وکالت نامه معاملات ملکی و انواع آن

هنگامی‌که موضوع خریدوفروش یک ملک به وسط می‌آید، همیشه در مورد وکالت نامه ملکی هم سؤالاتی پرسیده می‌شود. احتمالاً مالک می‌خواهد به مشتری وکالت نامه‌ای بدهد و نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد.

انواع وکالت نامه ملکی

در بعضی از موارد می‌بینیم که به دلایل مختلفی سند به نام مشتری زده نمی‌شود و به او یک وکالت نامه می‌دهند. معمولاً در چنین حالتی یکی از طرفین وقت کافی برای حضور در محضر برای سند زدن را ندارد و ازآنجایی‌که وکالت دادن ساده است، این راه را انتخاب می‌کنند.

 

مشاوره حقوقی - معامله بی دنگ وفنگ

 

وکالت نامه در معاملات ملکی معمولاً به دو صورت داده می‌شود که هرکدام از آن‌ها هم ویژگی‌های خاص خود را دارند.

 

انواع وکالت‌نامه ملکی

  • وکالت نامه ملکی ساده

ساده بودن در این نوع وکالت نامه به این معنی است که بلاعزل نیست. در این وکالت نامه هرکدام از طرفین که بخواهند می‌توانند وکالت نامه را فسخ کنند. اگر یک ملک را خریداری کرده‎اید، پیشنهاد می‌دهیم که با وکالت ساده آن را معامله نکنید. در چنین حالتی طرف مقابل می‌تواند وکالت را فسخ کرده و خودش مالک همان ملک شناخته می‌شود.

  • وکالت نامه ملکی بلاعزل

در این حالت هیچ کدام از طرفین اجازه فسخ وکالت نامه را ندارند. بهترین وکالت نامه در معاملات ملکی همین مورد به‌حساب می‌آید. در این حالت شما مطمئن هستید که وکالت نامه فسخ نمی‌شود. به‌هرحال پیشنهاد ما این است که هرچه سریع‌تر برای سند زدن خود را آماده کنید تا دیگر نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

راه‌های فسخ وکالت نامه ملکی

در مطالب بالا گفتیم که اگر وکالت در معاملات ملکی از نوع بلاعزل باشد، طرفین نمی‌توانند آن را فسخ کنند اما باید بگوییم که در شرایط دیگری این موردمی‌تواند فسخ شود و دیگر ارزشی نداشته باشد.

 

مشاوره حقوقی - معامله بی دنگ وفنگ

 

  • فوت

اگر هرکدام از طرفین وکالت نامه فوت شوند، آن وکالت نامه دیگر هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و مورد تائید هم نخواهد بود.

  • از بین رفتن موضوع وکالت

اجازه بدهید این مورد را با یک مثال توضیح بدهیم. مثلاً تصور کنید که شما یک آپارتمان به مساحت 200 متر مربع را با وکالت ملکی خریداری کرده‌اید، اگر این آپارتمان از بین برود، دیگر وکالت نامه معتبر نیست و شما مالک چیزی نخواهید بود. البته این مورد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به همین سادگی هم نیست.

  • انجام عملی که خارج از قوانین است

مثلاً تصور کنید که مالک گفته باشد در یک تاریخ مشخص ملک را به مشتری تحویل می‌دهد و این کار را انجام نداده باشد. در این صورت می‌توانید برای فسخ وکالت نامه اقدام کنید.

  • اتمام تاریخ

وکالت نامه تا زمانی برای شما اعتبار دارد که تاریخ آن نگذشته باشد. قبل از اتمام این تاریخ حتماً برای سند زدن اقدام کنید. اگر بعد از این تاریخ مالک وکالت نامه شما را تمدید نکند، مجبور به شکایت هستید و یک پروسه قانونی طولانی پیشروی شما خواهد بود.

وکالت بلاعزل

 

نکات مهم در هنگام معامله با وکالت نامه ملکی

اگر می‌خواهید با وکالت نامه خریدوفروش ملک را انجام بدهید، باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. در ابتدا توصیه می‌کنیم که هرچه سریع‌تر برای سند زدن و مالکیت قطعی خودتان اقدام کنید. معامله با وکالت نامه ملکی اگرچه معتبر است اما اعتبار آن به‌اندازه سند نیست.

  • مبایعه نامه بنویسید

توجه داشته باشید که وکالت در معاملات ملکی به تنهایی کافی نیست. همراه با وکالت نامه باید یک مبایعه نامه هم داشته باشید. در این حالت اعتبار وکالت نامه شما بیشتر بوده و احتمال بروز مشکل بسیار کم می‌شود.

 

مشاوره حقوقی - معامله بی دنگ وفنگ

 

  • وکالت نامه باید با یک شخص باشد

درصورتی‌که برای معامله خود روش وکالت نامه را انتخاب کنید که مالک یک نفر باشد. اگر ملک شراکتی، وراثتی و… است، به‌هیچ‌عنوان با وکالت نامه معامله انجام ندهید.

  • مفاد وکالت نامه را با دقت بخوانید

مهم نیست که طرف وکالت نامه شما و همچنین محضردار چه کسانی هستند، حتماً تمام مفاد وکالت نامه را با دقت بخوانید و سپس آن را امضا کنید.

  • با هر کسی معامله نکنید

توجه داشته باشید که معامله با وکالت نامه می‌تواند برای شما دردسرساز شود اگر طرف مقابل شما شخص بی‌مسئولیت و بدون تعهدی باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم در مواردی با وکالت ملکی معامله کنید که طرف مقابل را به‌خوبی بشناسید.

  • حضور یک وکیل

اگر در طی فرآیند وکالت دادن یک وکیل در کنار شما باشد و مفاد وکالت نامه را با دقت بررسی کند، احتمال بروز مشکل به شدت کاهش پیدا می‌کند.

تیم حقوقی شیش دنگ آماده مشاوره وراهنمایی شما عزیزان می‌باشد.

 

مشاهده دوره های رایگان آموزش مشاورین املاک

 

 

مدیر پلتفرم شیش دنگ: صالح قاسمی نراقی

سایر مطالب در قوانین و اصطلاحات ملکی

فرمول جدید تبدیل رهن به اجاره در سال 1403

باز هم فصل جابجایی فرا رسید و بازار مسکن، پر رونق تر از همیشه، شاهد رفت و آمد مستاجران و موجران است. در این میان، یکی از چالش های همیشگی این فصل، "تبدیل رهن به اجاره" است.

رقابت در بازار خودروهای برقی: کانادا به دنبال افزایش تعرفه‌ها علیه چین؟

شاید بتوان این اقدام را پاسخی به اقدامات پیشین ایالات متحده دانست. آمریکا که رقیب دیرینه کانادا در بسیاری از عرصه‌ها به شمار می‌رود، پیشتر تعرفه‌های خود را بر خودروهای الکتریکی چینی به طور قابل توجهی

رقابت نفس‌گیر در میان اروپایی‌ها؛ کدام کشور کمترین تورم را دارد؟

در میان آشفتگی‌های اقتصادی کنونی، نرخ تورم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای این قاره با چالش‌های متعددی در این زمینه روبرو هس

چرا ایرانی‌ها و خارجی‌ها دیگر تمایلی به خرید خانه در ترکیه ندارند؟

دلایل متعددی برای این افول ناگهانی وجود دارد. تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره، کاهش ارزش لیر، وضع محدودیت‌های جدید برای اتباع خارجی و رکود در بازار مسکن ایران، از جمله عواملی هستند که به این رکود دا

نکات کلیدی خرید ملک جهت دریافت اقامت وزندگی در قبرس

آیا خرید وفروش و سرمایه گذاری در املاک مسکونی نظیر ویلا یا آپارتمان در قبرس شمالی و بندرفاماگوستابرای سکونت مناسب و ارزنده است؟ برای پاسخ دقیق به این سوال ، مطالعه این مقاله را که به بررسی 10 نکته کل

خانه‌دار شدن کارگران ایرانی: رؤیایی در آستانه تحقق؟

در پیچ و خم مشکلات زندگی در ایران، معضل مسکن برای قشر زحمتکش کارگر، غولی رعب‌آور و سر راه مانده است. حقوق ناچیز، تورم افسارگسیخته و موانع پیچیده اداری، رسیدن به سرپناهی امن را برای بسیاری از این عزیزا

دغدغه اصلی کارگران ایران: امنیت شغلی و معیشت

در سال‌های اخیر، شاهد اعتراضات گسترده‌ای از سوی کارگران در سراسر ایران بوده‌ایم. این اعتراضات که ریشه در دغدغه‌های معیشتی و فقدان امنیت شغلی دارند، بار دیگر بر اهمیت توجه به حقوق این قشر زحمتکش جامعه

شیش دنگ در دبی Dubai City

شیش دنگ در کشورهای مختلفی بویژه شهر دبی در کشور امارات متحده عربی نمایندگی وفعالیت های چشمگیری داره! برای سرمایه گذاری واخذ اقامت به قسمت "مهندسی سرمایه گذاری" مراجعه نمایید

بانک مرکزی در اسارت دولت‌ها: قصه تلخ استقلال از دست رفته

در سرزمینی که اقتصاد دستوری، ریشه در اعماق تاریخ دوانده است، داستانی غم‌انگیز از تقابل میان بانک مرکزی و دولت‌ها به گوش می‌رسد. گویی در این سرزمین، استقلال، آرزوی دیرینه‌ای است که هیچ‌گاه به سرانجام ن

بازنشستگان در سال 1403 منتظر چه افزایش حقوقی باشند؟

در حالی که نرخ تورم در ایران به طور سرسام‌آوری در حال افزایش است، بازنشستگان بار دیگر نگران کفاف معیشت خود با حقوق ناچیزشان هستند. با وجود وعده‌های مکرر دولت برای افزایش حقوق، بازنشستگان همچنان در معض

آیا خودنویس می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، بازار مسکن، به ویژه بخش اجاره، به تلاطمات و نوسانات سهمگینی دچار شده است. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دلال‌بازی‌ها و سوءاستفاده برخی مشاوران املاک، شرایط را برای مستاجران دشوارتر از همیشه

برق کم مصرف کنید، جایزه بگیرید! 80 میلیون جایزه منتظر شماست! ☀️⚡️

وزارت نیرو در راستای تداوم برنامه‌های تشویقی خود برای مدیریت مصرف برق و ترغیب مشترکین به مصرف بهینه،امسال پویش ملی "با انرژی" را با جوایزی غیرقابل‌باور و بی‌سابقه راه اندازی کرده است.