدار با بافت مدرن و سنتی تهران است.

محله های منطقه 3 تهران قسمت اول

 

منطقه 3 شهرداری تهران از جمله مناطق بزرگ تهران با مساحت بیشتر از 3 هزارهکتار است که درقسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته است.

این منطقه از طرف شمال با بزرگراه شهید صدر، بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید چمران، از طرف جنوب با بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و اتوبان همت، ازطرف شرق با پاسداران و خیابان شریعتی و  از طرف غرب با اتوبان شهید چمران احاطه گردیده است.

منطقه 3 از مناطق سرسبز و پرطرفدار با بافت مدرن و سنتی تهران است.

این منطقه دارای مراکز تفریحی فرهنگی، مذهبی، ورزشی و پارک های مشهور است که دارای 6 ناحیه و محله های مختلف می‌باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

پارک ملت تهران

محله های مشهور و پرطرفدار این منطقه دروس، قلهک، پاسداران، ونک و اختیاریه می‌باشد.

این منطقه که حدود 4.5 درصد مساحت کل تهران را تشکیل می‌دهد با منطقه 1 از طرف شمال، از طرف جنوب با منطقه های 6 و 7، از طرف شرق با منطقه 4 و از طرف غرب با منطقه 2 همسایه و هم مرز است.

به اساس اسناد و برخی نقشه ها در قسمت تحول کالبدی شهر؛ ساخت و سازهای عمده در منطقه 3 تهران از سال 1340 آغاز گردیده است.

منطقه سه که قسمتی از منطقه شمیران به‌شمار می‌رود بافت آن از سال 1335 اطراف سکونت گاه های اطراف محلات مانند قلهک، اختیاریه، ده ونک، رستم آباد و زرگنده شکل گرفته است.

منطقه 3 شهرداری تهران بنا به خصوصیات جغرافیایی و کوهستانی بودن برخی مناطق آن در گذشته نیز مورد توجه قرارداشت.

دراثر تحولات تقسیمات شهری در سال 1358 منطقه سه شهرداری تهران به عنوان یکی از این تقسیمات خدمات شهری ایجاد گردیده است.

دراین نوشته به معرفی محلات این منطق می‍پردازم.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

محله آرارات

آرارات از محله های قدیمی و نسبتا آرام در قلب منطقه سه است.

مسجد شهید نواب محله آرارات

آرارات و ونک که از بهترین محلات منطق 3 می‌باشد درتقسیمات محله های تهران این دو محله از هم جدا شدند، اما در ناحیه های شهرداری تهران بنا به مشترکات که داشتند تحت عناوین محله آرارات(2) و ونک (1) هردو در یک ناحیه قرارگرفتند.

این محله دارای آب و هوای مناسب و خوب می‌باشد.

موجودیت درختان زیاد، میدان های شیرازی و میدان شیخ بهایی، نمایشگاه بین المللی و باشگاه انقلاب اسلامی به اهمیت و ارزش این محله بیشتر افزوده است.

این محله در سال 1250 به اسم قلعه ارامنه شکل گرفت.

دراین زمان حاج میرزا آقاسی وزیر دوره قاجار به تعداد هفت خانوار را از شهر های اراک و چهار محال و بختیاری در این قلعه جا دادند که اینها مصروف کشاورزی بودند و برای تامین معیشت زندگی شان حبوبات و گندم می‌کاشتند.

با گذشت زمان تعداد این خانواده ها بیشتر گردیده و بعدا زمین های مزروعی شانرا فروختند و اکثرا به خارج مهاجر گردیدند.

این محله که محله ارمنی نشین تهران بشمار می‌رفت قسمتی از محله ونک بودند.

با ساکن شدند ارمنی ها در محله ونک و آرارات آن منطقه را بنام ونک ارامنه نیز یاد‌کردند.

ونک ارامنه قسمتی از آبادی ونک را در دوره محمد شاه قاجار می‌گفتند که این اسم یعنی ونک ارامنه هنوز هم بین برخی موسفیدان این محله رایج است.

تعداد زیادی از ارامنه که از اقلیت های مذهبی می‌باشد در دوره نادر از جلفا به تهران مهاجرت کردند.

