محلۀ امامزاده قاسم: محله‌ای با عطر تاریخ، طعم سنت

محله امامزاده قاسم در قلب شمیران تهران واقع شده است. این محله به دلیل وجود امامزاده قاسم، یکی از مهمترین مراکز زیارتی و گردشگری تهران است. محله امامزاده قاسم تقریبا در شمال میدان تجریش قرار گرفته و میشه گفت یه جورایی تو دل کوهه! این محله از شمال به سمت میدان آبک و سنگ دوقلو و کوه های شمالی تهران راه داره از شرق به محلۀ حصارک و جماران، از غرب به سمت دربند و جعفرآباد و پارک گلابدره و از جنوب به میدان تجریش و محلۀ دزاشیب منتهی میشه.

بیا تا با هم یه سفر کوتاه تو زمان داشته باشیم و بریم به دل تاریخ محله‌ی امامزاده قاسم:

این محله، مثل یه پیر دانا، کلی قصه و راز برای گفتن داره.

قدمت این محله برمیگرده به قرن‌ها پیش، اون زمان که هنوز خبری از برج‌های سر به فلک کشیده و ماشین‌های رنگارنگ نبود. اینجا یه روستای کوچیک و خوش آب و هوا بود به اسم "علیا دژ"که مردم با صفاش از راه کشاورزی و دامداری امرار معاش میکردن.

 

مشاهده سریع آگهی‌های خرید و فروش خانه و آپارتمان در محلۀ امام زاده قاسم تهران

گذشتۀ باصفا

یه روز، یه مسافرغریب به این روستا پناه میاره. کسی که بعدها فهمیدن از نوادگان امام حسن (ع) بوده. این مسافر کسی نبود جز امامزاده قاسم(ع) که از ظلم و ستم حاکمان به تنگ اومده بود و برای نجات جونش، به کوه و کمر زده بود.

مردم روستا با روی باز ازش استقبال می‌کنن و اون هم تو همین روستا، که حالا دیگه به اسم خودش معروف شده، زندگیشو ادامه میده. دشمنان امامزاده قاسم دست بردار نبودن. اون‌ها ردشو گرفتن و به روستا حمله کردن. امامزاده قاسم برای دفاع از مردم و اعتقاداتش جنگید و در همین راه به شهادت رسید.

بعد از فوتش هم مردم یه بقعه براش می‌سازن که میشه همون امامزاده قاسم خودمون.

این بقعه، بارها و بارها بازسازی میشه تا اینکه به شکل امروزی درمیاد. حالا دیگه امامزاده قاسم، نه تنها یه زیارتگاه مهمه، بلکه یه جاذبه‌ی تاریخی هم هست که توی دلش کلی داستان ناگفته داره.

 دوران قاجار برای محله‌ی امامزاده قاسم، مثل یه فصل جدید تو یه کتاب قدیمی بود. یه فصل پر از اتفاقات ریز و درشت!

 

مشاهده سریع آگهی‌های رهن و اجاره خانه وآپارتمان در محلۀ امام زاده قاسم

 

 امامزاده قاسم در عصر قاجار: از کاخ فتحعلی‌شاه تا تبعیدگاه ظل‌السلطان

تا قبل از قاجار، اینجا یه روستای آروم و دور از هیاهو بود. اما یهو ورق برگشت و امامزاده قاسم مورد توجه شخصیت‌های مهم قاجاری قرار گرفت.

یکی از این شخصیت‌ها، فتحعلی شاه قاجار بود که به خاطر آب و هوای خوب و طبیعت زیبای امامزاده قاسم، یه کاخ یعنی قصر ییلاقی توی این محله ساخت.  خب معلومه دیگه، وقتی شاه به جایی میرفت، کلی خدم و حشم و مقام هم دنبالش راه می‌افتادن. برای همین، امامزاده قاسم کم کم شلوغ شد و رونق گرفت.

اما قصه‌ی قاجار و امامزاده قاسم فقط به فتحعلی شاه ختم نمیشه. یه ماجرای جالب دیگه هم هست که به پسر فتحعلی شاه، یعنی ظل السلطان مربوط میشه.  ظل السلطان که یه جورایی با پدرش سر قدرت لج کرده بود، یه مدت به اجبار تو همین امامزاده قاسم زندانی شد!

خلاصه که دوران قاجار برای امامزاده قاسم، یه دوران پر از اتفاقات جورواجور بود. از یه طرف ساخت کاخ و رونق گرفتن محله و از یه طرف دیگه ماجراهای سیاسی و زندانی شدن شاهزاده‌ها!

باغ ملک تهران

بعد از قاجار، انگار یه فصل تازه تو تاریخ امامزاده قاسم شروع شد. یه فصل پر از جنب و جوش و آبادانی!

با تموم شدن دوران قاجار و شروع پهلوی، امامزاده قاسم دیگه اون روستای کوچیک و آروم قدیمی نبود. کم کم داشت به یه محله‌ی شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل می‌شد.

