تهاتر ملک

روش تهاتر ملک مزایای بسیاری نسبت به خرید یا فروش نقدی ملک دارد که اصطلاحا به آن معامله دوسر برد گویند و در ذیل به بررسی هریک از این مزایا خواهیم پرداخت. امروزه بدلیل افزایش زیاد ارزش املاک و نیز کمبود نقدینگی و محدودیت های بانکی و قانونی موجود نسبت به انتقالات بانکی رقم های بالا و نیز قوانین مالیاتی سخت گیرانه، مالکان ترغیب بیشتری نسبت به معاوضه یا تهاتر ملک خود دارند که این روش باعث می شود که نیاز به نقل و انتقال ارقام سنگین نباشد.

تهاتر چیست؟

معنی لغوی تهاتر همان برابری و مساوات است که در معاملات و مبادلات مختلف بخصوص معاملات ملکی از روش تهاتر که به تفصیل در این مقاله به آن خواهیم پرداخت استفاده می شود.

در گذشته که پول کاغذی یا اسکناس اختراع نشده و در دست همگان قرار نداشت، انسان ها جهت معاملات و مبادلات خود اصطلاحا از روش مبادله کالا به کالا استفاده می نمودند و در گذشته به آن تاخت زدن نیز میگفتند که امروزه به این روش از معاملات، معاوضه یا تهاتر گویند.

 

مشاوره حقوقی - معامله بی دنگ وفنگ

چرا تهاتر؟

روش تهاتر ملک مزایای بسیاری نسبت به خرید یا فروش نقدی ملک دارد که اصطلاحا به آن معامله دوسر برد گویند و در ذیل به بررسی هریک از این مزایا خواهیم پرداخت.

امروزه بدلیل افزایش زیاد ارزش املاک و نیز کمبود نقدینگی و محدودیت های بانکی و قانونی موجود نسبت به انتقالات بانکی رقم های بالا و نیز قوانین مالیاتی سخت گیرانه، مالکان ترغیب بیشتری نسبت به معاوضه یا تهاتر ملک خود دارند که این روش باعث می شود که نیاز به نقل و انتقال ارقام سنگین نباشد.

تورم، نوسانات شدید قیمت ملک و پایین آمدن همه روزه ارزش پول ملی، مالکین ترس از نوسان مدت زمان بین فروش ملک و خرید ملک جدید را دارند که درصورت تهاتر و جابجایی املاک عوضین، مالکان با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به انجام معامله ملک خود اقدام می نمایند.

پروسه مشتری یابی، فروش ملک، پیدا کردن ملک موردنظر و اقدامات در این راستا پروسه بسیار زمانبری بوده که بعضا بیش از یک سال زمان برده و در این مدت زمان امکان وقوع هرگونه اتفاقات غیر متفرقه می باشد که درصورت تهاتر ملک، فعالیت انجام معامله بسیار سریعتر انجام شده و نیاز به صرف زمان بسیار کمتری از هریک از مالکین و یا طرفین معامله است.

در انجام معاملات نقدی، معمولا بدلیل عدم امکان جابجایی رقم های بالا، امکان هرگونه کلاهبرداری یا مشکلاتی که منجر به پیگیری قضایی گردیده که پروسه بسیار زمانبر و بعضا چندین ساله می باشد وجود دارد که در روش تهاتر مالکین با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به انجام معامله مربوط می نمایند.

تهاتر یا معاوضه املاک با وجود داشتن مزایای بسیار (که به مهمترین این مزایا اشاره گردید) ممکن است خطرات و یا معایبی را برای هریک از طرفین دربر داشته باشد که این خطرات معمولا ناشی از عدم اطلاع از قوانین حقوقی ملکی می باشد که می توان با کمک گرفتن و حضور کارشناسان امین و خبره در امور حقوقی املاک و نوشتن قرارداد به نحو صحیح از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری کرده و با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به تهاتر اقدام نمود.

 

آگهی ملکی با زنگخور بالا

تهاتر ملک

مراحل انجام تهاتر:

جهت انجام معامله ملکی بصورت تهاتر ابتدا موافقت طرفین معامله نسبت به انجام معامله بصورت تهاتری یا معاوضه نیاز است.

پس از موافقت طرفین معامله نسبت به انجام این معامله، پس از رویت هریک از طرفین و تایید ملک مورد معامله، هریک از املاک (عوضین معامله) توسط کارشناس خبره ارزش گذاری گردیده و طرفین معامله با حضور در یکی از دفاتر آژانس املاک معتبر که دارای اطلاعات حقوقی دقیق نسبت به تهاتر و معامله ملکی می باشند نسبت به تحریر توافقات اقدام نموده و یا کلیه فعالیت های خود را از ابتدا به مشاور املاک قانونی معتمد خود بسپارند.

قرارداد تهاتر در صورتی که در دفتر آژانس املاک قانونی و معتبر تدوین گردد، تمامی اسناد مالکیت هریک از املاک، هویت مالکین طرف قرارداد و دیگر موارد مورد نیاز برای انجام معامله توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و درصورت وجود هرگونه ایراد یا اشکال از نوشتن قرارداد جلوگیری خواهند نمود.

نکته: جهت عقد قرارداد تهاتر همانند دیگر قراردادهای قانونی ملکی، بجای شخص مالک حضور یکی از افرادی که قانون بعنوان جانشین مالک مشخص کرده و یا مشکلاتی که مالک ممکن است داشته باشد که در مقاله طرفین معامله مشروح درج گردیده است بلامانع است.

 

اندیشه شیش دنگ در شهر شیراز

 

آیا تهاتر صرفا باید بین دو ملک صورت گیرد؟

تهاتر ممکن از بین هر وسیله منقول و یا غیر منقولی صورت پذیرد، اما در ارتباط با تهاتر ملک ممکن است تهاتر یک ملک با چندین ملک دیگر و یا با املاک یا خودرو یا سکه بهار آزادی یا سهام شرکت یا پروژه و یا وسایل منقول یا غیر منقول دیگر صورت پذیرد.

ممکن است ارزش دو ملک مورد تهاتر قرار گرفته یکسان نباشد، که در این صورت طبق توافق طرفین معامله مابه التفاوت ارزش ملک بصورت ریالی باشد یا تهاتری که براساس نیاز و درخواست طرفین معامله مورد توافق قرار می گیرد که اصطلاحا به آن فروش تهاتر نیز گفته می شود.

معاوضه ملک و ماشین

انواع تهاتر:

انواع تهاتر عبارتند از: تهاتر ساده، تهاتر ساخت وساز، تهاتر قهری، تهاتر تسویه ای، تهاتر قضایی، تهاتر قراردادی، تهاتر خاص

در معامله به روش تهاتر کدامیک از طرفین سود برده و کدامیک متضرر می گردند؟

در صورتی که ارزش گذاری املاک و اموال طرفین توسط متخصص مربوطه بصورت هوشمندانه و منصفانه صورت بگیرد، معامله برای هر دو طرفین معامله سودمند بوده و هر کدام از طرفین بر اساس نیازمندی های خود سود برده و ملک خریداری شده خود را مورد بهره برداری مفید قرار می دهند.

 

چالش جذاب شیش دنگی

 

آیا امکان کلاهبرداری در قرارداد های تهاتر یا معاوضه وجود دارد؟

در عقد قرارداد تهاتر همانند دیگر قرارداد ها ممکن است کلاهبرداری به روش های مختلفی صورت پذیرد که مهم ترین آن ها اقدام به تنظیم قرارداد در دفاتر املاک غیر رسمی و غیر قانونی و همینطور حضور وکیل غیر قانونی با اسناد جعلی و بررسی نشده است.

پس مهم ترین عوامل هنگام عقد هرگونه قرارداد، ابتدا اطمینان از اصالت دفتر املاک مورد نظر وسپس رویت ملک و بررسی و استعلام پیشینه و صحت اسناد و مدارک املاک و نیز احراز هویت مالک یا مالکین املاک باید بررسی شده و سپس نسبت به تنظیم بند های قرارداد گردد.

دقت داشته باشید که هرگونه قرارداد نوشته شده (حتی قرارداد فاقد کد رهگیری) باید ممهور به مهر رسمی دفتر مشاوره املاک قانونی دارای پروانه مجاز باشد و اگر فاقد مهر رسمی دفتر مشاور املاک قانونی باشد، در صورت حدوث اشکال و نیاز به پیگیری از طریق مقامات قضایی، اثبات اصالت قرارداد کاری بسیار سخت و بعضا غیر ممکن می باشد.

در برخی موارد ممکن است ملک وام دار که سند آن در رهن بانک می باشد مورد معامله یا تهاتر قرار گیرد که در این صورت باید مبلغ و بازپرداخت وام و شرایط آن از بانک مربوطه مورد استعلام قرار گرفته و ضمن قید شدن شرایط کامل وام و اطلاع از شرایط و پذیرش خریدار، اقدام به عقد قرارداد و معامله ملک وام دار گردد.

مشارکت در ساخت

حق کمیسیون مشاور املاک در قرارداد های تهاتر به چه روشی محاسبه می گردد؟

در انجام معاملات به روش تهاتر درواقع درصد کمیسیون مشاور املاک نسبت به ارزش املاک مورد تعامل که اصطلاحا ثمن معامله نامیده می شود، بین طرفین معامله محاسبه و پرداخت می گردد.

 

مشاهده سریع کلیه آگهی های ملکی شهر شیراز زیبا

 

تهاتر در واقع به مبادله پایاپای و یا تاخت زدن اموال منقول یا غیر منقول با یکدیگر گفته می شود که به ازای تبادل اموال با پول و بر اساس ارزش گذاری منطقی در لحظه، اموال طوری که برای هریک از طرفین معامله سودمند باشد با یکدیگر معاوضه یا تهاتر می گردند و این قرارداد ممکن است برای سازندگان از طریق تهاتر واحد با مصالح ساختمانی و یا مواد اولیه ساخت و ساز ساختمان باشد.