اسم این محله د ر سال 1387 پس از جداسازی به اسم آرارات مسمی گردید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

برخی معتقدند که اسم این محله از کوه های گرفته شده است که در مرز ایران، ترکیه و ارمنستان به اسم کوه های آرارات است.

عده ای هم می‌گوید اسم این محله از اسم یک باشگاه در ونک به نام آرارات گرفته شده است که این نظر کمتر مورد توجه و تائید است.

محله آرارات از مکانهای مشهور و محبوب منطقه دو تهران است که دارای خدمات خوب رفاهی و خدماتی و مراکز تفریحی، مراکز خرید، مراکز ورزشی، مذهبی، کلیسا و دسترسی راحت به حمل و نقل را دارا است.

برای مشاهده قیمت آپارتمان و ملک در محله آرارات اینجا کلیک کنید.

 

محله احتشامیه

احتشامیه نام محله در منطقه 3 تهران است که درادامه پاسداران و قسمت جنوبی اختیاریه واقع گردیده است.

محله احتشامیه تهران

محله احتشامیه ازطرف شمال با اختیاریه، ازطرف جنوب با دروس، ازطرف شرق با پاسداران و از طرف غرب با درب دوم احاطه گردیده است.

دلیل نام‌گذاری این محله به احتشامیه بخاطر زندگی کردن دکتر احتشام حدود 100 سال قبل که دارای زمین های زراعتی، خانه و حسینیه بودند گفته شده است.

محله احتشامیه به لحاظ تاریخی قسمتی از محله دروس گفته می‌شود، اما به اساس تقسیمات شهرداری تهران این دو محله از همدیگر جدا بوده و دومحله جداگانه بحساب می‌آید.

موجودیت سفارت های پرتغال و قزاقستان و امکانات عالی رفاهی و خدماتی با داشتن مراکز متعدد تفریحی، خرید، مراکز مذهبی و ... این محله از محلات محبوب و پرطرفدار منطق 3 تهران گفته می‌شود.

برای مشاهده قیمت آپارتمان وملک در محله احتشامیه اینجا کلیک کنید.

 

محله اختیاریه

اختیاریه از محله های قدیمی تهران است که در نزدیکی پاسداران (سلطنت آباد) در منطقه 3 قرار گرفته است.

محله اختیاریه تهران

محله اختیاریه از طرف شمال با رستم آباد، ازطرف جنوب با احتشامیه، ازطرف شرق با پاسداران و از طرف غرب با درب دوم احاطه گردیده است.

یک قسمت از اختیاریه در منطقه 1 نیز قرارداشت ولی امروزه اختیاره را مربوط به منطقه سه شهرداری تهران می‌داند.

اراضی اختیاریه درقدیم مربوط به زمین های دروس بوده که بیشتر به اسم رستم آباد شهرت داشت.

در دوره مظفرالدین شاه زمانیکه شخصی بنام غلام حسین غفاری که به صاحب اختیار ملقب بود این اراضی را می‌خرد بخاطر اسم مالک این زمین‌ها این محله به اسم اختیاریه مسمی می‌گردد.

گقته می‌شود این اراضی ابتدا مربوط به محمود خان قایم مقام بودند که محمودخان یک ونیم دانگ زمین را وقف می‌کند و بقیه را هم صاحب اختیار خریداری می‌کند که وی به آبادی این محله شروع می‌کند و نام آن‌را نیز به اختیاریه تغییرمی‌دهد.

خاندان عرب ونوریان از فامیلهای مشهور و معروف این محله بودند و درشمال شرقی اختیاریه کاخ مشهور و زیبای اختیاریه ساخته شد که اقامتگاه مشیرالدوله بودند.

اختیاریه دارای باغ و یک رشته قنات و قبرستان قدیمی بودند و گفته می‌شود تشیع جنازه مستوفی الممالک نیز دراین باغ صورت گرفته است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

اختیاریه امروزی اراضی بین مسیر دهکده حسین آباد لویزان و رستم آباد در قسمت شمال دروس است.

اختیاریه همانطوریکه در گذشته از مکان‌های محبوب و پرطرفدار با آب و هوای خوب بود و محل سکونت اعیان و پادشاهان یا درباریان پادشاه، امروزه نیز از محلات زیبا و پرطرفدار تهران است که دارای امکانات عالی رفاهی، خدماتی، تفریحی، و ... می‌باشد.

