آشنایی با محله امام زاده حسن واقع درمنطقه 17 شهرداری تهران

محله امامزاده حسن تهران محله‌ایی مذهبی و سنتی است که در جنوب شهر تهران قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین بازارها و مراکز مذهبی را در دل خود جای داده است و محل عبور و مرور افراد بسیاری است. امروزه این محله به دلیل وجود بازار امامزاده حسن توانسته به لحاظ اقتصادی و رفاهی رشد خوبی را تجربه کند.

آشنایی با محله امام زاده حسن واقع درمنطقه 17 شهرداری تهران

این محله دارای قدمت بسیار زیادی است که دلیل اصلی این موضوع وجود صحن امامزاده حسن و بازار امامزاده حسن است.

 آستان مقدس امامزاده حسنتاریخچه محله امامزاده حسن تهران:

در گذشته این محله جزو قلعه جی پایین بود، نخستین نشانه از قدمت تاریخی این محله می‌توان به بقعه متبرکه امامزاده حسن در این منطقه اشاره کرد که در گذشته مورد توجه شاهان بسیاری قرار می‌گرفت و برای آن کتیبه، بقعه بنا و صحن می‌ساختند.

در نزدیکی بارگاه امامزاده حسن، قلعه امامزاده حسن قرار داشت که اهالی این منطقه برای محافظت از خودشان در آن زندگی می‌کردند. در زمان قاجار این روستا را به برادر امین‌السلطان یعنی امین‌الملک فروختند و تا مدت‌ها این منطقه زیر نظر این شخص بود و تا به امروز نام این شخص در جای جای این محله دیده می‌شود.

در کنار بقعه امامزاده حسن، در ابتدا تنها تعدادی مغازه و حجره‌ کوچک و بزرگ برای خرید زائران وجود داشت؛ زائران پس از زیارت بارگاه و حرم امامزاده از این حجره‌ها چیزی برای تبرک و سوغات می‌خریدند. نقل و نبات، جانماز و مهر، پارچه چادری، نان فطیر و انگشتر عقیق از جمله اجناسی بود که در این حجره‌ها به فروش می‌رسید. تا قبل از دهه ۳۰ خورشیدی در خیابان امین‌الملک برای تردد از درشکه استفاده می‌شد و در این خیابان یک کاروانسرا نیز وجود داشت.

با رشد شهر تهران و به‌علت مجاورت امامزاده حسن با دروازه قزوین، امامزاده معصوم، میدان گمرک و راه‌آهن، این محله توسعه یافت؛ بسیاری از افراد به‌دلیل وجود کارگاه‌ها و مغازه‌ها، این محله را برای سکونت برگزیدند. با افزایش مهاجرت از شهرهای مختلف، بخشی از اراضی کشاورزی و باغ‌های محله تغییر کاربری داد و به گفته ساکنان قدیمی، تا سال ۱۳۵۸ خورشیدی تمام اراضی محله امامزاده حسن به بافت مسکونی و تجاری تبدیل شد و بازار امامزاده حسن به‌‌تدریج شکل گرفت.

پس از انقلاب، محله امامزاده حسن بیشتر شناخته شد و رفت‌وآمد افراد برای زیارت و خرید به این محله افزایش یافت. پس از دهه ۷۰ خورشیدی در کنار بازار سنتی و مغازه‌های قدیمی، به‌تدریج ساخت پاساژهای کوچک و یک طبقه آغاز شد، محله امامزاده حسن روزبه‌روز رونق بیشتری پیدا کرد و به یکی از بهترین محله‌های منطقه ۱۷ تهران تبدیل شد. امروزه تعداد زیادی پاساژ چند طبقه و مجتمع‌ تجاری و تفریحی مدرن در محله امامزاده حسن بنا شده است و بسیاری از افراد برای خرید کالاهایی با قیمت مناسب به این محله می‌روند.

نمای قدیمی امام زاده حسن

 

محدوده جغرافیایی محله امامزاده حسن:

امامزاده حسن محله‌ایی بسیار قدیمی است که  در خیابان امین‌الملک میان پل امامزاده معصوم و سه راه آذری، در منطقه ۱۷ شهرتهران واقع شده‌است.این محله در نزدیکی محله آذری، سلیمانی، شاندیز، باغ‌خزانه، محله طوس و محله فلاح قرار گرفته است. امامزاده حسن از سمت شمال به خیابان قزوین؛ خیابان مهمان‌نواز در شرق؛ از سمت جنوب به رشیدی جهان؛ خیابان لقمان حکیم در غرب.

