عبادتگاه‌‌ها و زیارتگاه‌های معروف تهران

امروز تصمیم گرفتیم در مورد زیارتگاه های مشهور و معروف مادرشهر تهران که پایتخت کشور عزیزمون ایران هست صحبت کنیم.

مقدمه

امروز تصمیم گرفتیم در مورد زیارتگاه های مشهور و معروف مادرشهر تهران که پایتخت کشور عزیزمون ایران هست صحبت کنیم.

شهر بزرگ و زیبای تهران، پایتخت ایران و یکی از بزرگترین شهرهای دنیاست. این شهر  به عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور، دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی فراوانی است. شیعیان در شهر تهران  به اماکن مقدس و زیارتگاه‌های خاص خود می‌روند. این اماکن به طور کلی مرتبط با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شخصیت‌های مقدس شیعه می‌باشند. در ادامه به برخی از این اماکن می‌پردازیم:

 

 ◼ امامزاده صالح تهران

 

امام زاده صالح

 

 

اسم زیارتگاهی است که نام آشنای همگان بوده و در جهت شمال منطقه 1 تهران یا همان بخش شمیرانات قرار گرفته است. با توجه بر نوشته بالادر ورودی صحن آن با استناد بر کتاب های بحرالانساب وکنز الانساب، او از فرزندان پسر موسی کاظم و برادر علی ابن موسی الرضا  هشتمین امام مسلمانان میباشد. بنای این امامزاده مقدس و مشهور جز لیست آثار ملی ایران هم میباشد که برای پیدا کردن آن میتوانید آن را با شماره 909 بشناسید، گفتیم مشهور باید به این موضوع دقت کنیم که روزانه چیزی نزدیک بر ۳۰ هزار نفر زائر این امامزاده هستند.

با توجه به اطلاعاتی که به دست اومده درباره گذشته و ریشه خانوادگیش: وی یکی از فرزندان صالح و درستکار امام موسی بوده؛ محلی که ایشان به قتل رسید روستای تجریش است که پس از مسافرت ایشان به ری میباشد همچنین در داخل زیارت‌نامه ایشان همچنین به این قضیه اشاره شده موضوع اشاره. حتی با استفاده از نوشته قدیمی ای که بر سر در ورودی قرار داشته است میتوان به این موضوع پی برد.

بر اساس گفته ها و شنیده هایی که در کتاب های تاریخی وجود داره محل زندگی وی در شهر زیبای اردبیل بوده که پس از اینکه اورا کشتند گردنش را زدند و به محل زندگی فرمانروای ری فرستادند به همین علت مسلمانان سر اورا طی مراسماتی در روستای تجریش امروزی تدفین نمودند.

فرزندان وی که حمل کننده نسل او بودند هم به ری هجرت کردند که میتوان نتیجه گرفت نوادگان او درتهران وجود دارند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

◼ امام زاده داوود  

 

امام‌زاده داوود

 

امامزاده داوود امروزی که اسمَش شرف‌الدین داود الحسنی بوده است از فرزندانِ فرزندانِ حسن مجتبی میباشد که در درخت شجرنامه خانوادگی در دودمان یازدهم قرار دارد. میگویند که او و خانواده اش برای همراهی امام هشتم ما به ایران آمدند و به قتل رسیده است. آرامگاه او را در زمان صفویه ساختند  و در زمان حکومت فتحعلی‌شاه گشترش یافت. در دامنه کوه های اطراف امام‌زاده داوود در جهت غرب و جنوب در روستاهای سنگان و رندان مقبره هایی به اسم امام‌زاده عمادالدین جد او و امام‌زاده علاءالدین و امامزاده عقیل و امام‌زاده قاسم برادر های او قرار دارد.قبر امامزاده داوود در اخر مسیرجاده امامزاده داوود در جهت شمال غرب در بخش کنو در فاصله 2600 متری از بستر دریا قرار دارد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 5 تهران

 

◼ شاه عبدالعظیم حسنی

 

شابدُلَظیم که شکل عمومی نام شاه‌ عبدالعظیم حسنی میباشد آرامگاهی‌ست که در شهر کهن و مشهور ری که در سمت پایین جنوبیه تهران وجود دارد.حرم وی بازمیگردد به زمان قاجار ، ایلخانی و صفوی.این حرم و اثر زیبای هنری در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید که زمان ثبت آن برای تاریخ بهمن ماهِ سالِ ۱۳۳۴ با شماره 406 است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 20 تهران

 

◼ آتشکده آدریان

 

آتشکده آدریان

 

اگر به پلاکِ شماره 4 خیابان میرزای کوچکِ و معروف جمهوری یه سر بزنید با محل محافظت از آتش تقدیس شده که در آتشکده آدُریان نگهداری میشود روبه‌رو خواهید شد.اگر هم موفق به پیدا کردن این مکان مقدس نشدید با نگاه انداختن به قسمت شمالی دبیرستان فیروز بهرام آن را خواهید یافت. در 11 اسفند ماهِ سال 1381 سلسله قاجار ساختمان آدریان را به شماره 7442 جز یکی از ملی ترین آثار ایران به ثبت رساندند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 6 تهران

 

◼ کلیسای saint sarkis

 

فرقی نمیکنه ساکن تهران باشین یا شهر های دیگه چون مطمئناً نام عبادتگاه و کلیسای ارمنی سرکیس مقدس،که  به زبان انگلیسی با نام (Saint Sarkis) شناخته میشود را شنیده‌اید. این بنای مقدس و ارزشمند در اول خیابان نجات الهیِ خیابان کریمخان زند احداث شده است.شاید فکر کنید این کلیسا به هزینه دولت کشور ایران یا ارمنستان ساخته شده است اما هزینه ساخت و بنا کردن آن را انسانی خیر از ارمنی های عزیز ساکن در کشورمون به اسم مارکار سرکیسیان با طرحی از معمار و مهندس اوژن آفتاندلیانس در تاریخ ۱۳۴۹ که به میلادی مصادف است با سال ۱۹۷۰ با هزینه خود ساخت که طبق آمار و اطلاعات ثبت شده تسهیلات آن چیزی بالغ بر سه و نیم میلیون تومان تخمین زده شده است.این کلیسا در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۵۲ با وجود تعدادی نزدیک بر پنج هزار تن از ارمنی های ساکن تهران به دست پیشوا و بزرگ ارمنی های دنیا عالیجناب خورن اول مقدس شد.بعد از تقدیس  و افتتاح این مکان مقدس محل حکومت ارمنی های تهران ازجای پیشین خود یعنی عبادتگاه مریم مقدس به این کلیسا منتقلل شد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 7 تهران

 

◼عبادتگاه امام خمینی (ره)

یکی از مکان های احداث شده در زمان قاجار که در سمت بازار تهران وجود دارد عبادتگاه امام خمینی  یا همان فتحعلی شاه گذشته میباشد که در تاریخ یکُمِ مهر ماه سال ۱۳۶۳ به لیست آثار ملی ایران ثبت  شد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 12 تهران

 

◼ امامزاده قاسم

 

امام‌زاده قاسم

 

اگر به شهرستان شمیرانات و کوهستان آن سر بزنید متوجه خواهید شد که مقبره امامزاده قاسم که در زمان صفوی احداث شد در آن جا قرار دارد که این مکان مقدس در ۲۸ ام فروردین ماه سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۰۸ ثبت شده که یکی از آثار ملی ما میباشد. روستایی که امامزاده قاسم در آن احداث شد دژ علیا نام داشت که این روستا بسیار قدیمیست و قدمت زیادی دارد.این مکان مقدس در سمت شمال شمیران قرار گرفته است.طرح اصلی آن برجی‌ست هشت گوشه که هر گوشه آن ۲/۲۵ متر عرض دارد و ساخنه شده از آجر مستحکم میباشد.این مقبره در گذر زمان دارایِ گنبد کاشی‌کاری، ایوان، رواق و صحن شده است.خود ساختمان این مقبره را در صده هفتم تخمین زده اند. در دوره حاکم تهماسب صفوی صندوقچه‌ای بربالای آن قرارداده شد.بر اساس کامل ترین دیدگاه های به ثبت رسیده این امامزاده قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی است که عبدالعظیم حسنی داماد وی بود.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

◼ مصلای تهران

 

مصلّای تهران مکانیست که جمعی از اماکن و موقعیت های بسیار عالی و کارآمد را برای وجود افراد میلیونی وبرپایی مراسمات معنوی، اجتماعی، سیاسی و کارهای مختلف فرهنگی،کلاس های آموزنده و هنری مثل سمینار های وسیع فرهنگی و... در بهترین نقطه تهران میباشد. بعد از حرم امام رضا که در شهر مشهد واقع شده است مسجد امام خمینی با وسعت ۶۳ هکتار در جایگاه دوم لیست مسجد های بزرگ های بزرگ جهان قرار میگیرد .

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 7 تهران

 

◼ امام زاده علی‌اکبر

اگر به منطقه 1 تهران سر بزنیم میتونیم از  امامزاده علی اکبر که دفن شده در قسمت چیذر تهران میباشد دیدن کنیم.

با بررسی آمار و اطلاعات به جامانده از ایام قدیم وی بدون درخت شجره‌نامه معلوم و مورد تایید نمیباشد اما گذشته ی او را به علی بن حسین، چهارمین امام ما مسلمانان نسبت میدهند .برخی از اطلاعات، تاریخچه این امامزاده رو به ۹۰۰ سال پیش نسبت میدهند و تعدادی دیگر آن را مصادف با ورود عبدالعظیم  به شهرری میدانند.با این حال که محل امامزاده علی اکبر پیش از انقلاب ایران فقط به عنوان قبرستان داخلی برای به خاک سپردن درگذشتگان بوده و افراد کمی از آن به عنوان زیارتگاه یاد میکردند اما بعد از انقلاب در ایران با ورود شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق که در بین آن ها افرادی با پسوند چیذری، بیار دیده میشد. پس از آن با شکل گرفتن هیئت رزمنده های شمیرانات و وجود یکی از مداح های معروف و محبوب به نام محمود کریمی که در عید های مختلف و عزاداری های محرم و ... این امامزاده به محلی برای برگزار کردن مراسمات مختلف و یک پایگاه معنوی در سمت شمال تهران تبدیل شد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 2 تهران

 

◼ امام زاده پنج تن

 

امام زاده پنج تن

 

با سر زدن بر بالای تپه های لویزانِ تهران میتونیم از قبور پنج نفر که با هم برادر هم بوده‌اند به اسم های صائم، حسین، عبدالرحیم، محمد و سالم که مرقد آن هارا به نام امامزاده پنج تن میشناسند، دیدن کنیم.سازه این امامزاده قدمتی ۱۳۰ ساله دارد و دارای مقبره‌ی مربعی که پوشش آن گنبدی شکل میباشد است.ضریحی مشبک داشته که مشهور به جعفری و رنگَش سبز میباشد که به شکل چهارگوش در زمان قاجاریه احداث شد.پس از  گذشت چندین سال، بالخره در سال ۱۳۷۶ مرمت شد و اگه بخوایم در مورد وسعت آن صحبت کنیم پس از بازسازی به چیزی حدود به ۴۶۰ متر مربع  گسترش یافت.همچنین دیزاین داخل آن هم به شکل آینه کاری تغییر کرد.بعد از گذشت زمانی کوتاه همه‌ی بنا و قبرستان بازسازی شد این تغییرات شاملِ: کاشی کاری‌های دور تا دور حرم و یکسان‌سازی کل محوطه اطراف بنا و حرم هم سطح‌سازی و محلیان ساکن در این منطقه از گذشته میتوانستند درگذشتگان خود را در محوطه امامزاده به خاک بسپارند.گلزار شهدا در آن محل قرار دارد.دسته های عزاداری در ظهر عاشورا در این محل جمع میشوند و در ظهر آن روز نماز آن را میخوانند.این امامزاده جز لیست مکان های تفریحی زیارتی استان تهران می‌باشد، شاید بپرسین چرا تفریحی باید بهتون بگم به دلیل نزدیک بودن به پارک جنگلی لویزان است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 4 تهران

 

◼ امام زاده جعفر

 

یکی از شخصیت های مورد احترام و مهم برای مسلمانان جعفر الخواری، برادر علی بن موسی الرضا و از نوادگان موسی بن جعفر که هشتمین و هفتمین امام ما می‌باشند، مقبره و مکان آرامش او در پیشوا، شهری در ۴۵ کیلومتری سمت جنوب شرقی تهران واقع شده است. ساختمان این مقبره در تاریخ ۱۳۱۷ به شماره  ۳۱۹ ثبت شده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی پیشوا ورامین

 

◼ آرامگاه بی‌بی شهربانو

 مردم بر این باورند که بانو بی بی شهربانو مادر چهارمین امام مسلمانان و زن سومین امام ما شیعیان است همینطور با توجه به کتیبه‌ای که در آرامگاه او قرار دارد میتوان متوجه این موضوع شد.آرامگاهی  به نام بی بی شهربانو در شهر ری وجود دارد که مقبره این بانو است.برخی از صاحب نظران با توجه به نشانه های موجود مثل: فاصله کم زیارتگاه با چشمه،وجود داشتن آن بر قله‌ی کوه، استفاده از مهندسین و ساخت و ساز با سنگ های زینتی، مخصوص بودن آن برای خانوم ها برای زیارت،استفاده از کلمه بانو و شهربانو برای خطاب کردن ایزدبانوی آناهید و شبیه بودن افسانه بی‌بی شهربانو با نوشته زیارتگاه زرتشتی بانوی پارس که در یزد واقع شده است، این مکان در اصل از عبادتگاه‌های آناهید، الهه اقیانوس ها و فرزندآوری و از ستایشگاه زرتشتیان قبل از ظهور اسلام بوده‌است.یکی از استادان دانشگاه و افراد خبره در این موضوع (آیین زرتشت شناسی) فردی‌ست به نام مری بویس که همه‌ی زمان عمرش را به جمع‌آوری اطلاعات در مورد ایران باستان و آیین های آن گذراند.وی در نوشته های خود بی‌بی‌شهربانو و بانو پارس مقبره بی‌بی‌شهربانو‌ی شهر ری ما را به مقبره آناهید زرتشتیان پیش از ورود اسلام نسبت داده. مری بویس میگوید گفته ها در مورد فرار بانو از نِی‌نوا داستانی خیالی بیشتر نبوده و به علت تفکرات دینی ایرانیان به سمت مقبره شهربانو جذب میشوند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 18 تهران

 

◼ حسینیه ارشاد

 

حسینیه ارشاد

 

 در خیابان شریعتی تهران مکانی معنوی و مذهبی واقع شده است که آن را با نام حسینیه ارشاد میشناسند.امکان ندارد ساکن تهران و یا ایران باشید و نام حسینیه ارشاد را نشنیده باشید میتوان گفت دلیل معروفیت و مشهوریت این حسینیه به دلیل منبر ها و سخنرانی های متعددِ سیاسی و فرهنگی استاد مطهری،محمد مفتح و علی شریعتی بوده است.احداث آن در تاریخ ۱۳۴۶ شمسی به دست محمد همایون که سرمایه‌گذار آن بوده است، جناب ناصر میناچی در درجه مدیر، محمد همایون و عبدالحسین علی‌آبادی بنیانش گذاشته شد. این بنای مقدس در باغی به وسعت دو هزار مترمربع موجود در جاده قدیمی شمیران پس از ضرابخانه ساخته شده است عبدالحسین علی‌آبادی که دادستان کل کشور میباشد، ناصر میناچی و محمد همایون جزء عضو‌های هیئت‌امنای حسینیه ارشاد بوده‌اند. دلیل احداث حسینیه در آن تاریخ، ایجاد یک مرکز فرماندهی معنوی و اجتماعی برای مردم دانا بود و به همین علت حسینیه به شکل فضایی مدرن و به‌روز طراحی و به صورت تماشاخانه ساخته شد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 3 تهران

 

جمع بندی

این تنها چند نمونه از اماکن مقدس و زیارتگاه‌های شیعیان در شهر تهران است. همچنین در سراسر شهر تهران، مساجد و حسینیه‌های زیادی وجود دارند که برای ادای نماز و احیای مراسم دینی توسط شیعیان بهرهمی‌برند. این اماکن به عنوان مراکزی برای تبلیغات دینی و فرهنگی نیز استفاده می‌شوند و میزبان برگزاری مراسم و جلسات مذهبی هستند.در کل، شیعیان در شهر تهران از امکانات مذهبی و زیارتی فراوانی برخوردار هستند. این اماکن، قدرت تاریخی و معنوی بالایی دارند و مکان‌هایی برای پرداختن به عبادات، تعلیم و تربیت دینی و ارتباط با اهل بیت (ع) و شخصیت‌های مقدس شیعه محسوب می‌شوند.

 

نویسنده: ابوالفضل زیار

سایر مطالب در دیدنی ها

بازار مسکن چین در بحران!

زلزله در بازار مسکن چین: دولت با تزریق نقدینگی و طرح‌های نجات به میدان می‌آید

کاهش 3 درصدی تورم مسکن در سال 1403

در سال‌های اخیر، بازار مسکن ایران به مانند کشتی‌ای در میان امواج پرتلاطم تورم، دستخوش نوسانات و التهابات بسیاری بوده است. سوار بر این امواج، قیمت مسکن به طور سرسام‌آوری افزایش یافته و دغدغه‌های زیادی

روسیه، افغانستان و کریدور شمال-جنوب: مسیری نو برای تجارت نفت در عصر تحریم‌ها

در دنیایی که تحریم‌های غرب علیه روسیه سایه سنگینی بر اقتصاد این کشور انداخته، مسکو به دنبال راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌ها و حفظ تجارت خود با بازارهای جهانی است. یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از

جنگ تجاری داغ‌تر می‌شود؛ چین با فروش اوراق قرضه آمریکایی به دنبال تضعیف دلار است؟

چین در اقدامی کم‌سابقه، به طور بی‌سابقه‌ای اقدام به فروش اوراق قرضه آمریکایی کرده است. این اقدام که به عنوان دور شدن چین از دارایی‌های آمریکایی تلقی می‌شود، می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای اقتصاد جه

بازار نفت آسیا: رویارویی عربستان با رقبای جدید

زمزمه‌های تحول در بازار نفت آسیا به گوش می‌رسد. پالایشگاه‌های این منطقه استراتژیک، زمام امور را از دست عربستان سعودی، غول نفتی خاورمیانه، در حال ربودن هستند و به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر و متنوع‌تر بر

خداحافظی با دلار؟ جایگزینی واحد پولی بریکس در معاملات ایران و روسیه

در دنیایی که ایالات متحده از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال هژمونی خود استفاده می‌کند، ایران و روسیه در حال گام برداشتن به سوی جایگزینی هستند: تجارت با ارزهای ملی. این اقدام نه تنها راهی برای دور زدن

سعادت آباد: قیمت مسکن, سطح زندگی, فضای سبز و بوستان ها, مراکز خرید و تفریحی و ..

در این مقاله سفری به سعادت آباد خواهیم داشت و با گوشه و کنار آن آشنا می‌شویم. از برج‌ها و مجتمع‌های لوکس گرفته تا مراکز خرید و تفریحی، از رستوران‌ها و کافه‌های شیک تا بوستان‌ها و فضاهای سبز، از قیمت م

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش سوم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش دوم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

شهر سلامت دبی - DHCC Dubai Health Care City

شهر سلامت دبی، به عنوان قطب پیشرو در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، آموزش پزشکی و تحقیقات در منطقه و جهان، میزبان بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های پیشرفته‌ای است که از سر

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش اول

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

نبرد در بازار خودروهای برقی: Onvo L۶۰ چالش‌گر جدید تسلا مدل Y

دوران یکه‌تازی تسلا به پایان رسید؟ شاسی‌بلند برقی جدید Onvo L۶۰ از چین رونمایی شد و با قیمتی کمتر و فضایی جادارتر، رقیبی جدی برای مدل Y محبوب تسلا به شمار می‌رود. این محصول نویدبخش تنوع و رقابت بیشتر