تورم در سطح ۴۰ درصد می‌ماند یا بالاتر می‌رود؟

معاون وزیر صمت دولت روحانی می‌گوید: یکی از گیرهایی که دولت فعلی دارد و در دولت نهم و دهم هم به طور جدی داشتیم، این است که از تجربه و تخصص و مشورت دلسوزان و عاشقان جمهوری اسلامی ایران و کسانی که تفکرشان ممکن است از نظر سیاسی با آنها فرق بکند، استفاده نمی‌شود.

مریم فکری: شاخص‌های اقتصادی تا پایان سال چه مسیری را دنبال می‌کند؟ این سوالی است که همچنان در فضای مبهم اقتصادی در میان آنانی که با اقتصاد در ارتباط هستند، مطرح می‌شوند. اعداد و ارقام مختلفی درباره پیش‌بینی‌ها از نرخ تورم، ارز، رشد اقتصادی و نقدینگی شنیده می‌شود، اما این‌که اقتصاد در نهایت چه مسیری را دنبال خواهد کرد، به اعتقاد اقتصاددان و تحلیلگران اقتصادی، به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در داخل کشور و همچنین تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی ارتباط دارد.

با این حال، به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد ایران با ۵ واقعیت بزرگ مواجه است: تورم پایدار، رشد اقتصادی کم‌جان، حجم نقدینگی بالا، رکود شدید اقتصادی و ریسک‌های سیاسی مواجه است.

تورم چه مسیری را می‌رود؟

در همین خصوص مهدی کرباسیان، اقتصاددان و معاون وزیر صنعت در دولت روحانی  در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم تا پایان امسال چه مسیری را طی خواهد کرد؟ می‌گوید: به نظر من هر اقدامی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز با ندادن تسهیلات و نقدینگی داشت، توانست تا حدی جلوی رشد شدید قیمت‌ها را بگیرد.

وی البته با اشاره به افزایش نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، می‌افزاید: واقعیت این است که وقتی ۴۵ تا ۵۰ درصد تورم داریم، این نشان می‌دهد که ارزش پول ملی دارد می‌افتد.

مهدی کرباسیان

این اقتصاددان تصریح می‌کند: من فکر می‌کنم برای این‌که کشور بتواند از بحران اقتصادی بگذرد، باید دولت به راهکارهای جدیدی فکر کند و با پشتیبانی حکومت حرکت کند؛ وگرنه تا سیاست‌ها و تعاملات بین‌المللی اصلاح نشود و نتوانیم به درآمد و هزینه کشور تعادل دهیم، مشکلات را همچنان خواهیم داشت.

کرباسیان با اشاره به بدهی‌های دولت، عنوان می‌کند: در آخرین گزارشی که خزانه‌داری کل کشور داده بود، نزدیک به ۱۳۰۰ همت بدهی دولت بود. شرکت‌های دولتی هم بیش از ۲ همت بدهی داشتند. این عددها یعنی قرض از مردم و اقتصاد و نشان می‌دهد که بالاخره یک روزی باید صاف شود.

وی متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال سختی باشد، اما امید دارم با یکدست شدن دولت و مجلس و حمایت رهبری از دولت، از این بحران‌ها با تصمیمات جسورانه، عقلایی و با مشورت عقلا بگذریم.

معاون وزیر صمت دولت روحانی می‌افزاید: یکی از گیرهایی که دولت فعلی دارد و در دولت نهم و دهم هم به طور جدی داشتیم، این است که از تجربه و تخصص و مشورت دلسوزان و عاشقان جمهوری اسلامی ایران و کسانی که تفکرشان ممکن است از نظر سیاسی با آنها فرق بکند، استفاده نمی‌شود.

کرباسیان یادآور می‌شود: می‌توان نرخ تورم را در حدود ۴۰، ۴۵ درصد نگه داشت، اما در مقابل رکود تشدید می‌شود. وقتی حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، هزینه‌ها پایین باشد، پولی نمی‌چرخد و رکود ایجاد می‌شود.

شهروند در حال خریدن کالای گران

 

نرخ ارز چه تغییری می‌کند؟

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به این جمله بسنده می‌کند: این منوط به این است که چقدر درآمد ارزی و نفتی داشته باشیم.

رشد اقتصادی پایدار نیاز داریم

این اقتصاددان درباره مسیر رشد اقتصادی تا پایان  سال ۱۴۰۳ نیز می‌گوید: رشد اقتصادی منوط به پارامترهای مختلفی است که اولین پارامتر، مربوط به سرمایه‌گذاری است؛ این‌که تولید افزایش یابد و صادرات اتفاق بیفتد. ما باید بپذریم که در مورد رشد اقتصادی وضعیت‌مان اصلا مناسب نیست.

کرباسیان می‌افزاید: طی سال‌های متعدد رشد اقتصادی ما در بهترین حالت ۲ و ۳ درصد بوده است. به جز یک مدتی که در دهه ۸۰ به نزدیک ۷ درصد رسیدیم، رشدی نداشتیم.

وی عنوان می‌کند: الان می‌گویند که نرخ رشد اقتصادی به نزدیک ۵ درصد رسیده است. من یک مثالی می‌زنم. این مثل یک آدمی می‌ماند که ۵ متر زیر آب است و دارد غرق می‌شود و می‌گویند باید جشن بگیریم که نیم‌متر از زیر آب بالا آمده است، یعنی همچنان ۴.۵ متر زیر آب است و هنوز در حال غرق شدن است.

کرباسیان تاکید می‌کند: اگر ما بتوانیم ۷، ۸ سال رشد ۵، ۶ درصد را حفظ کنیم، مهم است.

 

 

مشاهده قیمت املاک تهران در سال 1403

سال

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی

نرخ تورم

۱۴۰۱

۶۴۰.۲۲۵

۴۶.۵

۱۴۰۰

۴۳۷.۰۴۲

۴۶.۲

۱۳۹۹

۲۹۸.۸۵۸

۴۷.۱

۱۳۹۸

۲۰۳.۱۵

۴۱.۲

۱۳۹۷

۱۴۳.۸۴۲

۳۱.۲

۱۳۹۶

۱۰۹.۶

۹.۶

۱۳۹۵

۱۰۰.۰

۹.۰

۱۳۹۴

۹۱.۷۱۴

۱۱.۹

۱۳۹۳

۸۱.۹۴۸

۱۵.۶

۱۳۹۲

۷۰.۹۱۶

۳۴.۷

۱۳۹۱

۵۲.۶۳۵

۳۰.۵

۱۳۹۰

۴۰.۳۲۱

۲۱.۵

۱۳۸۹

۳۳.۱۸۸

۱۲.۴

۱۳۸۸

۲۹.۵۲۷

۱۰.۸

۱۳۸۷

۲۶.۶۶

۲۵.۴

۱۳۸۶

۲۱.۲۶۵

۱۸.۴

۱۳۸۵

۱۷.۹۵۵

۱۱.۹

۱۳۸۴

۱۶.۰۴۸

۱۰.۴

۱۳۸۳

۱۴.۵۴۴

۱۵.۲

۱۳۸۲

۱۲.۶۲۴

۱۵.۶

۱۳۸۱

۱۰.۹۱۵

۱۵.۸

۱۳۸۰

۹.۴۲۷

۱۱.۴

۱۳۷۹

۸.۴۶۳

۱۲.۶

۱۳۷۸

۷.۵۱۶

۲۰.۱

۱۳۷۷

۶.۲۵۸

۱۸.۱

۱۳۷۶

۵.۲۹۸

۱۷.۳

۱۳۷۵

۴.۵۲

۲۳.۲

۱۳۷۴

۳.۶۶۵

۴۹.۴

۱۳۷۳

۲.۴۵۶

۳۵.۲

۱۳۷۲

۱.۸۱۴

۲۲.۹

۱۳۷۱

۱.۴۸

۲۴.۴

۱۳۷۰

۱.۱۸۹

۲۰.۷

۱۳۶۹

۰.۹۸۴

۹.۰

۱۳۶۸

۰.۹۰۳

۱۷.۴

۱۳۶۷

۰.۷۷

۲۸.۹

۱۳۶۶

۰.۵۹۷

۲۷.۷

۱۳۶۵

۰.۴۶۸

۲۳.۷

۱۳۶۴

۰.۳۷۹

۶.۹

۱۳۶۳

۰.۳۵۵

۱۰.۴

۱۳۶۲

۰.۳۱۹

۱۴.۸

۱۳۶۱

۰.۲۷۸

۱۹.۲

۱۳۶۰

۰.۲۳۴

۲۲.۸

۱۳۵۹

۰.۱۹

۲۳.۵

۱۳۵۸

۰.۱۵۳

۱۱.۴

۱۳۵۷

۰.۱۳۷

۱۰.۰

۱۳۵۶

۰.۱۲۵

۲۵.۱

۱۳۵۵

۰.۱۰۱

۱۶.۶

۱۳۵۴

۰.۰۸۵

۹.۹

۱۳۵۳

۰.۰۷۷

۱۵.۵

۱۳۵۲

۰.۰۶۹

۱۱.۲

۱۳۵۱

۰.۰۶

۶.۳

۱۳۵۰

۰.۰۵۶

۵.۵

۱۳۴۹

۰.۰۵۶

۱.۵

۱۳۴۸

۰.۰۵۲

۳.۶

۱۳۴۷

۰.۰۵۲

۱.۵

۱۳۴۶

۰.۰۵۲

۰.۸

۱۳۴۵

۰.۰۵۲

۰.۸

۱۳۴۴

۰.۰۵۲

۰.۳

۱۳۴۳

۰.۰۵۲

۴.۵

۱۳۴۲

۰.۰۴۸

۱.۰

۱۳۴۱

۰.۰۴۸

۰.۹

۱۳۴۰

۰.۰۴۸

۱.۶

۱۳۳۹

۰.۰۴۸

۷.۹

۱۳۳۸

۰.۰۴۴

۱۳.۰

۱۳۳۷

۰.۰۳۶

۱.۰

۱۳۳۶

۰.۰۳۶

۴.۴

۱۳۳۵

۰.۰۳۶

۸.۸

۱۳۳۴

۰.۰۳۲

۱.۷

۱۳۳۳

۰.۰۳۲

۱۵.۹

۱۳۳۲

۰.۰۲۸

۹.۲

۱۳۳۱

۰.۰۲۴

۷.۲

۱۳۳۰

۰.۰۲۴

۸.۳

۱۳۲۹

۰.۰۲

-۱۷.۲

۱۳۲۸

۰.۰۲۸

۲.۳

۱۳۲۷

۰.۰۲۴

۱۱.۱

۱۳۲۶

۰.۰۲۴

۶.۶

۱۳۲۵

۰.۰۲

-۱۱.۵

۱۳۲۴

۰.۰۲۴

-۱۴.۴

۱۳۲۳

۰.۰۲۸

۲.۷

۱۳۲۲

۰.۰۲۸

۱۱۰.۵

۱۳۲۱

۰.۰۱۲

۹۶.۲

۱۳۲۰

۰.۰۰۸

۴۹.۵

۱۳۱۹

۰.۰۰۴

۱۳.۸

۱۳۱۸

۰.۰۰۴

۸.۰

۱۳۱۷

۰.۰۰۴

۸.۸

۱۳۱۶

۰.۰۰۴

۲۱.۲

۱۳۱۵

۰.۰۰۴

-.-

 

گرد آورنده: احمد رشاد محمدی

 

 

جهت مشاهده سایر خبرها، به قسمت اخبار سایت شیش دنگ مراجعه نمایید

سایر مطالب در اخبار

فرمول جدید تبدیل رهن به اجاره در سال 1403

باز هم فصل جابجایی فرا رسید و بازار مسکن، پر رونق تر از همیشه، شاهد رفت و آمد مستاجران و موجران است. در این میان، یکی از چالش های همیشگی این فصل، "تبدیل رهن به اجاره" است.

رقابت در بازار خودروهای برقی: کانادا به دنبال افزایش تعرفه‌ها علیه چین؟

شاید بتوان این اقدام را پاسخی به اقدامات پیشین ایالات متحده دانست. آمریکا که رقیب دیرینه کانادا در بسیاری از عرصه‌ها به شمار می‌رود، پیشتر تعرفه‌های خود را بر خودروهای الکتریکی چینی به طور قابل توجهی

رقابت نفس‌گیر در میان اروپایی‌ها؛ کدام کشور کمترین تورم را دارد؟

در میان آشفتگی‌های اقتصادی کنونی، نرخ تورم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای این قاره با چالش‌های متعددی در این زمینه روبرو هس

چرا ایرانی‌ها و خارجی‌ها دیگر تمایلی به خرید خانه در ترکیه ندارند؟

دلایل متعددی برای این افول ناگهانی وجود دارد. تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره، کاهش ارزش لیر، وضع محدودیت‌های جدید برای اتباع خارجی و رکود در بازار مسکن ایران، از جمله عواملی هستند که به این رکود دا

نکات کلیدی خرید ملک جهت دریافت اقامت وزندگی در قبرس

آیا خرید وفروش و سرمایه گذاری در املاک مسکونی نظیر ویلا یا آپارتمان در قبرس شمالی و بندرفاماگوستابرای سکونت مناسب و ارزنده است؟ برای پاسخ دقیق به این سوال ، مطالعه این مقاله را که به بررسی 10 نکته کل

خانه‌دار شدن کارگران ایرانی: رؤیایی در آستانه تحقق؟

در پیچ و خم مشکلات زندگی در ایران، معضل مسکن برای قشر زحمتکش کارگر، غولی رعب‌آور و سر راه مانده است. حقوق ناچیز، تورم افسارگسیخته و موانع پیچیده اداری، رسیدن به سرپناهی امن را برای بسیاری از این عزیزا

دغدغه اصلی کارگران ایران: امنیت شغلی و معیشت

در سال‌های اخیر، شاهد اعتراضات گسترده‌ای از سوی کارگران در سراسر ایران بوده‌ایم. این اعتراضات که ریشه در دغدغه‌های معیشتی و فقدان امنیت شغلی دارند، بار دیگر بر اهمیت توجه به حقوق این قشر زحمتکش جامعه

شیش دنگ در دبی Dubai City

شیش دنگ در کشورهای مختلفی بویژه شهر دبی در کشور امارات متحده عربی نمایندگی وفعالیت های چشمگیری داره! برای سرمایه گذاری واخذ اقامت به قسمت "مهندسی سرمایه گذاری" مراجعه نمایید

بانک مرکزی در اسارت دولت‌ها: قصه تلخ استقلال از دست رفته

در سرزمینی که اقتصاد دستوری، ریشه در اعماق تاریخ دوانده است، داستانی غم‌انگیز از تقابل میان بانک مرکزی و دولت‌ها به گوش می‌رسد. گویی در این سرزمین، استقلال، آرزوی دیرینه‌ای است که هیچ‌گاه به سرانجام ن

بازنشستگان در سال 1403 منتظر چه افزایش حقوقی باشند؟

در حالی که نرخ تورم در ایران به طور سرسام‌آوری در حال افزایش است، بازنشستگان بار دیگر نگران کفاف معیشت خود با حقوق ناچیزشان هستند. با وجود وعده‌های مکرر دولت برای افزایش حقوق، بازنشستگان همچنان در معض

آیا خودنویس می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، بازار مسکن، به ویژه بخش اجاره، به تلاطمات و نوسانات سهمگینی دچار شده است. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دلال‌بازی‌ها و سوءاستفاده برخی مشاوران املاک، شرایط را برای مستاجران دشوارتر از همیشه

برق کم مصرف کنید، جایزه بگیرید! 80 میلیون جایزه منتظر شماست! ☀️⚡️

وزارت نیرو در راستای تداوم برنامه‌های تشویقی خود برای مدیریت مصرف برق و ترغیب مشترکین به مصرف بهینه،امسال پویش ملی "با انرژی" را با جوایزی غیرقابل‌باور و بی‌سابقه راه اندازی کرده است.