آشنایی با  امامزاده حسن:

ایشان یکی از نوادگاه امام حسن مجتبی و پسر عموی شاه‌عبدالعظیم هستند، بقعه ایشان از گنبد، بارگاه و صحن بسیار وسیعی برخوردار است. ورودی صحن ایشان به سمت شمال است و اطراف آن صحن است. بین رواق و حرم ایشان خاتم بسیار زیبایی قرار گرفته است که با خطوط نستعلیق روی آن نوشته شده است.

بالای دیوارهای حرم دارای کتیه قرآنی است که به صورت خط ثلث و برجسته به رنگ طلایی بر زمینه لاجوردی گچ‌بری شده است.

رواق و حرم از تزیینات مقرنس کاری و آیینه کاری برخوردار است، تزیینات آینه کاری در سال 1358 شمسی به واسطه هنرمند معاصر محمدرضا نوید صورت گرفته است. در میان ضریح صندوق چوبی که دارای کتیبه با خط نستعلیق است اشعار و صلوات بر چهارده معصوم به صورت برجسته روی مرقد قرار دارد.

در این اواخر طرح جامع عمرانی اجرایی شده است و در طرفین بقعه دو شبستان وسیع با مساحتی حدودا 1000 متر بنا شده است. این بقعه دارای درمانگاه خیریه است که از بخش‌های مختلف پزشکی برخوردار است.

امامزاده حسن جزو اماکن مذهبی و زیارتی این محله است، صحن این امامزاده در خیابانی با همین نام قرار گرفته است که از قدمت تاریخی این محله خبر می‌دهد.

ساخت بنای این امامزاده به زمان قاجار برمی‌گردد، بسیاری از خطوط و کتیبه‌هایی که در این امامزاده قرار دارد مربوط به زمان فتحعلی شاه قاجار و ناصرالدین شاه است.

امامزاده حسن، عنصر اصلی هویت این محله است و به نوعی شناسنامه این محله محسوب می‌شود.

 مشاهده سریع آگهی های ملکی تهران 

نمای بیرونی امامزاده حسن

ترک‌نشینی در محله امامزاده حسن تهران:

معمولا افراد و خانوادهای ترک زبان زیادی این محله را در گذشته برای سکونت انتخاب می‌کردند که دلیل اصلی سکونت آن‌ها کارخانه و کارگاه‌های متعدد بود. فرآیند مهاجرت سبب شد تا این منطقه دارای رنگ و بوی شهرنشینی باشد، بعد از انقلاب مردم این محله شناخته بودند و برای خرید و زیارت به این محله می‌رفتند. در دهه 60 و 70 بازار امامزاده حسن توسعه یافت و در نهایت این محله به یکی از محله‌های بسیار خوب منطقه 17 تبدیل شد.

 

مسیردسترسی به محله امامزاده حسن:

برای رسیدن به محله امامزاده حسن می‌توان از خیابان قزوین کمک گرفت. زیرا خیابان قزوین برای این محله بیشترین ورودی را دارد و نقش بسیار تاثیرگذاری در توسعه و گسترش این محله داشته است.

خودروی شخصی محله امامزاده حسن در محدوده طرح ترافیک قرار ندارد؛ از این‌رو بهترین وسیله برای دسترسی به امامزاده حسن، خودروی شخصی است. شما می‌توانید از طریق بزرگراه‌های نواب، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، بزرگراه شهید چراغی و خیابان قزوین خود را به امامزاده حسن برسانید؛ خیابان قزوین به‌موازات خیابان امین‌الملک واقع شده است و بیشترین ورودی به محله و بارگاه امامزاده حسن را دارد.

مترو نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به امامزاده حسن، ایستگاه متروی بریانک در خط هفت متروی تهران است که در فاصله کمتر از3.5 کیلومتری امامزاده قرار دارد. از این ایستگاه به‌وسیله تاکسی خود را به امامزاده حسن برسانید.

اتوبوس و بی‌آرتی برای دسترسی به امامزاده حسن می‌توانید از پایانه اتوبوس شمشیری در سه‌راه آذری و ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی در خیابان قزوین استفاده کنید.

تاکسی های خطی : در پایانه شمشیری علی رغم اتوبوس خطوط  تاکسی نیز وجود دارد که می تواند دسترسی شما را  به نقاط غرب تهران و مرکز این شهر را فراهم خواهد نماید.

 

خیابان‌های محله امامزاده حسن:

دو راه قپان: یکی از مهم ترین مسیرهای منتهی به امام زاده حسن، خیابان دوراهی قپان می باشد. این خیابان که به نام دوراهی قپان است، یکی از قدیمی های این محل می باشد  و علت نامگذاری آن به دلیل وجود باسکولی بزرگ برای توزیع بارهای سنگین در اینجا می باشد که در گذشته بوده است. دوراهی قپان در خیابان قزوین و بعد از چهارراه امامزاده معصوم واقع شده است و دو خیابان امامزاده حسن و خیابان قزوین را به یکدیگر متصل می سازد.