برای مشاهده قیمت آپارتمان وملک در محله اختیاریه اینجا  کلیک کنید.

 

محله امانیه

امانیه محله ای است که با داشتن مساحت حدود 370هکتار در منطقه 3 تهران قرار دارد.

کاخ محله امانیه تهران

محله امانیه از طرف شمال با اتوبان مدرس و شهید چمران، از طرف جنوب با خیابانهای نیایش، آرش و اسفندیار، ازطرف شرق با اتوبان مدرس و از طرف غرب با محدوده پارک ملت، سازمان صدا و سیما، هتل استقلال و مسجد بلال حبشی احاطه گردیده است.

این محله در زمان پهلوی اول به اسم دکترامان پور نام‌گذاری گردید و تاهنوز به همین نام باقی است.

به گفته نجم آبادی: " محله امانیه و خیابان افریقا بر روی مسیل قرارگرفته است و دارای قنات های بسیار زیاد است."

وی در مورد توسعه این منطقه در دهه 40 می‌گوید: اشخاصی که علاقه به ساخت و ساز در این منطقه داشتند آمدند و قسمت های از خیابان که فعلا آفریقا نامیده می‌شود  و در سابق خیابان جردن نامیده می‌شد گرفته و شروع کردند به ساخت و ساز.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

گفته می‌شود از اینکه ملک هر کوچه مال یک نفر بودند و اسم آن کوچه ها را نیز بر اساس نام های که درکتاب گلستان سعدی بودند گذاشتند و بهمین خاطر وقتیکه از طرف جنوب به طرف شمال این خیابان می‌رویم کوچه ها شبیه هم نیستند.

از خیابان های مشهور این محله خیابان افریقا که درسابق به اسم خیابان جردن بودند می‌باشد.

گفته می‌شود جردن اسم یک دانشمند امریکایی است که در ایران مدارس البرز و کمال را که از بهترین مدارس تهران است بنیان گذاری کرده است و بهمین علت به اسم جردن این خیابان محله امانیه را مسمی کرده بودند که بعدا نام آن تغییر کرد.

برای مشاهده قیمت آپارتمان و ملک در محله امانیه اینجا کلیک کنید.

 

محله پاسداران

پاسداران محله قدیمی است که درقسمت شمال شرق تهران منطقه 3 قرار گرفته است.

کاخ و خیابان پاسداران

خیابان پاسداران از خیابان های قدیمی و طولانی با طول حدود 9 کیلومتر در شمال تهران است که محله پاسداران بیشتر بخاطر این خیابان شهرت یافته است.

این محله  تا قبل از انقلاب به نام سلطنت آباد یاد می‌گردید و بعد از انقلاب به این اسم یعنی پاسداران مسمی گردیده است.

پاسداران محدوده مرز بین منطقه سه و چهار شهرداری تهران است.

خیابان پاسداران از خیابان شریعتی و سه راه ضرابخانه شروع و به میدان نیاوران ختم می‌گردد.

این محله تا قبل از انقلاب بیشتر به خانواده قاجاری اختصاص یافته بود.

در 1278 ق. مهندس اتریشی ساکن ایران  به اسم  "مسیو کاستگر" به دستور ناصرالدین شاه با همکاری دوتن از دانش آموزان دارالفنون مواظف گردید تا راه محله سلطنت آباد را درست نموده و هموار سازد که کالسکه بتواند به راحتی از آن عبور نماید.

خیابان پاسداران که سمت شمالی و جنوبی دارد، ازخیابان دکترشریعتی و سه راه ضرابخانه شروع گردیده و درمسیر راه به سه راه اختیاریه و چهار راه پاسداران و تقاطع خیابان دولت می‌رسد. پس از آن با عبور از میدان نوبنیاد و پل پاسداران به منطقه 1 تهران می‌رسد که بعد از گذشت از چهار راه فرمانیه ، سه راه اقدسیه و پارک نیاوران در شمالی ترین نقطه اش یعنی میدان نیاوارن ختم می‌گردد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

خیابان پاسداران از سه راه ضرابخانه الی خیابان گل نبی بصورت یکطرفه و بطرف شمال بوده و بعد از آن الی میدان نوبنیاد بصورت دوطرفه ادامه پیدا می‌کند. از میدان نوبنیاد الی سه راه اقدسیه بصورت یکطرفه بطرف جنوب ادامه پیدا می‌کند که بعد از سه راه اقدسیه الی میدان نیاوران بصورت دو طرفه ادامه پیدا نموده و درمیدان نیاوران ختم می‌گردد.

