فصل سوم: نیروهای خود را متمرکز کنید - بخش پنجم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا توانایی بلند مدتش برای انجام کارهای مختلف زندگیش داشت وی تقریباً به مدت سه سال صبح زود از خواب بیدار می شد، به سر کار می رفت، کارهایش را انجام می داد، با دوستان محدودش معاشرت میکرد و میپذیرفت که زندگی و کارهایش چنین است.

اصل پارتو

شاید معروف‌ترین اصل مدیریت زمان همان اصل پارتو باشد که اولین بار توسط اقتصاد دادن ایتالیایی ویلفردو پارتو در سال 1895 مطرح شد. وی بعد از سال‌ها تحقیق نتیجه گرفت که جامعه به دو گروه تقسیم می‌شود. اقلیت پر اهمیت یا 20 درصد جامعه که بیشترین پول جامعه را کنترل می‌کنند و اکثریت کم اهمیت یا 80درصد جامعه که کمترین پول جامعه را کنترل می‌کنند.

پارتو از نظر ریاضی ثابت کرد که 20 درصد افراد جامعه صاحب 80 درصد ثروت جامعه هستند. بررسی‌های دیگر بر اساس اصل پارتو نشان داده‌اند که این نسبت تقریباً برای هر فعالیت اقتصادی به کار می‌رود. برای مثال، 20 درصد مشتریان شما 80 درصد محصولات یا خدمات شما را می‌خرند. از میان تمام چیزهایی که شما می‌فروشید، 20 درصد آنها مسئول 80 درصد سود شما هستند. از میان کارکنان شما، 20 درصد آنها مسئول 80 درصد نتایج شرکت شما هستند.

در مدیریت زمان، اصل پارتو می‌گوید که 20 درصد کارهای شما مسئول 80 درصد ارزش کارهای شما هستند. نکته‌ی مهم بهره‌وری بالا این است که شما 20 درصد برتر کارها و فعالیت‌های خود را شناسایی کنید. مهم است که شما اقلیت پراهمیت کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهید. شما باید به طور همزمان از 80 درصد کارهای کم اهمیت خود اجتناب کنید که ارزش کمی را برای زندگی شما فراهم می‌کنند.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتاب‌‌های کاربردی

 

اصل سه

یک تمرین وجود دارد: فهرستی از کارهای خود را تهیه کنید. از خود بپرسید: «اگر من بخواهم فقط یک کار از فهرست کارهای خود را انجام دهم، کدام‌یک از آنها بیشترین ارزش را برای شرکت من دارد؟»

در بیشتر مشاغل، سه کار خیلی مهم وجود دارد که بیشترین ارزش را برای شما فراهم می‌کنند. معمولاً یک کار مهم‌تر از دو کار دیگر است. وظیفه‌ی شما این است که این سه کار را براساس اولویت شناسایی کنید و آنها را به طور 100 درصد انجام دهید. این وظیفه نقش مهمی در مدیریت زمان شما دارد.

 

پیامدها را در نظر بگیرید

آسان‌ترین راه برای تعیین اولویت‌های زمانی و کاری شما این است که از خود بپرسید: «پیامدهای بالقوه‌ی انجام دادن یا انجام ندادن یک کار چیست؟ هر کار یا فعالیت مهم پیامدهای بالقوه‌ی مهمی دارد. هر کار یا فعالیت غیرمهم پیامدهای بالقوه‌ی غیرمهمی دارد.

منظور از پیامدهای بالقوه این است که اگر شما کاری را به نحو احسن و به موقع انجام دهید، تأثیر زیادی بر شغل و آینده‌ی شما خواهد داشت. باید اولویت‌بندی کارهای شما براساس پیامدهای بالقوه‌ی کارهای شما باشد.

تصور کنید که شما می‌خواهید به مدت یک ماه از شهر دور شوید. از میان کارهای فعلی شما، کدام کار است که می‌خواهید آن را قبل از رفتن از شهر انجام دهید؟ این کار اولویت اول شماست که بزرگترین پیامدهای بالقوه را برای موفقیت شما دارد.

از خود بپرسید: «اگر من می‌توانستم فقط یک کار را در طول روز انجام دهم، کدام کار است که بیشترین ارزش را برای شرکت یا درآمد من دارد؟» این سئوال به شما در شناسایی و تمرکز بر مهم‌ترین اولویت کاری شما کمک می‌کند.

از خود بپرسید: «چه کاری را می‌توانم به خوبی انجام دهم که تفاوت مهمی را در شرکت من ایجاد کند؟» فقط یک پاسخ برای این سئوال در هر زمانی وجود دارد. توانایی شما برای پرسش و پاسخ این سئوال و سپس انجام یک کار برای بهره‌وری و کارآیی شخصی شما خیلی مهم است.

 

مشاهده کتب‌ دیگر حوزه موفقیت

 

چه چیزی مانع هدف شما می‌شود؟

الییاهو گلدرات در تئوری موانع خود در کتابش به نام هدف می‌گوید: «در هر فرآیند کاری یک مانع وجوددارد که تعیین‌کننده‌ی سرعت انجام یک فرآیند است. برای انجام کار بیشتر، شما باید موانع اصلی فعالیت‌های خود را شناسایی کنید. شما دو سئوال را از خود بپرسید: 1) هدف من چیست؟ 2) چرا من هدف خود را قبلاً به دست نیاورده‌ام؟

به عبارت دیگر، چه چیزی مانع هدف شما شده؟ چه چیزی تعیین‌کننده‌ی سرعت کسب مهم‌ترین هدف شما می‌شود؟ آیا مانع شما داخلی است و به شما یا شرکت شما مربوط می‌شود؟ آیا مانع شما خارجی است و به نیروهای خارج از شما یا شرکت شما مربوط می‌شود؟

توانایی شما برای شناسایی مانع اصلی و تعیین‌کننده‌ی سرعت کسب درآمد، مهم‌ترین هدف شما برای انجام به موقع یک کار ضروری است.

وقتی شما مانع اصلی خود را تعیین کردید، باید تمام انرژی خود را برای حذف این مانع یا حل مسئله متمرکز کنید. گاهی حذف یک مانع اصلی می‌تواند یک موقعیت کلی را تغییر دهد. استخدام یک فرد مهم یا کسب دیگر مهارت‌ها یا منابع مهم می‌تواند آینده‌ی تجاری شما را تغییر دهد.

معمولاً یک مهارت یا توانایی می‌تواند درآمد شما را دو برابر کند و بهره‌وری و کارآیی شما را به میزان زیادی افزایش دهد. اين کدام مهارت یا توانایی است؟

 

تمرکز در کارهای خود را تمرین کنید

اصل تمرکز در عرصه‌ی تجارت و زندگی شخصی به کار می‌رود. توانایی شما برای شناسایی مهم‌ترین کار و تمرکز بر آن بدون هیچ‌گونه انحراف برای بهره‌وری بالا مهم است. ناوهای جنگی در تمرکز بر کسب اهداف خود معروف هستند. عدم توانایی برای تمرکز بر یک کار به اتلاف وقت، انرژی، عملکرد ضعیف، نومیدی و ناکامی منجر می‌شود.

پیتر دروکر می‌گوید: «وقتی شما کاری را انجام دهید، یک شيفتگي را در آن کار مشاهده خواهید کرد.» افراد موفق یک توانایی خاص برای متمرکز کردن نیروها و انرژِ‌های خود بر مهم‌ترین کار خود و کسب بزرگترین موفقیت زندگی خود دارند.

خوشبختانه، تمرکز و توجه همان عادت‌ها و روش‌های کاری هستند که شما می‌توانید آنها را با تمرین به دست آورید. وقتی شما توانایی اولویت‌بندی کارها و تمرکز بر با ارزش‌ترین استفاده از زمان خود داشته باشید، آینده‌ی شما نامحدود خواهد شد.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب پیروزی

 

مرور اصل تمرکز

مردان، زنان و رهبران بزرگ در هر عرصه‌ی زندگی کسانی هستند که یاد گرفته‌اند بر مهم‌ترین کارهای خود تمرکز کنند. در جنگ، توانایی برای تمرکز نیروها در زمان و مکان مناسب باعث می‌شود که نیروهای کوچکتر بر نیروهای بزرگتر غلبه کنند. یک فرد متوسط با توانایی‌ها و فرصت‌های متوسط می‌تواند موفقیت برجسته را با تمرکز بر انجام مهم‌ترین کار خود به دست آورد.

ویژگی‌های زیادی هستند که در کسب موفقیت مفید هستند، ولی ویژگی‌های تمرکز و توجه ضروری هستند. وقتی شما توانایی برای تمرکز توان‌های خود داشته باشید، تمام کارها امکان‌پذیر هستند. شما توقف‌ناپذیر خواهید شد و پیروزی نهایی شما تقریباً تضمین خواهد شد.

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

تجمع اعتراضی بازنشستگان کارگری در شهرهای مختلف

بازنشستگان تامین اجتماعی در روز هشتم مهرماه در شهرهای مختلفی چون شوش، اهواز، کرمانشاه و تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات در حالی صورت گرفت که بازنشستگان با نصب بنرها و پوسترهایی، فاجعه معدن

آپارتمان‌هایی در تهران که از خانه لیونل مسی گران‌ترند!

به تازگی مقایسه جالبی بین قیمت یک ویلای ۳۰ ساله در فرمانیه تهران و خانه لیونل مسی در فلوریدا منتشر شده است. ویلای فرمانیه با قیمت ۵۲۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده، در حالی که خانه مسی با امکانات

JVC یا JVT || راهنمای جامع املاک و مستغلات دبی

JVC (جمیرا ولیج دایره) و JVT (جمیرا ولیج مثلث) دو منطقه مسکونی محبوب در دبی هستند که هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. JVC به دلیل نزدیکی به مارینا دبی و پالم جمیرا، دسترسی بهتری ب

خرید خانه محله سعدی مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سعدی مشهد می‌پردازد و نکات مهمی را در خصوص خرید و فروش خانه و آپارتمان، رهن و اجاره و ... ارائه می‌دهد. اگر به دنبال خرید یا اجاره ملک در این محله هستید، این مقال

خرید خانه محله سلام مشهد: محله‌ای آرام برای زندگی در مشهد

محله سلام مشهد، با آرامش و امکانات رفاهی خود، مکانی مناسب برای زندگی است. خرید و فروش خانه و آپارتمان، رهن و اجاره ملک، همگی در این محله به راحتی انجام می‌شود.محله سلام، یکی از محله‌های قدیمی و اصیل ش

خرید خانه محله ستاری مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله ستاری مشهد، با توجه به موقعیت مکانی مناسب، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و شهری، و همچنین قیمت مناسب املاک، گزینه مناسبی برای خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه و رهن و اجاره آپارتمان است. با بررسی

خرید خانه محله سرافرازان مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سرافرازان مشهد، شامل خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارتمان، فروش آپارتمان، خرید آپارتمان، خرید ملک و فروش ملک م

خرید خانه محله رضاییه مشهد: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله رضاییه مشهد، از محله‌های قدیمی و اصیل این شهر به شمار می‌رود که با وجود بافت قدیمی، همچنان جذابیت‌های خاص خود را برای سکونت و سرمایه‌گذاری حفظ کرده است. این محله با دسترسی آسان به حرم مطهر رضوی و

خرید خانه محله سپاد مشهد: راهنمای جامع خرید خانه در محله‌ای رو به رشد

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سپاد مشهد، از خرید آپارتمان و فروش ملک گرفته تا رهن و اجاره خانه، می‌پردازد. عوامل موثر بر قیمت مسکن و نکات مهم در خرید خانه در سپاد نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند

خرید خانه محله رسالت مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله رسالت مشهد، با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، گزینه مناسبی برای سکونت است. در این مقاله، به بررسی خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه و رهن و اجاره خانه در رسالت مشهد پرداختیم. برای

خرید خانه محله رضاشهر مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

رضاشهر مشهد، با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید خانه است. در این مقاله به بررسی جامع جوانب مختلف خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجا

خرید خانه محله رحمانیه مشهد: راهنمای جامع برای یافتن خانه ایده‌آل

محله رحمانیه مشهد، با موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی آسان به امکانات رفاهی، به یکی از مناطق پرطرفدار برای خرید خانه در مشهد تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی جامع خرید خانه در رحمانیه مشهد پرداخت