خیابان لقمان حکیم: خیابان لقمان حکیم که از شاخص ترین خیابان های این منطقه از شهر تهران می باشد و دلیل شهرت آن نیز به دلیل این می باشد که خیابان امامزاده حسن را به خیابان قزوین متصل می شود و سهولت در رفت و آمد همشهریان عزیز را هر چه بهتر فراهم می سازد

مشاهده سریع آگهی های ملکی 

خیابان های محله امامزاده حسن

آشنایی با بازار امامزاده حسن:

بازار امامزاده حسن در جنوب غربی تهران، در منطقه ۱۷ شهرداری قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی به آستان مقدس امامزاده حسن به این نام شناخته می‌شود. اطلاعات دقیقی از زمان تاسیس این بازارچه موجود نیست؛ اما این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران به شمار می‌رود و به‌‌دلیل موقعیت جغرافیایی، از زمان تاسیس تا امروز همواره از رونق بسیاری برخوردار بوده و سبب رشد اقتصادی و رفاهی محله شده است.

 بازارامامزاده حسن در خیابان لقمان حکیم قرار دارد و دارای 29 بازار و مرکز خرید است. بسیاری از بازارهای تهران با نام‌های بازار سلسبیل، بازار عبدل‌آباد و بازار بزرگ از دهه 50 به بعد تشکیل شد. اما قدمت بازار امامزاده حسن از قدمت بیشتری برخوردار است. نمی‌توان قدمت این بازار را در کنار بازارهایی همچون بازار ری و یا تجریش قرار دارد. بازار امامزاده حسن یکی از بازارهای پرتردد جنوب شهر تهران است که به فروش و عرضه انواع پوشاک مردانه، زنانه، کیف و کفش، سیسمونی کودک، جهیزیه عروس، خرید عروسی،لوازم خانگی، گوشی موبایل، طلا و جواهر می‌پردازد.

ساعت باز و بسته‌شدن مغازه‌های بازار متفاوت است؛ اما بیشتر پاساژها و مغازه‌ها از صبح زود تا اواخر شب فعالیت دارند. از آنجا که محله امامزاده حسن در محدوده طرح ترافیک  قرار ندارد، تردد در این بازارها با وسیله شخصی امکان‌پذیر است. برای جای پارک نیز می‌توانید از پارکینگ‌های عمومی محله و پارکینگ‌ پاساژها استفاده کنید.

قیمت بسیاری از اجناس این بازار نسبت به سایر بازارها پایین‌تر است و برای خرید خانواده‌ها برای بسیاری از مناسبت‌ها بسیار مناسب است.

در گذشته بازار امامزاده حسن متشکل از چند فروشگاه و دو پاساژ بود که در خیابان امین‌الملک قرار داشت، اما امروزه این بازار به چنیدن پاساژ و فروشگاه تبدیل شده است.

بازار امامزاده حسن

 معروف ترین مراکز خرید بازار امامزاده حسن عبارتند از :

مرکز خرید عقیق: مرکز خرید عقیق معروف‌ترین مرکز خرید محله امامزاده حسن است که نمایی از آجرهای قرمز دارد. در دو طرف آن، پله‌های برقی برای تردد مستقیم از خیابان به طبقه فوقانی پاساژ دیده می‌شود. این پاساژ شامل تعداد زیادی دالان و راهرو است و در آن کالاهایی نظیر انواع پوشاک زنانه، مانتو و کیف و کفش به فروش می‌رسد؛ به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید لباس مجلسی زنانه در تهران معرفی کرد. پاساژ عقیق با وجود پارکینگ اختصاصی، دغدغه خریداران را از نظر جای پارک برطرف کرده و دارای امکاناتی نظیر رستوران، دستگاه خودپرداز و سرویس بهداشتی است.

مرکز خرید عقیق

مرکز خرید ایده آل: مرکز خرید ایده آل یکی از پاساژهای محله امامزاده حسن است که در نزدیکی آستان مقدس امامزاده قرار دارد. این مرکز خرید در سال ۱۳۹۲ خورشیدی افتتاح شد. فعالیت بیشتر فروشگاه‌های آن، در زمینه فروش پوشاک بچگانه و زنانه است و چند مغازه لباس مردانه نیز در آن به‌ چشم می‌خورد. مرکز خرید ایده آل دارای امکاناتی نظیر شهربازی برای کودکان و نوجوانان در طبقه اول، راه‌پله، آسانسور، پله‌برقی، دستگاه خودپرداز سرویس بهداشتی و پارکینگ اختصاصی است.

 

 مشاهده سریع آگهی های ملکی تهران 

مرکز خرید ایده‌آل

فروشگاه بزرگ ایرانیان: فروشگاه بزرگ ایرانیان از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های منطقه ۱۷ تهران است که با هدف مشتری‌مداری و اشتغال‌زایی برای جوانان در سال ۱۳۸۵ خورشیدی افتتاح شد و در چند فاز توسعه یافت. این فروشگاه در متراژی بیش از ۶,۰۰۰ متر مربع از دو طبقه در زیرزمین، طبقه همکف و دو طبقه بالای همکف تشکیل شده است.

در فروشگاه ایرانیان می‌توانید انواع پوشاک زنانه و مردانه، پوشاک کودک و نوجوان، لباس مجلسی، شال و روسری، کیف و کفش، حوله و تن‌پوش، اکسسوری و بدلیجات، عینک، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، و لوازم دکوری منزل را خریداری کنید. از امکانات رفاهی این فروشگاه می‌توان از اتاق مادر و کودک، فودکورت (فمیلی کوک)، باشگاه مشتریان، آسانسور، هشت رشته پله‌برقی، نمازخانه، سیستم اطفای حریق، وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب و سرویس بهداشتی نام برد.

فروشگاه بزرگ ایرانیان

رستوران های بازار امامزاده حسن:

برای شکم‌گردی هم رستوران‌های زیاد کوچک و بزرگی در اطراف امامزاده وجود دارد که می‌توانید به آنها سری بزنید؛ رستوران وحید، کافه رستوران دورهمی امامزاده حسن، فست فود پاریز، کافه و غذاخوری فمیلی و رستوران گلستان.

 اجاره مغازه‌ در بازار امامزاده حسن:‌

اگر قصد ایجاد شغلی را دارید و تصمیم گرفته اید در این محل که متشکل از بازارهای مختلف است مغازه ای را اجاره یا رهن کنید باید مطلع باشید که متراژ این مغازه ها که در خیابان اصلی واقع شده و  به طور میانگین 20 متر مربع است. حدود اجاره ماهیانه آن 10 میلیون تومان می باشد. البته ناگفته نماند که اجاره ماهیانه مغازه ها در پاساژها و خیابان های فرعی مثل خیابان سید جوادی که دارای سنگ فرش است کمتر می باشد. بیشترین قیمت اجاره ماهیانه در بین مراکز خرید به ترتیب متعلق است به مرکز خرید عقیق، پاساژ ایده آل و مرکز خرید وحدت می باشد.

مراکز آموزشی و فرهنگی امامزاده حسن تهران:

سرای محله امامزاده حسن یکی از مراکز فرهنگی و آموزشی در این محله است، در جهت مهارت آموزشی افراد تاسیس شده و برای کلیه مقاطع سنی و تحصیلی مناسب است.

مدرسه قرآن شیخ مفید: تهران،امامزاده حسن،خیابان قزوین

دبستان وحدت: امامزاده حسن،خیابان قزوین،خیابان لقمان حکیم،خیابان چهار دولی

دبستان پسرانه ابریشم: امامزاده حسن،خیابان قزوین

دبستان ایثار: امامزاده حسن،خیابان قزوین،خیابان امین الملک،پلاک ۱۲۰

مجتمع آموزشی پارس آرین: امامزاده حسن،خیابان قزوین،خیابان امین الملک

دبستان دخترانه شهید علی اکبر همتی: امامزاده حسن،خیابان قزوین،خیابان بهروز صبوری،خیابان بهبودی

مدرسه راهنمایی متقین (دبستان ایثار): امامزاده حسن،خیابان قزوین،خیابان امین الملک،پلاک ۱۳۳

دبیرستان پسرانه ابو ریحان بیرونی: امامزاده حسن،پل عابر پیاده

مجموعه ورزشی چمران: این مجموعه ورزشی جزو مراکز قدیمی و بسیار خوب در جنوب شهر تهران است که توانسته ورزشکاران بسیار خوبی را در مقاطع و رده‌های ملی به جامعه ورزشی تحویل دهد

 

مراکز درمانی محله امامزاده حسن:

بیمارستان ضیاییان: محله فلاح

نزدیکترین بیمارستان به محله امامزاده حسن، بیمارستان غیاثی در شهرک ولیعصر

 

نام گردآورنده: نگارعبدی

اصلاح و بازبینی: آنیتا اردلان

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

اجاره مغازه ساندویچی در تهران: فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای موفقیت

