استان کرمانشاه، استان بهرام چهارم (پادشاه ساسانی)

استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی ایران است و در منطقه‌ای به همان نام واقع شده است. این استان مرزی است و با عراق، مرزی طولانی دارد. تاریخچه ی استان کرمانشاه به دوران باستانی بازمی‌گردد و با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، نقش مهمی در تاریخ ایران پس از اسلام نیز داشته است.

به عنوان یکی از مناطق باستانی ایران، استان کرمانشاه شاهد حضور تمدن ‌های مختلفی بوده است. در طول تاریخ، شهرستان های استان کرمانشاه مانند کرمانشاه، هرسین، قصرشیرین و سرپل ذهاب مراکزی بوده‌اند که تحت تأثیر اقوام و تمدن ‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. تمدن ‌هایی همچون ماد، آشور، هخامنشیان، سلوکیان، پارت، ساسانیان و اسلامی در این منطقه تأثیر گذاشته ‌اند.

در استان کرمانشاه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارد که هر ساله گردشگرانی از داخل و خارج کشور را جذب خود می‌کند. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از:

1.      آرامگاه اسکندر

این آرامگاه در شهرستان هرسین واقع شده  است و به اسکندر مقدونی (فرمانده ی مقتدر و پیروزمند در جنگ‌های تاریخی) اختصاص داده شده است. این آرامگاه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان کرمانشاه شناخته می‌شود.

2.      معبد آناهیتا

این معبدباستانی در شهرستان کنگاور واقع شده است و به دیانت پیش از اسلام منسوب می‌شود. این معبد جزو مکان‌های مهم باستانی استان کرمانشاه است.

3.     شهرستان بیستون

بیستون به عنوان یکی از شهرستان ‌های استان کرمانشاه شناخته می‌شود و جاذبه‌های طبیعی زیبایی متنند کوهستان‌، غار و آبشار دارد. کتیبه ی بیستون به خاطر سنگ نوشته ی معروفش که قدمت آن به دوره هخامنشی می رسد، شهرت دارد. این کتیبه به سفارش داریوش بزرگ به چندین زبان نوشته شده است و اطلاعات تاریخی و زبانی ارزشمندی را ارائه می دهد.

4.     غار هودیل

این غار در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و یکی از غارهای طبیعی مهم استان کرمانشاه محسوب می شود. غار هودیل دارای تالار و آبشار داخلی می باشد که بازدیدکنندگان را جذب خود می کند.

5.     شهرستان پاوه

پاوه یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه می باشد که با طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری متنوعی مانند دریاچه زیویه، روستاهای سنتی و مراکز تاریخی چون قلعه فیروزآباد و باغ‌ های تاریخی، مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

6.     جغرافیا

استان کرمانشاه در غرب ایران واقع شده و با کشور عراق هم مرز است. این استان توسط رشته کوه های زاگرس احاطه شده است که مناظر طبیعی خیره کننده و فرصت هایی را برای فعالیت های خارج از منزل مانند پیاده روی و کوهنوردی فراهم کرده است.

7.     آب و هوا

آب و هوای استان کرمانشاه در مناطق مختلف آن متفاوت است. در بخش‌های غربی (نزدیک به مرز عراق) آب و هوای غالباً گرم و نیمه‌ خشک است. در نواحی مرکزی و شرقی، آب و هوا بیشتر قاره ای است. تابستان های گرم و خشک است و دمای آن اغلب از 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) فراتر می رود. و زمستان های سرد دارد و دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و گاهی اوقات برف می‌بارد. بهار و پاییز نسبتا معتدل و دلپذیر است.

8.     مکان های تاریخی

این استان دارای مکان های تاریخی متعددی است که نشان دهنده ی میراث فرهنگی غنی آن می باشد. یکی از معروف ترین جاذبه های این منطقه، طاق بستان است که مجموعه ای از نقش برجسته های صخره ای و نقاشی غار که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد. نقش برجسته ها، مراسم سلطنتی و صحنه های شکار را به تصویر می کشند. از دیگر مکان های تاریخی می توان به بیستون، معبد آناهیتا و شهر باستانی کنگاور اشاره کرد.

9.      میراث فرهنگی

استان کرمانشاه به خاطر میراث فرهنگی غنی خود شهرت دارد. جمعیت محلی شامل اقوام مختلفی مانند کرد، لر و فارس است که هر کدام به بافت فرهنگی متنوع منطقه کمک می کنند. موسیقی سنتی، رقص و صنایع دستی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ محلی به شمار می رود.

10.   تعزیه

تعزیه نوعی تئاتر مذهبی سنتی است که در استان کرمانشاه رواج خاصی دارد. این تئاتر شامل بازنمایی دراماتیک از وقایع مربوط به شهادت امام حسین (یکی از شخصیت های مهم در اسلام شیعه) است. اجرای تعزیه در ماه محرم برگزار می شود و مخاطبان زیادی را به خود جذب می کند.

 

جاذبه های استان کرمانشاه

 

مشاهده آگهی های ملکی شهر کرمانشاه

 

 

11.   جاذبه های طبیعی

این استان علاوه بر مکان های تاریخی و فرهنگی، دارای جاذبه های طبیعی متعددی نیز می باشد. آبشار گاماسیاب (واقع در نزدیکی بیستون) آبشاری زیباست که با فضای سبز سرسبز احاطه شده است. دریاچه زریوار در نزدیکی شهر مریوان، دریاچه ای طبیعی و زیبایی است که با فضایی آرام و مناظر دیدنی، بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده است.

12.   آشپزی

غذاهای استان کرمانشاه متأثر از محصولات کشاورزی محلی و دستور پخت های سنتی است. برخی از غذا های پرطرفدار عبارتند از کباب کوبیده (یک غذای گوشت چرخ کرده کبابی) و سوپ کوفته همدان. نان محلی، محصولات لبنی و میوه های تازه نیز بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ آشپزی این منطقه هستند.

13.  اقتصاد

اقتصاد استان کرمانشاه اساساً مبتنی بر کشاورزی، صنعت و تجارت است. دشت های حاصل خیز استان از کشت محصولات مختلف از جمله گندم، جو، میوه جات و تره بار حمایت می کند. این منطقه به دلیل دامداری به ویژه گوسفند و بز نیز شناخته می شود. صنایع کرمانشاه شامل صنایع غذایی، نساجی، تولید سیمان و پتروشیمی می باشد. تجارت با کشور همسایه (عراق) قابل توجه است و چندین گذرگاه مرزی، تجارت را در این منطقه تسهیل می کند.

14.  آموزش و پرورش

استان کرمانشاه دارای سیستم آموزشی توسعه یافته ای است. این منطقه، محل استقرار چندین دانشگاه و مؤسسه ی آموزش عالی از جمله دانشگاه رازی است که یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های ایران به شمار می رود. این استان همچنین دارای مدارس و امکانات آموزشی متعددی می باشد که به دانش‌آموزان در تمام سطوح ، خدمان آموزشی ارائه می‌دهد.

15.  اعیاد و جشن ها

این استان جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی مختلفی را در طول سال برگزار می کند. یکی از جشن‌های قابل توجه جشن نوروز (سال نو ایرانی) است که به مناسبت فرا رسیدن بهار و همراه با آیین‌های سنتی، موسیقی و رقص همراه است.

16.  منابع طبیعی

استان کرمانشاه از نظر منابع طبیعی غنی می باشد و دارای ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی مانند زغال سنگ، سنگ آهک، گچ و انواع سنگ ها می باشد. این منطقه دارای ذخایر نفت و گاز نیز هست که به بخش انرژی ایران کمک می کند. این منابع نقش حیاتی در توسعه ی صنعتی و رشد اقتصادی استان دارند.

17.  گردشگری

این استان با مجموعه ای از جاذبه های متنوع، گردشگران را به خود جذب می کند. علاوه بر مکان‌های تاریخی و مناظر طبیعی، این منطقه فرصت‌هایی را برای گردشگری ماجراجویانه مانند کوه نوردی، صخره‌نوردی و کاوش در غار فراهم می‌کند. در نزدیکی مرز عراق نیز استان کرمانشاه به مقصدی قابل دسترس برای مسافران تبدیل شده است.

18.  فرهنگ کردی

استان کرمانشاه جمعیت قابل توجهی کرد را در خود جای داده است و فرهنگ کردی در این منطقه، نفوذ زیادی دارد. زبان کردی، موسیقی، رقص و لباس سنتی جزء لاینفک هویت محلی است. این استان میزبان رویدادها و جشنواره های فرهنگی است که میراث کردی را به نمایش می گذارد و تبادل فرهنگی را ترویج می دهند.

19.   بهداشت و درمان

این استان دارای سیستم بهداشتی و درمانی توسعه یافته ای است که بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی به مردم محلی خدمات رسانی می کنند. مرکز استان کرمانشاه به دلیل زیرساخت های پیشرفته مراقبت های بهداشتی از جمله مراکز درمانی تخصصی و موسسات تحقیقاتی شهرت دارد.

این جزئیات بینش بیشتری در مورد اقلیم، اقتصاد، آموزش، جشنواره ها، منابع طبیعی، گردشگری، فرهنگ و مراقبت های بهداشتی استان کرمانشاه ارائه می دهد. این منطقه ترکیبی غنی از تاریخ، زیبایی های طبیعی و تنوع فرهنگی است.

این ها تنها گوشه هایی از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و جاذبه های استان کرمانشاه است. کاوش بیشتر در این منطقه، جنبه های جذاب تری از میراث، سنت ها و شگفتی های طبیعی آن را آشکار خواهد کرد.

استان کرمانشاه در امور صنعتی و کشاورزی پتانسیل‌های زیادی دارد و برخی از محصولاتی که در این استان تولید می‌شوند شامل زعفران، زیتون، انگور، گندم و محصولات لبنی می‌باشند. این توضیحات تنها بخشی از جاذبه‌ها و ویژگی‌های استان کرمانشاه است و بسیاری از دیگر جاذبه‌ها و مناطق دیدنی در این استان وجود دارند که می‌توانید در هنگام بازدید از این منطقه آن‌ها را کشف کنید.

 

بازبینی: س. سیاح

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

اعلام عفو کامل جرایم مالیاتی برای مودیان خوش‌حساب؛ فرصتی ۲۰ روزه تا پایان خرداد

سازمان امور مالیاتی کشور در اقدامی حمایتی، فرصتی ۲۰ روزه به مودیان خوش‌حساب داده است تا با ارسال فهرست حقوق و دستمزد فروردین ماه خود و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات مربوطه، از بخشودگی کامل جرایم مالیا

تسلیت رئیس صندوق توسعه ملی برای شهادت رئیسی

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پیامی ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان او را پدری مهربان برای همه ایران دانست.

سرنوشت مبهم باغ گیاه‌شناسی ملی در سایه ساخت و سازهای دولتی

در روزگاری که آرزوی خانه‌دار شدن در ایران به افسانه‌ای دست‌نیافتنی تبدیل شده، پروژه‌های دولتی مسکن همچون ناجیانی در تاریکی امید می‌درخشند. اما چه‌قدر می‌توان به وعده‌های رنگارنگ این پروژه‌ها دل بست؟ د

مالیات خانه‌های خالی 12 برابر شد!

طوفان تازه‌ای در راه بازار مسکن است؛ 120 هزار خانه خالی که از قافله عرضه جا مانده‌اند، شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند. صاحبان این خانه‌ها که گوش به فرمان قانون ندادند، مشمول جریمه‌ای سنگی

قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران

بازار مسکن در این منطقه نیز مانند سایر مناطق تهران، در سال‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. با این حال، در حال حاضر شاهد ثبات نسبی در این بازار هستیم.

چالش‌های پیش روی نهضت ملی مسکن چیست؟

طرح نهضت ملی مسکن با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه به راه افتاده است. اما سؤال اینجاست که این طرح تا چه حد پیشرفت کرده و بانک مسکن به عنوان متولی اصلی پرداخت تسهیلات، چه اقداماتی را انجام داد

تهران ویلا: بررسی ملک و زمین, بافت شهری و جاذبه ها, مراکز خرید و ...

تهران ویلا، نگین شمال غرب پایتخت، نامی آشنا برای شهروندان تهرانی و نمادی از لوکس بودن، آرامش و چشم‌اندازهای بی‌نظیر است. این محله‌ی ییلاقی با قدمتی نوپا، در دامنه‌های کوه‌های البرز و در منطقه دو شهردا

کوی فراز: بررسی ملک و زمین, بافت شهری و جاذبه ها, مراکز خرید و ...

کوی فراز، که گویی نگینی درخشان بر دامنه‌های شمالی البرز در شمال غربی پایتخت می‌درخشد، در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مناطق برای سکونت و سرمایه‌گذاری در تهران تبدیل شده است. این مح

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.