اصفهان جواهری بی نظیر در قلب کشور عزیزمان ایران

اصفهان یکی از کلان شهرهای ایران می باشد. این شهر باستانی در زمان سلجوقیان، آل بویه و صفویان پایتخت کشور بوده است . همین موضوع سبب جذب گردشگر در آن شده است.

محله های شهر اصفهان

قیمت آپارتمان در اصفهان

اصفهان یکی از کلان شهرهای ایران می باشد. این شهر باستانی در زمان سلجوقیان، آل بویه و صفویان پایتخت کشور بوده است . همین موضوع سبب جذب گردشگر در آن شده است. اصفهان نزدیک به یک دهه است که از نوآوری و توانمندی اهالی اش در توسعه پایدار شهری استفاده می کند. میدان نقش جهان، منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، چهل ستون، عالی قاپو ،مسجد شیخ لطف الله، پل مارنان، حمام علی قلی آقا، مسجد جامع عباسی و پل شهرستان از جمله آثار تاریخی در این جا می باشند. اصفهان از وجود صنایعی مانند هسا )هواپیماسازی ایران(، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان ،اسنوا، پلی اکریا اصفهان، ذوب آهن اصفهان، صا ایران، شرکت نفت سپاهان، شرکت نفت جی، نیروگاه برق منتظری و تاسیسات هسته ای نطنز بهره می برد. صنعت طلا در این شهر گسترش زیادی یافته است. از دیرباز نیز صنایع دستی، جای خود را در میان اصفهانی ها پیدا کرده اند.

 

تاریخچه اصفهان

 یکی از نام های قدیمی اصفهان، اسپهان به معنی محل جمع شدن سپاه می باشد که پس از آمدن اعراب به این شهر ،به دلیل فقدان حرف "پ" در زبان عربی، از این شهر با نام اصفهان یاد شد. در زمان ساسانیان هفت شهر به نام های جی، مهرین ،شادریه، درام، قه، کهنه و جار در منطقه ی کنونی اصفهان وجود داشتند. سواره نظام ساسانی به هنگام صلح در سبزه زارهای پیرامون شهر تا دامنه کوه ها و سرچشمه ی زاینده رود مستقر می شدند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های اجاره روزانه مبله شهر اصفهان

 

زمانی که کوروش به بابِل رسید و یهودیان را آزاد کرد، عده ای از آنان به اصفهان آمدند. منطقه ای که این یهودیان در آن جا ساکن شدند را یهودیه نامیدند. در زمان اشکانیان یک پادگان نظامی در این شهر ساخته شد.

در سال 309 خورشیدی مرآویج زیاری با سپاهش از گیلان به اصفهان آمد و آن جا را پایتختی برگزید .18 سال بعد هم همین کار را رکن الدوله دیلمی تکرار کرد. پس از آن، شهر محل اقامت نخبه گان شد. در سال 429 طغرل سلجوقی وارد اصفهان شد و با قرار دادن شهر به عنوان پایتخت سبب 2 برابر شدن جمعیت شهر گردید.

در سال 976 اصفهان توسط شاه عباس صفوی باری دیگر پایتخت شد و شیخ بهایی پس از ایجاد شبکه آبیاری در شهر اقدام به احداث شهر نجف آباد جهت تأمین نیازهای اصفهان کرد.

ضل السلطان پسر ناصرالدین شاه قاجار در سال 1288 حاکم این شهر شد و نیروی نظامی با کمک اتریشی ها در شهر بوجود آورد و برای آموزش آن ها از آلمان نیرو استخدام کرد .یک اروپایی که در آن زمان در اصفهان بوده در باره ی شهر چنین می گوید:

متأسفانه ذل السلطان از خیابان های خوش منظره و فرح آور چهار باغ مثل بقیه آثار های باستانی چیزی باقی نذاشته است، جدول های سنگی را پر کرده و حواشی آن ها را فروخته و نقاشی دیوارها و طاق ها  را  محو کرده است. جای قصرها و عمارت های خالی از سکنه صفوی را با ایجاد مزرعه های گرمک و خیار پر کرده است.

آن عمارت شامل هفت دست  نمکدان و آیینه خانه  با نقشه های عجیب  و غریب و حوض های یک پارچه و آیینه های بزرگ شفاف  که از سنگ های مرمر شفاف و براق تراشیده شده و سلاطین با مخارج بسیار احداث کرده اند، تمام خراب و به جای آن ها جز تپه خاکی غم انگیز و ملالت خیز باقی نمانده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های اجاره روزانه مبله شهر اصفهان

 

برای اطلاع از آخرین قیمت ملک در اصفهان اینجا  کلیک کنید.

ملک و زمین در اصفهان

اصفهان شامل محله هایی به نام های: عاشق آباد ، بهرام آباد ،جروکان، ، چرخاب ، مارنان،  قلعه تبرک تل واژگون ، خواجو

دستگرده ، شهشهان،  ، بید آباد ، پاچنار ، شیش ، علی قلی آقا،  در کوشک،  جوزدان ، محله نو ، چهار سوق شیرازی ها ، الیادران، ، ، ناژوان ، لنبان، جاوان ، زهران، ، آفاران ، ولدان ، برزان ،  خوراسگان، کوله پارچه ، هزار جریب،  تخت فولاد،  ابر، کنگاز، بوزان ، دستگرد خیار، سیچان، ،قائمیه، ، گورتان ، ماربین ، ، طوقچی ، شیخ یوسف ، جویباره، جلفا، جی، هفتون، دردشت، رهنان ،کارلادان، کنگاز، گارماسه، نصرآباد، مردآویج، مفت آباد ، لادان،  جوی آباد ، لمجیر، ، دارک، حصه، زینبیه، احمدآباد، دهنو ،ملک شهر، مارچین، حسین آباد، عباس آباد ، هفتون،در کوشک، سرلت، علی قلی آقا، ، کوجان ، بیدآباد ، گرکان، اندوان ،کساره، ، پل بلند، تل باسکون ، ، خانه اصفهان، قلمستان، ملک شهر ، فردوان، پرتمان، سروش ، احمد آباد، ، پایین دروازه، ، پوزوه، ، پل شهرستان ،فینارت ، کردآباد ، ردون، ، جاوان بالا ، شش راه ، جاده گودالی ، قهجاورستان،  ، دهچی ، جاوان پایین ، الیادران ،شمس آباد، ، آتشگاه ، ، بابوکان ، نصرآباد ، لمجیر، دهنو، پا قلعه، ، جوب شاه، کُهنستان و شاه زید می باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های اجاره روزانه مبله شهر اصفهان

 

استان اصفهان ششمین استان پهناور کشور است به وسعت صدو هفت هزار کیلومتر مربع که 6.5 درصد از خاک ایران را در بر گرفته است .. این استان در مرکز ایران واقع شده است و وسعت زیادش سبب شده است که با استان های بسیاری همجوار باشد. از شمال به استان های مرکزی و سمنان، از جنوب به استان های فارس و کهکیلویه و بویر احمد، از شرق به استان های یزد و خراسان جنوبی و از غرب به استان های خوزستان، لرستان و چهارمهال بختیاری محدود می شود .شهرستان های این استان عبارت اند از:

اردستان، نطنز، کاشان، محلات، شهرضا، گلپایگان )جلگه ای در شمال غرب( می باشد .

شهر اصفهان از جنوب به کوه سُ فه از شرق به کوه  خوراسگان و گردنه ی قونوچ، از غرب به کوه آتیشگاه و از شمال به شوره زار ورهار و قُهاب محدود می شود. استان اصفهان از شمال شرقی به نائین و اردکان )یزد(، از غرب به لنجان و نجف آباد، از جنوب به آباده )فارس( متصل است و از منابع آبی این استان علاوه بر قنات ها و چاه ها، رودخانه ی زاینده رود )زنده رود( می باشد که در حال حاضر خشک شده است. در حال حاضر آب شهر اصفهان از منابع آب های زیرزمینی تأمین می شود. 

از دوره ی صفویه تا کنون تاریخچه ی مصرف آب استان ثبت شده است که نشان می دهد اهالی این منطقه برای تأمین آب شُ رب شان از رودخانه استفاده نمی کردند و آب رودخانه جهت مصارف کشاورزی استفاده می شده است .برای تأمین آب شرب از چاه استفاده می شده است. طول رودخانه ی زاینده رود 360 کیلومتر می باشد که سرچشمه ی آن در استان چهارمهال بختیاری می باشد و با گذر از شهرها و  پُل های تاریخی مختلف به تالاب )مُرداب( گاوخونی می ریزد. 