تهران، شهری پرجنب‌وجوش و پویا، با جمعیتی بالغ بر میلیون‌ها نفر، همواره به‌عنوان یکی از بازارهای پررونق برای کسب‌وکارهای غذایی، به‌ویژه فست‌فودها، شناخته می‌شود. در این میان، ساندویچ به‌عنوان یک غذای س

معایب زندگی در کیش: واکاوی چالش‌ها و محدودیت‌ها

جزیره کیش، با سواحل مرجانی خیره‌کننده و مراکز خرید لوکس، اغلب به عنوان بهشتی در جنوب ایران توصیف می‌شود. اما همانند هر مقصد دیگری، زندگی در کیش با مجموعه‌ای از چالش‌ها و محدودیت‌ها همراه است که در پس

خانه‌های ویلایی کوچک در ایران: تجربه‌ای متفاوت از زندگی

در میان هیاهوی زندگی شهری و آپارتمان‌های تنگ و تاریک، خانه‌های ویلایی کوچک، همچون نگینی درخشان، روزنه‌ای به سوی آرامش و طبیعت می‌گشایند. این خانه‌ها که در گوشه و کنار ایران، از شمال سرسبز تا جنوب گرم

اجاره سوئیت کوچک در تهران: سفری به قلب پایتخت با بودجه‌ای محدود

زندگی در کلان‌شهری پرهیاهو مانند تهران، گاهی نیاز به مکانی دنج و خلوت برای استراحت و تجدید قوا دارد. اینجاست که سوئیت‌های کوچک، به عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و کاربردی، به یاری شما می‌آیند. اما اجار

قوانین پیش‌فروش آپارتمان: از حقوق قانونی تا چالش‌های پیش‌رو

در دنیای پرشتاب املاک و مستغلات، پیش‌خرید آپارتمان به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری و خانه‌دار شدن مطرح است. اما در این مسیر، پیچیدگی‌های قانونی و چالش‌های احتمالی وجود دارد که آگاهی از آنها ب

آشنایی با محله امام زاده حسن واقع درمنطقه 17 شهرداری تهران

محله امامزاده حسن تهران محله‌ایی مذهبی و سنتی است که در جنوب شهر تهران قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین بازارها و مراکز مذهبی را در دل خود جای داده است و محل عبور و مرور افراد بسیاری است. امروزه این محله

خرید خانه با وام در تهران، رویای خانه‌دار شدن با وام؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

تهران، شهری که قلب تپنده ایران است، همواره رؤیای بسیاری برای سکونت بوده است. اما با افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خرید خانه در این کلان‌شهر به چالشی بزرگ تبدیل شده است. در این میان، وام مسکن به عن

خرید ویلا در گرجستان: فرصتی برای سرمایه‌گذاری و لذت بردن از طبیعت بکر

گرجستان، سرزمینی با طبیعتی خیره‌کننده و فرهنگی غنی، به مقصدی جذاب برای خرید ویلا تبدیل شده است. این کشور با کوهستان‌های باشکوه، سواحل زیبا، و شهرهای تاریخی، فرصتی استثنایی برای سرمایه‌گذاری و لذت بردن

راهنمای خرید خانه ارزان در تهران: خانه‌دار شدن در قلب تپنده ایران

تهران، شهری پرجنب‌وجوش و پویا، همواره رویای بسیاری برای زندگی و کار بوده است. اما افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خرید خانه در این کلان‌شهر را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است. با این حال، هنوز هم می‌تو

آشنایی با محله طرشت واقع در منطقه 2 شهرداری تهران

طرشت در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از جنوب به خیابان آزادی، از شرق به بلوار شهید تیموری و شهید جواد اکبری و از غرب به بزرگراه محمدعلی جناح محدود می‌شود. دس

اجاره ویلا با خانم خاور و دستپخت شمالی بی‌نظیرش

این مقاله به معرفی ویلا های خانم خاور و اقامتگاه های شمال میپردازد. این ویلا با فضایی آرام و دلنشین، پذیرای مهمانانی است که به دنبال تجربه اقامتی متفاوت و لذت بردن از غذاهای محلی هستند. حضور خانم خاور

سرمایه‌گذاری در مغازه: مسیری پر چالش اما پربازده

در دنیای پر تلاطم اقتصاد امروز، سرمایه‌گذاری در مغازه می‌تواند همچون چراغی در دل تاریکی بدرخشد. مغازه‌ها، به عنوان قلب تپنده‌ی بازار، همواره نقشی کلیدی در چرخه‌ی اقتصادی داشته‌اند. اما آیا سرمایه‌گذار