سفری به دل تاریخ: گشتی در میان مکان های متروکه مشهور ایران

ایران، سرزمینی کهن با تاریخ و تمدنی غنی، پر از مکان های شگفت انگیز و دیدنی است. در کنار جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی مشهور، مکان های متروکه ی زیادی هم در گوشه و کنار این سرزمین پهناور وجود دارند که هر کدام داستان ها و رازهای خاص خود را دارند.

💻به قدرتمندترین سامانه ملکی کشور خوش آمدید

 

قدم زدن در میان این مکان های متروکه، حس و حالی عجیب و غریب دارد. انگار با عبور از دروازه های زمان، به سفری در تاریخ می رویم و شاهد رونق و شکوه گذشته ی این مکان ها هستیم. سکوت مطلق این مکان ها، صدایی رسا از گذر زمان است و هر گوشه ی آن ها داستانی برای گفتن دارد.

 

در این مقاله، قصد داریم به برخی از مشهورترین مکان های متروکه ایران سری بزنیم و رازهای آنها را با هم مرور کنیم.

 

1. شهر باستانی ارواح: تخت سلیمان تکاب

در دل استان آذربایجان غربی، بقایای شهر باستانی تخت سلیمان تکاب قرار دارد. این شهر که زمانی پایتخت یکی از قدرتمندترین امپراتوری های ایران بوده، به دلیل حمله مغول ها در قرن هفتم هجری قمری متروکه شده است. قدمت این مجموعه تاریخی به دوره ساسانیان می رسد و به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی بی نظیرش، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

امروزه، تخت سلیمان با بناهای مخروبه و عظیمش، به شهر ارواح مشهور است. گشت و گذار در میان این شهر باستانی، حس و حالی اسرارآمیز و وهم انگیز دارد و هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

 

سفری به قلمرو وحشت گشتی در ترسناک‌ترین نقاط ایران

 

تخت سلیمان تکاب

 

2. قلعه آدم خوار: بوینی یوغون

در نزدیکی روستای کور عباسلو در استان اردبیل، قلعه ای سنگی به نام بوینی یوغون قرار دارد که به قلعه آدم خوار نیز معروف است. این قلعه که قدمت آن به دوره اشکانیان می رسد، در زمان های گذشته به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

گفته می شود که در زمان های قدیم، مجرمین را به این قلعه می فرستادند تا طعمه ی حیوانات وحشی شوند. به همین دلیل، این قلعه به قلعه آدم خوار شهرت پیدا کرده است.

 

امروزه، قلعه بوینی یوغون به دلیل موقعیت خاص و افسانه های ترسناکی که پیرامون آن وجود دارد، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان اردبیل تبدیل شده است.

 

3. گورستان ایستاده: ارگ بم

در میان ویرانه های ارگ بم، گورستانی وجود دارد که به گورستان ایستاده مشهور است. این گورستان که قدمت آن به دوران قاجار می رسد، محل دفن تعدادی از ساکنان ارگ بم است که در زلزله ی سال 1385 جان خود را از دست دادند.

 

نکته ی عجیب و قابل توجه این گورستان، نحوه ی دفن مردگان است. در این گورستان، اموات به صورت ایستاده دفن شده اند. این موضوع، رازها و افسانه های زیادی را پیرامون این گورستان به وجود آورده است.

 

سفری به قلمرو وحشت گشتی در ترسناک‌ترین نقاط ایران

 

گورستان ایستاده ارگ بم

 

4. دره ستارگان: قشم

در جزیره ی قشم، پدیده ی طبیعی شگفت انگیزی به نام دره ستارگان وجود دارد. این دره که پوشیده از سنگ های فسیلی و ماسه های رنگی است، به دلیل شکل ظاهری خاصش به دره ستارگان مشهور شده است.

 

در مورد چگونگی شکل گیری این دره، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که دره ستارگان بر اثر فرسایش باد و باران در طول میلیون ها سال به وجود آمده است.

 

اما برخی دیگر نیز بر این باورند که این دره در اثر فعالیت های آتشفشانی شکل گرفته است.

 

صرف نظر از چگونگی شکل گیری، دره ستارگان یکی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

 

سفری به قلمرو وحشت گشتی در ترسناک‌ترین نقاط ایران

 

دره ستارگان قشم

 

5. غار قاتل: کرمانشاه

در استان کرمانشاه، غاری به نام غار قاتل وجود دارد که به دلیل خطرات موجود در آن، به این نام مشهور شده است. این غار دارای دهانه ای تنگ و تاریک است و مسیرهای داخلی آن بسیار پیچیده و خطرناک است.

 

گفته می شود که در گذشته، افراد زیادی در هنگام غارنوردی در این غار جان خود را از دست داده اند. به همین دلیل، ورود به این غار ممنوع اعلام شده است.

 

با این حال، غار قاتل همچنان برای برخی از افراد ماجراجو جذابیت دارد و هر ساله عده ای به طور غیرقانونی به این غار وارد می شوند.

 

سفری به قلمرو وحشت گشتی در ترسناک‌ترین نقاط ایران

 

 غار قاتل کرمانشاه

 

6. کارخانه متروکه پشم ریسی ریسندگی وطن: تهران

در میان بافت شلوغ و پر هیاهوی شهر تهران، بنای عظیم و متروکه ای به نام کارخانه پشم ریسی ریسندگی وطن خودنمایی می کند. این کارخانه که قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد، زمانی یکی از بزرگترین کارخانه های نساجی ایران بوده است.

 

اما به مرور زمان و به دلیل مشکلات اقتصادی، این کارخانه تعطیل شد و به حال خود رها شد.

 

امروزه، از این کارخانه عظیم، فقط اسکلت فلزی و دیوارهای آجری باقی مانده است. این کارخانه متروکه، به یکی از لوکیشن های محبوب عکاسی و فیلمبرداری تبدیل شده است.

 

بسیاری از افراد نیز برای گشت و گذار و کاوش در این مکان اسرارآمیز به آن می روند.

 

7. بیمارستان متروکه هزار تختخوابی: اهواز

در شهر اهواز، بیمارستانی متروکه به نام بیمارستان هزار تختخوابی وجود دارد که به یکی از مکان های ترسناک و جن زده ایران مشهور است. این بیمارستان که در زمان جنگ ایران و عراق نیمه کاره رها شده است، به دلیل ظاهر مخروبه و فضای وهم انگیزش، محلی برای شایعات و داستان های ترسناک شده است.

 

بسیاری از افراد محلی بر این باورند که این بیمارستان جن زده است و در آن اتفاقات عجیب و غریبی رخ می دهد. به همین دلیل، هیچ کس جرات نزدیک شدن به این مکان را ندارد.

 

8. دهکده متروکه ارواح: خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی، دهکده ای متروکه به نام دهکده ارواح وجود دارد که به دلیل ظاهر مخروبه و فضای وهم انگیزش، به این نام مشهور شده است. این دهکده که زمانی محل سکونت تعدادی از عشایر بوده است، به دلیل خشکسالی و کمبود آب، به طور کامل تخلیه شده است.

 

امروزه، از این دهکده فقط خانه های گلی مخروبه و خرابه های مسجد و مدرسه باقی مانده است. این دهکده متروکه، به یکی از مکان های محبوب گردشگری در استان خراسان جنوبی تبدیل شده است.

 

بسیاری از افراد برای بازدید از این مکان اسرارآمیز و تجربه ی حس و حال خاص آن به این دهکده می روند.

 

نکاتی برای بازدید از مکان های متروکه:

  • قبل از رفتن به هر مکان متروکه، حتماً اطلاعات کافی در مورد آن جمع آوری کنید.

 

  • به هشدارها و علائم موجود در محل توجه کنید.

 

  • به تنهایی به مکان های متروکه نروید.

 

  • از تاریکی هوا و تنهایی خودداری کنید.

 

  • به اموال و اشیای موجود در محل احترام بگذارید.

 

  • به یاد داشته باشید که این مکان ها، حریم خصوصی صاحبان قبلی خود هستند و نباید به آنها آسیبی برسد.

 

مکان های متروکه ی ایران، دریچه ای به سوی تاریخ و گذشته ی این سرزمین هستند. با بازدید از این مکان ها می توانیم با بخش دیگری از فرهنگ و تمدن ایران آشنا شویم و تجربه ای منحصر به فرد و هیجان انگیز داشته باشیم.

 

اما باید توجه داشته باشیم که بازدید از این مکان ها خطرات خاص خود را نیز به همراه دارد. به همین دلیل، قبل از رفتن به هر مکان متروکه، حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

 

 

تشکر که شیش دنگ را انتخاب کردید!

 

فراهم آورنده:احمد رشاد محمدی ️⌨️️💻

 

شیش دنگ قدرت‌مند ترین سامانه‌ی ملکی در کشور

سایر مطالب در اطلاعات عمومی

وینگر خارجی در راه پرسپولیس، جانشین ترابی کیست؟

به گزارش شیش دنگ، در حالی که هواداران پرسپولیس در انتظار جذب مهدی لیموچی بودند، این انتقال به دلیل بالا رفتن قیمت رضایت‌نامه منتفی شد. حالا به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس به دنبال یک وینگر خارجی برای ج

افزایش تورم در ژاپن، زنگ خطر برای اقتصاد

به گزارش شیش دنگ، در حالی که بانک مرکزی ژاپن (BoJ) همچنان بر سیاست‌های پولی انبساطی خود پافشاری می‌کند، تورم در پایتخت این کشور به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

تورم آمریکا کاهش یافت، آیا رکود منتفی است؟

به گزارش شیش دنگ، در حالی که فدرال رزرو سیاست‌های پولی انقباضی شدیدی را در پیش گرفته است، اقتصاد آمریکا همچنان مقاومت خود را حفظ کرده و از رکود اقتصادی گریخته است. این موضوع را رئیس بانک فدرال رزرو ری

محاسبه سنوات پایان خدمت کارگران: حق قانونی یا سراب عدالت؟

به گزارش شش‌دنگ، بحث بر سر نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت کارگران، همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در حوزه روابط کار بوده است. در سال‌های اخیر، آرای متعددی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده که گاهی م

افزایش سرسام‌آور اجاره بها در بهار امسال: آیا سقف اجاره دولتی راهگشاست؟

به گزارش شیش‌دنگ، بازار اجاره مسکن در بهار امسال با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شد و نگرانی‌های بسیاری را برای مستاجران به همراه داشت. طبق گزارش‌های اخیر، متوسط اجاره‌بها در شهرهای کشور در بهار امسال نسب

سامانه استعلام پلاک ثبتی ملک: ابزاری کارآمد برای شفافیت و اطمینان در معاملات ملکی

در دنیای پویای املاک و مستغلات، اطمینان از صحت اطلاعات و شفافیت در معاملات، از اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه استعلام پلاک ثبتی ملک، به عنوان یک ابزار کارآمد و قابل اعتماد، گامی بلند در جهت تسهیل ا

شرایط فسخ قرارداد اجاره: مروری جامع بر شرایط و ضوابط

قرارداد اجاره، سندی است که حقوق و تعهدات موجر و مستأجر را مشخص می‌کند. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که یکی از طرفین ناچار به فسخ قرارداد می‌شود. این تصمیم، تبعات حقوقی و مالی به همراه دارد، بنابراین آگا

بررسی جامع و موشکافانه مصالح مورد نیاز برای سرامیک و کاشی کاری

سرامیک کاری، هنری است که از دیرباز تاکنون در معماری و طراحی داخلی جایگاه ویژه‌ای داشته است. این هنر ظریف و زیبا، جلوه‌ای خاص به فضاها بخشیده و آن‌ها را از یکنواختی خارج می‌کند. اما برای خلق این زیبایی

مدارک مورد نیاز وام مسکن: راهنمای جامع و کاربردی برای خانه‌دار شدن

رویای خانه‌دار شدن، رویایی شیرین و دست‌یافتنی است، به شرط آنکه با آگاهی و برنامه‌ریزی قدم در این مسیر بگذارید. یکی از مهم‌ترین مراحل در این مسیر، دریافت وام مسکن است. اما مدارک مورد نیاز وام مسکن چیست

هبه ملک: بخششی گران‌بها، پیوندی عمیق

هبه ملک، یکی از سنت‌های دیرینه و ارزشمند در فرهنگ ماست که ریشه در مهر و نوع‌دوستی دارد. این عمل، فراتر از انتقال یک سند مالکیت، نشان از پیوند عاطفی عمیق بین واهب (بخشنده) و متهب (گیرنده) است. در این م

اثبات صلح شفاهی: چالش‌ها و راهکارها در نظام حقوقی ایران

صلح، به عنوان یکی از عقود معین در قانون مدنی ایران، توافقی است که به موجب آن، طرفین دعوا یا اختلاف، از تمام یا بخشی از ادعاهای خود صرف‌نظر می‌کنند. صلح می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی واقع شود. اما اثب

قوانین شراکت در مغازه: راهی برای رشد یا ریسکی پنهان؟

شراکت در مغازه، همچون هر همکاری دیگری، می‌تواند فرصتی برای رشد و توسعه کسب‌وکار باشد، اما در عین حال، اگر بدون برنامه‌ریزی و آگاهی از قوانین و مقررات صورت گیرد، می‌تواند به چالشی بزرگ تبدیل شود.