پاسداران از محلات محبوب و پرطرفدار با با فت های مدرن و سنتی دارای ساکنان از طیف های مختلف و منطقه نسبتا گران قیمت تهران است.

برای مشاهده قیمت آپارتمان وملک در محله پاسداران اینجا کلیک کنید.

منطقه 3 شهرداری تهران از مناطق سرسبز و دارای مراکز تفریحی زیاد، از جمله مناطق مهم و پرطرفدار تهران با بافت ها و طبقات اجتماعی مختلف و محله های قدیمی و محبوب است که تعدادی آن را به شما معرفی نمودم. امیدوارم از خواندن آن لذت برده و به معلومات تان افزوده گردد.

در قسمت بعدی محله های باقی مانده این منطقه را به شما معرفی خواهم نمود.

 

 

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

 

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

آیا خودنویس می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، بازار مسکن، به ویژه بخش اجاره، به تلاطمات و نوسانات سهمگینی دچار شده است. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دلال‌بازی‌ها و سوءاستفاده برخی مشاوران املاک، شرایط را برای مستاجران دشوارتر از همیشه

برق کم مصرف کنید، جایزه بگیرید! 80 میلیون جایزه منتظر شماست! ☀️⚡️

وزارت نیرو در راستای تداوم برنامه‌های تشویقی خود برای مدیریت مصرف برق و ترغیب مشترکین به مصرف بهینه،امسال پویش ملی "با انرژی" را با جوایزی غیرقابل‌باور و بی‌سابقه راه اندازی کرده است.

حذف قیمت‌گذاری از دیوار و شیپور؛ التهابات بازار مسکن فروکش می‌کند؟

بازار مسکن، این روزها نفس در سینه حبس کرده و التهاب قیمت‌ها، کمر مستأجران و خریداران را خم کرده است. در این میان، انگشت اتهامات به سوی یکی از مهم‌ترین بازیگران این بازار، یعنی پلتفرم‌های آگهی آنلاین ن

فصل سوم: نیروهای خود را متمرکز کنید - بخش اول

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

برتری خودرو های برقی‌ چینی در تقابل با رقبای آمریکایی از نگاه پوتین

رقابت در عرصه خودروهای برقی داغ‌تر از همیشه؛ پوتین: برقی‌های چینی از رقبای آمریکایی پیشی گرفته‌اند.

بازگشت ایران به دوران طلایی نفت: تولید 3.3 میلیون بشکه در روز

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود، خبر از افزایش تولید نفت ایران به 3.3 میلیون بشکه در روز می‌دهد. این رقم که نشان‌دهنده رشدی 50 هزار بشکه‌ای در ماه گذشته است، ایران را به بالاترین سطح تول

هشدار صندوق بین‌المللی پول: مصادره دارایی‌های روسیه خطرناک است!

کشورهای غربی در پی اعمال فشارهای بیشتر بر روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را بلوکه کرده‌اند. اما زمزمه‌هایی از مصادره این دارایی‌ها به گوش می‌رسد که ناقوس خطر را

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش پنجم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش چهارم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

کشتی، ورزش ایرانیان باستان

کشتی‌ یکی از ورزش ‌های باستانی و مهم در فرهنگ ایرانی است که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

حسین منزوی، فرزند غزل سرایی معاصر

حسین منزوی، یکی از نویسندگان برجسته ادبیات فارسی است. او در سال ۱۳۰۷ هجری در شهر تبریز در ایران متولد شد و در سال ۱۳۹۲ در تهران درگذشت. منزوی در نیروی هوایی ایران در دوران جنگ ایران و عراق خدمت کرد و

قبرس، جزیره ای دو تکه

قبرس شمالی یک کشور خود مختار در قاره ‌ی آسیا است و در نیمکره‌ ی شمالی قرار دارد. قبرس شمالی در ناحیه ‌ی شمالی جزیره‌ ی قبرس واقع شده است و مرکز اداری آن شهر نیکوسیا می باشد.