فصل اول: مبانی استراتژی - بخش پنجم

لغت «استراتژی» از واژه يونانی ”Strategos”گرفته شده كه به معنای «ژنرال ارتش» است. سالانه هر يك از ده قبيله يونان باستان يك Strategos انتخاب مي‌كردند تا نيروها را هدايت كند. بعدها وظايف وی به امور قضايی و مدنی نيز تعميم داده شد. تاريخچه برنامه‌ريزی استراتژيك به امور نظامی باز می‌گردد. طبق تعريف لغت‌نامه وبستر،” استراتژی، علم برنامه‌ريزی و هدايت عمليات نظامی بزرگ در مقياس كلان، با هدف تشخيص و يافتن بهترين موقعيت قبل از شروع درگيری واقعی با دشمن است“.

مبانی استراتژی

 

استراتژي‌های کاهش و دسته‌های آن

وقتی‌که موقعیت رقابتی شرکت در برخی یا همه خطوط تولیدش به حدي ضعیف است که باعث ضعیف شدن عملکرد آن می‌شود. مدیران ترغیب می‌شوند استراتژي عقب‌نشینی را انتخاب کنند، به‌عبارت‌دیگر وقتی فروش شرکت در حال کاهش است و سود آن در حال تبدیل‌شدن به زیان می‌باشد، ممکن است مدیران شرکت این استراتژي را انتخاب کنند. این دسته از استراتژي‌ها، فشار زیادي براي بهبود عملکرد وارد می‌کنند. مدیرعامل شرکت مثل مربی یک تیم فوتبال بازنده تحت‌فشار قرار دارد تا هرچه سریع‌تر کاري انجام بدهد والا اخراج خواهد شد. مدیریت شرکت در تلاش براي حذف نقاط ضعفی است که شـــرکت را به این روز بد انداخته، او می‌تواند از یکی از انواع استراتژي‌هاي کاهش، استفاده کند. این استراتژي‌ها عبارت‌اند از: استراتژي تغییر جهت استراتژي فروش / واگذاري و استراتژی ورشکستگی / تصفیه (انحلال)

 

مشاهده کتب دیگر حوزه موفقیت

 

1.   استراتژي تغییر جهت

استراتژي تغییر جهت بر بهبود و ارتقاي کارایی عملیاتی تأکید می‌کند. وقتی‌که مشکلات شرکت فراگیر است اما هنوز بحرانی نیست، استفاده از این استراتژي معقول و منطقی است. این استراتژي که همانند یک رژیم غذایی است، دو مرحله اساسی دارد: مرحله کوچک‌سازي و مرحله تثبیت. کوچک‌سازي، تلاش اولیه‌اي است براي جلوگیري از بدترشدن وضعیت از طریق کاهش در اندازه و هزینه‌هاي شرکت.

تثبیت، عبارت است از اجراي یک برنامه براي تثبیت شرکت کوچک‌تر شدة کنونی. براي هموار کردن روند انجام فعالیت‌ها در شرکت، مدیران شرکت برنامه‌اي تهیه می‌کنند تا هزینه‌هاي سربار غیرضروري را کاهش داده و هزینه‌هاي فعالیت‌هاي عملیاتی را توجیه کنند. این مرحله براي سازمان بسیار حیاتی است. اگر مرحله تثبیت به‌درستی اجرا نگردد، بسیاري از بهترین کارکنان شرکت، آن را ترك خواهند کرد. البته اگر همه کارکنان در اجراي این استراتژي مشارکت کنند، شرکت جدیدي که پس از گذر شرکت قبلی از این شرایط سخت و پس از اجراي استراتژي کاهش باقیمانده است، بسیار قوي‌تر و سازمان‌یافته‌تر خواهد بود. در چنین حالتی شرکت موقعیت رقابتی‌اش را بهبود بخشیده است و می‌تواند دوباره فعالیت‌هاي خود را توسعه بدهد.

 

2.   استراتژی فروش یا واگذاری

وقتی‌که موقعیت رقابتی شرکت در صنعت خود ضعیف است و درعین‌حال نه می‌تواند عقب‌نشینی کند و نه اسیر شرکتی دیگر بشود، مدیران آن چاره‌ای ندارند جز این‌که شرکت را به فروش برسانند و آن صنعت را ترك کنند. در استراتژي فروش، کل شرکت فروخته می‌شود. چنان‌چه مدیران شرکت بتوانند سهامداران را قانع سازند و شرکت خریدار نیز قیمت خوبی بپردازد، فروش کل شرکت منطقی و معقول به نظر می‌رسد. اگر فعالیت‌های شرکت متعدد باشد، ممکن است مدیران آن استراتژی واگذاری را انتخاب کنند، یعنی یکی از واحدهای فعالیت خود را به فروش برسانند.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتاب‌های کاربردی

 

 

3.   استراتژی ورشکستگی یا انحلال

وقتی شرکتی در بدترین شرایط ممکن قرار می‌گیرد، موقعیت بسیار ضعیفی در صنعت دارد و آینده درخشانی هم ندارد، مدیران آن چند راه محدود پیش‌رو دارند، که همه آن‌ها نیز ناگوار و ناراحت‌کننده‌اند. از آن‌جا که هیچ‌کس حاضر به خریداري یک شرکت ضعیف در صنعتی نا جذاب نیست، شرکت باید از استراتژي ورشکستگی یا تصفیه استفاده کند. بر اساس استراتژي ورشکستگی، مدیران شرکت را در اختیار دادگاه می‌گذارند تا دادگاه از محل فروش آن بدهی‌ها و تعهدات شرکت را تصفیه کند. مدیران ارشد شرکت امیدوارند که پس از اعلام ورشکستگی، قوي‌تر گردند و بتوانند در صنعتی جذاب‌تر فعالیت خود را از سر گیرند.

استراتژي‌هاي پرتفولیو آن دسته از شرکت‌هایی که چندین واحد تجاري یا خط تولید نیز دارند باید از خود بپرسند که چگونه باید آن‌ها را اداره کنند تا عملکرد کلان شرکت تقویت شود. این‌که چقدر از زمان و سرمایه خود را روي بهترین محصولات و واحدهاي تجاري خود صرف کنیم تا از تداوم روند موفقیت آن‌ها مطمئن گردیم؟ و چقدر از زمان و سرمایه خود را روي محصولات جدید و هزینه‌بري صرف کنیم که بیشتر آن‌ها موفق هم نبوده‌اند؟ بر اساس تجزیه‌وتحلیل پرتفولیو، مراکز اصلی شرکت مانند یک بانکدار داخلی عمل می‌کنند. در این روش، مدیریت ارشد واحدهاي تجاري و خطوط تولید خود را به‌مثابه یک‌سری سرمایه‌گذاري‌های صورت گرفته فرض می‌کند که انتظار دارد سودآور و ثمربخش باشند. درواقع خطوط تولید و واحدهاي تجاري مجموعه‌اي از سرمایه‌گذاري‌هاي شرکت‌اند که باید مدیریت شرکت سعی کند بیشترین سود را از آن‌ها تحصیل کند. دو روش اصلی و متداول تجزیه‌وتحلیل پرتفولیو عبارت‌اند از ماتریس رشد بازار و سهم بازار گروه مشاوره‌اي بوستون و صفحه نمایشگر فعالیت‌هاي جنرال الکتریک. استراتژي‌هاي عمده‌اي که یک شرکت / سازمان ممکن است درنتیجه این تجزیه‌وتحلیل اتخاذ نمایند، عبارت‌اند از: رشد و توسعه حفظ و نگه‌داری یا ثبات و کاهش، واگذاری یا انحلال.

 

مشاهده توضیحات وخرید کتاب مدیریت استراتژیک

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا