استان یزد، استان بادگیرها و آتش

استان یزد، یکی از استان‌های ایران است و در جنوب و مرکز کشور واقع شده است.

1.      تاریخچه

کهن‌شهر یزد یکی از شهرهای باستانی ایران با تاریخچه غنی می باشد. این شهر بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و برخی از آثار باستانی مهم ایران در این منطقه قرار گرفته اند. باغ‌ شاهزاده، مسجد جامع یزد، آرامگاه امامزاده سید رخشان و آرامگاه آیت‌الله کاشانی تنها چند نمونه از آثار تاریخی یزد هستند.

2.      آب و هوا

یزد در منطقه‌ای با آب و هوای خشک و بیابانی قرار گرفته است. تابستان‌ها در یزد بسیار گرم و خشک است و دمای هوا به بالای ۴۰ درجه سلسیوس می‌رسد. با این حال، زمستان‌ها نسبتاً سرد و خنک می‌باشد.

3.     جاذبه‌های گردشگری

استان یزد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. آتشکده یزد، کاروانسرای نیمه راه، باغ دولت‌آباد، باغ عمو حسن، باغ فین و مسجد جامع یزد تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این استان می باشند. شهرهایی نظیر ابرکوه، نایین، یزدشهر و میبد نیز دارای جاذبه‌های منحصر به فردی هستند که در این استان قرار گرفته اند.

4.     صنایع دستی

این استان به تولید صنایع دستی سنتی خود شهرت دارد. فرش‌های دستباف یزد، کاشی‌های نقاشی شده، قالی‌بافی، معرق‌کاری و منبت‌کاری از جمله صنایع دستی محبوب این استان هستند. این صنایع دستی به دلیل طرح‌های زیبا و دقت بالایی که در ساخت آن ها به کار گرقته شده اند، شناخته می‌شوند و به عنوان آثار هنری محلی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

5.     مردم و فرهنگ

مردم یزد برخوردار از فرهنگ و سنت‌های خاص خود هستند. از جمله جشنواره‌های مهم در استان یزد می‌توان به جشن خرم‌روزی، جشن نیمه شعبان و جشن سده اشاره کرد. علاوه بر این، مردم یزد در پوشش خود نیز سنت‌های خاصی را حفظ کرده‌اند، به طوری که زنان توانسته‌اند کهنه‌ترین نوع روسری معروف به "چادر سفید" را هنوز استفاده کنند.

6.     پارک ملی طبس

در جنوب شرقی استان یزد، پارک ملی طبس واقع شده است. این پارک ملی حدود ۱۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که شامل مناظر بکر و طبیعت‌زیبایی است. در این منطقه می‌توانید گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران خاص را مشاهده کنید و از فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، کوهنوردی و گردش در طبیعت لذت ببرید.

7.     معماری یزد

استان یزد به دلیل معماری منحصر به فرد خود که با محیط کویر سازگار است، شناخته می شود. شهر قدیمی یزد جزو میراث جهانی یونسکو است و به خاطر برج‌های بادگیر سنتی‌اش به نام «بادگیر» که به عنوان سیستم تهویه طبیعی ساختمان‌ها عمل می‌کنند، مشهور است. کوچه های باریک، خانه های خشتی و گلی و پشت بام های گنبدی شکل، فضایی جذاب و دیدنی را ایجاد کرده است.

 

کهن‌شهر یزد

 

8.     میراث زرتشتی

این استان دارای جامعه زرتشتی قابل توجهی است و مرکز فرهنگ زرتشتی در ایران به شمار می رود. شهر یزد، خانه ی آتش بهرام است که یکی از 9 آتشکده ی مقدس زرتشتیان در جهان به شمار می رود. برج سکوت که در حومه یزد واقع شده است، محل دفن باستانی زرتشتیان هست که به طور سنتی اجساد را در معرض دید کرکس ها قرار می دادند.

9.      تولید ابریشم

استان یزد در تولید ابریشم قدمتی طولانی دارد و صنعت ابریشم بافی در شهر یزد زبانزد است. ابریشم نفیس یزدی که به ترمه معروف است برای ایجاد منسوجات زیبایی از جمله روسری، پارچه و لباس سنتی به کار گرفته می شود. بازدیدکنندگان می توانند از کارگاه های ابریشم را دیدن کنند و شاهد روند ابریشم بافی باشند.

10.   غذاهای یزد

غذاهای محلی یزد تجربه آشپزی لذت بخشی را ارائه می دهند. یکی از غذاهای سنتی معروف «باقالی پلو با ماهیچه» است که یک غذای برنجی خوش طعم با باقالی و لوبیا است که با ساق بره سرو می شود. شیرینی های یزدی مانند «قطاب» (شیرینی مغزدار بادامی) و «پشمک» (نوعی نبات ایرانی) نیز محبوب می باشند.

11.   مسجد جامع یزد

مسجد جامع که در قلب شهر یزد واقع شده، شاهکار معماری و یکی از شاخص ترین مکان های تاریخی این شهر به شمار می رود. این بنا، ترکیبی از سبک های معماری اسلامی و ایرانی را به نمایش می گذارد و دارای کاشی کاری های نفیس، درهای چوبی حکاکی شده و حیاطی زیبا می باشد.

12.   جشنواره‌های فرهنگی

استان یزد به‌خاطر جشنواره‌های فرهنگی پر جنب و جوش‌اش شناخته می‌شود که نگاهی اجمالی به سنت‌ها و جشن‌های محلی دارد. جشنواره ی نوروزی یزد که در سال نو ایرانی برگزار می‌شود، رویداد شادی بخش است که با موسیقی، رقص و آیین‌های سنتی برگزار می‌شود. اجرای تعزیه که وقایع مذهبی و تاریخی را به تصویر می کشد نیز از سنت های فرهنگی مهم یزد به شمار می رود.

13.  گشت و گذار در کویر

این استان به عنوان دروازه ورود به مناظر وسیع کویری مرکز ایران است. بازدیدکنندگان می توانند سفرهای بیابانی را آغاز کنند و تپه های شنی خیره کننده را کاوش نمایند، شتر سواری را تجربه کنند و به دیدن غروب های مسحور کننده خورشید بپردازند. کویرهای دشت کویر و دشت لوت در مجاورت یزد، فرصت های بی نظیری را برای علاقه مندان به ماجراجویی و طبیعت گردی، فراهم می آورند.

14.  شهر یزد

شهر یزد (پایتخت استان یزد) دارای تاریخی بسیار غنی است و میزبان مجموعه‌های بزرگی از آثار تاریخی و معماری می باشد. برخی از جاذبه‌های مشهور شهر یزد شامل بارگاه امامزاده سید رخسار، مسجد جامع یزد، باغ دولت‌آباد، بارگاه امامزاده حسن و باغ ارم است.

15.  شهر تاریخی میبد

این شهر در فاصله ی نزدیکی از یزد قرار گرفته و برخی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها و بازارهای ایران را در خود جای داده است. این شهرک دارای کاروان سرای بزرگی است که در گذشته، بستری برای تجارت در مسیرهای کاروان ‌راه بوده است.

16.  باغ‌های ارم یزد

باغ ‌های ارم در شمال شهر یزد واقع شده‌اند و شامل مجموعه ‌ای از باغ‌های سنتی و بزرگی می باشند. این باغ‌ ها دارای سیستم آبیاری قدیمی "قنات" هستند و دارای تالاب‌، چشمه‌ و پل‌های آبی می باشند.

این فقط برخی از معرفی‌ها و جاذبه‌های استان یزد بودند. این استان با تاریخچه و فرهنگ غنی، آثار باستانی، طبیعت‌زیبا و صنایع دستی خاص، تاریخ  غنی، میراث فرهنگی، معماری منحصر به فرد و محیط کویری این استان، آن را به مقصدی جذاب برای مسافرانی که به دنبال ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و زیبایی طبیعی هستند، تبدیل کرده است.

 

بازبینی: س. سیاح

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا