قیمت واقعی مسکن؛ مترمربعی چند؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال 90 تا پایان 1402، از یک میلیون و 900‌هزار تومان به 75 میلیون و 700‌هزار تومان رسید و 40 برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، 2.3 برابر شده است..

منظور از قیمت واقعی، «میزان رشد قیمت مسکن، پس‌‌‌از حذف اثر تورم عمومی» است.

براساس این میزان رشد واقعی قیمت آپارتمان، در ابتدای سال 1403، قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به قیمت ثابت سال 90، حدود 4 میلیون و 300‌هزار تومان بوده است. نرخ تورم واقعی مسکن یک دهه گذشته –به طور دقیق، 12 سال اخیر- حاوی دو پیام مشخص است؛ پیام اول، رشد شدید و بی‌‌‌سابقه قیمت واقعی مسکن و پیام دوم، ‌‌‌ اثر بالابرنده‌‌‌های فراتر از «نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده».

قیمت واقعی مسکن طی دهه 70، ‌‌‌ نه تنها افزایش پیدا نکرد که در آن زمان، 40‌درصد افت کرد. قیمت واقعی آپارتمان‌‌‌های تهران همچنین طی دهه 80 که بازار ملک با دو جهش قیمت اسمی در سال‌‌‌‌‌‌های 81 و 86 روبه‌رو شد، تنها 59‌درصد افزایش یافت.

به این ترتیب، آنچه از سال 90 تاکنون اتفاق افتاده، در مقایسه با دو دهه قبل از آن، بی‌‌‌سابقه بوده است و علت یا علل آن باید بررسی شود. تصویری که از فراز و فرود قیمت واقعی مسکن از سال 90 تاکنون در این بررسی روی نمودار قابل مشاهده است، نوسانات معنادار در 4 مقطع زمانی را نشان می‌‌‌دهد. این نوسانات، اثر همان «بالابرنده‌‌‌ها» است که در مقاطعی، عامل رشد چشمگیر قیمت شدند و در مقاطعی، اثر صعودی آنها از بین رفته و در نتیجه، قیمت آرام گرفته است.

در فاصله سال‌‌‌های97 تا 99 یعنی مقطعی که «انتظارات تورمی» تحت‌تاثیر ریسک غیراقتصادی و سپس جهش ارزی، افزایش پیدا کرد، قیمت واقعی مسکن در تهران میانگین  38‌درصد در سال جهش پیدا کرد (قیمت اسمی در این فاصله، سالانه  رشد میانگین 71 درصدی داشت).

 

در سال 1400 اما به دنبال «کاهش انتظارات تورمی تحت‌تاثیر دو انتخابات آمریکا و ایران»، نوعی امیدواری نسبت به آینده شکل گرفت و اثر آن در بازار مسکن به شکل کاهش انگیزه و بازیگری «تقاضای غیرمصرفی»، باعث افت 8 درصدی قیمت واقعی در آن سال  شد.

 **مشاهده تمام آگهی های ملکی در تهران**

در سال 1401، با شروع دوباره مذاکرات برجامی، سطح انتظارات تورمی باز هم کاهش یافت و تاثیرش روی رفتار معامله‌‌‌گران ملکی، بیشتر شد به‌طوری که قیمت واقعی مسکن در سال 1401 به میزان 23‌درصد افت کرد.

 

دو سال پیاپی رشد منفی قیمت واقعی مسکن، اثر معنادار متغیر «انتظارات تورمی» را تایید می‌‌‌کند چرا که جهت صعودی همین متغیر در سال‌‌‌های قبل‌‌‌تر، روی صعود قیمت واقعی را شاهد بودیم. 

در سال 1402 بار دیگر، شرایط بیرونی بازار مسکن، تا حدودی شبیه سال‌‌‌های قبل از 1400 و 1401 شد به‌طوری که بروز تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و تحت‌‌‌الشعاع‌‌‌ قرار گرفتن نبض دلار از ریسک‌‌‌ها در سال گذشته به رشد 24‌درصدی قیمت واقعی مسکن در تهران منجر شد.

مقایسه ارقام رشد قیمت واقعی در این 4 مقطع مشخص می‌‌‌کند، طی دو سال 1400 و 1401، یک آرامش نسبی در بیرون بازار مسکن توانست، میزان رشد واقعی قیمت در 97 تا 99 را تا حدودی خنثی کند. البته طی دو سال گذشته، «کاهش شدید نرخ رشد نقدینگی» نیز تا حدودی بر مهار تورم ملکی اثرگذار بوده است، هر چند کارشناسان اقتصادی معتقدند، در کوتاه‌‌‌مدت، انتظارات بیشترین تاثیر را روی نبض قیمت مسکن دارد.

 

گردآورنده:احمدرشاد محمدی

شیش دنگ قدرت‌مند ترین سامانه‌ی ملکی در کشور

سایر مطالب در املاک

سود سهام عدالت؛ مطالبات معوقه و وعده‌های پیگیری

در دنیای پر پیچ و خم سرمایه‌گذاری، سهام عدالت گویی داستانی جداگانه دارد. سهمی که با وجود وعده‌های شیرین، طعم تلخ تاخیر در پرداخت سود را به کام سهامداران خود می‌نشاند.

رشد ۰.۲ درصدی تورم چین در ماه آوریل؛ شتاب در گرانی کالاهای غیرخوراکی

پکن- اداره ملی آمار چین در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم سالانه این کشور در ماه آوریل به ۰.۳ درصد افزایش یافته که ۰.۲ واحد درصد بیشتر از رقم ماه مارس است. این سومین ماه متوالی است که شاهد افزایش نرخ تو

استان آذربایجان غربی، دروازه ی ایران به ترکیه

استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های ایران است و در شمال غربی کشور قرار دارد. مرکز این استان شهر ارومیه می باشد. این استان به شمال شرقی با نخجوان، شمال غربی با کشور ترکیه، به جنوب غربی با کشور عراق،

پردرآمدها، بیشتر بپردازند؛ فرار مالیاتی، ممنوع!

در کشوری که عدالت مالیاتی حرف اول را می‌زند، پرداخت سهم منصفانه‌ی هر فرد برای تامین هزینه‌های عمومی، امری ضروری است. اما متاسفانه، شاهد هستیم که برخی افراد، به ویژه صاحبان مشاغل خاص، با استفاده از روش

استان مازندران، پر افتخارترین استان ایران در بازی های المپیک

استان مازندران که در شمال ایران واقع شده، دارای تنوع طبیعی فراوانی است. این استان از جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و ساحل‌ های زیبایی برخوردار است.

استان البرز، همسایه پایتخت

استان البرز یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی تهران واقع شده است که یکی از استان‌های جدید محسوب می شود و در سال ۱۳۸۹ از بخش ‌های تهران جدا شده و به عنوان ۳۱ امین استان ایران تأسیس شد. این است

گیرنه (کایرنیا)، یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای شمالی قبرس

شهر کایرنیا یک شهر بسیار زیبا و نسبتا گرم در کشور قبرس است. در فصل بهار و پاییز، دما معمولاً ملایم‌تر است و بادهای خنک و تازه از سواحل دریا به شهر وارد می‌شود، این زمان‌ها برای بازدید از جاذبه‌های گرد

وام پایان‌نامه: حمایتی موثر از دانشجویان نهایی برای عبور از چالش نگارش

در سال‌های پایانی تحصیل، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دغدغه‌های مالی می‌توانند سد راه دانشجویان در مسیر علم و دانش شوند. از جمله این دغدغه‌ها، هزینه‌های انجام تحقیقات و نگارش پایان‌نامه است.

استان گیلان، دارالمنفعت ایران از دوران زندیه

استان گیلان یکی از استان‌های شمالی ایران است و در ساحل دریای خزر قرار دارد. این استان به خاطر طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار، معروف است. مردم گیلان به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و فرهنگ و آد

افزایش 1.7 درصدی اجاره بها در فروردین 1403: آغازی برای جهش قیمت‌ها؟

سال 1403 فرا رسید و بار دیگر دغدغه‌های همیشگی مستاجران در صدر اخبار قرار گرفت. تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ ارز و سیاست‌های ناکارآمد دولت، همگی دست به دست هم داده‌اند تا بازار مسکن، به ویژه بخش اجاره

مورفو، جاذبه طبیعی ناحیه گوزلیارت قبرس

شهر مورفو در قبرس شمالی، یک شهر امن و آرام به شمار می‌رود. مردمان شهر مورفو، دارای یک فرهنگ غنی و متنوع هستند که تأثیرات مختلف تاریخی، فرهنگی و اجتماعی را نشان می‌دهد.

نامه‌ای طنزآمیز از مستاجر به صاحبخانه: تورم را گردن من نینداز!

در این عکس، یک تابلو با نوشته‌ای فارسی را مشاهده می‌کنیم. این نوشته، نامه‌ای از یک مستاجر به صاحبخانه‌اش است. در این نامه، مستاجر با لحنی طنزآمیز و گله‌آلود به صاحبخانه می‌گوید که مقصر همه مشکلات اقتص