چرا دلالان از بازار مسکن راضی نیستند؟

ثبات نسبی بازار مسکن و کاهش انتظارات تورمی باعث کساد شدن بازار بخر و بفروش‌ها شده و به گفته واسطه‌های ملکی، برای آپارتمان‌هایی که با قیمت‌های اعلامی جدید عرضه می‌شوند مشتری چندانی وجود ندارد.

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازارهای رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است.

 با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

 جدول قیمت های خانه در تهران

 

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

 

**مشاهده تمام آگهی های ملکی در شهر تهران**

 

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است.  قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحدها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

 

گردآورنده:احمد رشاد محمدی 

جهت مشاهده خبرهای بیشتر، به قسمت اخبار سایت شیش دنگ مراجعه نمایید.

سایر مطالب در اخبار

همه چیز درباره Amber Apartments در الفرجان دبی Al Furjan Dubai

الفرجان یک منطقه مسکونی واقع در دبی، امارات متحده عربی است. این یک محله خانواده پسند است که ترکیبی از ویلاها، خانه های شهری و ساختمان های آپارتمانی را ارائه می دهد. عزیزی امبر یک آسمان خراش مسکونی 11

تجارت ایران در سال 1402: افت صادرات غیرنفتی و رشد صادرات نفت

سال 1402 برای تجارت ایران فراز و نشیب‌های بسیاری داشت. در حالی که شاهد رشد صادرات نفت بودیم، اما در مقابل، صادرات غیرنفتی با افت قابل توجهی روبرو شد. همچنین، کسری تجاری به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

جدال بر سر نظم نوین اقتصادی: تقابل آمریکا و چین و پیامدهای آن برای جهان

در دنیای آشفته امروز، زمزمه‌های نگران‌کننده‌ای از اردوگاه اقتصاد جهانی به گوش می‌رسد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی تکان‌دهنده، هشدار داده است که روند شکل‌گیری بلوک‌های اقتصادی متخاصم، به رهبری

وعده دولت سیزدهم عملی شد: خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان جایگزین می‌شوند

برج‌های ناایمن مسکن مهر، کابوسی بودند که بر سر ساکنانشان آوار شده بودند. ترک‌های عمیق، گویی دهان گشوده بودند تا فاجعه‌ای دیگر را رقم بزنند.اما در این میان، نوری از امید در دل تاریکی روشن شد. دولت سیزد

بازار کار کانادا در اوج: ۹۰ هزار شغل جدید و نرخ بیکاری ثابت

کانادا در ماه آوریل شاهد جهشی چشمگیر در اشتغال بود و ۹۰ هزار شغل جدید ایجاد شد. این خبر مسرت‌بخش، نرخ بیکاری را در این کشور پهناور به 6.1 درصد ثابت نگه داشت و نشان‌دهنده رونق و پویایی بازار کار کانادا

بیکاری در ترکیه: زنان دو برابر مردان بیکارند!

اقتصاد ترکیه در تقلا، بازار کار در کشمکش، جوانان در خط مقدم نبرد با بیکاری! اینها تیترهایی هستند که می‌توانند به‌خوبی وضعیت فعلی بازار کار در ترکیه را به تصویر بکشند.

فرآیند اتوماسیون رباتیک (RPA)، جایگزین نیروی انسانی

RPA به معنای استفاده از ربات‌های نرم‌افزاری برای خودکارسازی وظایف روتین و مبتنی بر قوانین است. این ربات‌ها می‌توانند دقیقاً مانند انسان‌ها با رابط‌های کاربری تعامل داشته باشند، اطلاعات را پردازش کنند

فصل دوم: بازاریابی الکترونیک - بخش سوم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زی

فاماگوستا (ماگوسا)، بزرگترین بندر بخش ترک نشین قبرس

یک جاذبه تاریخی و فرهنگی مهم در شهر فاماگوستا، جزایر باهاما، است. قبرس شمالی از مناطق و شهر های متعددی تشکیل شده است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر بفرد و خیره کننده ای میباشد.

سود سهام عدالت؛ مطالبات معوقه و وعده‌های پیگیری

در دنیای پر پیچ و خم سرمایه‌گذاری، سهام عدالت گویی داستانی جداگانه دارد. سهمی که با وجود وعده‌های شیرین، طعم تلخ تاخیر در پرداخت سود را به کام سهامداران خود می‌نشاند.

رشد ۰.۲ درصدی تورم چین در ماه آوریل؛ شتاب در گرانی کالاهای غیرخوراکی

پکن- اداره ملی آمار چین در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم سالانه این کشور در ماه آوریل به ۰.۳ درصد افزایش یافته که ۰.۲ واحد درصد بیشتر از رقم ماه مارس است. این سومین ماه متوالی است که شاهد افزایش نرخ تو

استان آذربایجان غربی، دروازه ی ایران به ترکیه

استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های ایران است و در شمال غربی کشور قرار دارد. مرکز این استان شهر ارومیه می باشد. این استان به شمال شرقی با نخجوان، شمال غربی با کشور ترکیه، به جنوب غربی با کشور عراق،