محله های منطقه 3 تهران – قسمت دوم

منطقه 3 شهرداری تهران از جمله مناطق بزرگ و پرطرفدار با بافت مدرن و سنتی است که  درقسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته است. این منطقه از طرف شمال با بزرگراه شهید صدر، بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید چمران، از طرف جنوب با بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و اتوبان همت، ازطرف شرق با پاسداران و خیابان شریعتی و  از طرف غرب با اتوبان شهید چمران احاطه گردیده است. منطقه سه شهرداری تهران با شش ناحیه دارای مراکز تفریحی و فرهنگی مشهور است. محله های مشهور و پرطرفدار این منطقه جردن، دروس، قلهک، پاسداران، ونک، اختیاریه و داودیه است.

محله های منطقه 3 تهران قسمت دوم

 

منطقه 3 شهرداری تهران از جمله مناطق بزرگ و پرطرفدار با بافت مدرن و سنتی است که

 درقسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته است.

محله جردن تهران

این منطقه از طرف شمال با بزرگراه شهید صدر، بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید چمران، از طرف جنوب با بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و اتوبان همت، ازطرف شرق با پاسداران و خیابان شریعتی و  از طرف غرب با اتوبان شهید چمران احاطه گردیده است.

منطقه سه شهرداری تهران با شش ناحیه دارای مراکز تفریحی و فرهنگی مشهور است.

محله های مشهور و پرطرفدار این منطقه جردن، دروس، قلهک، پاسداران، ونک، اختیاریه و داودیه است.

منطقه سه تهران از طرف شمال با منطقه یک، از طرف جنوب با منطقه های شش و هفت، از طرف شرق با منطقه چهار و از طرف غرب با منطقه دو درهمسایگی و مجاورت است.

به اساس اسناد و برخی نقشه ها در قسمت تحول کالبدی شهر؛ ساخت و سازهای عمده در منطقه سه شهرداری تهران از سال 1340 آغاز گردیده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

منطقه 3 که قسمتی از منطقه شمیران به‌شمار می‌رود بافت آن از سال 1335 اطراف سکونت گاه های اطراف محلات مانند قلهک، اختیاریه، ده ونک، رستم آباد و زرگنده شکل گرفته است.

دراثر تحولات تقسیمات شهری در سال 1358 منطقه 3 شهرداری تهران به حیث یکی از این تقسیمات خدمات شهری ایجاد گردیده است.

دراین نوشته به معرفی محله های جردن، جلفا و داودیه این منطقه می پردازم.

 

محله جردن

جردن از محله های لوکس و برتر و دیپلمات نشین شمال تهران با آب و هوای دلپذیر است.

خیابان جردن که در تشکیل این محله نقش اساسی داشتند به نام بلوار نلسون ماندلا یا بلوار افریقا نیز مشهور است.

محله جردن از طرف شمال با محله الهیه، از طرف جنوب با اتوبان همت، ازطرف شرق با بزرگراه مدرس و از طرف غرب با خیابان ولیعصر احاطه گردیده است.

 

موقعیت جردن در کدام منطقه است؟

جردن تهران

خیابان و محله جردن در منطقه 3، 1 و 6 قرارگرفته است.

قسمت اعظم محله جردن در منطقه 3 شهرداری تهران قراردارد.

بخش شمالی جردن که در نزدیکی الهیه قراردارد میتوان گفت شامل منطقه 1 است.

قسمتی جنوبی آن که بعد از بزرگراه همت واقع است میتوان گفت جزیی منطقه شش شهرداری تهران است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

نام این خیابان یا محله تا قبل از انقلاب به جردن مسمی‌بود. دلیل اینکه جردن می‌گفت این بود که در زمان پهلوی به پاس خدمات شهروند امریکایی دکتر ساموئل مارتین جردن است که این شخص مدرسه امریکایی دخترانه تهران و دبیرستان البرز را بنیان گذاری نمود و تا قبل از بازگشت به امریکا یعنی تا سال 1319 ریاست مدرسه را به عهده داشت.

