تبلیغات و آگهی ها: ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمات

باید به یاد داشته باشیم که کار مشاوره املاک کاری دشوار پر اهمیت و با ارزش و حتى ظريف است و نباید کار کوچک و بی اهمیت تلقی گردد. اگر لازمه معلم شدن حداقل این باشد که دوازده سال یا بیشتر درس بخوانید و دیپلم یا لیسانس بگیرید و یا پس از اخذ فوق لیسانس و دکتری استاد دانشگاه شوید باید برای مشاور و مدیر آژانس مسکن شدن و برای اخذ مجوز کار مشاوره املاک نیز حتما امتیازاتی فرهنگی و آموزشی و نه فقط مالی قابل شویم.

تبلیغات و آگهی ها

تبلیغات عبارت است از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمات از طریق حاملهای مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند.

آگهی و تبلیغ علمی است که علی رغم قدمت آن هنوز در ایران ناشناخته است. حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی میکنند نمیتوانند به طور صحیح از این حربه قدرتمند برای شناساندن ایران و معرفی خلاقیتهای موجود در آن استفاده  کنند. متاسفانه مدتهاست شاهدیم که مطبوعات از کسادی فرش معروف ایران در بازارهای خارجی بویژه کشورهای اروپایی سخن می گویند.

این علم که هر روز با علوم جامعه شناسی آمار اقتصاد و روانشناسی پیوستگی بیشتری پیدا میکند و هنرهایی نظیر موسیقی ادبیات عکاسی، گرافیک و نقاشی را به خدمت میگیرد در رساندن پیام فروش به بازارها و مصرف کنندگان نقش اساسی دارد و اکنون هیولایی است از آمار و ارقام با صدها میلیارد دلار هزینه سالانه و میلیونها نفر در سراسر جهان که در این رشته مشغول به کارند. همه ما به وسیله تبلیغات احاطه شده ایم و به نحوی با آن در ارتباطیم. در حال قدم زدن استراحت مطالعه نشریات تماشای تلویزیون و اشکال و حروف تبلیغاتی جلو چشممان قرار دارند یا آوای آن به گوش میرسد سینما، تلویزیون، رادیو، نشریات نمایشگاهها مسابقات ورزشی و تفریحی اعلانات پوسترها، تابلوها و چراغ های نمایش وسایط نقلیه کاتالوگها مراسلات پستی تقویم ها و پیام ها اشکال مختلف تبلیغاتند. در حال حاضر موسسات تبلیغاتی از ورزش و ورزشکاران و مسابقات جهان به عنوان وسیله های تبلیغی درآمدهای قابل توجهی کسب می کنند، مانند آگهیهای تبلیغاتی در میادین ورزشی کانالهای تلویزیونی گاهی صدها هزار دلار برای گزارش یک مسابقه ورزشی می پردازند و بودجه چشمگیری به این امر اختصاص می دهند.

استفاده از ستاره ورزشی به عنوان ابزار تبلیغاتی بسیار موثر است. کافی است قهرمان محبوب جهانی جمله ای راجع به خوبی محصولی بگوید. همچنین موفقیت قهرمان اتومبیلرانی یا دوچرخه سواری بهترین تبلیغ برای آن محصول است. بسیاری از صاحب نظران با تبلیغات موافقند و آن را نیروی خلاقه ای برای ترغیب و تشویق میل عمومی به مصرف محصول می دانند در عین حال گروههای بسیاری هم با آن مخالفت و مبارزه میکنند و آن را یک نوع شستشوی مغزی برده سازی مردم افزایش هزینه تولید و در نهایت به ضرر مصرف کننده میدانند. علی رغم نظرهای موافق و مخالف تبلیغات تجاری علمی است پویا که با تغییر و تحولات اجتماعی سیاسی و اقتصادی هر روز شکل تازه ای به خود میگیرد و در محیط های متفاوت با توجه به عقاید آداب و رسوم فرهنگ و مذهب محتوای خاصی می یابد

