دلایل نام‌گذاری محله های منطقه 1 شهرداری تهران - قسمت چهارم

اسم هر محله یا شهر بطورکلی نشانگر تاریخ، فرهنگ و خصوصیات منحصربه فرد آن منطقه یا هم مردم آن است.  وجه تسمیه محلات مختلف منطقه 1 شهرداری تهران نیز دلایل جالب، زیبا و متعدد دارد. بعضی آنها امکان دارد ریشه یا دلیل تاریخی داشته باشد، بعضی شان برگرفته شده از اشخاص  مشهور و رویداد های خاص باشد و یاهم ویژگیهای منحصر به فرد طبیعی آنها دلیل نام‌گذاری آن محله یا شهر باشد.

دلایل نام‌گذاری محله های منطقه 1 شهرداری تهران -  قسمت چهارم

تهران قدیم

اسم هر محله یا شهر بطورکلی نشانگر تاریخ، فرهنگ و خصوصیات منحصربه فرد آن منطقه یا هم مردم آن است. 

وجه تسمیه محلات مختلف منطقه 1 شهرداری تهران نیز دلایل جالب، زیبا و متعدد دارد.

بعضی آنها امکان دارد ریشه یا دلیل تاریخی داشته باشد، بعضی شان برگرفته شده از اشخاص  مشهور و رویداد های خاص باشد و یاهم ویژگیهای منحصر به فرد طبیعی آنها دلیل نامگذاری آن محله یا شهر باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

گرچند برخی محلات با تحولات و تغییرات ایجاد شده در آن منطقه اسامی شان تغییرنموده است ولی اکثرآنها هنوز هم با همان نام قدیمی‌اش باقی است که در این نوشته که قسمت چهارم و آخری ام تحت عنوان دلایل نام‌گذاری محله های منطقه 1 شهرداری تهران است،  وجه تسمیه یا دلایل جالب و مختلف نامگذاری بعضی محله های منطقه یک شهرداری تهران را نظر به روایات کتبی یا سینه به سینه و مشهور به شما توضیح میدهم.

 امیدوارم برای دانستن این مورد مهم تاآخر این نوشته با ما همراه باشید.

 

درکه

درکه تهران

درکه؛ یکی از محلات زیبا و خوش آب و هوا و از مقاصد گردشگری تهران است که در قسمت شمال غربی تهران با ارتفاع حدودا 1600 متر از سطح دریا موقعیت دارد.

درکه محله‌ای زیبا و آرامش بخش است که برای لذت بیشتر زندگی و اوقات فراغت تان شما را به آغوش سرسبز و  فرح بخش‌اش دعوت می‌کند.

محله ییلاقی درکه از طرف شمال با رشته کوه های زیبای توچال، از طرف جنوب با اوین، از طرف شرق با منطقه دانشگاه شهید بهشتی و از طرف غرب هم با محله سعادت آباد محدود است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

تاریخ و پیشینه

طبق برخی نوشته ها وروایات، محله درکه از جمله محلات قدیمی و محبوب تهران است که حدود 800 سال قبل از جمله ییلاق های تهران برای سکونت گفته شده است.

دراین محله علاوه بر ساکنان بومی یا مردم عام، ثروتمندان و حاکمان یا هم بستگان و درباریان پادشاهان اقامت گاه و محل سکونت شان مخصوصا در فصل گرم سال این محله بودند.

درکه هنوز هم دارای ساکنان دایمی است که از قدیم باقی مانده و به‌دور از هیاهو و شلوغی ها و هوای آلوده شهرها زندگی می‌کند.

 

دلیل نام‌گذاری

سه روایت و نقل قول راجع به علت نام‌گذاری این محله را یادآوری می‌کنم.

یکی از روایت های معروف این‌است که اسم این منطقه شکل اختصارشده ای (دره کوچک) است که حرف تصغیر "ک" به آن زیبایی و شکل جالب داده است.

روایت دیگری این‌است که در قسمت بالایی این محله درب های زیادی وجود دارد که بخاطر موجودیت این درب ها اسم این محله را "درکه" گذاشته است.

دلیل دیگری که در این قسمت گفته شده است این است که چون مردم هنگام عبور و گشت و گذار در فصل زمستان از بالای برف ها کفش های مخصوص (درگ) را می‌پوشیدند که به مرور زمان به (درگه) و پس از آن نیز به "درکه" تغییر می نماید.

مناظر زیبا و کم نظیر، کوه های مرتفع و خوش هوا، کوچه های مملو از درختان کهن و بزرگ، خانه های قدیمی و زیبا، رودخانه خروشان، آبشار جذاب و دیدنی، مراکز خدماتی و مکان های تفریحی  و موجودیت زیارت امام زاده والی در محله درکه تهران سبب گردیده تا گردشگران و مردم بیشتر به این منطقه جذاب تهران سفرنموده و خاطرات زیبا و ماندگار را در زندگی‌اش به ثبت برساند.

این منطقه از معروف ترین محلات گردشگران داخلی و خارجی تهران است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله درکه و قیمت آپارتمان و ملک در محله درکه تهران اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

حکمت

محله حکمت از جمله محلات قدیمی و اساسی منطقه 1 تهران است که قدمت آن به بیشتر از 400 سال نیز می‌رسد که از شمال به جنوب در مسیر رودخانه قرارگرفته و دارای آب و هوای دلپذیر می‌باشد.

این محله که با منطقه دزاشیب یکی بودند فعلا جداگردیده است.

این محله از طرف شمال با خیابان های لواسانی، دزاشیب  و کامرانیه غربی، از طرف جنوب با خیابان های شهید خراسانی و قیطریه، از طرف شرق با خیابان های نعمتی، شهید براتی و لاله و از طرف غرب با خیابان دکتر شریعتی احاطه است.

 

دلیل نام‌گذاری محله حکمت

دلیل نام‌گذاری محله حکمت این‌است که در گذشته شخصی به اسم حسین‌علی خان حکمت که به حشمت الممالک ملقب بودند و این شخص فرزند حیدرخان معظم الدوله بوده و در خیابان اصلی این منطقه زندگی می‌کردند.

بعد از انقلاب و تحولات این خیابان به اسم شهید برادران سلیمانی تغییر داده شده است.

این محله دارای قنات های زیبا مخصوصا آب باغ مشهور رزم آرا است که آب مورد نیاز محله حکمت را تامین می‌نماید.

محله حکمت با داشتن آب و هوای خوب و همچنان قرارداشتن در مجاورت محله چیذر و زیارت گاه امام زاده علی اکبر مورد توجه خاص اقوام لر ونهاوندی قرار گرفت و فعلا با داشتن بافت نسبتا نا متجانس باغ ها و بافت قدیمی‌اش تاحدی زیاد تغییرکرده و شاهد نمای جدید تر و متفاوت تر هستیم.

این محله دارای آثار با ارزش باقی مانده از گذشته، مکان های مذهبی و حسینیه و اماکن زیاد بوده و از محلات خوب و مناسب مخصوصا برای قشر متوسط جهت خرید ملک و آپارتمان و زندگی بهتر است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله حکمت و قیمت آپارتمان و ملک در محله حکمت تهران اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

محله امام زاده قاسم

بقعه امام زاده قاسم تهران

مناطق شمال تهران علاوه بر داشتن آب و هوای خوب و طبیعت زیبا، دارای زیارتگاه های زیاد نیز می‌باشد که این موضوع سبب علاقمندی و سفر بیشتر مردم از تیپ ها و طبقات مختلف گردیده است.

محله اما زاده قاسم از طرف شمال با منطقه آبک، از طرف جنوب با اراضی تجریش و دزاشیب، از طرف شرق با محله حصارک و جماران و از طرف غرب با محله دربند و جعفرآباد محدود است.

 

تاریخ و پیشینه

امام زاده قاسم در قسمت شمال شمیران در محله با قدمت هزارسال بنام روستای "دژعلیا" قرار گرفته است.

این امام زاده قابل احترام از نوادگان امام حسن مجتبی است که با نام قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی است که از سادات تحت تعقیب مامون یادآوری شده است. گفته می‌شود دختر ایشان به اسم خدیجه به همسری و نکاح عبدالعظیم حسنی در می آید.

امام زاده قاسم در دوران تحت تعقیب مامون و حکومت بنی عباس به طرف دامنه کوه های البرز تصمیم رفتن می‌گیرد که به شهادت می‌رسد و درآنجا به خاک سپرده می‌شود. بخاطر یادبود و زنده نگه داشتن عشق شان به پیروان و دوست‌دارانش بعد از مدتی بقعه امام زاده قاسم بنا می‌شود و در مرور زمان توسعه و گسترش پیدا می‌کند.

بقعه امام زاده قاسم که از جمله آثارملی ایران نیز به‌شمار می‌رود، در شمیران و همسایگی کوهستان شمیران قرار گرفته است به دوره صفوی مربوط است.

این بنا که ساخته شده از آجرمی‌باشد دارای هشت ضلع بوده و به قرن هفتم هجری مربوط می‌‌شود.

در دوره قاجار و زمان فتحعلی شاه به این بقعه ایوان ساخته شد و توسعه پیداکرد.

این محله از محلات محبوب وپرطرفدار برای طبقات مختلف جامعه بوده و دارای امکانات رفاهی، خدماتی و مراکز مذهبی و آموزشی می‌باشد.

برای معلومات بیشتر در مورد محله امام زاده قاسم  و قیمت آپارتمان و ملک در محله امام زاده قاسم تهران اینجا  کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

پل رومی

پل رومی اسم محله و پلی در شمال تهران و شمیران است.

این محله از جمله مناطق اعیان نشین و بالاشهر تهران محسوب می‌شود و از مناطق محبوب و پرطرفدار منطقه 1 تهران است.

پل رومی بالای رودخانه مقصود بیگ دربند اعمار گردیده است و ارتباط دو طرف خیابان از طرف خیابان دکتر شریعتی به سمت الهیه را وصل می‌کند و دسترسی محلات قیطریه و الهیه را بسیار راحت نموده است.

 

پیشینه و دلیل نام‌گذاری

بنا به برخی روایات وجه تسمیه این پل موقعیت آن در کنار باغ سفارت ترکیه است.

از اینکه در گذشته دولت عثمانی را به دولت روم شرقی می شناختند به همین دلیل نام این پل نیز با قرارگرفتن درمجاورت باغ سفارت ترکیه به پل رومی یاد می‌گردد.

روایت دوم به گفته معمار ومحقق مشهور منوچهر صانعی که پدرش طراح این پل بوده است این است که پل رومی بخاطر طراحی و معماری اش به این نام مسمی گردیده است. یعنی در معماری پل ها چند دور وجود دارد مانند دور رومی، دور تمام، دور شکسته و کلیل و .. اما از اینکه در این پل از شکل دور رومی استفاده گردیده است به همین دلیل به پل رومی مسمی گردیده است.

برخی هم معتقدند که اسم این پل از پلی در جنوب غربی کشور استان خوزستان و شهر دزفول که در دوره ساسانیان توسط اسیران رومی ساخته شده و به پل رومی مسمی گردیده است گرفته شده است.

گفته می‌شود در قرن 19 میلادی یکی از سفرای دولت عثمانی ترکیه دراین منطقه باغ و عمارت اعمار نمود که پس از آن متعلق به دولت ترکیه گردید. بعد ازاین اتفاق دولت های ترکیه و روسیه زمین های زیادی این محله را خریداری نمودند و به باغ سفارت ترکیه و روسیه مسمی است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله پل رومی و قیمت آپارتمان و ملک در محله پل رومی تهران اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

اوین

محله اوین از محلات قدیمی با آب فراوان و هوای دلپذیر در شمال تهران است که این محله از طرف شمال با جاده درکه و ولنجک، از طرف جنوب با بزرگراه شهید چمران، از طرف شرق با محله محمودیه و بلوار دانشجو و از طرف غرب با سعادت آباد و رودخانه درکه احاطه گردیده است.

محله اوین درکنار رودخانه و نهر های پر از آب در چند مرحله توسعه و گسترش پیداکرده است.

 

تاریخ و تشکیل محله اوین

این روستا با مرکزیت (تپه سرباز) دارای قدمت طولانی است که بصورت خطی در کنار رودخانه و نهرها تشکیل گردیده و با انشعاب نهرها در مراحل مختلف توسعه یافته است.

آثار بدست آمده از محدوده دانشگاه شهید بهشتی هنگام گود برداری نشان دهنده قدمت 2500 تا 3500 سال پیش محله اوین است.

در دوره قاجاری از تپه که در هسته این محله قرارداشت به اردوگاه و مرکز آموزش نظامی تبدیل می‌گردد که بهمین خاطر هم به تپه سرباز مسمی گردیده است.

طوایف مشهور این محله عبارتند از: اوینی، مسعودیان، اعرابی، میر رحیمی، میر شریفی و ...

اسم این منطقه در گذشته به ایون و اذون مسمی بوده است.

از سال 495 هجری به بعد این نام مسمی می‌گردد.

زندان اوین و دانشگاه شهید بهشتی از مکان های مشهور و مهم این محله است.

دراین محله مقبره دو امام زاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) نیز قراردارد.

برای معلومات بیشتر در مورد محله اوین و قیمت آپارتمان و ملک در محله اوین تهران اینجا کلیک کنید. 

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

بلوار اندرزگو

بلوار اندرزگو که درقسمت شمال شرق تهران و منطقه یک شهرداری تهران موقعیت دارد یکی از زیباترین مکان های گردشگری و پاتوق جوانان است که کافه و رستوران ها و مراکز خرید لوکس و برند این بلوار دارای شهرت عالی است.

بلوار اندرزگو از قسمت چهار راه کامرانیه یا چهار راه کوه نور شروع و به بلوار کاوه قیطریه ختم می‌گردد.

 

پیشینه و دلیل نام‌گذاری

بلوار اندرزگو با طول حدود 3 کیلومتر و عرض 35 متر درسال 1383 شروع و در سال 1385 ختم گردید.

این بلوار به افتخار یکی از روحانیون مبارز ضد حکومت پهلوی به اسم سید علی اندرزگو به این نام یعنی بلوار اندرزگو مسمی گردیده است که از محلات پرترافیک و مکان های خاص شکم گردی و سپری نمودن اوقات خوش با دوستان و اعضای خانواده تهرانی با امکانات عالی رفاهی و خدماتی و تجاری است.

برای معلومات بیشتر در مورد بلوار اندرزگو  و قیمت آپارتمان و ملک در محله بلوار اندرزگو تهران اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

پارک وی

پارک وی

محله پارک وی یکی از بهترین محلات شمال تهران با آب و هوای دلپذیر و موقعیت عالی است که در منطقه یک و منطقه سه شهرداری یعنی قسمت شمالی آن در منطقه 1 و قسمت جنوبی آن در منطقه 3 شهرداری تهران قراردارد.

این محله در نزدیکی منطقه تجریش قرار دارد که تقاطع بزرگ‌راه شهید چمران و مدرس و خیابان ولیعصر می‌باشد.

موجودیت برخی سفارتخانه ها و اتباع خارجی در این منطقه بر اهمیت و شهرتش بیشتر افزوده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

دلیل نام‌گذاری

دلیل نام‌گذاری این محله ویژگی خاص جغرافیای و درختان موجود آن محل است.

Park way واژه انگلیسی است که بمعنی راه‌های پردرخت و جنگلی گفته می‌شود. ازاینکه خیابان های پرازدرخت محله ولیعصر تا تجریش دراین منطقه موقعیت دارد به این نام مسمی گردیده است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله پارک وی و قیمت آپارتمان و ملک در محله پارک وی (Park way) تهران اینجا کلیک کنید.

 

جعفرآباد

روستای خاندان قاجاری که در دوره پهلوی ناپدید شد!

در زمان قدیم محله ای با آب و هوای دلپذیر و لطیف و پوشیده از درخت، باغات وزمین‌های حاصلخیز کشاورزی در مربوطات بالایی محله تجریش شمیرانات تهران در دامنه کوه ها در دوره قاجاری محل زندگی و اقامت شاهان و درباری های قاجاری بود که بعدا ازبین رفت.

روستای جعفر آباد با داشتن باغات وعمارت های باشکوه خیلی شهرت داشت و مکان تابستانی سفارت امریکا بود، در زمان قاجار یکی ازموقعیت های اعیان نشین و محل تفریح و دیدنی برای ایرانی ها و خارجی ها بودند.

 

پیشینه و تاریخ روستای جعفر آباد

روستای جعفر آباد که یکی از روستاهای معروف و قدیمی شمیران تهران با روایات زیبا و جالب  بین مناطق سعد آباد و دربند واقع است که امروزه نمای گذشته اش کاملا تغییرکرده است و کمتراثری از باغات و درختان زیبا و نمای دیدنی کوه ها است.

تهران شناس مشهور "داریوش شهبازی" میگوید: در قسمت بالایی تجریش روستای جعفرآباد ازجمله آبادی های نسبتا کوچک شمیران بود که به آبادی بزرگ تجریش کاملا بستگی داشت. این روستا که در دوران قاجار اسمش سرزبانها مشهور شد برخلاف سایر محلات و آبادی های شمیرانات که دارای مسجد و بازاربود این محله فاقد این امکانات بوده بلکه دارای باغ های میوه و زمین های کشاورزی و آب فراوان بوده است.

درزمان قاجار قریه هائیکه دردامنه کوه در مناطق مانند سربند، دربند و محله جعفر آباد قرارداشتند مربوط به خانواده قاجار بودند و به مالکیت شان قرارداشت، اما در زمان پهلوی بیشتر این اراضی و مناطق از مالکان قبلی اش گرفته و غصب شد و به‌منظور ساخت کاخ مشهور سعد آباد اکثر اراضی سعد آباد و جعفرآباد ازبین رفته و در طرح ساخت این کاخ درنظرگرفته شد.

جعفر آباد که در منطقه شمال تهران موقعیت دارد ازطرف شمال به دربند، از طرف جنوب به محله تجریش، از سمت شرق به امام زاده قاسم  واز طرف غرب به خیابان اسدآباد و  منطقه الهیه محدود میباشد درگذشته منطقه پراز درخت وباغ و با منظره زیبای کوه درآخر آن یکی از مناطق بسیارمعروف شمیران- تهران بوده.

خیابان اصلی محله جعفرآباد فعلا به خیابان شهید جعفری یادمیگردد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

معلومات دقیق و جالب این محله را می‌توان از اشخاص و افراد باقیمانده از گذشته پرسید گرچند که فعلا کمتر کسانی از گذشته های دور با خاطرات و معلومات دقیق این محل باقی مانده است.

به اساس نقل برخی ساکنان قدیمی این محله سیما و نمای این منطقه بعد از سیل مخرب سال 1366 کاملا تغییرکرد.

این منطقه در گذشته های دور حتی خیابان به نام خیابان جعفر آباد نیز نداشته بلکه مملو از باغ و درخت بوده است.

این محله با قرارگرفتنش در منطقه گلاب دره به نام مزرعه گلاب نیز شهرت داشتند که دلیل نامیدن مزرعه گلاب روئیدن و موجودیت درختان سیب گلاب گفته شده است.

این منطقه در گذشته های دور دارای انواع میوه جات و محصولات مختلف مانند سیب، پنبه، گندم و ... با آب و هوای خنک و زیبا بوده است که امروزه اثری ازآنها باقی نمانده است.

روستانی جعفرآباد که درگذشته دارای ساکنان کم و محدود و آب فراوان بوده طوریکه رودخانه دربند از این محل عبور میکردند و قنات ها و چشمه های گوارا  آب مورد نیاز را تامین می نمودند.

 

دلیل نام‌گذاری این محله

به اساس روایت ها و نقل قول ها، اراضی این منطقه مربوط به شخصی به‌نام جعفربودند و به همین خاطر این روستا به جعفرآباد مسمی گردید. با ساکن شدن اقوام مختلف دراین محله آنها مصروف کشاورزی و دامداری گردیدند و اسم جعفر هم به کدخدا جعفر، ارباب جعفر و جعفرخان مشهور گردیدند که مردم به این نام‌ها صدا می‌کردند.

مردم برای ساخت سرپناه از جعفرخان زمین خریدند و خانه ساختند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

داستان نابود شدن آبادی جعفرآباد

به نوشته شهبازی: " رضاخان قبل ازاینکه به سلطنت برسد، 2 سال بعد از کودتای سال 1299 دنبال خرید باغی درمناطق ییلاقی اطراف تهران افتاد. مشاوران رضاخان محله های متعدد را به او مانند رودهن، کرج و شمیران پیشنهاد دادند.

رضاخان در سال 1301 به پیشنهاد (حاج محمود کشتکار) که ازجمله مالکان معروف محمودیه بود، به دنبال باغی در نزدیکی محله تجریش رفت.

ایشان دراول باغ علی خان والی را خریداری نمود و به اولین محل اقامتگاه تابستانی خویش انتخاب کرد. اما زمان زیادی نگذشت که اطرافیانش باغ های اطراف را نیز به او خریداری نمودند تا کم کم حدود کاخ سعد آباد معین گردد.

درمیان این باغها زمین های آبادی جعفرآباد نیز موقعیت داشت  که بعدا درزمان ساختن کاخ سعد آباد در اراضی این کاخ قرارگرفت."

به این شکل وقتیکه رضاخان تصمیم گرفت کاخ سعد آباد را اعمارنماید، قسمت زیادی از اراضی محله جعفرآباد در طرح ساخت و توسعه کاخ قرارگرفته واز بین رفت.

برای معلومات بیشتر در مورد محله جعفرآباد و قیمت آپارتمان و ملک در محله جعفرآباد تهران اینجا کلیک کنید.

 

جمشیدیه

پارک جمشیدیه تهران

محله جمشیدیه از جمله محلات مشهور و خوش آب و هوای شمال تهران است که با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا در کوه پایه های کلکچال موقعیت دارد.

جمشیدیه از مرتفع ترین وخوش آب وهواترین مناطق شمال تهران است که پارک مشهور و دیدنی جمشیدیه نیز دراین محله اعمار گردیده است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله جمشیدیه  و قیمت آپارتمان و ملک در محله جمشیدیه اینجا  کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

حصار بوعلی

حصار بوعلی در قسمت شمال تهران و منطقه یک شهرداری تهران موقعیت دارد.

حصار بوعلی که ازجمله ییلاق های خوش آب وهوای شمال تهران است بعد از پایتخت شدن تهران و در اوایل حکومت دوره قاجاری در کنار سایر ییلاق ها و روستا ها از محبوبیت خاص برخوردار بود.

محله حصاربوعلی از طرف شمال با خیابان شهید باهنر، از طرف جنوب با خیابان لواسانی، از طرف شرق با خیابان پاسداران و از طرف غرب با خیابان بازدار احاطه گردیده است.

حصاربوعلی با محلات نیاوران، دزاشیب، کاشانک، فرمانیه، کامرانیه و جماران همسایگی دارد.

این دهکده بعد از اعمار کاخ سلطنتی صاحبقرانیه که درنزدیکی‌اش قراراداشت بیشتر مشهور و مورد توجه قرارگرفت. کاخ صاحبقرانیه که محل بودباش فصل بهار و تابستان شاهان و درباریان قاجاری بود اکثر کارکنان و کارمندانش از این دهکده انتخاب می‌گردید.

باغ‌های مشهور عزیز خان و کامرانیه در کنار این محله و دهکده قدیمی و زیبا قرارداشت.

گفته می‌شود تعدادی از جوانان در دوره شاهان قاجاری در نزدیک این کاخ قهوه درست می‌کردند و کارمندان وبرخی مسئولان از آن استفاده می‌کردند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

پیشینه و دلیل نام‌گذاری

حصار بوعلی از مناطق بسیار قدیمی بوده که در دوره قبل از قاجار نیز دارای بافت های مسکونی گفته شده و از اینکه در نزدیکی محله دزاشیب قراردارد می‌توان به قدمت این محله که از مناطق بسیار قدیمی تهران است اشاره نمود.

سنگ قبرهای که در دوره صفویه دراین محله وجود داشتند بیانگر قدمت این محله نسبت به برخی محلات دیگر هم جواراش است.

دلیل نام‌گذاری این محله به حصار بوعلی: گفته می‌شود مربوطه به سفر یکی از فیلسوفان و پزشکان مشهور یعنی بوعلی سینا در سده های 4 و 5 به این منطقه می‌باشد.

بنابه نقل برخی روایت ها بوعلی سینا درسفری که از گرگان به ری داشت یک مدتی را در این محله نیز اقامت می‌کند. همزمان با سفر بوعلی سینا در این محل شهزاده ای در این روستا بیمار می‌شود که بوعلی سینا آن را تداوی می‌کند.

از اینکه در اطراف این دهکده حصاری وجود داشتند بناء به "حصار بوعلی" مسمی می‌گردد.

این روایت که بیشتر گفته می‌شود سینه به سینه انتقال یافته است با وجود که یک سند کتبی نیست ولی توجیه معقول و مناسب و یاد آور سفر فیلسوف معروف بوعلی سینا در این روستا است.

با اعمار کاخ صاحبقرانیه و کاخ کامرانیه در دوره قاجاری به توسعه و گسترش بیشتر این روستا افزود گردید و از محلات مشهور و پرطرفدار منطقه یک شهرداری تهران است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله حصار بوعلی  و قیمت آپارتمان و ملک در حصار بوعلی اینجا کلیک کنید.

 

درب دوم

محله درب دوم از جمله محلات قدیمی تهران با بافت بیشتر سنتی و مذهبی است که در منطقه 1 شهرداری تهران قرار گرفته است.

منطقه درب دوم از طرف شمال با بزرگراه صدر، از طرف جنوب با باغ سفارت انگلیس، از طرف شرق با خیابان قلندری و از طرف غرب با خیابان دکتر شریعتی احاطه است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

تاریخ و دلیل نام‌گذاری

محله درب دوم که دارای اراضی ناهموار و هوای سرد است حدود صدسال قبل یک تپه و قسمتی از روستای قلهک بود که درهمسایگی باغ سفارت انگلیس و جاده قدیمی شمیران با تعداد محدودی ساکنین قرارداشت.

باغ سفارت انگلیس با مساحت حدود 27 هکتار دارای دو در بود که در اول بطرف جاده شمیران قدیم و در دوم هم بطرف پشت باغ سفارت انگلیس باز می‌گردید.

از اینکه اراضی درب دوم در قسمت پشت باغ سفارت انگلیس موقعیت داشت، در مرور زمان به زمین های که در اطراف درب دوم باغ سفارت انگلیس قرارداشتند، زمین های درب دوم گفته می‌شد.

به گفته مردم این محل اولین شخصی که دراین محل ساکن گردید بنام علی اکبر ارکاب بود که خانه و محل سکونت وی در منطقه درب دوم قرارداشت. امروزه کوچه محل سکونت این شخص به اسم ایشان نام‌گذاری گردیده که بسیار قدیمی و نسبتا فرسوده است.

محله درب دوم امروزه از مناطق زیبا و پرطرفدار با امکانات و خدمات عالی در بخشهای مختلف است که در منطقه 1 شهرداری تهران موقعیت دارد.

برای معلومات بیشتر در مورد محله درب دوم  و قیمت آپارتمان و ملک در محله درب دوم اینجا کلیک کنید.

 

محله نوبنیاد

محله نوبنیاد از جمله مناطق زیبا و مشهور با آب و هوای لطیف در شمال تهران و منطقه 1 شهرداری تهران است.

ازاینکه در این محله میدان مشهور به نام میدان نوبنیاد قراردارد گفته می‌شود نام این منطقه به نوبنیاد مسمی گردیده است.

نوبنیاد که درمجاورت محلات مانند اختیاریه، پاسداران، اقدسیه، آجودانیه، و فرمانیه قراردارد از محلات لوکس و پرطرفدار منطقه یک تهران با امکانات عالی رفاهی و خدماتی محسوب می‌گردد.

برای معلومات بیشتر در مورد محله نوبنیاد و قیمت آپارتمان و ملک در محله نوبنیاد اینجا کلیک کنید.

 

سوهانک

سوهانک محله قدیمی و از روستاهای مشهور تهران و شمیران است که با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا در قسمت شمال شرقی تهران و منطقه یک شهرداری تهران موقعیت دارد.

محله سوهانک از طرف شمال با دامنه جنوبی کوه های البرز، ازطرف جنوب با بلوار ارتش، ازطرف شرق با جاده لواسان- گردنه قوچک و از طرف غرب با مینی سیتی احاطه است.

این روستا به دره شاه پسند و یا هم دره عزل نیز شهرت دارد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

پیشنیه و دلیل نام‌گذاری سوهانک

سوهانک از مناطق دارای آب و هوای زیبا و خنک در قسمت شمال تهران و شمیران است. سوهانک یکی از محلات مشهور و دیدنی بوند که فتحلی شاه هنگام تفریح و سفر به قسمت شمال تهران دراین منطقه برای شکار و تفریح می‌آمدند.

همچنان محل سکونت یکی از زنان فتحعلی شاه، خازن الدوله نیز منطقه سوهانک بودند.

علاوه براین در برخی روایات گفته شده است که ناصرالدین شاه دراین منطقه اقامتگاه و خانه داشتند و برخی تصامیم مهم را در همین خانه اش می‌گرفتند.

درخت مشهور چنار، قبر امام زاده و سایر نشانه ها بیانگر قدمت این محله است.

بنا به گفته ها و برخی روایات دلایل نام‌گذاری این محله قرار ذیل است.

برخی معتقدند که در قدیم درارتفاعات این محله سنگ بسیار بزرگ موجود بود. ساکنان و مردم این محل با این سنگ کارهای ساییدن را انجام می‌دادند و به همین خاطر نام این روستا را "سوهانک" گذاشتند.

به گفته داریوش شهبازی تهران شناس: " نور خانه های دهکده سوهانک در نقاط دور تهران نیز سو سو می‌زد. بناء از کلمه (سو) با پسوند مکان (ان) و (ک) تصغیر برای نام این محله استفاده گردیده است. برای اینکه آسان‌ترگفته شود در مرور زمان به سوانک و سوهانک تغییر می‌کند."

دره شاه پسند بخاطر علاقه و سفر و اقامت شاه فتحلی خان گفته میشود و همچنان بخاطر دره عزل می‌گوید که در دوره ناصرالدین شاه فرمان برکناری میرزا آقاخان نوری در همین روستا صادر گردید.

سوهانک از مکان های زیبا و محبوب با آب و هوای دلپذیر و امکانات عالی رفاهی و خدماتی در شمال تهران است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله سوهانک  و قیمت آپارتمان و ملک در محله سوهانک اینجا کلیک کنید.

 پارک جنگلی سوهانک

شهرک گلها

شهرک گلها از محلات زیبا و پرطرفدار در شمال شرقی شمیران تهران است که مربوط منطقه یک شهرداری تهران می‌شود. این شهرک از مکان ها محبوب و خاص با آب و هوای دلپذیر و امکانات عالی رفاهی و خدماتی می‌باشد.

شهرک گلها از طرف شمال با صحرا شرقی، از سمت جنوب با بزرگراه ارتش، از طرف شرق با خیابان علی زاده و بلوار مژدی و از جانب غرب با بزرگراه امام علی (ع) احاطه گردیده است.

شهرک گلها محله نسبتا کوچک در همسایگی مینی سیتی، شهرک نفت، دارآباد و شهرک نفت قراردارد که بیشتر مساحت این محله را پارک ها و فضای سبز و مجموعه های ورزشی و تفریحی تشکیل داده است.

علاوه بر امکانات عالی تفریحی و ورزشی دارای امکانات عالی رفاهی و خدماتی و حمل نقل عمومی نیز می‌باشد و به همین دلیل از پرطرفدارترین و زیباترین مناطق تهران محسوب می‌گردد.

برای معلومات بیشتر در مورد شهرک گلها و قیمت آپارتمان و ملک در شهرک گلها  اینجا کلیک کنید. 

 

گلاب‌دره

گلاب‌دره از مناطق شمال شرقی تهران با آب و هوای زیبا واقع درمنطقه 1 شهرداری تهران است. این محله  با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا قرارگرفته است.

این محله از طرف شمال با رشته کوه های البرزو  منطقه آبک، از طرف جنوب با دزاشیب و تجریش، از طرف شرق با دره دربند و انتهای بزرگراه ارتش و از سمت غرب با محله امام زاده قاسم احاطه گردیده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

دلیل نام‌گذاری

گلاب‌دره آبادی است که  در آن دره و منطقه مسکونی در اطراف آن دره موجود است. از اینکه در این محله درختان سیب گلاب بصورت خودرو می روئید و رشد می‌کند بناء این محله به اسم "گلاب‌دره" مسمی گردیده است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله گلاب‌دره  و قیمت آپارتمان و ملک در محله گلاب‌دره اینجا کلیک کنید.

 

محله مینی سیتی

مینی سیتی در همسایگی حدود 20 شهرک  از جمله محلات با آب و هوای لطیف  و محبوب در همسایگی رشته کوه های البرز در شمال شرقی تهران است.

محله مینی سیتی از طرف شمال با رشته کوه ها، از طرف جنوب با زمین های اراج، ازگل و لویزان، از طرف شرق با لواسانات و سوهانک و از جانب غرب با محلات اقدسیه و دارآباد احاطه گردیده است.

 

دلیل نام‌گذاری

پارک شادی مینی سیتی که اولین شهربازی تهران است به اسم شهربازی مینی سیتی در این محله احداث گردید.

پس از ساخت این پارک بازی نام این محله به اسم همان شهربازی مسمی گردید و به اسم مینی سیتی یاد می‌گردد.

این شهربازی بخاطر احداث ایستگاه مترو شهید محلاتی تخریب گردید.

از طرف دیگر معنی مینی سیتی شهرک یا شهرکوچک است که این منطقه با داشتن شهرک های زیاد مناسب است که به این نام یاد گردد.

مینی سیتی از دوست داشتنی ترین محلات منطقه یک تهران با امکانات عالی رفاهی، خدماتی، تفریحی و آموزشی می‌باشد.

برای معلومات بیشتر در مورد محله مینی سیتی و قیمت آپارتمان و ملک در محله مینی سیتی اینجا کلیک کنید.

 

شهرک نفت

شهرک نفت در منطقه خوش آب و هوای منطقه  یک شهرداری تهران قراردارد.

این شهرک که با شهرک های دانشگاه و شهرک شهید محلاتی همسایگی دارد با خیابان های دزفول، الوند، آبادان، علی‌زاده وخیابان وزارت خارجه احاطه گردیده و دربین سالهای 1360 الی 1364 احداث گردیده است.

علاوه براین شهرک نفت، درمنطقه 5 شهرداری تهران نیز شهرک نفت وجود دارد.

این شهرک از محلات زیبا و پرطرفدار با امکانات عالی رفاهی و خدماتی می‌باشد که توسط شرکت نفت بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده و اکثرا برای کارمندان و کارکنان این شرکت اختصاص یافته است.

برای معلومات بیشتر در مورد شهرک نفت و قیمت آپارتمان و ملک در شهرک نفت اینجا  کلیک کنید.

 

شهرک شهید محلاتی

محله شهرک شهید محلاتی با وسعت 180 هکتار از جمله محلات زیبا و پرطرفدار تهران با آب و هوای زیبا در قسمت شمال شرقی تهران است که در منطقه یک شهرداری تهران موقعیت دارد.

شهرک شهید محلاتی با ویژگیهای منحصر به فرد خویش از طرف شمال با بلندی های قائم، از طرف جنوب با بلوار ارتش، از طرف شرق با بلوار قائم واز طرف غرب با خیابان وزارت امور خارجه احاطه است.

این شهرک که بیشتر رنگ و بوی مذهبی نیز بخود دارد مورد علاقه طبقات مختلف مردم بوده و ثروتمندان و علاقمندان زیادی این منطقه را محلی برای زندگی یاهم سرمایه گذاری انتخاب می‌نماید.

کارمندان نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آن تعدادی زیادی از ساکنان این شهرک را تشکیل می‌دهد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

تاریخچه

شهرک شهید محلاتی قسمتی از منطقه مینی سیتی که نسبت به این محله قدیمی تراست می‌باشد. نام قدیمی این منطقه نیز گرفته شده از نام عبادتگاه‌های بهائیان بنام (مشرق الاذکار) است.

این محله بنا به ویژگیهای خاص جغرافیایی و اکو سیستمی اش از مکان‌های خاص شکار پادشاهان و درباریان قاجاری بودند. هنوز هم این منطقه محل زندگی برای پرندگان و حیوانات مانند کبک، سار، روباه، خرگوش و غیره می‌باشد.

اراضی این باغ تحت مالکیت برادر میرزا آقاخان نوری صدر اعظم جانشین امیرکبیر به اسم میرزا فضل الله نوری، در زمان ناصرالدین شاه قاجار است.

تا دوره انقلاب اسلامی اراضی اطراف  این محل مربوط به اقلیت های مذهبی بود که بیشتر زمین هایش کشاورزی بود.

بعد از انقلاب اسلامی مالک اراضی این محله که بهائیان بودند از کشور فرارنموده و به تصاحب بنیاد مستضعفان در می‌آید.

درزمان جنگ بین ایران و عراق در سال 1364 به دستور امام خمینی (رح) مالکیت این اراضی به سپاه پاسداران بخاطر ساخت سرپناه و مسکن برای مبارزان سپاه تعلق گرفت.

امروزه از مناطق پرطرفدار و خاص با امکانات رفاهی و خدماتی عالی با آب و هوای زیبا و فرهنگ و جغرافیای منحصر به فرد در شمال شرقی ترین نقطه تهران است.

برای معلومات بیشتر در مورد شهرک شهید محلاتی و قیمت آپارتمان و ملک در شهرک شهید محلاتی اینجا کلیک کنید.

با درنظرداشت علاقه به دیدن و گشت و گذار در محلات و جاهای دیدنی تهران، دلایل نام‌گذاری محله های تهران باجذابیت و اهمیت زیادش کمتر مورد توجه ساکنان و اکثر تهرانی ها قرارمی‌گیرد. گرچند که این دلایل ممکن بصورت کتبی و نوشته های معتبر هنوز باقی مانده باشد و یاهم به گفته مردم قدیمی و یا هم به اساس روایت ها و نقل قول های که بصورت سینه به سینه انتقال داده شده است و هنوز هم مشهور و مورد قبول است اسم محله ها و علت نام‌گذاری آنها را بیان کند.

این روایت ها و نقل قول ها چه بصورت کتبی و یاهم شفاهی دربرخی موارد مختلف و متفاوت است که هرکدام‌شان مورد احترام بوده و از اهمیت خاص برخورداراست.

در اینجا که قسمت چهارم نوشته ام تحت عنوان علت های نامگذاری محلات منطقه 1شهرداری تهران است، علل ودلایل نام‌گذاری محله های منطقه 1 شهر داری تهران را به اساس روایات، نوشته ها و دیدگاه های که در برخی موارد مختلف و متعدد نیز می‌باشد و بصورت کتبی و یا هم شفاهی و سینه به سینه انتقال نموده است وفعلا مورد تایید و قابل قدراست خدمت شما یادآوری نمودم. به امید اینکه از این نوشته لذت ببرید و معلومات تان در این زمینه بیشتر گردد. 

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

فصل اول: بازاریابی - بخش ششم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

زمزمه‌های بحران در بازار نفت؟ عراق، قربانی جدید نوسانات ژئوپلیتیکی

بغداد، 8 مه 2024 - در حالی که بازار نفت جهان با نوسانات قیمت و تنش‌های ژئوپلیتیکی دست و پنجه نرم می‌کند، جدیدترین آمار نشان می‌دهد که صادرات نفت عراق در ماه آوریل 2024 با افت 0.3 درصدی نسبت به ماه قبل

فصل اول: بازاریابی - بخش پنجم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فصل اول: بازاریابی - بخش چهارم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فصل اول: بازاریابی - بخش سوم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

وام 500 میلیونی بازنشستگان: هدیه‌ای بی‌نظیر از صندوق بازنشستگی کشوری!

در اقدامی بی‌سابقه، گشایشی جدید در زمینه وام‌های بانکی در ایران به وجود آمده است. صندوق بازنشستگی کشوری با ارائه وام 500 میلیونی با سود 4 درصد به بازنشستگان و فرزندانشان، و همچنین افزایش سقف وام ازدوا

فصل اول: بازاریابی - بخش دوم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فصل اول: بازاریابی - بخش اول

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

کسری بودجه در دولت سیزدهم: شمشیر و سپر رئیسی!

رئیس جمهور در صحبت‌های اخیر خود، تصویری ایده‌آل از وضعیت کسری بودجه در دولت سیزدهم ارائه داد. از جبران کسری بودجه سال 1400 بدون چاپ پول تا عدم وجود کسری در سال‌های 1401 و 1402، اظهارات رئیسی بازتاب گس

آیا تتر، جایگزین دلار آمریکا در آینده خواهد بود؟

در دنیای پویای امروز، شاهد تحولات چشمگیری در عرصه مالی هستیم. ظهور و گسترش ارزهای دیجیتال و به خصوص استیبل کوین‌ها، چالش‌های نوینی را برای سلطه ی بی چون و چرای دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به

نقش دولت و شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران چیست؟

قلب تپنده ایران تهران، کلان‌شهر پرجنب‌وجوش و پایتخت مدرن ایران، با چالشی دیرینه روبروست: بافت‌های فرسوده. این غول خفته در دل شهر، نه تنها امنیت و آسایش ساکنانش را به خطر انداخته، بلکه چهره شهر را نیز

اجاره نشینی در قلب پایتخت؛ رهن و اجاره در محله‌های مرکزی تهران چقدر است؟

همیشه تهران به عنوان پایتخت ایران، قطب اقتصادی و فرهنگی کشور، متقاضیان زیادی برای سکونت و زندگی در خود داشته است. این موضوع باعث شده تا بازار مسکن در این کلانشهر داغ باشد و یافتن مسکن مناسب، به خصوص ب