جاهای دیدنی شهر ساری

ساری؛ شهری اسطوره و فرهنگ با قدمت بیشتر از 6000 سال در مجاورت دریای خزراز جمله قدیمی ترین شهرهای ایران با طبیعت شگفت انگیز، جاهای دیدنی و تاریخی، آب و هوای لطیف و اکثرا معتدل با بیشترین جمعیت بین شهرهای مازندران بحیث مرکز استان مازندران درشمال ایران میباشد. 

جاهای دیدنی شهر ساری مازندران

ساحل ساری

ساری؛ شهری اسطوره و فرهنگ با قدمت بیشتر از 6000 سال در مجاورت دریای خزراز جمله قدیمی ترین شهرهای ایران با طبیعت شگفت انگیز، جاهای دیدنی و تاریخی، آب و هوای لطیف و اکثرا معتدل با بیشترین جمعیت بین شهرهای مازندران بحیث مرکز استان مازندران درشمال ایران میباشد. 

این شهر پراز دیدنی های تاریخی، طبیعی، تفریحی و دریاچه و ساحل است که بصورت مختصر آنها را به شما معرفی میکنم.

امیدوارم برای دانستن مکانهای زیبا و دیدنی این شهر تاآخر نوشته باما باشید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

پیشینه و تاریخ شهرساری

شهرستان ساری از طرف شمال به دریای مشهور مازندران، از طرف جنوب به شهرستان مهدی شهر و سمنان، از طرف شرق به شهرستان های میاند رود و نکا و از طرف غرب به شهرستان های سواد کوه ، جویبار و قایم شهرمحدود میباشد. 

ساری که از پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر استان مازندران بشمار میرود از آن در شاهنامه نیز نامبرده شده است. شهری با قدمت زیاد که به دوره صفوی نیز برمیگردد و از اهمیت زیاد برخوردار بودند، بیشتر بعد از دوران قاجار و پهلوی مورد توجه قرارمیگیرد و به آبادانی و شهرتش افزوده میشود. البته قبل از دوران قاجار معلومات کافی و زیادی ممکن بسیار نادر باشد.

اکثرمردم شهرساری از قوم طبری است و همچنان بیشتر غیربومی میباشد.

به مردم ساکن ساری، سارَوی میگوید که با گویش ساروی گویش مازندرانی صحبت میکند.

شهرساری درکنار یکی از شهرهای قدیمی احداث گردیده است که در باره نام آن نظر به روایات و نوشته های قدیمی اختلاف نظرات زیاد وجود دارد.

برخی های میگوید اسم این شهرقدیمی " سیرینکس " بوده.

برخی آن را بنام " فناکه" و برخی نیز آن را میگوید به اسم " زدرکرته" گفته که بیشتر هرشخص تلاش کرده تا یکی از نامهای شهرهای یونان باستانی را که در برخی کتب و نوشته ها وجود دارد روی آن بگذارد.

این شهرقدیمی و مشهور بعد از حمله اسکندر به اسم " سیرینکس" ملقب گردید که تا دوره شاهنشاهی اشکانی نیز به این نام یاد میشد.

ساری از جمله شهرهای بسیار قدیمی ایران است که برخی شواهد و تحقیقات باقیمانده از گذشته این را به اثبات میرساند.

بنا یا تاسیس شهرساری مرکز استان مازندران را برخی ها به دوره "فریدون شاه پیشدادی"، برخی هم به" تهمورث دیوبند" از جمله شاهان اساطیری و یکعده هم به "توس" پسر نوذر نسبت میدهد. ساری از جمله مناطق است که در زمان فرخان ابن دابویه بربری در قرن اول هجری تجدید بنا گردیده است. 

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

شهرساری دارای تاریخ طولانی و پر از تحولات در دوره های مختلف و داستانهای جالب زیاد است اما من دراینجا صرف بصورت مختصر درمورد تاریخ معاصر این شهر به شما توضیح میدهم.

