جماران، آرامش و تاریخچه یک محله فرهنگی در قلب تهران

جماران نام محله و دهکده‌ای در شمال شهر تهران است. جماران از توابع شمیرانات است و در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. دهکده جماران از غرب به نیاوران، از جنوب به دزاشیب و کامرانیه، از شمال به حصارک و ارتفاعات کلک چال و از غرب به امامزاده قاسم منتهی می‌شود.

جماران ، آرامش و تاریخچه یک محله فرهنگی در قلب تهران

 

محله‌ها به عنوان واحدهای مهمی از ساختار شهری، جزئی از هویت و فرهنگ یک شهر به حساب می‌آیند. در این مقاله، به بررسی محله جماران در تهران می‌پردازیم. جماران یکی از محله‌های معروف و تاریخی تهران است که با وجود تغییراتی که در طول سال‌ها اتفاق افتاده، همچنان به عنوان یک قطب فرهنگی و آرامش در قلب شهر برجستگی دارد.

جماران نام محله و دهکده‌ای در شمال شهر تهران است. جماران از توابع شمیرانات است و در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. دهکده جماران از غرب به نیاوران، از جنوب به دزاشیب و کامرانیه، از شمال به حصارک و ارتفاعات کلک چال و از غرب به امامزاده قاسم منتهی می‌شود. خاندان امام جمارانی از معروفترین شخصیت‌های تاریخی جماران می‌باشند که در میان آن‌ها سیدمهدی امام جمارانی به دلیل سابقه او در جمهوری اسلامی مشهورتر است.

قیمت ملک در جماران

سید روح‌ الله خمینی در دوران بیماری در آن‌جا زندگی می کرد. این منطقه در دامنه رشته کوه البرز واقع شده و به‌طور متوسط ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از سال ۱۳۵۸ تا زمان وفاتش در دی ۱۳۹۵ نیز در این محله در کنار منزل سید روح‌الله خمینی سکونت داشت.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

امام خمینی در ۲/۱۱/۱۳۵۸ به دنبال کسالت قلبی از قم به بیمارستان قلب تهران منتقل شد. با توجه به توصیه پزشکان، منطقه دربند و سپس جماران برای اقامت ایشان انتخاب شد و ایشان حدود ده سال در جماران زندگی کرد.

محل اقامت امام خمینی در محله جماران شامل مجموعه حسینیه، محل اقامت، خانه اندرونی و دفتر ایشان بود. اقامتگاه ایشان خانه ای یک طبقه است که در پشت حسینیه جماران واقع شده است و پس از استقرار امام خمینی راهروی موقتی میان خانه و بالکن حسینیه ساخته شد. به دلیل بیماری قلبی ایشان و لزوم بی خبر ماندن رسانه های بیگانه، بیمارستان بقیة الله(ع) در نزدیکی محل سکونت ایشان احداث شد. همه دیدارهای عمومی و خصوصی امام  در حسینیه و بیت ایشان در جماران صورت می گرفت. در دوران اقامت امام در جماران حوادث مهمی رخ داد ازجمله: کودتای نوژه، توطئه کشمیری و دوران جنگ تحمیلی.

حسینیه جماران در دو طبقه به مساحت هشتصد متر مربع و متصل به بیت امام خمینی است. قدمت این حسینیه به سال 1237 خورشیدی می رسد. حسینیه جماران پیش از سکونت امام خمینی در دست بازسازی بود و بنابر توصیه ایشان بازسازی آن متوقف شد. مهمانان و خبرنگاران خارجی که از خانه امام خمینی و حسینیه جماران بازدید کرده اند، تحت تأثیر ساده زیستی و خانه کوچک و عاری از تزیینات ایشان قرار گرفته اند. حفاظت محل اقامت امام خمینی در جماران بر عهده یگان حفاظت نیروهای سپاه بود.

امام خمینی در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ ، در بیمارستان بقیه الله الاعظم جماران، در جنب بیت، درگذشت.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با همکاری شهرداری منطقه یک تهران در سال ۱۳۷۷  خورشیدی نگارستان امام خمینی را با حضور رئیس جمهورِ وقت، سید محمد خاتمی افتتاح کرد که حاوی بخشی از وسایل شخصی امام خمینی است.

 

تاریخچه

محله جماران

محله جماران در شمال شهر تهران و در شهرداری منطقه 1 قرار دارد. این محله از دوره قاجار به عنوان یکی از مناطق زیبا و سرسبز تهران شناخته می‌شد. در طول زمان، جماران شاهد تغییرات بسیاری در ساختار و طبیعت خود بوده است. اما با وجود این تغییرات، همچنان برخی از خانه‌ها و باغ‌های قدیمی با ارزش در این محله باقی مانده‌اند که شاهد تاریخ و فرهنگ این منطقه هستند.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

نام اصلی جماران در اصل جاموران بوده است . به گفته برخی ها جمهران ری ، که امازاده ادریس در ان دفن شده است ، همان جماران امروزی است . همچنین به اعتقاد اهالی آن محل به دلیل اینکه در کوه‌های این محل مارهای فراوانی وجود داشته است و همواره مارگیران برای گرفتن مار وارد این ده میشدند . به خاطر همین جماران مخفف اسم جمع ماران بوده است.

در دوران حکومت رضا شاه وسعت محله جماران نسبت به امروز بیشتر بود و در قسمت شرق آن دره منظریه و در قسمت غرب آن دره جنی قرار داشت . ساکنین آن محله مساجد زیادی ساختند که مسجد جماران از مهم‌ترین مساجد آن محله بود

پس از انقلاب اسلامی هم هنوز روستای کوچکی در کوهپایه بود در تاریخ ۱۳۵۹ اردیبهشت نام این محله به خاطر سکونت امام خمینی جهانی و شناخته شد و امروزه هم اکثرا این محله را فقط بخاطر ایشان می‌شناسند.

محله جماران به خاطر وجود باغات بسیار و درختان فراوان دارای آب و هوای بسیار خوبی است .

و بعضی از باغ های آن با نام مالک های آن شناخته میشود همانند باغ خسروشاهی مساحت است در سال‌های ابتدایی که امام در این محله وارد شده بود از صاحب اصلی آن اجاره شد بعدها این باغ توسط شهرداری از ورثه مرحوم خسروشاهی خریداری شد و به سرای محله جماران که در اختیار شورای محله است شناخته می‌شود.

 

معماری و فرهنگ

منطقه جماران

جماران با داشتن معماری منحصر به فرد و طراحی‌های زیبا، به عنوان یک مرکز فرهنگی مهم در تهران شناخته می‌شود. بسیاری از خانه‌ها و باغ‌های قدیمی در این محله، نمونه‌های بارزی از معماری قدیمی و سنتی ایرانی هستند. بازدید از این خانه‌ها و باغ‌ها، شاهد زیبایی‌های معماری و همچنین زندگی سنتی مردم این منطقه خواهید بود.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

همچنین، جماران میزبان بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. مراکز فرهنگی، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و کتابخانه‌هایی که در این محله وجود دارند، فرصتی عالی برای آشنایی با هنر و فرهنگ ایرانی فراهم می‌کنند.

 

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل در محله جماران

از دسترسی‌های این محله می‌توان به خط اتوبوس ۲۱۹ اشاره کرد که از میدان جماران به پایانه تجریش عبور می‌کند که در مسیر در  خیابان‌های جماران ، با هنر ، میدان قدس ، خیابان شهرداری و میدان تجریش توقف می‌کند

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

مراکز آموزشی

مراکز آموزشی در جماران

از مراکز آموزشی این محله می‌توان به مدرسه یادگار امام کار و دانش دخترانه دولتی ، مدرسه دخترانه دهخدا (متوسطه دوره اول) ، مدرسه ابتدایی پسرانه حبیب ابن مظاهر و نیز فعالیت های آموزشی بسیاری که در سرای محله جماران صورت میگیرد، اشاره کرد.

 

مراکز بهداشتی

مراکز درمانی

یکی از موارد قابل توجه در یک محله ، مراکز بهداشتی آن است . در محله جماران دو بیمارستان تخصصی به نام‌های بیمارستان جماران و بیمارستان تخصصی قلب بقیه الله الاعظم وجود دارد .

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

مراکز ورزشی

قیمت آپارتمان مسکونی جماران

از مراکز ورزشی محله جماران می‌توان به باشگاه پارسیان بهاران باشگاه بدنسازی تن سازان و زورخانه جماران اشاره کرد که زورخانه جماران امروز با نام ورزشگاه شهید مهدی اژدری شناخته می‌شود . این زورخانه یکی از جاهای مهم و دیدنی تهران است که برای گردهمایی علاقمندان به ورزش‌های باستانی به شمار می‌رود.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

زورخانه جماران با دیوارهای کاهگلی و آجری با رنگ روشن ، سقف ۸ ضلعی چوبی ، نمای آینه کاری ، نقاشی‌های باستانی و عکس پهلوانان قدیمی در کنار گود زورخانه در سال ۱۳۶۱ تاسیس شد .

 

بوستان ها

باغ و بوستان های جماران

محله جماران از فضاهای سبز و بوستان های بسیاری برخوردار است . بوستان باهنر ، بوستان روشن ، بوستان حصارک ، بوستان خسروشاهی و بوستان امیرسلیمانی از سری بوستان‌های این محله است که معروف‌ترین آنها بوستان خسروشاهی و امیرسلیمانی است که در ادامه شما را با این دو بوستان آشنا می‌کنیم.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

بوستان خسروشاهی :

محله جماران از فضاهای سبز و بوستان های بسیاری برخوردار است . بوستان باهنر ، بوستان روشن ، بوستان حصارک ، بوستان خسروشاهی و بوستان امیرسلیمانی از سری بوستان‌های این محله است که معروف‌ترین آنها بوستان خسروشاهی و امیرسلیمانی است که در ادامه شما را با این دو بوستان آشنا می‌کنیم.

همانطور که گفته شد سرای محله جماران در یکی از باغ‌های قدیمی محله جماران قرار دارد که مالک آن بنیانگذار گروه صنعتی مینو علی خسروشاهی بوده است .

در قسمت میانی باغ خسروشاهی عمارتی دو طبقه و زیبا قرار دارد . در اوایل انقلاب علی خسروشاهی این باغ را جهت قدم زنی و گشت و گذار در اختیار امام گذاشته بود و در انتهای حسینیه درب کوچکی وجود داشت که راه ارتباطی با این باغ به شمار میرفت.

باغ خسروشاهی در سال‌های اخیر توسط شهرداری تهران از وراث مرحوم خسروشاهی خریداری شد و از سال ۱۳۹۳ خورشیدی به‌عنوان سرای محله و دفتر شورایاری جماران فعالیت دارد. باشگاه ورزشی، خانه بهداشت و سلامت، خانه تسنیم که ویژه بانوان است، خانه قرآن و عترت ، امفی تاتر، خانه فرهنگ و هنر و خانه کودک از دیگر بخش‌های سرای محله است.

اجاره آپارتمان در جماران

بوستان امیرسلیمانی :

باغ امیرسلیمانی یکی از باغ‌های قدیمی باقیمانده در محله‌های تهران است که در جماران واقع شده است . این باغ به خاطر قرار گرفتن در مناطق کوهپایه‌ای که دارای سطح شیبداری است ، جزو دسته باغ‌های پلکانی قرار می‌گیرد . قدمت این باغ از دوره قاجاریه و پهلوی می‌باشد . در میان باغ امیرسلیمانی عمارتی زیبا با معماری دوره اول پهلوی وجود دارد که امروزه تغییر کاربری داده و به فرهنگسرا تبدیل شده است که به آن فرهنگسرای امام میگویند و دارای دو طبقه میباشد که دارای نمای تاریخی ، سالن همایش ،کافه کتاب ، لابی ، غرفه فعالیت های فرهنگی هنری  است . امروزه باغ امیرسلیمانی یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود زیرا دارای فضایی سرسبز ، محیطی آرام و دلنشین ، آبنمای مرکزی می‌باشد .

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

منزل امام خمینی :

منزل امام خمینی

منزل امام خمینی در این محله از شاخص‌ترین مکان‌ها به شمار می‌رود و به دلیل قرار گرفتن آن در منطقه کوه پایه‌ای دارای آب و هوای مرطوب و معتدل میباشد . منزل امام حدوداً ۳۰۰ متر می‌باشد که ۱۵۰ متر آن خانه و ۱۵۰ متر دیگر آن حیاط می‌باشد ‌.

قنات ها:

از قنات‌های محله جماران میتوان به قنات منزل آقا (امام جمارانی ) ، قنات گل برکج ، قنات جوزستان ، قنات مسجد جامع جماران اشاره کرد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

مراکز خرید :

مراکز خرید جماران

در محله جماران جم سنتر از جدیدترین و مدرن‌ترین مراکز خرید تهران به شمار می‌آید که دلیل آن به خاطر نزدیکی این مرکز خرید به نیاوران و تجریش می‌باشد و همین امر موجب شده جم سنتر طرفداران زیادی داشته باشد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

جم سنتر دارای ۱۵ طبقه میباشد و همچنین دارای پارکینگ طبقاتی است که حدود هزار عدد خودرو در آن جای میگیرد. 

جم سنتر با وجود امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و جذاب ، مورد توجه بسیاری از اهالی شمال تهران به خصوص بانوان قرار گرفته است . زیرا با هدف آسایش مادران و کودکان طراحی شده است.

در جم سنتر انواع کیف و کفش ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، پوشاک کودکان و بزرگسالان ، فرش و تابلو فرش ، اکسسوری ، طلا و جواهرات ، لوازم سیسمونی کودکان و سرویس خواب  به فروش میرسد.

همچنین این مجموعه بخاطر امکاناتی مثل هایپرمارکت ، فروشگاه ، شهربازی ، آرایشگاه تخصصی کودک ، سینمای کودک ، سالن های زیبایی و ارایشی ، سالن ورزشی با امکانات ویژه ، کارواش ، پارکینگ طبقاتی ، رستوران ها و فودکورت از جاهای دیدنی تهران به شمار برود.

 

محله جماران با معماری بارز، فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد، یکی از محله‌های معروف و زیبای تهران است. بازدید از این محله فرصتی است برای آشنایی با زیبایی‌های طبیعی، بناهای تاریخی، فرهنگ ایرانی و زندگی اجتماعی پویا. جماران یک قطب فرهنگی و آرامش در قلب تهران است که به بازدیدکنندگان خود یک تجربه‌ی بی‌نظیر ارائه می‌دهد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی محله جماران تهران

 

اگر به دنبال خرید ، رهن و اجاره  ملک در محله جماران هستید ، هلدینگ سفیر با سابقه 12 سال بصورت حرفه ای در حوزه املاک و مستغلات اینجاست تا به شما کمک کند و همراه شما باشد .

همچنین میتوانید با سرچ کردن داخل شیش دنگ که اپلیکیشن مختص مجموعه سفیر است ملک مورد نظر خود را پیدا کنید .

 

جهت اطلاعات بیشتر از قیمت ملک در جماران، اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده: کسری جهازی

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

فصل ششم: ایجاد طرح کسب و کاری واقع گرایانه - بخش دوم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

دیوار چین: شاهکار ساخت دست بشریت

دیوار چین، این غول سنگی خفته در قلب آسیا، نمادی است از اراده و پشتکار انسان در طول تاریخ. این دیوار عظیم که همچون اژدهایی در پهنه چین گسترده شده است، نه تنها یک شاهکار معماری که گواهی است بر تمدن کهن

فناوری نانو: دروازه‌ای به سوی آینده‌ای نوین

فناوری نانو، علمی است که در مرز میان خیال و واقعیت قرار گرفته و با دستکاری ماده در مقیاس اتمی و مولکولی، نویدبخش انقلابی در صنایع و زندگی روزمره ماست. این فناوری با بهره‌گیری از ذرات بسیار ریز در ابعا

سوالات حقوقی کلیدی در خصوص وام و ودیعه مسکن: راهنمای جامع مستأجر و موجر

مسکن یکی از نیازهای اساسی هر فرد است و اجاره یا خرید خانه، تصمیمی مهم و تأثیرگذار در زندگی افراد به شمار می‌رود. در این مسیر، آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به وام و ودیعه مسکن، می‌تواند به شما کمک ک

سامانه جامع وام و دیعه مسکن: گامی نوین در تسهیل تامین مسکن

تامین مسکن مناسب، یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و به ویژه زوج‌های جوان است. در این راستا، دولت با هدف تسهیل دسترسی به مسکن، اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع وام و دیعه مسکن نموده است. این سامانه، با

وام مسکن زوجین: گامی بلند برای ساختن آشیانه‌ای مشترک

در سال‌های اخیر، خرید مسکن به یکی از دغدغه‌های اصلی زوج‌های جوان تبدیل شده است. هزینه‌های سنگین خرید یا ساخت مسکن، بسیاری از زوج‌ها را با چالش‌های مالی جدی مواجه کرده است. اما خبر خوب این است که دولت

هنر دستان ایرانی: سفری به دنیای رنگارنگ صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران، میراثی گرانبها و گنجینه‌ای ارزشمند از هنر، فرهنگ و تاریخ این سرزمین است. این هنرها، ریشه در اعماق تاریخ و تمدن ایران دارند و با گذر زمان، همچنان پویا و زنده مانده‌اند. هر یک از این آ

بلوار وکیل آباد مشهد نگینی در قلب خراسان رضوی [منطقه 9]

بلوار وکیل آباد، ملقب به نگین شهر مشهد،  یکی از زیباترین و معروف‌ترین خیابان‌های ایران است که در قلب کلانشهر مشهد واقع شده است. این بلوار به طول 6 کیلومتر، از میدان آزادی در غرب آغاز شده و تا میدان خی

وینگر خارجی در راه پرسپولیس، جانشین ترابی کیست؟

به گزارش شیش دنگ، در حالی که هواداران پرسپولیس در انتظار جذب مهدی لیموچی بودند، این انتقال به دلیل بالا رفتن قیمت رضایت‌نامه منتفی شد. حالا به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس به دنبال یک وینگر خارجی برای ج

افزایش تورم در ژاپن، زنگ خطر برای اقتصاد

به گزارش شیش دنگ، در حالی که بانک مرکزی ژاپن (BoJ) همچنان بر سیاست‌های پولی انبساطی خود پافشاری می‌کند، تورم در پایتخت این کشور به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

تورم آمریکا کاهش یافت، آیا رکود منتفی است؟

به گزارش شیش دنگ، در حالی که فدرال رزرو سیاست‌های پولی انقباضی شدیدی را در پیش گرفته است، اقتصاد آمریکا همچنان مقاومت خود را حفظ کرده و از رکود اقتصادی گریخته است. این موضوع را رئیس بانک فدرال رزرو ری

محاسبه سنوات پایان خدمت کارگران: حق قانونی یا سراب عدالت؟

به گزارش شش‌دنگ، بحث بر سر نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت کارگران، همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در حوزه روابط کار بوده است. در سال‌های اخیر، آرای متعددی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده که گاهی م