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

سایر مطالب در قوانین و اصطلاحات ملکی

فرمول جدید تبدیل رهن به اجاره در سال 1403

باز هم فصل جابجایی فرا رسید و بازار مسکن، پر رونق تر از همیشه، شاهد رفت و آمد مستاجران و موجران است. در این میان، یکی از چالش های همیشگی این فصل، "تبدیل رهن به اجاره" است.

رقابت در بازار خودروهای برقی: کانادا به دنبال افزایش تعرفه‌ها علیه چین؟

شاید بتوان این اقدام را پاسخی به اقدامات پیشین ایالات متحده دانست. آمریکا که رقیب دیرینه کانادا در بسیاری از عرصه‌ها به شمار می‌رود، پیشتر تعرفه‌های خود را بر خودروهای الکتریکی چینی به طور قابل توجهی

رقابت نفس‌گیر در میان اروپایی‌ها؛ کدام کشور کمترین تورم را دارد؟

در میان آشفتگی‌های اقتصادی کنونی، نرخ تورم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای این قاره با چالش‌های متعددی در این زمینه روبرو هس

چرا ایرانی‌ها و خارجی‌ها دیگر تمایلی به خرید خانه در ترکیه ندارند؟

دلایل متعددی برای این افول ناگهانی وجود دارد. تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره، کاهش ارزش لیر، وضع محدودیت‌های جدید برای اتباع خارجی و رکود در بازار مسکن ایران، از جمله عواملی هستند که به این رکود دا

نکات کلیدی خرید ملک جهت دریافت اقامت وزندگی در قبرس

آیا خرید وفروش و سرمایه گذاری در املاک مسکونی نظیر ویلا یا آپارتمان در قبرس شمالی و بندرفاماگوستابرای سکونت مناسب و ارزنده است؟ برای پاسخ دقیق به این سوال ، مطالعه این مقاله را که به بررسی 10 نکته کل

خانه‌دار شدن کارگران ایرانی: رؤیایی در آستانه تحقق؟

در پیچ و خم مشکلات زندگی در ایران، معضل مسکن برای قشر زحمتکش کارگر، غولی رعب‌آور و سر راه مانده است. حقوق ناچیز، تورم افسارگسیخته و موانع پیچیده اداری، رسیدن به سرپناهی امن را برای بسیاری از این عزیزا

دغدغه اصلی کارگران ایران: امنیت شغلی و معیشت

در سال‌های اخیر، شاهد اعتراضات گسترده‌ای از سوی کارگران در سراسر ایران بوده‌ایم. این اعتراضات که ریشه در دغدغه‌های معیشتی و فقدان امنیت شغلی دارند، بار دیگر بر اهمیت توجه به حقوق این قشر زحمتکش جامعه

شیش دنگ در دبی Dubai City

شیش دنگ در کشورهای مختلفی بویژه شهر دبی در کشور امارات متحده عربی نمایندگی وفعالیت های چشمگیری داره! برای سرمایه گذاری واخذ اقامت به قسمت "مهندسی سرمایه گذاری" مراجعه نمایید

بانک مرکزی در اسارت دولت‌ها: قصه تلخ استقلال از دست رفته

در سرزمینی که اقتصاد دستوری، ریشه در اعماق تاریخ دوانده است، داستانی غم‌انگیز از تقابل میان بانک مرکزی و دولت‌ها به گوش می‌رسد. گویی در این سرزمین، استقلال، آرزوی دیرینه‌ای است که هیچ‌گاه به سرانجام ن

بازنشستگان در سال 1403 منتظر چه افزایش حقوقی باشند؟

در حالی که نرخ تورم در ایران به طور سرسام‌آوری در حال افزایش است، بازنشستگان بار دیگر نگران کفاف معیشت خود با حقوق ناچیزشان هستند. با وجود وعده‌های مکرر دولت برای افزایش حقوق، بازنشستگان همچنان در معض

آیا خودنویس می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، بازار مسکن، به ویژه بخش اجاره، به تلاطمات و نوسانات سهمگینی دچار شده است. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دلال‌بازی‌ها و سوءاستفاده برخی مشاوران املاک، شرایط را برای مستاجران دشوارتر از همیشه

برق کم مصرف کنید، جایزه بگیرید! 80 میلیون جایزه منتظر شماست! ☀️⚡️

وزارت نیرو در راستای تداوم برنامه‌های تشویقی خود برای مدیریت مصرف برق و ترغیب مشترکین به مصرف بهینه،امسال پویش ملی "با انرژی" را با جوایزی غیرقابل‌باور و بی‌سابقه راه اندازی کرده است.