هنگامیکه آغا محمد قاجار در "ساری" در سال 1151 ه.خ پایتخت سلطنت خودرا درایران شهر ساری اعلان نمود. گفته میشود زرگران شهر به این مناسبت برای وی تاج از جواهر ساختند و در نوروز برسر ایشان در ساری گذاشتند.

این زمانی بود که هنوز قسمت از ایران مانند مشهد بدست شاهرخ میرزا و پسراو نادر میرزا اداره میشد. 

آقا محمد قاجار بعد ازاینکه راهی تهران شد آنجا مستقر و تهران را بحیث دارالخلافه خویش اعلان نمود.

بناء ساری ابتدا در دوره قاجاریان بحیث مرکز انتخاب گردید که بعدش پایتخت به تهران منتقل شد و تهران بحیث پایتخت ایران انتخاب گردید.

ساری از جمله اولین شهرهای ایران است که ساخت و احداث خط سراسری راه آهن درآنجا شروع گردید.

نظام شهری این منطقه نیز از زمان قاجار به بعد هنوزباقیمانده و هنگام جنگ جهانی دوم این شهر به دست شوروی نیز افتاد.

بعد از جنگ جهانی دوم و رضا شاه دراین منطقه فرودگاه ساخته شد و همچنان بعد از تحولات جدید ایران و انقلاب جاده های این شهر مخصوصا جاده های اطراف توسعه داده شد و ساخت و سازها و آبادی های زیادتر صورت گرفته است.

کار شهرداری درساری در سال 1298 شروع گردید و اولین شهرداری ساری در سال 1301 آقای " احمد ممنون" انتخاب گردید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

مردم، زبان و جمعیت ساری

قوم مردم ساری طبری هستند که ریشه در قوم "تپوری" دارد.

سرزمین قوم "تپوری" شامل شهرهای چالوس، آمل، رویان، سعیدآباد و کلار بوده است.

بنا به گزارشات و آمار که از قوم طبری ارایه شده است خطر پیری جمعیت، طلاق زیاد، عدم علاقمندی به فرزند آوری و بارآوری بشدت این قوم را تهدید میکند که اگر کاری دراین زمینه صورت نگیرد بشدت این قوم رو به انقراض و کاهش جمعیت است.

مردم ساری به یکی از پرگوییش ترین زبان های استان مازندران یعنی ساروی صحبت میکند.

مردم ساری در دوره های مختلف به زبان های طبری و بعدا هم به زبان مازنی و فارسی صحبت میکند.

زبان مازندرانی تا دوره قبل از باوندیان به خط پهلوی نوشته میشد.

جمعیت این شهر طبق سرشماری سال 1390 حدود 296417 نفرگفته شده است.

مردم ساری اکثرا به لحاظ مذهب شیعه دوازده امامی بوده و تعداد محدود مردم بهایی و ارمنی نیز وجود دارد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

مکان های دیدنی ساری

چشمه های باداب سورت

چشمه های سوداب سورت ساری

این چشمه ها از جاهای جذاب و شگفت انگیز دیدنی ساری است که دومین چشمه آب شور جهان و دومین اثر طبیعی ایران گفته میشود. با اشکال ظاهری زیبا و عجیب بطور پله کانی در مجاورت همدیگر قرارگرفته که هر بیننده را مجذوب خود خواهد نمود.

چشمه باداب سورت در قسمت جنوبی شهر تاریخی و زیبای ساری در شهر سورت موقعیت دارد. این چشمه هارا بنام چشمه های رنگی نیز یادمیکند که اطراف آن پراز جنگل ها وطبیعت سبز و خرم است. آب این چشمه های شگفت انگیز و جذاب علاوه برزیبایی طبیعی و بی نظیر دارای خواص درمانی نیز میباشد که گفته مشود برای دردهای مانند کمر و پا و همچنان بیماری های جلدی مفید و اثربخش است. 

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

 

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه ساری

یکی از جاهای زیبا و دیدنی ساری تنگه رجایی یا سلیمان تنگه است.

دراین سد علاوه بر امکانات تفریحی آبی مثل قایق سواری و همچنان اسکی، در حوالی و حاشیه های خود نیز مکان های زیبا برای تفریح و گردشگری دارد که لحظات سفرتان لذت بخش تر و بهتر سپری خواهد شد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

رودخانه تجن

رودخانه تجن ساری

رودخانه زیبا در قسمت شرق ساری جریان دارد که بنام "رود تجن" یاد میکند.

اطراف این رودخانه زیبا دو پارک مشهور و دیدنی ساری بنام های پارک ملل ساری و پارک تجن ساخته شده است که از محبوبیت زیاد برخورداراست.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

جاده هراز

جاده هراز شمال

جاده هراز یا جاده 77  که با طول حدود 200 کیلومتر و داشتن 14 تونل از منطقه شرق تهران شروع و به محمود آباد ختم میگردد از بهترین و زیبا ترین جاده های شمال است که در زیبایی و جذابیت گاها با جاده چالوس به رقابت میپردازد.

این جاده از میان طبیعت بکر و خرم و شگفت انگیز و محیط با صفا و دل انگیز و روستاهای فوق العاده زیبا و دیدنی که دراطراف این جاده قراردارد با مناظر رویایی و بی نظیرش به جاده هراز محبوبیت و جذابیت خاص داده است که مارا به شهر تاریخی و دیدنی ساری میرساند.

این جاده از مناطق مشهور و زیبا مانند آبعلی، جاجرود، امام زاده هاشم، گزنگ، آمل و پلور عبور میکند که روستاهای فوق العاده زیبا، جنگل های خرم وسرسبز، آبشارهای دیدنی و بی نظیر، دریاچه ها، تالاب ها، آب های گرم  و ساییر اماکن محبوب را در نظردید گردشگران و مسافران قرارمیدهد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

دریاچه الندان

دریاچه الندان ساری

یکی از دیدنی ترین جاهای ساری دریاچه ای است که بدون هیچ رود و منبع دایمی آب در میان انبوه از جنگل و درختان مختلف توسط آب باران تشکیل میشود.

این دریاچه که جزیی آثار ملی نیز به ثبت رسیده است دارای قدمت زیاد بوده و برای هرگردشگرو بیننده جذاب و دیدنی است.

دراین دریاچه میتوانید قایق رانی کنید و از قایق های موتوری و پدالی موجود درآن لحظات سفرتان را جذاب تر و پرهیجان تر بسازید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

دریاچه چورت - ساری

دریاچه چورت ساری

یکی از جاهای دیدنی ناب ساری دریاچه ای دربین جنگل و طبیعت دیدنی است که در منطقه چهاردانگه ساری قراردارد که ترکیب زیبا و منحصربه فرد آن بیشتر در نقاشی ها دیده میشود.

دیدن از این دریاچه واقعا لذت بخش و آرامش بخش است و شما زیباترین و بهترین لحظات سفرتان را در این سفر به ماندگارخواهی گذاشت.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

برج رسکت مازندران

برج رسکت ساری

برج رسکت که در قسمت جنوب غربی حوالی شهر ساری در فاصله 40 کیلومتری این شهر موقعیت دارد، در اصل مدفن یکی از پاشاهان خانواده باوندیان است. این برج با معماری زیبا و باشکوه ساخته شده است. ساری از جمله قدیمی ترین شهرهای مازندران میباشد که دارای برج تاریخی و زیبا با قدمت از قرن 5 هجری در روستای رسکت است که بهترین نماد معماری گذشته یعنی آجر ساخته شده و با سبک معماری های قدیم یعنی بشکل مدور ساخته شده است.

روی این برج کتیبه های زیبا با خط کوفی و پهلوی ساسانی موجود است که به ارزش تاریخی آن بیشتر می افزاید.

 

مسجد جامع ساری

مسجد جامع ساری

یکی از جاهای که نام و محبوبیت آن برهمه مشهود است و از اهمیت زیاید نیز برخوردار میباشد مسجد جامع ساری است که گفته میشود بعد از اسلام اولین مسجدی در شمال بوده است که علاقمندان با دیدن آن حس و حال بهتری پیدامیکردند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی ساری

خانه بزرگ و زیبا ک در دوره قاجاری ساخته شده است یکی از جاهای دیدنی ساری میباشد که مربوط خانواده فاضلی بوده و عمارت و محل سکونت شان امروزه بحیث مکان دیدنی برای گردشگران و توریستان تبدیل شده است.

عمارت فاضلی که مالک آن گفته میشود یک معلم بوده است متشکل از دو بنا است که یکی آن به زمان پهلوی تعلق دارد و معماری برخی قسمت هایش نمایانگر دوره قاجار است که به اهمیت تاریخی و ارزش آن بیشتر افزوده است.

 

موزه کلبادی ساری

موزه کلبادی ساری

بنای دیگری که ازدوران قاجار امروزه بعنوان موزه برای همگی زمینه بازدیدش فراهم است که به لحاظ تاریخی معماری این عمارت ارزش زیاد دارد.

مواد بکار گرفته شده مانند: چوب، آجر و سفال، گچ بری های زیبا و شیشه های رنگی با طراحی زیبا به آن جذابیت و نمای خاص داده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

پارک ملل - ساری

پارک ملل ساری

یکی از دیدنی های جذاب ساری پارک بزرگ است که درکنار رودخانه تجن بنام پارک ملل احداث گردیده است. این پارک دارای فضای جذاب و امکانات عالی برای تفریح و سپری نمودن اوقات خوش تان در سفر به شهرزیبای ساری میباشد که هنگام سفر سری به این پارک نیز بزنید و سفرتان را خاطره انگیز تر سازید.

امکانات مانند ماهیگیری، قایق رانی، فضای سبز زیبا و بی نظیر و داشتن وسایل ورزشی از امکانات زیبا و مورد پسند هر گردشگری خواهد بود که دراین پارک موجود است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

میدان ساعت ساری

میدان ساعت ساری

در شهر ساری میدان قدیمی و معروف از سال 1355 تا اکنون موجود است بنام میدان ساعت  یادمیگردد.

دراین میدان برج سفید رنگ با ترکیب زیبای رنگ قرمز و ناقوسی که با تغییرکردن ساعت بصدا درمی آید این میدان را زیبا ترساخته و از جمله مکان های مشهور ساری است. 

 

خزرآباد ساری

ساحل خزرآباد ساری

در محدوده 27 کیلومتری شهر زیبای ساری فرح آباد( خزرآباد) قراردارد که با رفتن به این محل دیدنی شما از ساحل رویایی خزر میتوانید دیدن نموده و با مناظر بی نظیر و امکانات عالی تفریحی ساحلی و دریایی لذت ببرید. 

تالاب حمید آباد، دشت نازاز، پارک شهید زارع، حمام وزیری و مسجد جامع شاه عباسی ، هتل های لوکس و مراکز خرید زیبا و مجلل از جاهای دیدنی دیگری ساری میباشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر ساری

 

 

ساری از شهرهای قدیمی و پراز تحولات، اما شگفت انگیز، دیدنی، جذاب است که  تصویری واضح از تاریخ کهن، اسطوره های ماندگار و طبیعت بی نظیر با امکانات عالی و مردم دوست داشتنی است. باسفربه ساری و داشتن معلومات قبلی در باره شگفتی های آن میتوانید اوقات لذت بخش و ماندگار را ثبت خاطرات زندگی تان نمایید و آرامش و هیجان را درکنار دریا، کوه و جنگل خرم با مکان های دیدنی تاریخی تجربه کنید.

برای معلومات بیشتر درمورد دیدنی های شهر ساری، قیمت آپارتمان و ملک در ساری اینجا کلیک کنید.

 

 

 

نویسنده: عبدالقادر" دانشیار" Abdul Qader “Danishyar

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا