اصطلاحات پرکاربرد املاک

در صنف مشاورین املاک و همینطور جهت انجام فعالیت سرمایه گذاری و یا خرید و فروش ملک یا زمین اصطلاحات به خصوصی وجود دارد که دانستن معانی این اصطلاحات بسیار کاربردی و برای مشاورین املاک الزامی می باشد. ما در این مقاله به بررسی برخی از اصطلاحات مهم صنف املاک خواهیم پرداخت؛ پس جهت آشنایی با این مفاهیم و اصطلاحات 10 دقیقه زمان جهت مطالعه کامل این مقاله اختصاص دهید.

در هر صنف و هر رشته یا تخصص، اصطلاحات و یا لغاتی مختص همان رشته و صنف وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد که عدم اطلاع از معانی و محل استفاده این اصطلاحات، ممکن است موجب سردرگمی و یا رخ دادن اشتباهات کوچک یا بزرگ شود.

در صنف مشاورین املاک و همینطور جهت انجام فعالیت سرمایه گذاری و یا خرید و فروش ملک یا زمین نیز اصطلاحات به خصوصی وجود دارد که دانستن معانی این اصطلاحات بسیار کاربردی و برای مشاورین املاک الزامی می باشد.

ما در این مقاله به بررسی برخی از اصطلاحات مهم صنف املاک خواهیم پرداخت؛ پس جهت آشنایی با این مفاهیم و اصطلاحات 10 دقیقه زمان جهت مطالعه کامل این مقاله اختصاص دهید.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

 

اصطلاحات ملکی

 

 

نام و معنی و محل استفاده برخی اصطلاحات املاک:

 

عرصه و عیان :

 

عرصه و عیان

 

عرصه به زمینی گفته می شود که کلیه بنا و تجهیزات یک ساختمان در آن قرار گرفته و یا بنا می شود، ولی عیان  به ساختمان یا بنای قابل رویت احداث شده در زمین گفته می شود.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

اتاق خواب مستر :

 

خواب مستر

 

معمولا به یک یا چندین اتاق خواب از یک واحد مسکونی که دارای متراژ بیشتر و امکانات بیشتری نسبت به اتاق خواب های معمول واحد های مسکونی می باشد، اتاق خواب مستر (Master Bedroom) گویند که برخی از این امکانات مانند سرویس بهداشتی مستقل و حمام و پنجره نورگیر جزو ملزومات اصلی اتاق های مستر و برخی امکانات دیگر مانند کلوزت روم، کمد دیواری های عمیق و دکوراسیون یا نورپردازی متفاوت به عنوان آپشن های اضافی اتاق های مستر محسوب می شوند.

 

تی وی روم تی وی وال :

 

تی وی روم

 

در معماری به سبک نوین جهت آسایش بیشتر ساکنین یک واحد مسکونی قسمت مجزایی برای مشاهده تلویزیون اختصاص داده می شود که این قسمت می تواند به شکل اتاق مجزا و یا قسمتی از سالن باشد و به آن اصطلاحا تی وی روم (TV Room) گویند؛ قسمت مجزایی بر روی دیوار انتهای تی وی روم که دارای بیشترین دید می باشد، جهت نصب تلویزیون بر روی دیوار تعبیه می شود که به آن اصطلاحا تی وی وال (TV Wall) گویند.

 

پاسیو :

یکی از بخش های ساختمان که معمولا در طراحی وسط ساختمان قرار می گیرد که محل مناسبی برای پرورش گل و گیاه و یا نگهداری پرندگان و یا حیوانات خانگی می باشد و معمولا بالای آن توسط سقف متحرک و یا سقف ثابتی پوشیده شده که قابلیت انتقال نور به پایین را دارا می باشد و در برخی موارد نیز برای پاسیو سقفی در نظر گرفته نمی شود.

در گذشته از پاسیو به عنوان نورگیر و یا حیاط خلوت نیز نام برده می شد.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

 

روف گاردن :

 

روف گاردن

 

امروزه به منظور سهولت در استفاده از فضای سبز روی پشت بام ساختمان های مدرن را با گلکاری و درختکاری و افزودن امکانات رفاهی مانند باربیکیو، تاب، آلاچیق و یا زمین بازی کودکان تزئین می کنند که به این فضای سبز طراحی شده بر روی پشت بام ساختمان، اصطلاحا روف گاردن (Roof Garden) می گویند.

بدلیل هزینه بالای طراحی و ساخت ونگهداری ورسیدگی به روف گاردن، معمولا ساختمان ها و واحد های ساختمان های دارای روف گاردن از ارزش مالی بالاتری برخوردار بوده و بیشتر قیمت گذاری می شوند.

 

ملک اکازیون :

برخی از ساختمان ها و یا ویلا و یا مستقلات با طراحی های خاص وشیک، با استفاده از متریال برند و مدرن و یا طراحی معماری های مختلف جهان و با نقشه های خاص ساخته می شوند که نسبت به ارزش قیمت گذاری شده ملک، به ظاهر از ارزش بسیار بالاتری برخوردار می باشند که معمولا به اینگونه املاک، ملک اکازیون گفته می شود.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

شاه نشین :

 

شاه نشین

 

در خانه ها یا ویلا های لوکس و لاکچری قسمت ویژه ای با طراحی بسیار شیک و معمولا کلاسیک وجود دارد که داخل آن از شیک ترین مبلمان و لوستر و وسایل تزئینی استفاده می شود که مکان مناسبی جهت برگزاری جشن و دورهمی و میهمانی می باشد.

 

کلید نخورده :

به ملک یا واحد نوسازی گفته می شود که ممکن است حتی یک یا چند سال از ساخت آن گذشته، اما کسی داخل آن واحد سکونت نداشته است، ملک کلید نخورده گویند.

 

ملک دوبر یا دونبش :

ملکی که از دو طرف با دو خیابان متقاطع مرتبط شده و بصورت L شکل می باشد را ملک دونبش یا دوبر می گویند.

 

ملک دوکله :

ملکی که بصورت شمالی - جنوبی و یا بصورت شرقی غربی با دو خیابان موازی مرتبط باشد را اصطلاحا ملک دوکله گویند.

 

ثمن معامله :

به مبلغ و یا هزینه ای که بابت خرید و یا اجاره ملک از طرف خریدار یا مستاجر به فروشنده یا موجر یا مالک پرداخت می گردد، ثمن معامله گفته می شود.

 

مشاعات :

به قسمتی از ساختمان یا ملک یا یک آپارتمان که می تواند مورد استفاده تمامی مالکان آن ملک قرار گیرد اصطلاحا مشاع و به مجموع این قسمت ها مشاعات گویند.

کلمه مشاع برگرفته از کلمه اشاعه می باشد که به معنی اشتراک یک یا چند قسمت بین همگان است.

معمولا در سند های مشاعی، اسامی تمامی مالکین و افرادی که حق استفاده از بخش مشاع را دارند نوشته و قید می گردد.

در ساختمان یا مجتمع های مسکونی به قسمت های مختلفی مانند حیاط، راه پله، آسانسور، استخر، سونا، جکوزی، زمین بازی و امثال آن مشاعات ساختمان گفته می شود.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

لاندری :

 

لاندری روم

 

لغت لاندری (Laundry) یک واژه انگلیسی و به معنای رخشورخانه یا خشکشویی است که معمولا در هتل ها یا بیمارستان ها و یا منازل به قسمت مخصوص شستشوی لباس اصلاحا لاندری گویند.

در معماری اروپایی و نوین بخش ویژه ای را به صورت یک اتاقک یا کمد در منازل مختص شستشوی لباس و یا جایگاهی جهت نصب ماشین لباسشویی قرار می دهند که به آن لاندری می گویند.

 

سرقفلی:

سرقفلی معمولا در ملک های تجاری به کار برده می شود که به آن حق کسب و پیشه نیز گفته می شود.

سرقفلی در املاک تجاری بطور جداگانه و اختصاصی قابل خرید و فروش می باشد و درخصوص املاک تجاری ممکن است شخص صاحب ملکیت با شخص صاحب سرقفلی متفاوت باشد که هریک دارای حق و حقوق مختص خویش می باشند.

 

زمین یا فرعی مشجر:

 

فرعی مشجر

 

به زمین و یا کوچه هایی که در آن سالیان گذشته درختکاری انجام شده و سرشار از درخت است، اصطلاحا زمین یا خیابان یا فرعی مشجر گویند.

 

حق انتفاع:

ممکن است شخص یا اشخاصی که مالک زمین یا ملکی نبوده و از مالک قانونی ملک اجازه رسمی جهت استفاده و بهره برداری از ملک را داشته باشند، که به این اجازه رسمی حق انتفاع یا اجازه استقاده و بهره برداری گویند که ممکن است این حق توسط مالک رسما به شخص یا اشخاص دیگری انتقال پیدا کند.

 

اقاله:

واژه اقاله به معنای تفاسخ نیز هست و در حالتی به یک قرارداد اقاله شده گفته می شود که طرفین با توافق یکدیگر قرارداد را فسخ نموده باشند.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

تفکیک:

 

تفکیک ملک

 

تقسیم یک ملک که بیش از یک مالک دارد بین مالکان طبق سهم های هریک را تفکیک زمین یا ملک گویند که جهت تفکیک می بایست حریم ملک هریک از مالکان بصورت جداگانه مشخص شده و براساس این سهم ها اسناد جدید برای ملک ها صادر گردد.

 

تجمیع:

تجمیع درواقع نقطه مقابل تفکیک است و معمولا جهت نوسازی املاک قدیمی با متراژ های پایین این کار صورت می گیرد که دو یا چند ملک یا زمین کنارهم طبق توافق مالکان آنها تجمیع شده و ساخت و ساز روی آن صورت می گیرد ویا با رضایت مالکان، مالکیت دو یا چند ملک کنار یکدیگر بطور یکجا به شخص دیگری واگذار می گردد.

 

حق ارتفاق:

حق ارتفاق معمولا درخصوص شرایط و یا امکانات مشترک بین چند ملک گفته می شود که کلیه مالکان اجازه استفاده از این امکانات را دارا می باشند و یکی از مالکان مجاز به سلب حق استفاده دیگران نمی باشد.

بعنوان مثال نهر آبی که از چندین باغ گذر می کند، یکی از مالکان مجاز به مسدود کردن و یا تغییر مسیر آب نمی باشد.

 

در حرفه املاک اصطلاحات و واژگان تخصصی بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که ما در این مقاله سعی داشتیم به مهم ترین و رایج ترین این اصطلاحات بپردازیم.

 

مشاهده پکیج آموزشی رایگان 10فرمان مشاوران املاک

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

سایر مطالب در قوانین و اصطلاحات ملکی

فرمول جدید تبدیل رهن به اجاره در سال 1403

باز هم فصل جابجایی فرا رسید و بازار مسکن، پر رونق تر از همیشه، شاهد رفت و آمد مستاجران و موجران است. در این میان، یکی از چالش های همیشگی این فصل، "تبدیل رهن به اجاره" است.

رقابت در بازار خودروهای برقی: کانادا به دنبال افزایش تعرفه‌ها علیه چین؟

شاید بتوان این اقدام را پاسخی به اقدامات پیشین ایالات متحده دانست. آمریکا که رقیب دیرینه کانادا در بسیاری از عرصه‌ها به شمار می‌رود، پیشتر تعرفه‌های خود را بر خودروهای الکتریکی چینی به طور قابل توجهی

رقابت نفس‌گیر در میان اروپایی‌ها؛ کدام کشور کمترین تورم را دارد؟

در میان آشفتگی‌های اقتصادی کنونی، نرخ تورم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای این قاره با چالش‌های متعددی در این زمینه روبرو هس

چرا ایرانی‌ها و خارجی‌ها دیگر تمایلی به خرید خانه در ترکیه ندارند؟

دلایل متعددی برای این افول ناگهانی وجود دارد. تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره، کاهش ارزش لیر، وضع محدودیت‌های جدید برای اتباع خارجی و رکود در بازار مسکن ایران، از جمله عواملی هستند که به این رکود دا

نکات کلیدی خرید ملک جهت دریافت اقامت وزندگی در قبرس

آیا خرید وفروش و سرمایه گذاری در املاک مسکونی نظیر ویلا یا آپارتمان در قبرس شمالی و بندرفاماگوستابرای سکونت مناسب و ارزنده است؟ برای پاسخ دقیق به این سوال ، مطالعه این مقاله را که به بررسی 10 نکته کل

خانه‌دار شدن کارگران ایرانی: رؤیایی در آستانه تحقق؟

در پیچ و خم مشکلات زندگی در ایران، معضل مسکن برای قشر زحمتکش کارگر، غولی رعب‌آور و سر راه مانده است. حقوق ناچیز، تورم افسارگسیخته و موانع پیچیده اداری، رسیدن به سرپناهی امن را برای بسیاری از این عزیزا

دغدغه اصلی کارگران ایران: امنیت شغلی و معیشت

در سال‌های اخیر، شاهد اعتراضات گسترده‌ای از سوی کارگران در سراسر ایران بوده‌ایم. این اعتراضات که ریشه در دغدغه‌های معیشتی و فقدان امنیت شغلی دارند، بار دیگر بر اهمیت توجه به حقوق این قشر زحمتکش جامعه

شیش دنگ در دبی Dubai City

شیش دنگ در کشورهای مختلفی بویژه شهر دبی در کشور امارات متحده عربی نمایندگی وفعالیت های چشمگیری داره! برای سرمایه گذاری واخذ اقامت به قسمت "مهندسی سرمایه گذاری" مراجعه نمایید

بانک مرکزی در اسارت دولت‌ها: قصه تلخ استقلال از دست رفته

در سرزمینی که اقتصاد دستوری، ریشه در اعماق تاریخ دوانده است، داستانی غم‌انگیز از تقابل میان بانک مرکزی و دولت‌ها به گوش می‌رسد. گویی در این سرزمین، استقلال، آرزوی دیرینه‌ای است که هیچ‌گاه به سرانجام ن

بازنشستگان در سال 1403 منتظر چه افزایش حقوقی باشند؟

در حالی که نرخ تورم در ایران به طور سرسام‌آوری در حال افزایش است، بازنشستگان بار دیگر نگران کفاف معیشت خود با حقوق ناچیزشان هستند. با وجود وعده‌های مکرر دولت برای افزایش حقوق، بازنشستگان همچنان در معض

آیا خودنویس می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، بازار مسکن، به ویژه بخش اجاره، به تلاطمات و نوسانات سهمگینی دچار شده است. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دلال‌بازی‌ها و سوءاستفاده برخی مشاوران املاک، شرایط را برای مستاجران دشوارتر از همیشه

برق کم مصرف کنید، جایزه بگیرید! 80 میلیون جایزه منتظر شماست! ☀️⚡️

وزارت نیرو در راستای تداوم برنامه‌های تشویقی خود برای مدیریت مصرف برق و ترغیب مشترکین به مصرف بهینه،امسال پویش ملی "با انرژی" را با جوایزی غیرقابل‌باور و بی‌سابقه راه اندازی کرده است.