استان کرمان، بهشت معدن کاران

استان کرمان یکی از استان‌های ایران است که در جنوب و جنوب شرقی کشور قرار دارد. این استان از شمال به استان‌های یزد و اصفهان، از شمال شرق به استان سمنان و خراسان رضوی، از جنوب شرق به استان سیستان و بلوچستان، از جنوب به استان هرمزگان و خلیج فارس و از غرب به استان فارس منتهی می‌شود.

پایتخت استان کرمان شهر کرمان است. این شهر با بیش از ۷۰۰۰ سال تاریخ، یکی از شهرهای با تاریخچه غنی و فرهنگ بسیار است. در کرمان، معماری سنتی و بافت‌های قدیمی جذابیت بسیاری دارد. برخی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی مهم شهر کرمان عبارتند از باغ‌های شازده، مسجد جامع کرمان و باغ گلستان.

استان کرمان به لحاظ طبیعت و جغرافیا نیز بسیار متنوع است. مناطق کویری گرم و خشک، کوهستان‌های زاگرس، شهرستان رفسنجان با باغ‌های خرما، شهرستان بم با آبشار ریگ‌زر، دره‌های بزرگ مانند دره لوت و جنگل‌های بکر برخی از مناظر طبیعی استان کرمان هستند.

باغ‌های خرما و محصولات کشاورزی متنوعی مانند پسته، زعفران و انگور از جمله محصولات معروف استان کرمان هستند. همچنین، صنایع دستی متنوعی مانند قالی‌بافی، میناکاری و نگین‌کاری نیز در این منطقه رواج دارد.

استان کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از کاروانسرای زردشت، کاروانسرای جهانگیری، آبشار شاهدوست، آبشار گنبد، برج نگارستان، برج حافظیه، شهر تاریخی محمودآباد، قلعه راین، قلعه اردشیر، جاذبه طبیعی کاریز، دره کوتول و غار کاکاوند.

همچنین، در منطقه کرمان نقاط مذهبی و زیارتی مهمی نیز وجود دارد، از جمله آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، آرامگاه سید محمد نعمت‌الله ولی، حرم حضرت احمد بن موسی‌الکاظم و حرم حضرت سید سلطان ولی.

استان کرمان به دلیل تنوع طبیعی و فرهنگی خود، همچنین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران است. بافت‌های تاریخی شهر کرمان، صنایع دستی زیبا و مردمان مهمان‌نواز، استان کرمان را به یک مقصد گردشگری فراخوانده است. از جمله مناطق طبیعی این استان می‌توان به کویر لوت، دره لوت، کوه های زاگرس، دره مهران، و دره جوستان اشاره کرد. این مناطق با مناظر خیره‌کننده و طبیعت بکری که دارند، به عنوان مقاصد گردشگری محبوب شناخته می‌شوند.

استان کرمان همچنین به عنوان یکی از مراکز زیربنایی معادن ایران نیز شناخته می‌شود. در این استان، معادنی از قبیل معادن مس، روی، سرب، آهن، زغال سنگ، نمک و سنگ‌های قیمتی وجود دارد. برخی از شهرهای معدنی این استان شامل رفسنجان، سیرجان و بم هستند.

اقتصاد استان کرمان بر پایه فعالیت‌های کشاورزی، معدنی و صنعتی استوار است. محصولات کشاورزی مهمی که در این استان تولید می‌شوند شامل زعفران، پسته، انگور و حبوبات است. صنایع بسته‌بندی زعفران و پسته و صنایع فرآوری انگور نیز در استان کرمان رونق دارد.

هر ساله گردشگرانی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان به این استان سفر می‌کنند.

1.      جاذبه‌های گردشگری

استان کرمان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است مانند کاروانسرای زردشت، کاروانسرای جهانگیری، آبشار شاهدوست، آبشار گنبد، برج نگارستان، برج حافظیه، شهر تاریخی محمودآباد، قلعه راین، قلعه اردشیر و غار کاکاوند.

2.      بافت‌های تاریخی و مساجد

شهر کرمان دارای بافت‌های تاریخی و معماری سنتی است که جذابیت زیادی دارند. مسجد جامع کرمان که یکی از بزرگترین مساجد ایران است، مورد بازدید گردشگران و زائران قرار می‌گیرد.

3.     طبیعت و مناطق کویری

استان کرمان در بخشی از کویر لوت قرار دارد که جزو کویرهای بزرگ جهان است. این منطقه مناظر خیره‌کننده و طبیعت بکری دارد. دره لوت و دره جوستان نیز جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی هستند.

 

شهر کرمان

 

4.     معادن

استان کرمان دارای ذخایر معدنی بسیار غنی است. معادن مس، روی، سرب، آهن، زغال سنگ و سنگ‌های قیمتی در این منطقه وجود دارند.

 

5.     محصولات کشاورزی

استان کرمان یکی از مراکز تولید محصولات کشاورزی است. محصولاتی مانند زعفران، پسته، انگور و حبوبات در این استان تولید می‌شوند.

6.     مکان های تاریخی

استان کرمان دارای مکان های تاریخی متعددی است که نشان دهنده میراث فرهنگی غنی آن است. ارگ بم که در نزدیکی شهر بم قرار دارد، یک ارگ باستانی است که قدمت آن به دوران امپراتوری هخامنشی می رسد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از دیگر اماکن تاریخی قابل توجه می توان به مسجد جامع کرمان، مجموعه گنجعلی خان، امامزاده شاه نعمت الله ولی و قلعه راین اشاره کرد.

7.     صنایع دستی

کرمان به خاطر صنایع دستی سنتی خود که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان است، شهرت دارد. این استان به‌خاطر فرش‌ها و قالی‌های دست باف نفیس خود که توسط صنعتگران ماهر و با استفاده از طرح‌های زیبا و رنگ‌های زنده، شهرت دارد. از دیگر صنایع دستی قابل توجه می توان به کارهای دست ساز مس و برنج، سفالگری، منسوجات سنتی و گلدوزی های سنتی اشاره کرد.

8.     کویر شهداد

کویر شهداد در شرق استان کرمان قرار دارد و بخشی از کویر لوت است که یکی از گرم ترین نقاط کره زمین است. این بیابان به خاطر تپه‌های شنی مسحورکننده، نمک‌زارهای وسیع وساختارهای زمین‌شناسی منحصربه‌فرد خود معروف است. ماجراجویان، عکاسان و علاقه‌مندان به طبیعت را که مجذوب زیبایی های ماورایی آن شده اند به سمت خود می کشاند.

9.      روستای میمند

میمند روستایی باستانی در استان کرمان است که گمان می رود بیش از 2000 سال سکونت داشته باشد. این روستا، یک سایت میراث جهانی یونسکو می باشد و به دلیل معماری منحصر به فرد خود (جایی که خانه ها در صخره ها کنده شده است) شناخته شده است. میمند نمایانگر شیوه زندگی سنتی در این منطقه است و مقصدی محبوب برای گردشگری فرهنگی محسوب می شود.

10.   حیات وحش و ذخایر طبیعی

استان کرمان دارای چندین منطقه حفاظت شده و ذخایر طبیعی است که گونه های مختلف حیات وحش و گیاهان را در خود جای داده است. پناهگاه حیات وحش توران که در شمال استان واقع شده است به خاطر جمعیت یوزپلنگ ایرانی که در حال انقراض می باشند، شهرت دارد. سایر مناطق حفاظت شده (مانند پارک ملی بامو و پارک ملی خبر) فرصت هایی را برای پیاده روی، دیدن حیات وحش و عکاسی از طبیعت ارائه می دهند.

11.   جشنواره های فرهنگی

کرمان در طول سال میزبان جشنواره های فرهنگی مختلفی است که هم محلی ها و هم گردشگران را به خود جذب می کند. جشن‌های نوروزی (سال نو ایرانی) در کرمان پر رونق است و موسیقی سنتی، اجرای رقص و مراسم جشن در سراسر شهر برگزار می‌شود. موزه فرش کرمان، نمایشگاه ها و رویدادهایی را برای نمایش میراث غنی فرش بافی در این منطقه برگزار می کند.

12.   طوایف عشایری

استان کرمان محل زندگی چندین طوایف عشایری مانند قشقایی و شاهسون است که قرن ها شیوه زندگی سنتی خود را حفظ کرده اند. این جوامع عشایری به صورت فصلی با گله های خود کوچ می کنند و بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که آداب و رسوم، سنت ها و صنایع دستی منحصر به فرد آن ها را تجربه کنند.

این ها تنها چند نکته برجسته از آنچه استان کرمان ارائه می دهد است. اگر به تاریخ، طبیعت، فرهنگ یا ماجراجویی علاقه مند باشید، این استان طیف متنوعی از جاذبه ها و تجربیات را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند تا بتوانند با کاوش آن ها کاوش، از این امکانات لذت ببرید.

 

بازبینی: س. سیاح

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

سرنوشت مبهم باغ گیاه‌شناسی ملی در سایه ساخت و سازهای دولتی

در روزگاری که آرزوی خانه‌دار شدن در ایران به افسانه‌ای دست‌نیافتنی تبدیل شده، پروژه‌های دولتی مسکن همچون ناجیانی در تاریکی امید می‌درخشند. اما چه‌قدر می‌توان به وعده‌های رنگارنگ این پروژه‌ها دل بست؟ د

مالیات خانه‌های خالی 12 برابر شد!

طوفان تازه‌ای در راه بازار مسکن است؛ 120 هزار خانه خالی که از قافله عرضه جا مانده‌اند، شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند. صاحبان این خانه‌ها که گوش به فرمان قانون ندادند، مشمول جریمه‌ای سنگی

قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران

بازار مسکن در این منطقه نیز مانند سایر مناطق تهران، در سال‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. با این حال، در حال حاضر شاهد ثبات نسبی در این بازار هستیم.

چالش‌های پیش روی نهضت ملی مسکن چیست؟

طرح نهضت ملی مسکن با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه به راه افتاده است. اما سؤال اینجاست که این طرح تا چه حد پیشرفت کرده و بانک مسکن به عنوان متولی اصلی پرداخت تسهیلات، چه اقداماتی را انجام داد

تهران ویلا: بررسی ملک و زمین, بافت شهری و جاذبه ها, مراکز خرید و ...

تهران ویلا، نگین شمال غرب پایتخت، نامی آشنا برای شهروندان تهرانی و نمادی از لوکس بودن، آرامش و چشم‌اندازهای بی‌نظیر است. این محله‌ی ییلاقی با قدمتی نوپا، در دامنه‌های کوه‌های البرز و در منطقه دو شهردا

کوی فراز: بررسی ملک و زمین, بافت شهری و جاذبه ها, مراکز خرید و ...

کوی فراز، که گویی نگینی درخشان بر دامنه‌های شمالی البرز در شمال غربی پایتخت می‌درخشد، در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مناطق برای سکونت و سرمایه‌گذاری در تهران تبدیل شده است. این مح

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.