یکی از مهم‌ترین دلایل رونق امامزاده قاسم تو این دوران، ساخت جاده و بهبود راه‌های ارتباطی بود. دیگه مردم راحت‌تر می‌تونستن خودشونو به این محله برسونن و از آب و هوای خوبش لذت ببرن.

این وسط، بقعه‌ی امامزاده قاسم هم یه نقش مهمی تو جذب جمعیت داشت. مردم از شهر و روستاهای اطراف میومدن برای زیارت و سیاحت. همین موضوع باعث شد که کاسبی تو محله سکه بشه و کلی مغازه و دکان باز بشه.

 

مشاهده سریع آگهی‌های پیش فروش خانه و آپارتمان در محلۀ امام زاده قاسم

 

اما رونق امامزاده قاسم فقط به خاطر زیارت و سیاحت نبود. با گذشت زمان، خونه‌های زیادی تو این محله ساخته شد و جمعیتش بیشتر و بیشتر شد. دیگه امامزاده قاسم یه محله‌ی مسکونی شده بود با همه چیزایی که یه محله بهش نیاز داره: از مدرسه و مسجد گرفته تا فروشگاه و بازارچه.

محله ای در دل کوه

اگه بخوایم یه گشت و گذار تو کوچه پس کوچه‌های امامزاده قاسم بزنیم، باید آماده‌ی یه سفر تو زمان باشیم! اینجا میشه رد پای گذشته رو کنار نشونه‌های مدرنیته دید.

خیابون اصلی و معروف این محله، خیابون امامزاده قاسم هستش. این خیابون مثل یه رگ اصلی، از پایین تا بالای محله کشیده شده و بیشتر مغازه‌ها و جاهای مهم دور و بر همین خیابون هستن.

یه قسمت از محله، هنوز هم اون بافت قدیمی و سنتی خودش رو حفظ کرده. کوچه‌ها باریک و پر پیچ و خم هستن و خونه‌های خشتی و گلی با درهای چوبی و پنجره‌های کوچیک، صفای خاصی به محله دادن. (کوچۀ قوام و کوچۀ گلزار)

با گذشت زمان و اومدن ساختمون‌های جدید، یه بخش‌هایی از محله هم مدرن شده. خونه‌های ویلایی با حیاط‌های سرسبز و ساختمون‌های چند طبقه با نمای آجری، یه ترکیب جالب رو به وجود آوردن.(خیابان گلابدره)

بوستان گلابدره

جالبه که تو همین کوچه‌های باریک و قدیمی، میشه خونه‌های نوساز و مدرن رو هم دید.

یه چیز دیگه که تو بافت امامزاده قاسم خیلی جلب توجه می‌کنه، شیب کوچه‌هاست. چون این محله تو دامنه‌ی کوه قرار گرفته، خیلی از کوچه‌هاش سرازیری و یا پله‌ای هستن. همین موضوع یه جور حس نوستالژیک و خاص به آدم میده.(کوچۀ شهید باهنر)

 

مشاهده سریع مشارکت در ساخت خانه و آپارتمان در محلۀ امام زاده قاسم تهران

 

این محله دسترسی خوبی به شبکه حمل و نقل عمومی داره.

مترو:

می‌تونی سوار خط ۱ مترو بشی و تو ایستگاه تجریش پیاده بشی. از اونجا هم با یه تاکسی یا اتوبوس به راحتی خودتو به امامزاده قاسم برسونی. البته یه خبر خوب هم برات دار! قراره به زودی ایستگاه متروی امامزاده قاسم هم افتتاح بشه و دیگه لازم نیست مسیر تجریش تا امامزاده رو با تاکسی بری.

اتوبوس:

خطوط اتوبوس BRT هم از تجریش تا امامزاده قاسم مسیر دارن. می‌تونی سوار خط ۷ BRT  بشی و تو ایستگاه امامزاده قاسم پیاده بشی. این جوری هم سریع‌تر به مقصد میرسی و هم هزینه‌ی کمتری می‌پردازی.

تاکسی:

تو میدون تجریش، همیشه کلی تاکسی هست که مسافرا رو به امامزاده قاسم می‌برن.

 

مشاهده سریع آگهی‌های معاوضه خانه و آپارتمان در محلۀ امام زاده قاسم تهران

 

این محله، پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری داره!

محله‌ای در حال رشد: امامزاده قاسم یه محله‌ی قدیمی و با اصالته که تو سال‌های اخیر حسابی پیشرفت کرده و هنوز هم جای رشد داره. این یعنی اگه الان اینجا سرمایه‌گذاری کنی، حتما تو آینده سود خوبی به دست میاری.

موقعیت مکانی عالی: همونطور که گفتیم، امامزاده قاسم دسترسی خوبی به بقیه‌ی نقاط تهران داره. این موضوع هم برای زندگی و هم برای کسب و کار یه مزیت بزرگه.

گردشگری: وجود امامزاده، طبیعت زیبا، و مراکز خرید باعث شده که این محله همیشه پر رفت و آمد باشه. این موضوع هم برای اجاره‌ی ملک و هم برای راه‌اندازی کسب و کار مناسبه.

تنوع ملک: تو امامزاده قاسم، از خونه‌های قدیمی و با صفا گرفته تا آپارتمان‌های نوساز و لوکس پیدا میشه. پس با هر بودجه و سلیقه‌ای که داشته باشی، می‌تونی ملک مناسب خودتو پیدا کنی. با توجه به موقعیت محله و امکاناتش، قیمت رهن و اجاره تو امامزاده قاسم نسبتاً بالاست. اما با کمی گشتن و مقایسه کردن، میشه ملک مناسب با قیمت مطلوب پیدا کرد.

 

مشاهده سریع آگهی‌های اجاره روزانه مبله در محلۀ امام زاده قاسم تهران

 

تقاضا برای اجاره‌ی ملک تو این محله زیاده، پس اگه ملکی برای اجاره داری، خیالت از بابت پیدا کردن مستأجر راحت باشه.

 

تنظیم کننده: ندا صفاری نیا

سایر مطالب در معرفی شهرها و محلات

خرید خانه محله کوثر مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله کوثر مشهد با تنوع فروش ملک، رهن و اجاره خانه و اجاره آپارتمان، گزینه‌ای مناسب برای سکونت در مشهد است. با در نظر گرفتن نکات مهم در خرید یا اجاره ملک و استفاده از منابع اطلاعاتی مناسب، می‌توانید به

خرید خانه محله کلاهدوز مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله کلاهدوز مشهد، با دسترسی آسان به حرم مطهر و مراکز خرید، گزینه مناسبی برای سکونت و سرمایه‌گذاری است. بازار خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارتمان،

چک لیست قرارداد اجاره، مشارکت در ساخت

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

خرید خانه محله کوی پلیس مشهد: راهنمای جامع خرید خانه در محله‌ای آرام و امن

به دنبال خرید آپارتمان یا خانه در کوی پلیس مشهد هستید؟ این مقاله راهنمای جامعی برای شماست! در این مقاله، به بررسی بازار خرید و فروش ملک، رهن و اجاره آپارتمان و خانه در کوی پلیس پرداخته شده و نکات مهمی

خرید خانه محله کوی سیدی مشهد: بررسی بازار مسکن و راهنمای جامع

در این مقاله به بررسی جامع بازار مسکن در کوی سیدی مشهد پرداختیم. گزینه‌های متنوعی از جمله خرید آپارتمان، فروش آپارتمان، رهن و اجاره خانه و اجاره آپارتمان در این محله وجود دارد. با توجه به نکات ذکر شده

خرید خانه کوی المهدی مشهد: بررسی جامع محله برای خریداران و مستاجران

کوی المهدی، محله‌ای آرام و رو به رشد در شهر مشهد، با دسترسی آسان به حرم مطهر رضوی و سایر نقاط شهر، به گزینه‌ای جذاب برای سکونت تبدیل شده است. تنوع املاک در این محله، از آپارتمان‌های نقلی تا خانه‌های و

خرید خانه کوی امیرالمومنین مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله کوی امیرالمومنین در مشهد، با دسترسی آسان به امکانات رفاهی و شهری، به یکی از مناطق پرطرفدار برای سکونت تبدیل شده است. اگر به دنبال خرید خانه یا خرید آپارتمان در این محله هستید، این مقاله به شما در

چک لیست مبایعه نامه های مختلف در قراردادهای ملکی

آداب پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان [آموزش مشاور املاک]خلاصه کتاب‌ها کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقی

خرید خانه محله کوشش مشهد: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله کوشش مشهد با دسترسی آسان به حرم مطهر رضوی و امکانات رفاهی مناسب، گزینه مطلوبی برای سکونت است. این مقاله راهنمای جامعی برای خرید، فروش و اجاره انواع ملک در این محله ارائه می‌دهد. با توجه به نکات م

خرید خانه محله کوهسنگی مشهد: محله‌ای ایده‌آل برای خرید خانه

کوهسنگی، یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین محله‌های مشهد، با طبیعتی زیبا و امکانات رفاهی فراوان، همواره مورد توجه خریداران و سرمایه‌گذاران مسکن بوده است. این محله با داشتن پارک کوهسنگی، یکی از بزرگترین

خرید خانه محله کارگران مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله کارگران مشهد، یکی از محله‌های قدیمی و پرجمعیت این شهر است که با وجود بافت نسبتاً قدیمی، همچنان مورد توجه بسیاری از خریداران و سرمایه‌گذاران مسکن قرار دارد. دسترسی مناسب به امکانات رفاهی، مراکز خر

خرید خانه محله کشاورز مشهد: بررسی جامع بازار مسکن

محله کشاورز مشهد، یکی از مناطق پرطرفدار و خوش‌نشین این شهر است که با دسترسی مناسب به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، توجه بسیاری از خریداران و سرمایه‌گذاران مسکن را به خود جلب کرده است. در این مقاله،