محله ی سیچان )سیچوم( یکی از گران ترین محله های شهر اصفهان می باشد که از جنوب به خیابان شریعتی )صحرای آب بالا، دلیل نام گذاری این می باشد که با گاو از چاه آب می کشیدند و به زمین های پایین دست می داده اند(، از شمال به خیابان نظر شرقی )که به دست خواجه نظر که یکی از تجار بزرگ ارامنه در دربار شاه عباس بوده است ساخته شده است(، از شرق به خیابان گران قیمت چهار باغ بالا و از غرب به خیابان توحید میانی )که دو محله ی سیچان و پاچنار را از هم جدا کرده است( منتهی می گردد. در این محله آتشکده ای قراردارد که حدود 100 سال پیش توسط یک ذوج زرتشتی )گبر ها از اصفهان کوچ کرده، قسمتی از آن ها در یزد و بخش دیگرشان در هندوستان ساکن می شوند( ایجاد می شود و آتشی که در این آتشکده هست را از یزد می آورند، این آتش قدمتی 400 ساله دارد، یک سقاخانه کوچکی )مسجد مِرِقوم یا مهره گون( وجود دارد که مردم در آن شمع روشن می کنند و حاجت می گیرند، این مسجد در قدیم آتشکده ی مهرگان بوده و پس از ورود اعراب به اصفهان به این شکل در می آید .خوابگاه ذرتشتیان )که هر تختش را شبی هزار تومان اجاره می دهد( نیز در این محله قرار دارد )خیابان نظر( و زمانی که نوسازی شد از طرف شهرداری جایزه گرفت به دلیل آن که درخت های سرو موجود در آن جا را قطع نکردند و نقشه ی ساختمان را تغییر دادند که هزینه ی نگهداری آن از اجاره ی آپارتمان هایی که در آن جا هست تأمین می شود. محله ی زرتشتی نشین اصفهان، حسین آباد می باشد. یکی از مساجد این محله حاج صدرا نام دارد که یکی از درباریان شاه عباس در این محل دفن می باشند. مسجد بقیه الله هم مسجد دیگری است که درسمت غرب این محله )خیابان توحید میانی( واقع شده است، این مسجد به صورت یک تکه توسط آقای محمود صنعتی غالب بندی و بتون ریزی شده است )از فونداسیون تا گنبد(. در نزدیکی )جنوب( این مسجد در خیابان شریعتی، بیمارستان شریعتی )هزار تخته خوابی( قرار گرفته است که در حوزه های مختلف تخصصی پزشکی فعالیت دارد و زیر مجموعه تأمین اجتماعی می باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های اجاره روزانه مبله شهر اصفهان

 

محله ی مسیحی نشین جُ لفا، در دوران شاه عباس اول )حدود 400 سال پیش( ارامنه به اصفهان کوچ داده می شوند ولی در ابتدا ارامنه در این محله ساکن نمی شوند بلکه در عباس آباد محل کنونی بیمارستان انگلیسی ها )اولین بیمارستان استان( یا همان عیسی بن مریم ساکن می شوند، کلیسای حضرت لوقاه نیز در این خیابان می باشد در جوار خیابان شمس آبادی )شهناز(. برای سکونت ارامنه در اصفهان، شاه عباس چند منطقه را برای آن ها آماده می کند و به ایشان پیشنهاد می دهد و آن ها چند لاشه ی گوسفند را در این مناطق خاک می کنند و پس از مدتی سُ راغ این لاشه ها می روند و می بینند که لاشه ها در مناطق مختلف از بین رفته اند و لاشه ای که در محله ی جلفا )خیابان های نظر، نظامی، خاقانی و توحید( دفن بوده است، سالم مانده است، پس ارامنه این منطقه را برای سکونت انتخاب می کنند و شروع به ساخت و ساز می کنند )پل ماردین در این جا قرار دارد(. 

مدتی شاه عباس در منطقه ی کوهرنگ ساکن بوده )کوچ می کند( و می گویند در این مدت زنان ارمنی پشت سر شاه عباس حرف می زدند. وقتی شاه عباس از این موضوع با خبر می شود دستور می دهد که آن ها هم باید مسلمان بشوند. یکی از شرایط مسلمان شدن این بود که مرادن ارمنی را می بایستی ختنه می کردند .بابت این موضوع در شهر درگیری رخ می دهد و عده ای هم کشته می شوند، وقتی شاه عباس برمی گردد و از این موضوع با خبر می شود به خواجه نظر که یک تاجر ارمنی در دربار بود )خیابان نظر هم توسط وی ساخته شده است( اطمینان می دهد که این اتفاقات دیگر تکرار نخواهد شد. در حین ختنه کردن مردان ارامنه، یک کشیش بر اثر عفونت فوت می کند که باعث کینه ورزی عده ای از ارامنه و دشمنی آن ها با مسلمانان می شود، همین موضوع سبب شد که خانه ها و کلیساهای ارامنه دارای دیوارهای بلند شوند و پنجره ها در ارتفاع تعبیه شده اند و دارای حفاظ فلزی می باشند. کلیساهای واقع در منطقه ی جلفا از طریق تونل های زیرزمینی )زیر نقم( به هم متصل می باشند. یکی از قدیمی ترین کلیساهای اصفهان، کلیسای حضرت یعقوب است که در سال 984 خورشیدی به شکل صلیب ساخته شده است ولی به دلیل تخریبی که صورت گرفته یکی از ضلع هایش هم اکنون وجود ندارد، این کلیسا به دلیل داشتن گنبدی بزرگ، به کلیسای گنبد خیاری نیز شناخته می شود و این موضوع به دلیل تلفیق معماری اسلامی ایرانی با معماری ارمنی می باشد که مانع از ایجاد حس تمایز بین کلیسا و مسجد می شود و از ایجاد حسلسیت بین مسیحیان و مسلمانان جلوگیری می کند. گنبد کلیسای ارامنه تک جداره می باشد در حالی که گنبد مسجد مسلمانان معمولاً دو جداره می باشد. در داخل کلیساهای اصفهان از نقاشی های بسیار زیبایی توسط نقاشان داخلی و خارجی استفاده شده است. قسمتی از نقاشی های داخل کاخ کرملین هم کار همین تقاشانی پر آوازه می باشد که کلیساهای اصفهان را نقاشی کرده اند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های اجاره روزانه مبله شهر اصفهان

 

جهت اطلاع بیشتر از قیمت ملک در اصفهان، اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده : کسری جهازی

 

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

تهرانپارس محله ای که تاریخ و مدرنیته دست در دست هم قدم می‌زنند

تهرانپارس امروز، یه جورایی مثل یه پازل رنگارنگه که تیکه‌های مختلف تاریخ و مدرنیته رو کنار هم چیده. از یه طرف، هنوزم میشه رد پای گذشته رو توش دید، تو کوچه‌های قدیمی و خونه‌های باصفایی که یادگاری از روز

بازنشستگان قزوین چشم انتظار تعیین تکلیف متناسب سازی حقوق

به گزارش شیش دنگ، نشست هم‌اندیشی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکلات کارگری و کارفرمایی قزوین در حالی برگزار شد که تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به یکی از مطالبات اصلی این قشر زحمتکش تبد

حق مسکن کارگران، مرهمی بر زخم اجاره بهای میلیونی؟

در شرایطی که تورم افسارگسیخته، کمر اقتصاد خانوار ایرانی را خم کرده است، کارگران بیش از هر قشر دیگری زیر بار فشار اقتصادی کمر خم می‌کنند. حقوق ناچیز و هزینه های سرسام آور مسکن، زندگی را برای این قشر زح

آشنایی با ۲۰۵ نکته در آداب قرارداد نویسی املاک (بخش ششم)

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

آشنایی با ۲۰۵ نکته در آداب قرارداد نویسی املاک (بخش پنجم)

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

آشنایی با ۲۰۵ نکته در آداب قرارداد نویسی املاک (بخش چهارم)

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

آشنایی با ۲۰۵ نکته در آداب قرارداد نویسی املاک (بخش سوم)

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

آشنایی با ۲۰۵ نکته در آداب قرارداد نویسی املاک (بخش دوم)

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

خرید و اجاره خانه و آپارتمان در الهیه: لوکس‌ترین محله تهران

این مقاله به بررسی تاریخچه، موقعیت، جاذبه‌ها، و مزایای زندگی در الهیه می‌پردازد و راهنمایی برای خرید خانه در الهیه ارائه می‌دهد.

آشنایی با ۲۰۵ نکته در آداب قرارداد نویسی املاک

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

خرید و اجاره خانه و آپارتمان در ازگل || آرامش و مدرنیته در شمال تهران

ازگل، محله‌ای خوش آب و هوا و محبوب در شمال شرق تهران با دسترسی مناسب و امکانات رفاهی، ترکیبی از بافت قدیمی و مدرن را در خود جای داده است. این مقاله به بررسی تاریخچه، موقعیت، جاذبه‌ها و مزایای زندگی در

توجه به نکات مهم هنگام معامله ملک

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی