سوء استفاده از مجوزهای کاغذی مشاوران املاک برای اهداف سیاسی

کارشناس سیاستگذاری مسکن با بیان "اکثر مشاوران املاک بیمه ندارند"گفت: از مجوزهای کاغذی مشاوران املاک برای انتخابات صنفی و سیاسی کاری سوءاستفاده می‌شود.

فرشید ایلاتی در رابطه با فرصت بنگاه‌های املاک برای تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک (شناسه یکتا) اظهار کرد: در زمان حاضر بخش زیادی از پروانه‌های کاغذی صادر شده مشاوران املاک  یا منقضی شده یا مشاور برای تمدید آن اقدامی نکرده است.

وی با بیان این‌که این جواز  کاغذی کسب‌های مشاوران املاک فرآیند مشخصی ندارد، افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای تبدیل مجوزهای کاغذی، ساماندهی مشاوران املاک است.

وی بیان کرد: به گفته یکی از مسئولان این صنف حدود 190 هزار نفر برای صدور مجوز بنگاه املاک وجود داشته که پس از  سیستمی شدن ثبت مجوزها، 20 هزار مجوز از رده خارج شدند.

 

مشاهده قیمت های املاک در تهران(اسلامشهر)

 

فرشید ایلاتی

 

وی گفت:‌ این تعداد جواز از رده خارج شده به دلیل این بود که شخص مجوز را دریافت کرده بود اما بنگاه اصلاً فعال نشده بود. یا این‌که هویت فرد مشاور و مالک مشخص نبود.

کارشناس سیاستگذاری مسکن با تاکید بر این‌‌که از این خلاء برای انتخابات صنفی و سیاسی کاری استفاده می‌شد، اضافه کرد: علاوه بر این مسائل حاشیه‌ای، بالاخره بحث ساماندهی بنگاه‌های املاک خیلی مهم است که بخشی از آنها مشاوران املاک هستند. پیش از این فقط یک جواز کسب برای بنگاه املاک صادر می‌شد اما دولت این امکان را فراهم کرده تا هر کدام از مشاوران املاک پروانه اشتغال را دریافت کنند.

ایلاتی تاکید کرد: این یک اتفاق خوبی است که در کنار ساماندهی بنگاه‌های املاک، افراد شاغل هم ساماندهی می‌شوند. این موضوع با استقبال مشاوران املاک روبرو شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ساماندهی مشاوران املاک  به مشخص شدن رزومه فرد فعال در این شغل منتج می‌شود؛ اظهار کرد:‌به‌عنوان مثال مشخص می‌شود که مشاور املاک چه دوره‌های آموزشی را طی کرده، در کدام بنگاه حضور داشته و در واقع همه چیز شفاف خواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر با جابجایی مشاوران املاک هیچ سابقه‌ای از آنها وجود ندارد، تصریح کرد:یکی از مزیت‌های ساماندهی مشاوران املاک، راه‌اندازی موضوع رتبه‌بندی آنهاست. به این ترتیب مردم می‌توانند در سامانه نوین اصناف، هم برای دفاتر املاک و هم مشاوران نظر و امتیاز بدهند. روال کار نیز این‌گونه است که بارکد دفتر املاک موردنظر در سامانه اسکن شده و مردم می‌توانند به عملکرد دفتر یا مشاور نمره بدهند.

وی تاکید کرد: اما به‌نظرم مهم‌ترین کارکرد بی‌اعتبار شدن مجوزهای کاغذی مربوط به بیمه مشاوران املاک است. با وجود آن‌که مشاوران روزانه بیش از 8 ساعت کاری فعالیت می‌کنند اما اکثر آنها فاقد بیمه هستند. این در حالی است که دفتر املاک باید یک سری خدمات را برای مشاوران املاک در نظر بگیرد که یکی از آنها بیمه است.

کارشناس سیاستگذاری مسکن یادآور شد: متاسفانه خیلی از مشاوران قراردادهای مناسب ندارند.

به گزارش تسنیم، شنبه گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد: بنگا‌ه‌های املاک تا پایان 25 اردیبهشت ماه امسال فرصت دارند مجوزهای کاغذی خود را به الکترونیک (شناسه یکتا) تبدیل کنند.

حسین جنتی افزود: طبق اعلام درگاه ملی مجوزها از این تاریخ به بعد هر فعال اقتصادی که مجوز الکترونیکی یا همان شناسه یکتا نداشته باشد از نظر قانونی و سامانه‌های دولتی و بانکی فاقد مجوز محسوب می‌شود.

گرد آورنده:احمد رشاد محمدی

 

 

جهت مشاهده خبرهای بیشتر، به قسمت اخبار سایت شیش دنگ مراجعه نمایید.

سایر مطالب در املاک

تحولی بزرگ در نوسازی بافت‌های فرسوده: ۴.۵ میلیون خانه جدید در راه است!

با طرح جدید نوسازی بافت‌های فرسوده، امکان ساخت 4.5 میلیون واحد مسکونی جدید در این مناطق فراهم شده است. این طرح عظیم نه تنها به نوسازی و مقاوم‌سازی این محلات می‌انجامد، بلکه گامی بلند در جهت رفع کمبود

خیام نیشابوری، حجت الحق

خیام (عمر خیام) یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ایران است که در قرن چهارم هجری زندگی می‌کرد. او یک شاعر، ریاضی‌ دان، فیلسوف و منجم برجسته بود که به خاطر آثار ادبی و علمی ماندگارش شناخته می‌شود.

هک شدن دنیای کریپتوکارنسی توسط دو چینی

این دوهکر با استفاده از ترفندهای کثیف و فریب‌های ماهرانه، 73 میلیون دلار از سرمایه بی‌دفاعان را به یغما بردند. اما غافل از آن بودند که چشمان عدالت در تاریکی دنیای کریپتو نیز به دنبال آنهاست. در ادامه

عبدالحسن زرینکوب، مولوی شناس معاصر

عبدالحسین زرین کوب (1302 – 1378 هجری)، یکی از بزرگ ‌ترین چهره‌ های تاریخ ‌نگاری و نقد ادبی معاصر ایران بود.

پانزدهمین اجلاس کازان فروم: پلی میان روسیه و جهان اسلام

کازان فروم 2024، فراتر از یک گردهمایی صرف، پلی میان دو تمدن غنی بشریت است. در این اجلاس، رهبران سیاسی، تجاری، کارشناسان و نخبگان از سراسر جهان اسلام گرد هم می‌آیند تا در گفتگوهایی سازنده و پویا، راه‌ه

محله اتحاد یاقوتی سبز در دل شهر کرج

محله اتحاد در شهر کرج به محله‌های زیباشهر، خیابان رازی، ویلاشهر، مهرشهر و سلامت مجاورت دارد. این محله‌ها از سوی شمالی و شمال شرقی اتحاد واقع شده‌اند و با اتصال خیابان‌ها یا جاده‌های اصلی به هم مرتبط ه

محمود حسابی، پدر علم فیزیک ایران

محمود حسابی (1281 – 1371 هجری)، فیزیک ‌دان و ریاضی‌د ان برجسته ی ایرانی بود. او یکی از دانشمندان برجسته ی ایران در قرن چهاردهم محسوب می‌شود. حسابی در زمینه ‌های مختلف فیزیک و ریاضیات کارهای ارزشمندی ا

محله آق تپه بامِ مرتفع کرج

محله آق تپه در شهر کرج از سه حوزه مسکونی بزرگ به نام های استاد معین، باغمیشه و زعفرانیه احاطه شده است. این محله از نزدیکی به خیابان انقلاب و مراکز خرید نیز برخوردار است. همچنین از مهمترین محله‌های اطر

ابن سینا، شاه زادۀ اطبا

ابن سینا (حدود 359-416 هجری) یکی از برجسته ‌ترین دانشمندان و فیلسوفان ایرانی و از بزرگ‌ ترین چهره‌ های تاریخ علم و فلسفه در جهان است.

بازنگری در قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها؛ مطالبه رییس بورس از وزیر نفت

آیا نوسانات بازار نفت، زنگ خطی برای صنعت پالایش و بورس اوراق بهادار به صدا درآورده است؟ رییس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نفت، خواستار اصلاح قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها شده است. این اقدام چه پیامدها

توقیف دارایی‌های دویچه بانک؛ تنش‌ها میان روسیه و غرب افزایش یافت

در دنیای پرالتهاب سیاست و اقتصاد، خبرها به سرعت رعد و برق می‌آیند و می‌روند. اما گاه خبرهایی به گوش می‌رسد که نه تنها تکان‌دهنده هستند، بلکه می‌توانند زمینه‌لرزه‌ای در دنیای سرمایه‌گذاری و روابط بین‌ا

اقتصاد ایران در دام رکود: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و پیامدهای ناگوار آن

در ماه‌های اخیر، زمزمه‌های رکود در اقتصاد ایران به گوش می‌رسد. گویی ابرهای تیره رکود بر سر اقتصاد کشور سایه افکنده‌اند. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، همچون نغمه‌ای ناآشنا، در گوش فعالان اقتصادی طنین‌ا