خیابان جردن بعد از انقلاب به نام خیابان آفریقا تغییر نام کرد و بالاخره در سال 1393 بعد از مرگ نلسون ماندلا رهبر آزادی خواه افریقای جنوبی این خیابان از خیابان افریقا به خیابان نلسون ماندلا تغییر نمود و فعلا اسم آن خیابان نلسون ماندلا است ولی نامهای جردن و افریقا نیز بین اکثریت تهرانی ها و مردم مخصوصا جردن هنوز هم مشهور و مروج است.

خیابان نلسون ماندلا

خیابان های معروف دیگر این محله عبارتند از خیابان صانعی، خیابان والی نژاد و خیابان میرداماد.

محله جردن یکی از محله های نمونه مرفه نشین و لوکس تهران است که قبل از انقلاب 1357 نیز از مهمترین و پرطرفدار ترین محله ها بودند که امروز بیشتر چهره اداری آن برجسته است. این محله از محله های لوکس و مدرن با آب و هوای خوب از مناطق مرفه نشین و پرطرفدار با برج های لاکچری و سازه های باشکوه دارای خدمات عالی رفاهی و خدماتی، تفریحی و مراکز خرید و ... در شمال تهران است که یکتعداد سفارت خانه ها و محل بود و باش اتباع خارجی نیز دراین محله وجود دارد.

سفارت خانه های مانند سفارت سوریه، سفارت مکزیک، سفارت بحرین، سفارت سودان، سفارت کویت، سفارت یونان، سفارت عمان، سفارت قطر، سفارت لهستان و سفارت فلیپین دراینجا موقعیت دارد.

اراضی خاکی محله جردن تا قبل از 1340 اکثرا بدون استفاده بوده و مقدار محدود آن را برای ساخت ویلا ها و سرپناه استفاده کرده بودند که بعد از شروع ساخت و ساز در 1340 با سرعت بیشتر توسعه یافت و سازه ها و برج های لوکس و باشکوه اعمار گردید.

در قسمت انتهایی خیابان جردن کاخ زیبا و مشهور ثابت پاسال جردن ساخته شده است که مربوط به سرمایه دار مشهور ایران حبیب الله ثابت اختصاص داده شده بود.

این کاخ که گفته می‌شود تا قبل از انقلاب 1357 مربوط ایشان بود ارزش آن 15 میلیون دلار بودند و از جمله گران قیمت ترین خانه ها در تهران گفته شده است، اما بعد از انقلاب این کاخ مصادره گردیده است.

جردن دارای اماکن تاریخی و دیدنی مانند کاخ جردن، کتاب‌خانه ملی، ریاست جمهوری و موزه امام علی نیز می‌باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

آواز خوانان مشهور و هنرمندان محبوب مانند هایده، گوگوش، پوران و برخی اعضای خانواده غیابی شاملو نیز در محله نلسون ماندلا یا محله جردن زندگی می‌کردند.

محله نلسون ماندلا یا جردن از مکان های محبوب و لاکچری با مراکز عالی خرید، برج ها و سازه های باشکوه، مراکز تفریحی، مذهبی ، درمانی و ورزشی با خدمات عالی رفاهی از مناطق گران قیمت و پرطرفدار و مرفه نشین تهران است که تعدادی زیادی از اتباع خارجی نیز دراین محله زندگی می‌کند.

برای مشاهده قیمت ملک و آپارتمان درمحله جردن یا نلسون ماندلا اینجا کلیک کنید.

 

محله جلفا

جلفا از محله های خوش آب و هوا و محبوب شمال شرق تهران است که در منطقه سه شهرداری تهران قرارگرفته است.

محله جلفا تهران

محله جلفا دارای بافت زیبا و واحد های با متراژ بالا و امکانات دسترسی راحت به حمل و نقل عمومی است.

جلفا از میدان کتاب شروع و به قسمت زیرپل سید خندان ختم می‌گردد که دارای کوچه های آرام و مزین با نامهای پرنده های زیبا مانند قو، شاهین و قناری و عطار نیشاپوری است.

البته خیابان جلفا بخاطر کم عرض بودن آن از خیابان های شلوغ و پرترافیک است اما کوچه های آن خیابان واقعا منحصربه فرد، آرام و زیبا است.

نام‌گذاری این کوچه ها با پرندگان و عطار هنرمندانه و زیبا صورت گرفته است چون بنا به برخی روایات مردم، عطار را با داستان و قصه های سیمرغ می‌شناسد.

جلفا از نادر محله های تهران است که تا اکنون کمتر تحت تاثیر انبوه سازی ها و ساخت و ساز های بی رویه و ... قرار بگیرد. زمانیکه در کوچه های زیبا و آرام این محله مخصوصا خانه های شمالی ویلایی جلفا قدم بزنید بخوبی خواهید دانست که این محله هنوز هم آن بافت و معماری خاص و اعیان نشین خودرا حفظ نموده و نمونه ای از معماری دهه 40 و 50 بخوبی مشاهده می‌شود.

یکدست بودن بناها و وحدت و هماهنگی در شیوه ساخت وساز ها هویت این محله را بارز تر و منحصر به فرد تر ساخته است.

خیابان جلفا از خیابانهای با ارزش است که ندای گفت و گوه های تمدن و ادیان و اقلیت های مذهبی مختلف مسلمان و غیر مسلمان را مطرح کرده است و تاثیر گذار بودند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

یادآوری شهدای مسیحی در این خیابان بیانگر این مورد که اشاره کردم می‌باشد.

و خیابان جلفا بیشتر دست اقلیت های مذهبی قراردارد.

اسم جلفا هم بنا به برخی روایات یادآور کلیسای مشهور جلفا در اصفهان است.

حکایت سیمرغ عطار و کلیسای جلفا،  این محله و خیابان محل تلاقی ادب و عرفان و دین و دینداری و زندگی شهری است که همه با زیبای و همدلی درکنار همدیگر بسر می‌برد.

این محله دارای مراکز فرهنگی، تفریحی و پارک و دارای دسترسی راحت به حمل و نقل عمومی و مراکز و پارک های مشهور تهران است.

برای مشاهده قیمت آپارتمان و ملک در محله جلفا اینجا کلیک کنید.

 

محله داودیه

داودیه محله قدیمی و خوش آب و هوا در شمال تهران منطقه 3 شهرداری است.

محله داودیه میدان مادر

محله داودیه از طرف شمال با محله دولت و قلهک، از طرف جنوب با بزرگراه حقانی و پارک حقانی، ازطرف شرق با چالهَرز(اسم محله ای در منطقه 3 تهران)  و از طرف غرب با بلوار جردن یا نلسون ماندلا احاطه گردیده است.

به دلیل موجودیت خیابان میرداماد در مرکز این این محله، به اسم میرداماد نیز یاد می‌گردد.

محله میرداماد تهران

محله داودیه که درقسمت شمال تهران و جنوب غربی محله قلهک قرار گرفته است، درابتدا باغ ییلاقی مشهور میرزا داودخان فرزند دوم میرزا آقاخان نوری بودند که به همین دلیل هم آنرا داودیه نامیده است.

اسم این محله پیش از اینکه تحت مالکیت میرزا داود خان درآید به نام ارغونیه یاد می‌گردیدند.

اراضی این محله زراعتی بوده که در دوره معاصر تحت مالکیت خانم طوبی مرادیان قرار داشتند.

این اراضی از شهریور 1326 به واسطه شخص یهودی مذهب به نام سلیمان معنوی به وکالت از خانواده مرادیان یا خانم طوبی مرادیان با پهنه مسکونی بفروش می‌رسید که تا سال 1334 بالغ بر هشت میلیون تومان به فروش رفته بود.

داودیه از محلات قدیمی تهران است که در قدیم باغ یکی از شاهزادگان زمان فتحعلی شاه قاجار (ارغوان میرزا) بودند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

باغ ارغوان

به اساس روایات درسال 1273 ه.ق صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار به اسم میرزا آقاخان نوری که به اعتمادالدوله ملقب بودند در روستای زیبا با آب و هوای دلپذیر تهران به اسم ارغونیه باغ با صفا و بزرگی احداث نمود که زمین های این باغ از دوره محمد شاه بطور مصادره شده باقی مانده بود. اعتماد الدوله این باغ بزرگ را به اسم پسرش داود میرزا به (داودیه)  نام‌گذاری نمود.

باغ داودیه که درآن یک عمارت باشکوه و زیبا نیز ساخته شده بود محل تفریح و تفرجگاه ناصرالدین شاه بود.

محله داودیه در دوره رضا شاه پهلوی که شامل خیابان ظفر قدیمی و (وحید دستگردی کنونی) و خیابان میرداماد در جاده قدیم شمیران و (شریعتی کنونی) آهسته آهسته به وضعیت و شکل امروزی تبدیل گردیده است.

 

بلوار میرداماد

اساسی ترین بخش محله داودیه را بلوار زیبا و قدیمی که در قسمت وسط این محله قرارگرفته است تشکیل میدهد. بلوار میرداماد در گذشته دو روستای مشهور ونک و قلهک را باهم وصل می‌کرد. با احداث خیابان های ولیعصر و شریعتی اهمیت این بلوار بمراتب بیشتر شد زیرا این دو بلوار مشهور نیز توسط بلوار میرداماد باهم وصل می‌گردد.

بلوار میرداماد تهران

اسم بلوار میرداماد گرفته شده از نام یکی از فقها و فیلسوفان برجسته و مشهور دوره صفویه یعنی میربرهان الدین محمد باقر استرآبادی که به میرداماد شهرت داشتند می‌باشد.

به اساس روایات این شخص مشهور و برجسته لقب "داماد" را از پدرش ارث برده بودند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

خیابان مصدق (نفت)

اکثر خانه های زیبا و لوکس میرداماد در خیابان مصدق و خیابان های که با آن وصل است اعمار گردیده است.

این خیابان که قبل از خیابان تخارستان و قبل از خروجی اتوبان مدرس قرار گفته است تا چند سال پیش محل شرکت نفت بود که دارای خیابان های دیگر با نام های اعداد یکم، دوم، سوم الی دوازدهم مسمی بود، اما دراین اواخر اسم آنها با نامهای مناطق از کشورهای افغانستان، تاجکستان و از بکستان تعویض گردیده است مانند: غزنین، پنجشیر و سمرقند.

میدان مادر، برج های اسکان، و ساختمان بانک مرکزی از مکان های مشهور این محله است.

برج های اسکان میرداماد

محله داودیه از محله های زیبا و پرطرفدار منطقه 3 تهران است که دارای مراکز زیبای تجاری، اداری، مسکونی، تفریحی، درمانی، آموزشی و خدماتی با دسترسی بسیار راحت به حمل و نقل عمومی و سایر محلات تهران می‌باشد.

برای مشاهده قیمت آپارتمان و ملک در محله داودیه اینجا کلیک کنید.

منطقه 3 شهرداری تهران از مناطق مهم، سرسبز و دارای مراکز تفریحی و امکانات خوب، از منطقه های پرطرفدار تهران با بافت های مدرن و سنتی است که تعدادی آن را به شما معرفی کردم. امیدوارم مفید واقع شده و به معلومات تان افزوده گردد.

در قسمت های بعدی محله های باقی مانده این منطقه را نیز به شما معرفی خواهم نمود.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های املاک منطقه 3 تهران

 

 

 

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا