دلیل نام گذاری محله های قدیمی منطقه1 شهرداری تهران- قسمت دوم

نام گذاری شهرها، خیابان ها، محلات و بناهای هر منطقه اکثرا به اساس واقعیت های اجتماعی، فرهنگی و یاهم طبیعی آنها است که نمایانگر قسمتی از تاریخ و فرهنگ آن مناطق و مکان ها میباشد. محلات مختلف تهران دارای اسامی مختلف و زیبا است. دلیل نامگذاری محلات هم متفاوت و جالب است. عمده ترین دلیل که نامها از آن گرفته شده است یا به آن مسمی گردیده است منشاء شان اشخاص یا هم ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی منحصربه فرد آن محلات است.

دلیل نام گذاری محله های قدیمی منطقه1 شهرداری تهران- قسمت دوم

نام گذاری شهرها، خیابان ها، محلات و بناهای هر منطقه اکثرا به اساس واقعیت های اجتماعی، فرهنگی و یاهم طبیعی آنها است که نمایانگر قسمتی از تاریخ و فرهنگ آن مناطق و مکان ها میباشد. محلات مختلف تهران دارای اسامی مختلف و زیبا است. دلیل نامگذاری محلات هم متفاوت و جالب است. عمده ترین دلیل که نامها از آن گرفته شده است یا به آن مسمی گردیده است منشاء شان اشخاص یا هم ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی منحصربه فرد آن محلات است.

دراین نوشته دلایل نامگذاری محلات زیبا و محبوب تهران - منطقه یک شهرداری را به شما بنا به روایات و نوشته ها و یاهم نقل قول های که سینه به سینه منتقل شده است بیان میکنم. امیدوارم تا آخر این نوشته با ما همراه باشید.

میدان تجریش قدیم

 

کامرانیه

محله لوکس و گران قیمت با اسم کامرانیه در شمال تهران شمیران واقع گردیده است که ازطرف شمال با نیاوران و جماران، ازطرف جنوب با اتوبان صدر، ازطرف شرق و غرب هم با فرمانیه و اقدسیه محدود است.

اکثرا زمین های کامرانیه در گذشته متعلق به "کامران میرزا" فرزند بزرگ " ناصرالدین شاه قاجار" بوده که درآنجا باغ ییلاقی و عمارت کامران میرزا قرارداشته است.

نام این منطقه نیز از نام صاحب یا مالکش گرفته شده که به اسم کامرانیه یاد میگردد.

اراضی این محله تهران در اول متعلق به "میرزا سعید خان انصاری" که مقام وزیر خارجه را در دوره ناصرالدین شاه داشت بود. بعد از میرزا سعید خان انصاری، پسر ارشد ناصرالدین شاه کامران میرزا زمین های جماران و حصاربوعلی و این منطقه را خریداری نموده بقیه ساکنان را مجبور به کوچ نمود و برای محل بودباش و اقامتگاه اش باغ و عمارت احداث نمود.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

کامرانیه امروز به دو بخش، کامرانیه شمالی و کامرانیه جنوبی از جاده لواسانی تقسیم گردیده که مخصوصا کامرانیه شمالی از مناطق لوکس و گران قیمت و محبوب تهران میباشد.

گفته میشود اولین خط تلفن تهران در اینجا وصل و نخستین بیمارستان حیوانات خانگی ایران نیز دراین محل اعمار گردیده است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله کامرانیه و قیمت ملک و آپارتمان در کامرانیه تهران  اینجا کلیک کنید.

 

دارآباد

دارآباد؛ یکی از محلات قدیمی و جذاب شمال تهران است که قدمت آن به 350 سال میرسد.

رودخانه دارآباد و کهنه دارآباد، کوه های زیبا و مرتفع، طبیعت سرسبز و دیدنی ، موزه تاریخ طبیعی ایران، قنات ها و آب و هوای لطیف و خنک،  این محله را تبدیل به مکان محبوب و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی درگذشته و حال نموده است.

دارآباد از طرف شمال به توچال، از طرف جنوب به اقدسیه و آجودانیه، ازطرف شرق به شهرک نفت و رودخانه دارآباد و ازطرف غرب به نیاوران و توچال محدود است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

تاریخ و پیشینه دارآباد

دارآباد از قدیمی ترین محلات جذاب و دیدنی منطقه 1 تهران است که در اوایل این محله با رونق گرفتن کشاورزی و دامپروری در محله کهنه دارآباد حوالی باقلا زار شکل گرفته است.

در دوره قاجار،  آغا محمد خان طایفه که به اسم لطفعلی خان زند یادمیگردید به محله باقلازار یا کهنه دارآباد تبعید نموده و حبس کرده بودند.

باقلازار یا کهنه دارآباد در قسمت شرقی محله فعلی دارآباد موقعیت دارد و ازاینکه در آن منطقه کشت باقلا زیاد مروج بودند اسم این محله را باقلازار گذاشتند.

درگذشته ساکنان دارآباد در محله کهنه دارآباد که درقسمت شرق سوهانک و جنوب ازگل موقعیت داشتند زندگی میکردند اما بنا به خشک سالی و کمبود آب آن محله را ترک نموده و به موقعیت یا محله فعلی دارآباد ساکن شدند.

در دوره قاجار با ساختن کاخ مشهور توسط مظفرالدین شاه قاجار در این منطقه نام این محله از "دارآباد" به (شاه آباد) تغییرنمود اما دیری نگذشت که دوباره به اسم قدیمی آن یعنی دارآباد برگشت و تاهنوز به اسم دارآباد یاد میگردد.

قنات یا کاریز محله دارآباد هنوز هم به نام قنات شاه مشهور است.

بنا به برخی روایات مظفرالدین شاه قاجار به بیماری ریوی (آسم) مبتلا بوده و پزشکان فرانسوی بخاطر آب و هوای مناسب آن برای تداوی بیماری شاه مفید دانستند.

عمارت فخرالدوله و بیمارستان مسلولین نیز درنزدیکی کاخ شاهی دار آباد اعمار گردیده است.

 

دلیل نام گذاری دارآباد

در رابطه به نام گذری محلات روایت های سینه به سینه و شفاهی و نوشته های مکتوب متعدد و متفاوت وجود دارد. دارآباد نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در مورد نام‌گذاری این محله نیز روایات و نوشته های مختلف و متفاوت است که مختصر مروج ترین آنها را توضیح میدهم.

دارآباد محله با طبیعت دوست داشتنی و درختان و باغات زیاد با زمین های کشاورزی و رودخانه و آب فراوان از مناطق محبوب تهران و شمیران بودند.

از اینکه در دارآباد درختان زیادی وجود داشتند و دارای آب و هوای خوب و دلپذیر بودند بناء اسم این منطقه نیز از همین درخت یعنی (دار) گرفته شده که به دارآباد مسمی گردیده است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

معنی "دار" در فرهنگ لغت مفهوم درخت را میدهد که در گویش مازندرانی نیز "دار" بمعنی درخت است. علاوه بر درخت در فرهنگ لغت کلمه "دار" بمعنی کاشانه، خانه و سرا نیز میباشد.

از طرف دیگر کلمه های دارالخلافه، دارالسلطنه، دارالحکومه و ... درگذشته کاربرد زیاد داشتند و از اینکه در محله دارآباد کاخ و عمارت اعمار گردیده بود میتوان به معنی دومی آن نیز یاد نموده و توجیه نمود.

برای معلومات بیشتر در مورد محله دارآباد و قیمت ملک و آپارتمان در دارآباد تهران   اینجا کلیک کنید.

بیمارستان ریوی شاه قاجار دارآباد

 

منظریه

منظریه یکی از محلات خوش آب و هوا درشمال تهران منطقه شمیران است که در دامنه کوه های مشهور البرز با ارتفاع 1700 تا 1800 متر از سطح بحر قراردارد.

باغ منظریه که در دوره قاجاری در این محله احداث گردیده است معروف و مشهور است که محله منظریه نیز با شهرت این باغ معروف گردیده است.

این باغ در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار در سال 1269 بواسطه یکی از فرمان داران ارتش آن حکومت به اسم سلطان مراد میرزا مشهور به حسام السلطنه ایجاد گردید.

بخاطر مالکیت باغ منظریه به حسام السلطنه، نام محله منظریه در آن دوره حسام آباد بود.

حسام السلطنه شروع به اعمار ساختمان نیز درآن مکان نمود که به عمارت مرکزی مشهور است.

کامران میرزا که برادر مظفرالدین شاه بود این محل را قبل از اینکه حسام السلطنه کار این ساختمان را تکمیل نماید خریداری نمود. بعد از کامران میرزا این محل به مبلغ 25 هزار تومان توسط محمد علی شاه خریداری گردید و جزیی املاک سلطنتی قرارگرفت.

باغ منظریه بعد از تحولات زیاد در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی دوباره متعلق به املاک سلطنتی گردید که فعلا تحت نام اردوگاه شهید باهنر میباشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

این محله با بافت سنتی وقدیمی،  باغ و درختان کهن سال و خانه های قدیمی با دیوارهای کاهگلی وسنگی کمتر مورد ساخت وساز های مدرن و اعمار بناها و برج ها قرارگرفته است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله منظریه و قیمت ملک و آپارتمان در منظریه تهران اینجا  کلیک کنید.

 

کاشانک

کاشانک؛ یکی از محلات قدیمی و مشهور دوره ناصرالدین شاه قاجار در شمال تهران منطقه شمیران است که درهمسایگی محلات آجودانیه، نیاوران و دارآباد موقعیت دارد.

این محله از طرف شمال به اراضی رحمان آباد، از طرف جنوب به اقدسیه و صاحبقرانیه، از طرف شرق به دارآباد و بلوار آجودانیه واز طرف غرب به حصاربوعلی، کامرانیه و پارک و کاخ نیاوران محدود است که دارای قنات ها و مساجد باارزش و تاریخی و گورستان با قدمت 300 سال است.

درخت چنار با قدمت حدود 600 سال و قطر 3 متر از نمادهای زیبا و معروف این محله است.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

 

تاریخ و پیشینه کاشانک

کاشانک که در دوره ناصرالدین شاه یک منطقه سرسبز و خوش آب و هوا و دارای باغات و درخت بوده. انیس الدوله یکی از سوگلی های حرمسرای دوره ناصرالدین شاه حکمرانی کاشان را از ناصرالدین شاه می طلبد که شاه در بدل آن شش دانگ کاشانک را به وی میدهد و به همین خاطر این محله به اسم کاشانک یعنی کاشان کوچک مسمی میگردد.

بنیان گذاران اصلی منطقه کاشانک طایفه های طایی، امینیان و بیاتی بودند.

1-   طایفه طایی:  این طایفه در حدود 200 سال قبل از مناطق ورامین و قرچک به منطقه کاشانک مهاجرت کرده است.

2-    طایفه امینیان: بعد از طایفه طایی، طایفه ای دیگری به اسم طایفه امینیان نیز از مناطق ورامین و قرچک کوچ نموده به این محله ساکن گردیده است.

3-   خانواده بزرگ و مشهور بیاتی نیز حدود 180 سال قبل از منطقه سربند دربند به محله کاشانک فعلی مهاجرت کرده است.

بعد از اینها طوایف خیری و ناطقیان نیز از لواسان به محله کاشانک کوچ نموده ساکن گردیدند.

مردم که درابتدا به این محله مهاجرت کردند به لحاظ اقتصادی فقیر و کم ثروت بودند که به مرور زمان این مردم دارای ثروت و سرمایه های زیاد گردیدند.

برای معلومات بیشتر در مورد محله کاشانک و قیمت ملک و آپارتمان در کاشانک تهران  اینجا کلیک کنید.

 

محمودیه

محمودیه؛ محله ای که درشمال تهران وشمیران با ارتفاع حدود 1600 متر از سطح دریا قرارگرفته و از محلات پرطرفدار و محبوب است که در دهه 50 میلادی مورد توجه ثروتمندان و اعیان برای زندگی قرارگرفت.

محمودیه از طرف شمال با زعفرانیه، از طرف جنوب با چهار راه پارک و ی و اتوبان چمران، از طرف شرق با خیابان ولیعصر و از طرف غرب با منطقه اوین سعادت آباد محدود میشود.

 

تاریخ و پیشینه

محمودیه که در قسمت جنوب غربی محله تجریش تهران قراردارد در گذشته ها دارای باغ های زیبا و سرسبز و آبادی بوده واز طرفی هم مکان زندگی افراد ثروتمند و اعیان با زرق و برق کمتر اما کیفیت بیشتر بودند.

در مورد نام گذاری و شکل گیری این محله زیبا دو روایت را یاد آوری میکنم:

-         در دوره محمد شاه قاجار، پدر ناصرالدین شاه قاجار دراین منطقه قصر با شکوه برای پادشاه ساخته میشود که نامش را محمدیه می‌گذارد.

با ورود شاه به این قصر، شاه دار فانی را وداع نموده و فات میکند و قصر به شاه وفا نمیکند و متروکه باقی میماند.

این محله به دلیل تعلق آن به وزیر محمد شاه بنام حاج میرزا آقاسی که نام کوچک آن عباس بود به اسم عباسیه یاد میگردیدند.

حاج محمد حسین امین الضرب که یک تاجر موفق و مشهور بود قسمتی از اراضی محمودیه را در دوره ناصرالدین شاه خریداری نمودند و اولین کارخانه مولد برق در سال 1279 در چهار راه دکترحسابی برای روشنایی محمودیه بواسطه حاج محمد کشتکار تاسیس گردید.

-         بنا به روایات و گفته های قدیم این منطقه در دوره رضاشاه تشکیل گردیده است و از اینکه در تشکیل و آبادی این محله شخصی به اسم محمودیه از ساکنان قدیم آن منطقه تلاش و زحمات زیادی را متقبل شدند به پاس زحمات آن این محله به اسم محمودیه مسمی گردیده است.

امروزه محمودیه از جمله محلات لوکس و پرطرفدار منطقه یک تهران است که درآن علاوه بر عمارت ها و سازه های زیبا و باغ ویلاها، مراکز خرید و تجاری با امکانات عالی رفاهی و خدماتی نیز ساخته شده است. علاوه برآن دراین محل سفارتخانه ها و اتباع خارجی نیز ساکن است.

برای معلومات بیشتر در مورد محله محمودیه و قیمت ملک و آپارتمان در محمودیه تهران اینجا کلیک کنید.

 

محله تجریش

تجریش؛ قدیمی ترین محله با قدمت بیشتر از 1000 سال در شمال تهران و شمیران منطقه یک شهرداری  تهران با ارتفاع حدود 1600 متر از سطح دریا در دامنه کوه های مشهور البرز است که به لحاظ تاریخی، قدمت و محبوبیت زبان زد خاص و عام است. این محله  که درگذشته منطقه بزرگ با چندیدن محله های کوچک بودند فعلا کوچک گردیده و مرکز شهرستان شمیران است.

منطقه تجریش از طرف شمال با خیابانهای مشهور منطقه یک تهران مانند خیابان شهید باهنر، خیابان دربند، خیابان ولیعصر، میدان تجریش، خیابان ملکی و خیابان شهرداری، از طرف جنوب با خیابان فیاضی، خیابان شریفی منش، اتوبان صدر و اتوبان مدرس، از طرف شرق با خیابان موسیوند و خیابان دکترشریعتی و از طرف غرب با خیابان مریم و خیابان نلسون ماندلا محدود است.

تجریش در مجاورت و همسایگی محلات زعفرانیه، الهیه، حکمت، امام زاده قاسم، قیطریه، دربند، امانیه و باغ فردوس قراردارد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

تاریخ و پیشینه تجریش

محله ای تجریش در شمال تهران و منطقه شمیران در دامنه کوه های مشهور البرز با ارتفاع حدود 1600 متر از سطح دریا دارای تاریخ کهن و قدمت زیاد با بیشتر از 1000 سال دارای قنات ها، زیارت گاه و سایر مکان های ارزشمند است.  امام زاده صالح (ع) برادر امام رضا (ع) یعنی برادر امام هشتم شیعیان در این محله دفن گردیده است و مستندات که از صحن این زیارتگاه بدست آمده است نشان دهنده قدمت و تاریخ بسیار کهن این منطقه میباشد که مردم درآنجا ساکن بودند.

نکته دوم که بیانگر تاریخ طولانی و قدمت زیادی این محله است سکونت طغرل سلجوقی از پادشاهان مشهور و بزرگ سلجوقی در این محله است.

نقل است که طغرل بمنظور اجرای مراسم زفاف بطرف دارالملک ری حرکت کرد و در مسیر راه دچار مریضی گردید و به دلیل گرمای زیاد هوا بطرف طجرشت رفت.

بعد از چند مدتی در طجرشت به اثر همان مریضی فوت کرد و پیکرش در "ری" دفن گردید.

رودخانه ای از قسمت میدان تجریش میگذشتند که روی آن پل احداث گردیده بود و امروزه معروف به سر پل تجریش است.

درگویش محلی فارسی تجریشی قدیم به سرپل تجریش، "گوگل" می گفتند که معنی آن ( پل گله گاو ) است.

اضافه از موارد فوق الذکر ازاینکه تجریش در نزدیکی محله باستانی با تاریخ چند هزارساله قیطریه و در مجاورت رود دربند تهران قرارگرفته است، درصورت تحقیقات و کاوش های بیشتر امکان این خواهد بود که قدمت و تاریخ تجریش به چند هزارسال قبل نیزبرسد.

تجریش بحیث یکی از محله های تهران و شهری در تهران بزرگ بوده که مرکز قسمت لواسانات شمیران تهران نیز است.

حدود 100 سال قبل تجریش یکی از روستا های شهر ری به اسم "طجرشت" بودند که همان تجریش امروزی را طجرشت میگفتند.

تجریش که امروزه یکی از محلات شلوغ و خوش آب و هوا و محبوب تهران میباشد دارای مکان ها و دیدینی های زیادی تاریخی، تفریحی، مذهبی و تجاری است که قیمت ملک نیز دراین محله نسبتا گران است.

دلایل نامگذاری محله ها و مناطق تهران - منطقه یک شهرداری و شمیران بنا به اسناد مکتوب، روایت ها و نقل قول هائیکه بصورت سینه به سینه از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده و باقی مانده در برخی موارد متعدد و متفاوت است که مروج ترین و مشهور ترین شانرا نسبت به محلات منطقه یک شهرداری تهران به شما یادآوری نمودم.

برای معلومات بیشتر در مورد محله تجریش و قیمت ملک و آپارتمان در تجریش تهران اینجا کلیک کنید.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی منطقه 1 تهران

 

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

 

 

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

خیام نیشابوری، حجت الحق

خیام (عمر خیام) یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ایران است که در قرن چهارم هجری زندگی می‌کرد. او یک شاعر، ریاضی‌ دان، فیلسوف و منجم برجسته بود که به خاطر آثار ادبی و علمی ماندگارش شناخته می‌شود.

هک شدن دنیای کریپتوکارنسی توسط دو چینی

این دوهکر با استفاده از ترفندهای کثیف و فریب‌های ماهرانه، 73 میلیون دلار از سرمایه بی‌دفاعان را به یغما بردند. اما غافل از آن بودند که چشمان عدالت در تاریکی دنیای کریپتو نیز به دنبال آنهاست. در ادامه

عبدالحسن زرینکوب، مولوی شناس معاصر

عبدالحسین زرین کوب (1302 – 1378 هجری)، یکی از بزرگ ‌ترین چهره‌ های تاریخ ‌نگاری و نقد ادبی معاصر ایران بود.

پانزدهمین اجلاس کازان فروم: پلی میان روسیه و جهان اسلام

کازان فروم 2024، فراتر از یک گردهمایی صرف، پلی میان دو تمدن غنی بشریت است. در این اجلاس، رهبران سیاسی، تجاری، کارشناسان و نخبگان از سراسر جهان اسلام گرد هم می‌آیند تا در گفتگوهایی سازنده و پویا، راه‌ه

محله اتحاد یاقوتی سبز در دل شهر کرج

محله اتحاد در شهر کرج به محله‌های زیباشهر، خیابان رازی، ویلاشهر، مهرشهر و سلامت مجاورت دارد. این محله‌ها از سوی شمالی و شمال شرقی اتحاد واقع شده‌اند و با اتصال خیابان‌ها یا جاده‌های اصلی به هم مرتبط ه

محمود حسابی، پدر علم فیزیک ایران

محمود حسابی (1281 – 1371 هجری)، فیزیک ‌دان و ریاضی‌د ان برجسته ی ایرانی بود. او یکی از دانشمندان برجسته ی ایران در قرن چهاردهم محسوب می‌شود. حسابی در زمینه ‌های مختلف فیزیک و ریاضیات کارهای ارزشمندی ا

محله آق تپه بامِ مرتفع کرج

محله آق تپه در شهر کرج از سه حوزه مسکونی بزرگ به نام های استاد معین، باغمیشه و زعفرانیه احاطه شده است. این محله از نزدیکی به خیابان انقلاب و مراکز خرید نیز برخوردار است. همچنین از مهمترین محله‌های اطر

ابن سینا، شاه زادۀ اطبا

ابن سینا (حدود 359-416 هجری) یکی از برجسته ‌ترین دانشمندان و فیلسوفان ایرانی و از بزرگ‌ ترین چهره‌ های تاریخ علم و فلسفه در جهان است.

بازنگری در قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها؛ مطالبه رییس بورس از وزیر نفت

آیا نوسانات بازار نفت، زنگ خطی برای صنعت پالایش و بورس اوراق بهادار به صدا درآورده است؟ رییس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نفت، خواستار اصلاح قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها شده است. این اقدام چه پیامدها

توقیف دارایی‌های دویچه بانک؛ تنش‌ها میان روسیه و غرب افزایش یافت

در دنیای پرالتهاب سیاست و اقتصاد، خبرها به سرعت رعد و برق می‌آیند و می‌روند. اما گاه خبرهایی به گوش می‌رسد که نه تنها تکان‌دهنده هستند، بلکه می‌توانند زمینه‌لرزه‌ای در دنیای سرمایه‌گذاری و روابط بین‌ا

اقتصاد ایران در دام رکود: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و پیامدهای ناگوار آن

در ماه‌های اخیر، زمزمه‌های رکود در اقتصاد ایران به گوش می‌رسد. گویی ابرهای تیره رکود بر سر اقتصاد کشور سایه افکنده‌اند. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، همچون نغمه‌ای ناآشنا، در گوش فعالان اقتصادی طنین‌ا

اعلام عفو کامل جرایم مالیاتی برای مودیان خوش‌حساب؛ فرصتی ۲۰ روزه تا پایان خرداد

سازمان امور مالیاتی کشور در اقدامی حمایتی، فرصتی ۲۰ روزه به مودیان خوش‌حساب داده است تا با ارسال فهرست حقوق و دستمزد فروردین ماه خود و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات مربوطه، از بخشودگی کامل جرایم مالیا