علت نام‌گذاری محله های منطقه 1 شهرداری تهران - قسمت اول

شهرها؛ محل سکونت،  دادو ستد و کسب و کار مردم و اجتماعات و حکم روایی حاکمان است که ممکن قرن ها، نسلها و سالها تاریخ داشته باشد و تحولات و تغییرات زیادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، معماری و سبک زندگی ساکنان آن را شاهد باشد. شهرها از جمله شاهدان عینی و راستین است که داستان ها و تصاویری درست از فرهنگ، مردم، حاکمان، اسامی و فرازو نشیب های سپری شده در شهر را بما ارایه میکند.

علت نام‌گذاری محله های منطقه 1 شهرداری تهران- قسمت اول

جماران قدیم تهران

شهرها؛ محل سکونت،  دادو ستد و کسب و کار مردم و اجتماعات و حکم روایی حاکمان است که ممکن قرن ها، نسلها و سالها تاریخ داشته باشد و تحولات و تغییرات زیادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، معماری و سبک زندگی ساکنان آن را شاهد باشد.

شهرها از جمله شاهدان عینی و راستین است که داستان ها و تصاویری درست از فرهنگ، مردم، حاکمان، اسامی و فرازو نشیب های سپری شده در شهر را بما ارایه میکند.

تهران به عنوان پایتخت ایران از جمله شهرهای بزرگ و مهم و قدیمی ایران است که شاهد تحولات و تغییرات زیادی بوده. درکنار سایر تحولات و تغییرات ممکن نام برخی محله ها و مناطق نیز دچار تحول و تغییر گردیده باشد که دراین نوشته به نام محله های قدیمی منطقه 1 تهران و دلایل نامگذاری آن در دوره قاجاری و بعد از آن می پردازم. امید وارم تا آخر نوشته با ما همراه باشید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

شمیران

در شمال تهران درگذشته منطقه خوش آب و هوا و ییلاق زیبا و دوست داشتنی بالای رشته کوه های مشهور البرز علاوه بر سکونت‌گاه و بود و باش عام ، مکان اقامت وزندگی افراد خاص وپادشاهان و خارجی ها بوده که بنام "شمیران" و یاهم "شمرون"  مشهوربوده که هنوز هم این اسم زیبا به زبان مردم و ساکنان تهران و ایران جاری است.

این منطقه از طرف شمال به کوه های البرز، از طرف جنوب البته قسمتی از جنوب این منطقه به اتوبان مدرس، بزرگراه چمران و صدر، از طرف شرق به منطقه لواسانات و از طرف غرب به منطقه 2 شهرداری تهران محدود است.

شمیران به لحاظ تقسیمات رسمی کشوری قسمتی از تهران بزرگ و شهرستان شمیرانات استان تهران بشمار می رود ولی در برخی موارد از آن به اسم یک منطقه شهری و شهر شمیران نیز یاد میگردد.

شمیران دربرگیرنده کل محلات منطقه 1 شهرداری تهران و همچنان یک قسمتی از منطقه 3 شهرداری تهران است.

این منطقه که درگذشته از معروف ترین مناطق تهران ودارای کاخ ها و آبادی های معروف مانند کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران درزمان های قاجار و پهلوی بودند با گسترش و پیشرفت تهران به شهرتهران ادغام گردیده و تحت اداره شهرداری منطقه 1 و منطقه 3 تهران میباشد.

باوجود دیدگاه ها و روایات متعدد ومتفاوت در مورد نام گذاری این منطقه مشهور یک روایت معروف را اینجا یاد آوری میکنم.

واژه شمیران از دو بخش " شمی" یا " سمی" و " ران" تشکیل گردیده است که "شمی" یا " سمی" بمعنی (بلند) یا (سرد) و " ران" هم بمعنی (جای) یا (سرزمین و جایگاه) میباشد که شمیران یعنی(بلند جای یا جای سرد) راگویند.

بنا به برخی نوشته ها و روایات بهتراست شمیران را که اسم عمومی منطقه بوده و دارای چندیدن شهر و روستا است استفاده کنیم تا اسم جمع این منطقه یعنی (شمیرانات).

 

آجودانیه 

محله خوش آب و هوا و زیبا در منطقه 1 تهران است که نام آن از قدیم تاهنوز بدون کدام تغییر به همان نام یاد میشود.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

دلیل نام گذاری

در دوره قاجاری شخصی به نام رضاخان آجودان دربارناصرالدین شاه بوده که بعدا بحیث اقبال السلطنه وزیر قورخانه ناصرالدین شاه ایفای وظیفه می نمودند.

ناصرالدین شاه به پاس خدمات و محبوبیت این شخص روستای زیبا و خوش آب و هوا با طبیعت سرسبز و آب فراوان در قسمت شمال تهران و شرق محله نیاوران در دامنه کوه‌های مشهور البرز را به اسم آجودانیه نام گذاری کرد که با تحولات زیادی هنوز هم به همان نام آجودانیه یادشده و از محلات لوکس و پرطرفدار و گران قیمت منطقه یک شهرداری شهر تهران بحساب می‌آید. 

 

برای معلومات بیشتر در مورد محله آجودانیه و قیمت آپارتمان و ملک در آجودانیه تهران اینجا کلیک کنید. 

 

فرمانیه 

این محله یکی از محلات گران قیمت و مشهور تهران است که به محله دیپلمات نشین و لوکس معروف است.

زمین های این محله در گذشته مربوط به شخصی به نام کامران میرزا نایب السلطنه متعلق بود.

بعدا شخصی به اسم عبدالحسین میرزا فرمانفرما که از شاهزاده های دوره قاجار و بحیث نخست وزیر ایران در زمان قاجار بوده است این زمین ها را میخرد که بخاطر نام مالک این محله به فرمانیه مسمی میگردد و تاهنوز هم به همین اسم یعنی فرمانیه یادمیشود.

فرمانیه امروزه دارای برج های باشکوه و مجلل مسکونی و تجاری و امکانات عالی رفاهی و خدماتی یکی از پرطرفدارترین محلات منطقه یک تهران میباشد که قیمت ملک و آپارتمان خیلی گران است.

این محله هنوز هم دارای باغ بزرگ میباشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

برای معلومات بیشتر در مورد محله فرمانیه و قیمت آپارتمان و ملک درفرمانیه تهران اینجا کلیک کنید. 

 

اقدسیه 

در قسمت شمال تهران روستای زیبا و دارای زمین های کشاورزی و باغات که تا قبل از 1290 قمری به نام ملاحصار یاد میگردید موجود است و صاحب این اراضی زیبا و خوش آب و هوا در دوره ناصرالدین شاه صندوق دار شاه بودند.

ناصرالدین شاه بخاطر سرسبزی و آب و هوای لطیف این محله آن را به همسر دوست داشتنی و محبوب خود یعنی (امینه اقدس) بخشش نمود و دراین منطقه درختان زیاد کاشت و تبدیل به باغ زیبا نمود که پس ازآن یک کاخ باشکوه نیز به نام همسرخود امینه اقدس اعمار نمود.

نام این منطقه بخاطر کاخ و باغ که شاه برای همسرش امینه اقدس ساخته بود کم کم به اقدسیه مشهور شد و مردم نیز برای اینکه اشاره به محله که شاه به همسرش بخشش کرده بود داشته باشد اسم اقدسیه را یاد آوری کردند که باوجود کم رنگ ترشدن اسم ناصرالدین شاه و همسرش امینه اقدس،  اما اسم اقدسیه هنوز محبوب و پرطرفداربوده و از مکان های گران قیمت و دیپلمات نشین و پرطرفدار منطقه یک تهران است که با بافت مدرن و شهری با سازه ها و ساختمان های مسکونی و تجاری و اداری لوکس و مدرن و باشکوه اثری از آن باغ و زمین های کشاورزی سابق نیست و چهره کاملا مدرن و شهری را بخود گرفته است.

 

 برای معلومات بیشتر در مورد محله اقدسیه و قیمت آپارتمان و ملک در اقدسیه تهران اینجا کلیک کنید.

 

نیاوران 

این محله زیبا و مشهور تهران که پارک و موزه اش بیشتر به شهرت آن افزوده است از جمله مناطق پرطرفدار با آب و هوای خوب و منطقه گران قیمت تهران میباشد.

ازجمله روایات و دیدگاه‌های که در رابطه به نام این محله وجود دارد صرف به دوره قاجار به آن اشاره میکنم.

نام این محله درزمان ناصرالدین شاه به نیاوران معروف شد.

گفته میشود این محل دارای "نی زار" بوده و مردم از محلات دیگر بخاطر جمع آوری "نی" دراین منطقه می آمدند که نیاوران برگرفته از همان "نی و نی آوران" میباشد.

کلمه "نیاوران" از سه بخش ترکیب گردیده است که "نیا" بمعنی قدرت و عظمت، " ور" به مفهوم صاحب یا هم مالک و " ان" هم برای نسبیت و نسبت دادن است.

یعنی میشود بصورت کلی گفت نیاوران بمعنی کاخ صاحب عظمت و شکوه است.

 

 برای معلومات بیشتر در مورد محله نیاوران  و قیمت آپارتمان و ملک در نیاوران  تهران اینجا  کلیک کنید.

 

جماران 

محله قدیمی در شمال تهران، قسمت جنوب رشته کوه های زیبای البرز با آب و هوای دلپذیر و نستان خنک قراردارد که اسم آن محله جماران است.

روایات مختلف در قسمت نام گذاری این محله وجود دارد.

تعدادی به این باوراست که این منطقه که دارای کوه و پوشیده از گیاه بودند در گذشته دراین کوه ها مار بسیار زیاد وجود داشتند و اشخاص مارگیر برای گرفتن مار و تفریح دراین محله می آمدند.

پس اسم این منطقه را از این جهت گذاشتند "جماران" یعنی (مخفف جمع ماران).

امام خمینی(رح) و آیت الله (جمارانی) از چهره ها و اشخاص معروف و قابل احترام ایران در این محله زندگی میکردند.

روایت دیگراینست که زمین های این منطقه در زمان ناصرالدین شاه متعلق به یک روحانی مشهور به اسم محمد باقر جمارانی بوده که به همین خاطر این منطقه به جماران مسمی گردیده است و تاهنوز هم باقیست.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

روایتی دیگری نیز وجود دارد که این منطقه بخاطر داشتن سنگ های زیاد و بزرگ که به  سنگ (جمر) نیز میگوید به نام "جماران" مسمی گردیده است.

در هرحالت این محله زیبا و خوش آب وهوا با پیشینه و قدمت زیاد یکی از محبوب ترین مکان های تهران و منطقه یک شهرداری تهران است که تا بحال به نام (جماران) یاد میگردد.

 

 برای معلومات بیشتر در مورد محله جماران  و قیمت آپارتمان و ملک درجماران  تهران اینجا  کلیک کنید.

 

الهیه 

الهیه از محبوب ترین و مشهورترین محلات شمال تهران ومنطقه شمیران است که جزیی محلات مرفه نشین، محل اقامت ثروتمندان، اعیان و اتباع خارجی میباشد.

این منطقه از جمله گران قیمت ترین و پرطرفدارترین محلات منطقه یک تهران است.

الهیه ازطرف شمال تا تجریش، از طرف جنوب تا پل صدر، ازطرف شرق تا جاده شریعتی و از طرف غرب تا اتوبان مدرس و خیابان ولیعصر گسترش یافته است.

اسم این محله در گذشته خورآذین یا خلازیر بوده است.

مالک اراضی این منطقه درگذشته به محترم الدوله، همسرامین الدوله متعلق بوده است.

وارثین این اراضی که ملامحمد علی تجریشی و میرزا حسین تجریشی بودند در سه مرحله به میرزا جعفر حکیم الهی میفروشد که بخاطر اسم مالک این اراضی به الهیه مسمی میگردد و تاهنوز هم به همان نام باقی است.

امروزه این محله با داشتن باغات زیبا، مکان های تاریخی، خیابان های مشهور، برج ها و مراکز معتبر تجاری واداری، امکانات عالی رفاهی، خدماتی و تفریحی  یکی از محلات گران قیمت و لاکچری تهران است.

 

 برای معلومات بیشتر در مورد محله الهیه و قیمت آپارتمان و ملک در الهیه تهران اینجا کلیک کنید.

 

زعفرانیه 

محله زعفرانیه تهران که درشمال تهران موقعیت دارد از محلات مشهور و پرطرفدار تهران است.

این محله از طرف شمال به آبریزکوه و کوه پایه های البرز، ازطرف جنوب به محمودیه، ازطرف شرق به محله ولنجک و از طرف غرب به منطقه تجریش و گلاب دره محدود است.

این محله که امروز جزیی از مناطق گران قیمت و محبوب میباشد دارای تاریخ قدیمی مانند برخی محلات همجوارش نبوده و تا قبل از دوره قاجار محل سرسبز و دارای آبادی نیز نبودند.

زمین های این منطقه و باغ فردوس توسط (حسین علی خان معیر الممالک) پسر دوست علی خان معیر الممالک خریداری گردید که بعد عمارت مشهور باغ فردوس را درآن منطقه اعمار نمودند.

بقول دکتر منوچهر ستوده " اراضی زعفرانیه را محمد شاه قاجار به یکی از کنیزان مشهورش به اسم (زعفران باجی) بخشیده است.

زعفرانیه از جمله نام های زیبای دوره قاجار است.

برخی معتقدند بخاطر رنگ زعفرانی کاخ مشهور سعد آباد درآن محله مردم کم کم آنرا به زعفرانیه مسمی نمودند.

کاخ سعد آباد که مشهورترین سازه آنزمان درآن منطقه بودند آدرس مشهور به آن محله بودند.

کسانیکه تصمیم رفتن به آن محله را میگرفتن آدرس مشهور درِ زعفرانی کاخ بودند که بهمین ترتیب به محله زعفرانیه مشهور و مسمی گردید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

این نام تاهنوز هم برای این محله لوکس و پرطرفدار باقی مانده و به همان نام یاد میگردد.

این محله که تازمان رضا شاه بیشتر زمین های کشاورزی یا هم بایر بود بعد از آن با احداث خیابان و سایر آبادی رو به ترقی بیشتر شد.

گفته میشود در منطقه سعد آباد بکمک شوکت الملک مقدار 50 من پیاز زعفران کاشته شد که حاصل خوب داد و این کشت زعفران هم در نزدیکی های خیابان زعفرانیه قرارداشت که به مرورزمان این خیابان مشهور به خیابان زعفرانیه گردید.

 

 برای معلومات بیشتر در مورد محله آجودانیه و قیمت آپارتمان و ملک در آجودانیه تهران اینجا  کلیک کنید.

 

قیطریه 

قیطریه؛ محل قدیمی و دوست داشتنی در شمال تهران و منطقه شمیران قراردارد که درگذشته دارای باغات بزرگ و زمین های زراعتی و ارزش باستانی بوده و از مناطق محبوب و مشهور منطقه یک تهران است. این منطقه با قدمت زیادی که دارد یکی از شناسنامه های منطقه یک تهران بشمار میرود که سکونت گاه بسیار دور وقدیم بودند.

قیطریه دهی کوچک و روستای بسیار قدیمی درمنطقه شمیران و منطقه یک تهران با سابقه بسیار طولانی سکونت گفته شده است.

محله قیطریه از طرف شمال به خیابان قیطریه و بلوارصبا، از طرف جنوب تا حدود جهانتاب، ازطرف شرق به بلوارقیطریه و از طرف غرب به خیابان معروف شریعتی ختم میگردد.

قیطریه دارای پارک معروف ومشهور میباشد که یکی از جاهای تفریحی پرطرفدار ودیدنی تهران محسوب میشود و به این منطقه زیبایی و محبوبیت خاص بخشیده است.

علاوه براین قیطریه یکی از مناطق محبوب با تاریخ قدیمی و باستانی میباشد که کشف آثار با قدمت زیاد از تپه مشهور این محله اثبات براین گفته میباشد.

اشیایی قدیمی و باستانی و گورستانی که در حفاری 1347 از تپه مشهور قیطریه بدست آمد به اهمیت تاریخی و قدمت این محله بیشتر افزود. همچنان سکونت مردم در دوره های بسیار دور را به اثبات میرساند.

قیطریه که در زمان ناصرالدین شاه بیشتر شکل گرفت بعدا به یکی از افراد وابسته به دستگاه حکومتی ناصرالدین شاه قرارگرفت که اسم آن به قیطریه مسمی گردید و تاهنوز هم به این نام یاد میگردد.

 

 برای معلومات بیشتر در مورد محله قیطریه و قیمت آپارتمان و ملک در قیطریه تهران اینجا کلیک کنید.

 

درکه 

درکه؛ یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری تهران و از مناطق ییلاقی منطقه یک تهران و شمیران است که دارای طبیعت شگفت انگیز و آب و هوای لطیف با قدمت زیاد است که از محبوبیت زیاد بین گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.

درکه از طرف شمال به رشته کوه های زیبای توچال، از طرف جنوب به منطقه اوین، از طرف شرق به اوین و محدوده دانشگاه شهید بهشتی و از طرف غرب به سعادت آباد و بازار کوه توچال محدود میباشد.

قدمت دره زیبا و کوهستانی درکه تهران به قرن پنجم ه. ق میرسد. دراین منطقه مقبره امام زاده سید والی که گفته میشود از نسل امام سجاد است نیز قرار دارد.

در باره نام گذاری این محله روایات متفاوت وجود دارد. برخی میگویند مردم که در گذشته به این دره سفرمیکردند مخصوصا هنگام که برف زیاد بودند از کفش های خاص به اسم (درگ) می پوشیدند و به مرور زمان به اسم درک جا افتاد و مردم این محل را (درکه)میگویند.

برخی معتقدند که درکه از دو کلمه: "درک" به مفهوم (دره) و "که" نشانه حرف تصغیر است که درکه بمعنی دره کوچک میشود.

این نام تا هنوز باقی مانده و از دیدنی ترین محلات تهران میباشد.

اسامی و نامها  در طول تاریخ با وجود تحولات و تغییرات زیاد به خاطره ها ماندگار مانده و بیانگر تاریخ، فرهنگ و پیشینه آن محل یا شهر میباشد.

این نام ها با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گاها دچار تغییر و تحول گردیده و در بسیاری موارد هم بدون تغییر باقی و ماندگار است.

 

برای معلومات بیشتر در مورد محله درکه  و قیمت آپارتمان و ملک در درکه  تهران اینجا  کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

 

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

فصل اول: بازاریابی - بخش ششم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

زمزمه‌های بحران در بازار نفت؟ عراق، قربانی جدید نوسانات ژئوپلیتیکی

بغداد، 8 مه 2024 - در حالی که بازار نفت جهان با نوسانات قیمت و تنش‌های ژئوپلیتیکی دست و پنجه نرم می‌کند، جدیدترین آمار نشان می‌دهد که صادرات نفت عراق در ماه آوریل 2024 با افت 0.3 درصدی نسبت به ماه قبل

فصل اول: بازاریابی - بخش پنجم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فصل اول: بازاریابی - بخش چهارم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فصل اول: بازاریابی - بخش سوم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

وام 500 میلیونی بازنشستگان: هدیه‌ای بی‌نظیر از صندوق بازنشستگی کشوری!

در اقدامی بی‌سابقه، گشایشی جدید در زمینه وام‌های بانکی در ایران به وجود آمده است. صندوق بازنشستگی کشوری با ارائه وام 500 میلیونی با سود 4 درصد به بازنشستگان و فرزندانشان، و همچنین افزایش سقف وام ازدوا

فصل اول: بازاریابی - بخش دوم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فصل اول: بازاریابی - بخش اول

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

کسری بودجه در دولت سیزدهم: شمشیر و سپر رئیسی!

رئیس جمهور در صحبت‌های اخیر خود، تصویری ایده‌آل از وضعیت کسری بودجه در دولت سیزدهم ارائه داد. از جبران کسری بودجه سال 1400 بدون چاپ پول تا عدم وجود کسری در سال‌های 1401 و 1402، اظهارات رئیسی بازتاب گس

آیا تتر، جایگزین دلار آمریکا در آینده خواهد بود؟

در دنیای پویای امروز، شاهد تحولات چشمگیری در عرصه مالی هستیم. ظهور و گسترش ارزهای دیجیتال و به خصوص استیبل کوین‌ها، چالش‌های نوینی را برای سلطه ی بی چون و چرای دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به

نقش دولت و شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران چیست؟

قلب تپنده ایران تهران، کلان‌شهر پرجنب‌وجوش و پایتخت مدرن ایران، با چالشی دیرینه روبروست: بافت‌های فرسوده. این غول خفته در دل شهر، نه تنها امنیت و آسایش ساکنانش را به خطر انداخته، بلکه چهره شهر را نیز

اجاره نشینی در قلب پایتخت؛ رهن و اجاره در محله‌های مرکزی تهران چقدر است؟

همیشه تهران به عنوان پایتخت ایران، قطب اقتصادی و فرهنگی کشور، متقاضیان زیادی برای سکونت و زندگی در خود داشته است. این موضوع باعث شده تا بازار مسکن در این کلانشهر داغ باشد و یافتن مسکن مناسب، به خصوص ب