 بالا رفتن سطح آگاهی اجتماعی رشد فکری و تغییر سلیقه مردم از یک طرف و رشد سطح درآمد و افزایش جمعیت و تمایل به مصرف و بهتر زیستن از طرف دیگر مسئله تبلیغ را بشدت تحت تاثیر قرار داده است تبلیغ به معنای رساندن پیام، شناساندن امری به دیگران یا امری را خوب یا بد وانمود کردن است و پیام های دیداری و امری به دیگران یا امری را خوب یا بد وانمود کردن است و پیام های دیداری و گفتاری را شامل میشود که برای ترویج عقیده یا محصولی از طرف یک منبع به وسیله کانال های تبلیغی به گروه های خاصی یا به کل جامعه منتقل می گردد و برای آن پول پرداخت میشود. با استفاده از آگهی چه به صورت گفتاری و چه نوشتاری با علامت خاص نباید پیام را با همان شکل و نیت به گیرنده منتقل کرد؛ زیرا گیرنده پیام فرد نیست، بلکه گروههای مختلف اجتماعی مخاطبان آگهی هستند. تبلیغات در پیام فرد نیست، بلکه گروههای مختلف اجتماعی مخاطبان آگهی هستند. تبلیغات در خدمت اهداف گوناگونی است و در رشته های مختلف تولید و خدمات به کار گرفته می شود. همچنین از رسانه های متفاوتی پخش و منتشر می شود و مخاطبان مختلفی را هدف قرار می دهد. مدیری که این تفاوت ها را بهتر درک کند می تواند تبلیغات موثرتری ارائه دهد. او باید مشتریان هدف را مشخص و درباره عادات خاص مطالعه شنیدن و مسافرت آنها تحقیق کند و هماهنگ با آن وسیله نشر مناسب را انتخاب با اینکه در دنیای امروز امکانات شناخت و شناساندن نسبت به قرن گذشته به مراتب بیشتر شده است برجسته سازی و شاخص قرار دادن موضوعی خاص و جلب افکار عمومی و نفوذ در ذهن و قلب دیگران نیز مشکل تر و پیچیده تر گردیده است.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

تا سالیان متمادی توجه اصلی مدیران به مسئله تولید و سپس به فروش محصول انبوه شده بود؛ اما در دهه های اخیر تاکید بر بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است و در واقع داشتن مشتری از داشتن چیزی برای فروش مهمتر است؛ به عبارت دیگر ایجاد بازار از تولید خود محصول مشکل تر است فعالیت اصلی شرکت های تجاری کنونی ایجاد بازار است. در این راستا تبلیغات برای معرفی محصول، آگاهی دادن و ارائه اطلاعات صحیح و کامل در خدمت بازاریابی و جلب مشتری قرار گرفته است. تبلیغات بخشی از فعالیت های بازاریابی است که باید با ماهیت تسهیل کنندگی و پیشبردی با دیگر فعالیتهای طراحی شده به صورت هماهنگ عمل کند

  ۱- با افزایش تولیدات بتدریج فاصله بین تولید و مصرف بیشتر می شود. باید پیام فروش را در بازارهای دور و نزدیک به مصرف کنندگان رساند و محصول و مزایای آن را معرفی کرد. دیگر مشتری به سراغ فروشنده نمی آید، بلکه باید او را در گوشه و کنار بازار جستجو کرد و خود را به او شناساند. دیگر نمی توان به حکم آنکه مشک آن است که خود ببوید منتظر مشتری ماند بلکه باید با امکانات تبلیغاتی بوی خوش مشک را به مشتریان گوشزد کرد و در آنها انگیزه خرید به وجود آورد. تبلیغ محصولی را که برای مشتریان نامشخص تولید شده است به آنها معرفی می کند و در افزیش منظم خرید و گردش سرمایه ها نقش موثری دارد.

2- چون از طریق تبلیغ موضوع نو و تازه ای یا ارجحیت محصولی یا مزایای جدیدی مطرح میشود تبلیغ از نظر رقابت هشداری است برای حفظ دائم مرغوبیت از طرف تولید کننده همچنین انگیزه بهبود محصول را ایجاد می کند و عدم توجه به محصول را از میان بر می دارد.

3- مردم از لحاظ روانی با تکرار مطالب را می آموزند قدرت تبلیغات هم در همین تکرار نهفته است با تکرار مداوم مشخصات محصول مصرف کنندگان با نام آن مانوس می شوند و آن را مورد پذیرش و استقبال قرار می دهند. آنان معمولاً حاضرند محصول شناخته شده را بخرند و برای مارکهای تبلیغ شده قیمت بیشتری بپردازند.

4- با تبلیغ قیمت ها تعدیل مییابد زمانی که موسسه ای قیمت محصول خود و مزایای آن را اعلام میکند رقبا ناچارند از آن قیمت تبعیت کنند.

۵- از طریق تبلیغ موارد استعمال و نوع خدمات محصول آموزش داده می شود.

6- با تبلیغ در دراز مدت ثروتی غیر مرئی برای تولید کننده به وجود می آید که پشتوانه ای است برای فعالیتهای او تکرار نام محصول یا علامت تجاری سبب شهرت موسسه و پذیرش عمومی وسیعتری میشود نامهای مشهوری نظیر هوخست و امگا که بازارهای وسیعی را به خود اختصاص داده اند، موفقیتشان به دلیل همین پشتوانه غیر مرئی است.

7- در تبلیغ منابع انسانی نیز به کار گرفته میشود و سبب ایجاد تحرک در افراد می گردد

آمار و ارقام موجود حاکی از این است ک هزینه های تبلیفات در کشورهای اسلمی بسیاد بالاست این امر با پیشرفت اقتصادی این کشورها ارتباط نن در سطحی بسیار بالاست. این امر با پیشرفت اقتصادی این کشورها ارتباط نزدیکی دارد. جدول زیر. ارقامی برای هزینه تبلیغات در ایران موجود نیست، ولی می توان حدس زد که هزینه تبلیغات در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته در سطحی بسیار پایین قرار دارد.

 برای آگهی از رسانه های مختلف مانند مجله ها و روزنامه ها، رادیو و تلویزیون تابلوهای خیابانی کنار جاده ها و پست مستقیم استفاده می شود. آگهی کاربردهای برای مارکی مشخص، اعلان یک حراج و حمایت از یک ایده و آرمان، اغلب شرکت های خصوصی از آگهی استفاده میکنند ولی سازمان های دیگر نیز در تمام کشورهای جهان از این ابزار بهره میگیرند آگهی وسیله مناسبی برای آگاه کردن ترغیب و تشویق و متقاعد کردن خریداران و مخاطبان و اثر گذاری بر آنان است. چه هدف فروش یک نوع مایع ظرفشویی باشد یا تشویق مردم به فعالیت های گوناگونی مانند کنترل جمعیت کمک به کودکان بی سرپرست بهبود وضع بهداشت، امور آموزشی جامعه و حفاظت از محیط زیست

 

تصمیمات اصلی در امور تبلیغات و آگهی ها

مدیریت بازاریابی باید برای ایجاد برنامه آگهی و تبلیغات، تصمیمات پنج گانه ای را اتخاذ کند که خلاصه آن در شکل صفحه بعد تحت عنوان «گامهای اصلی برنامه تبلیغات و آگهی ها آمده است.

1 مشخص کردن اهداف در تنظیم برنامه آگهی باید اهداف را بر مبنای تصمیمات قبلی راجع به بازار هدف موضع بازار و آمیخته بازاریابی مشخص کرد. با توجه به موضع گیری در بازار و استراتژی آمیخته بازاریابی هدف از آگهی در برنامه کلی بازاریابی تعیین میگردد اهداف فروش و ارتباطات زیادی ممکن است دلیل عرضه آگهی باشد آگهی ها را میتوان بر اساس اینکه هدف آنها آگاه کردن، ترغیب کردن یا یادآوری است طبقه بندی کرد در اینجا مثالهایی از این اهداف را ذکر می کنیم. آگهی آگاه کننده و اطلاع دهنده اطلاع رسانی راجع به محصولی جدید، پیشنهاد استفاده های جدیدی از محصول مطلع کردن بازار راجع به تغییری در قیمت شرح چگونگی کاربرد محصول توصيف خدمات موجود تصحیح برداشت های غلط و رفع شایعات کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان و ایجاد تصویری مثبت برای شرکت آگهی ترغیب کننده ایجاد ترجیحات برای مارک مشخص، تشویق به خرید مارک شرکت به جای مارک خریداری شده تغییر استنباطهای مشتریان از ویژگی های محصول، ترغیب مشتریان به خرید امروز به جای "فردا" و ترغیب مشتریان به پذیرش فروشندگان شرکت در آینده.

آگهی یادآوری کننده یادآوری این موضوع به مشتریان که محصول ممکن است در آینده نزدیک مورد نیاز باشد مانند شرکتهای بیمه یادآوری محل خرید محصول به مشتریان، مانند تغییر دادن شعبه شرکت یا فروشگاه ها، یادآوری موقع خرید در زمان های خارج از فصل به مشتریان شامل بعضی از تخفیف های فصلی، حراج ها و امتیازات و حفظ یا تداوم ارتباط مشتری با محصول و شرکت.

(الف) آگهی آگاه کننده این نوع آگهی هنگامی که محصول جدیدی به بازار معرفی می شود و هدف ایجاد تقاضای اولیه است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ برای مثال در زمانی که کامپیوترهای شخصی به بازار معرفی شد سازندگان مجبور شدند مشتریان را از مزایای کامپیوتر شخصی و طرق استفاده از آن آگاه کنند.

ب) آگهی ترغیب کننده این نوع آگهی زمانی که رقابت افزایش می یابد و هدف ایجاد تقاضای انتخابی است مورد استفاده قرار میگیرد؛ برای مثال شرکت بنز در آگهی های جهانی خود سعی میکند مشتریان را متقاعد کند که بنز از ماشین های دیگر برتر است در بعضی از کشورها برخی از آگهی های ترغیب کننده به آگهی های تطبیقی که از طریق آن یک مارک به طور مستقیم یا غیر مستقیم با یک یا چند مارک دیگر مقایسه میشود تبدیل شده است. در این کشورها از آگهی های تطبیقی یا مقایسه ای برای محصولاتی مانند کامپیوتر ،عطر ،خمیردندان ماشین و نوشابه استفاده میشود. البته استفاده از این نوع آگهی در برخی از کشورها غیر قانونی است و در کشورهای دیگر نیز شرکتهایی که از این روش استفاده می کند باید بتوانند ادعای خود را ثابت کنند

  

مشاهده جزئیات وخرید کتاب فنون بازاریابی (با گرایش املاک)

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

خرید خانه محله تازه‌آباد رشت: سرمایه‌گذاری هوشمندانه در قلب رشت

محله تازه‌آباد رشت با آرامش و دسترسی مناسب به امکانات، گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید خانه است. این مقاله به بررسی مزایا و معایب خرید آپارتمان و خرید خانه در تازه‌آباد و همچنین گزینه‌های رهن و اجاره و اجا

خرید خانه محله پیله‌داربن رشت: بررسی بازار مسکن و راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن پیله‌داربن رشت و ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره و ... پرداخته است. با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی در خصوص خرید

خرید خانه محله پیشه‌ور رشت: بررسی جامع برای خرید خانه

محله پیشه‌ور رشت، با موقعیت جغرافیایی مناسب، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و بافت قدیمی و اصیل، گزینه‌ای مناسب برای خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارت

خرید خانه محله پیش‌کنار رشت: گذری بر بازار مسکن در محله‌ای تاریخی

پیش‌کنار، محله‌ای تاریخی و زیبا در رشت است که گزینه‌های مختلفی برای خرید، فروش و اجاره ملک ارائه می‌دهد. خرید خانه های ویلایی با معماری سنتی، خرید آپارتمان های نوساز و رهن و اجاره خانه و آپارتمان از ج

خرید خانه محله پیرکلاچاه رشت: راهنمای خرید خانه در محله‌ای رو به رشد

پیرکلاچاه، محله‌ای آرام و رو به رشد در رشت، گزینه مناسبی برای خرید خانه، فروش آپارتمان، رهن و اجاره خانه و اجاره آپارتمان است. در این مقاله به بررسی بازار مسکن پیرکلاچاه و عوامل موثر بر قیمت مسکن در ا

خرید خانه محله پیرموسی رشت: راهنمای جامع خرید خانه

محله پیرموسی رشت با محیط آرام، دسترسی مناسب و قیمت‌های مقرون به صرفه، گزینه ای مناسب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری ملکی است. تنوع در گزینه‌های ملکی، از جمله خرید خانه، خرید آپارتمان، رهن و اجاره و...

خرید خانه محله پیرعلیده رشت: بررسی جامع بازار مسکن، از خرید تا اجاره

این مقاله به بررسی جامع بازار مسکن در محله پیرعلیده رشت، از خرید و فروش تا رهن و اجاره می‌پردازد. عواملی که بر قیمت مسکن در این منطقه تاثیر گذارند، به همراه نکات مهم در خرید و اجاره ملک در پیرعلیده نی

خرید خانه محله پیرسرا رشت: گذری بر بازار مسکن در قلب شهر باران

به دنبال خرید یا فروش ملک در پیرسرا رشت هستید؟ این مقاله راهنمای کاملی برای شماست. بررسی قیمت‌ها، موقعیت محله و نکات مهم در معاملات ملکی در پیرسرا. با ما همراه باشید.پیرسرا، محله‌ای اصیل و با اصالت در

خرید خانه محله پیرده رشت: راهنمای جامع برای سرمایه‌گذاری مطمئن

محله پیرده رشت، با طبیعت زیبا، امنیت و دسترسی آسان به امکانات رفاهی، گزینه مناسبی برای خرید خانه، خرید آپارتمان و سرمایه‌گذاری ملکی است. بازار فروش آپارتمان و فروش خانه در این منطقه نیز پر رونق است. ا

خرید خانه در محله مشیر غربی شیراز: راهنمایی جامع خرید خانه

محله مشیر غربی شیراز با دارا بودن موقعیت مکانی مناسب در بافت تاریخی شیراز، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و خدماتی، بافت مسکونی متنوع شامل خانه‌های ویلایی با معماری سنتی و آپارتمان‌های نوساز و همچنین رو

خرید خانه محله پیربست لولمان رشت: راهنمای جامع برای یافتن خانه رویایی شما

پیربست لولمان، منطقه‌ای زیبا و آرام در رشت است که گزینه‌های مختلفی برای خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارتمان، فروش آپارتمان و خرید آپارتمان ارائه می

خرید خانه محله پیچاه رشت: بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

محله پیچاه رشت، با محیطی آرام و دسترسی مناسب، گزینه مطلوبی برای خرید خانه، خرید آپارتمان، اجاره خانه و اجاره آپارتمان است. رهن و اجاره نیز در این محله رواج دارد. قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، بازار مسکن پ