آشنایی با ضوابط استعلام طرح از شهرداری

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

آشنایی با ضوابط استعلام طرح از شهرداری

نحوه و فرم پاسخ استعلامهای مربوطه به طرح های تفصیلی

فرم پاسخ استعلام مربوط به طرحهای تفصیلی که با هماهنگی ادارات کل حقوقی و برنامه ریزی و طرح های شهرسازی تهیه شده است به شرح ذیل به مناطق ابلاغ و جایگزین فرمهای قبلی گردیده و با رعایت دستور العمل ضمیمه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

نمونه پاسخ استعلام طرح تفصیلی

بسمه تعالی

اعتبار این برگ از تاریخ صدور یک ماه است.

آقای ٫ خانم .  دفترخانه اسناد رسمی .

در پاسخ به درخواست وارده به شماره ........ مورخ ....... در خصوص استعلام طرح تفصیلی محل مشخص شده بر روی نقشه ۱:۲۰۰۰ بلوک ......... و شماره که به مهر طرح تفصیلی این منطقه ممهور و پیوست میباشد به شرح ذیل اعلام نظر میگردد محل مذکور در محدوده ..... و در حال حاضر در حوزه استفاده از اراضی ........ و قرار گرفته و تراکم ساختمانی آن ......... درصد بوده و از لحاظ گذربندی با طرح برخورد دارد ندارد ابعاد اربعه و متراژ باقی مانده ملک پس از بازدید محل قابل تشخیص و تعیین است در صورت باغ بودن ملک تراکم ساختمانی باغات ملاک عمل خواهد بود

این نظریه صرفاً از لحاظ انطباق محل مورد نظر با طرح های تفصیلی موجود و ملاک عمل صادر میگردد و در رابطه با نقل و انتقال و سایر موارد فاقد هرگونه ارزش میباشد. این نامه بدون نقشه ضمیمه آن فاقد اعتبار است

  

          مسئول طرح تفصیلی                                معاون شهرسازی و معماری

  

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

دستورالعمل تهیه پاسخ استعلام طرح تفصیلی

الف - مدارک لازم

۱ - درخواست متقاضی اعم از حقیقی یا حقوقی

۲-  نقشه ۱:۲۰۰۰ که محل ملک مورد نظر متقاضی توسط ایشان بر روی آن مشخص و امضاء شده باشد.

3- فتوکپی نقشه ۱:۲۰۰۰ از محل مورد نظر

 

 

ب- نحوه عمل

1.     پس از ثبت فرم درخواست به قسمت طرحهای تفصیلی ارسال میگردد با توضیح این که چنان چه پلاک ثبتی ملک مشخص باشد از سوابق موجود در بایگانی منطقه نیز پس از ضمیمه نمودن میتوان کمک گرفته و استفاده نمود.

2.     اظهار نظر طرحهای تفصیلی بر روی نقشه ۱:۲۰۰۰ و فتوکپی آن انجام خواهد شد. در مناطقی از حریم استحفاظی که فاقد نقشه ۱:۲۰۰۰ میباشد از نقشه های ملاک عمل استفاده و هر دو نقشه به مهر طرح های تفصیلی ممهور و شماره درخواست متقاضی نیز بر روی آنها منعکس گردد

3.     اصل نقشه همراه پاسخ استعلام به متقاضی تحویل و فتوکپی آن در سوابق نگهداری شود.

 

ج توضیحات در مورد تکمیل فرم پاسخ استعلام

1.     شماره و تاریخ درخواست وارده شماره و تاریخ اندیکس دفتر اندیکاتور میباشد، در مورد دفاتر اسناد رسمی و بانکها میتوان به شماره نامه آنها اشاره نمود.

2.     منظور از بلوک و شماره نقشه شماره بلوک و نقشه ۱:۲۰۰۰ است مثلاً بلوک ۱۲ شماره ۱ ۲

3.      محدوده محل وقوع ملک بسته به مورد شامل محدوده های ۵ ساله ۲۵ ساله آزاد شده، ۲۵ ساله آزاد نشده و حریم استحفاظی و غیره میباشد.

4.     استفاده از اراضی منظور کاربری ملک در طرح های تفصیلی است.

5.     تراکم ساختمانی تراکم ساختمانی ملاک عمل روز است.

6.     طرح ملاک عمل بسته به مورد شامل شبکه طرح جامع طرحهای تفصیلی اجرایی و عرض شبکه ملاک عمل در حریم استحفاظی میباشد

7.     در صورت عدم وجود طرح قید شود با طرحهای ملاک عمل برخورد ندارد (۹۷٫م ۷۲٫۲٫۱۹)

 

مدت اعتبار گواهی صادره

گواهیهای صادره پاسخ استعلامهای اشخاص برای مدت تعیین شده در گواهی دارای اعتبار بوده و در صورت عدم تعیین مدت اعتبار آن یک سال از تاریخ صدور است. (۳۳۶۹۰٫ش - ۵۶٫۱۰٫۷)

ضوابط تعریف گذر و گذربندی بر اساس طرح تفضیلی

حداقل عرض گذرهای فرعی بن باز و بن بست در مناطق سه گانه

حداقل عرض معابر در مناطق سه گانه گذربندی محدوده مناطق بر روی نقشه مربوطه مشخص است :

منطقه یک

حداقل عرض گذرهای بن باز دوازده متر

حداقل عرض گذرهای بن بست

الف تا طول ۳۰ متر عرض ۶ متر

ب تا طول ۶۰ متر عرض ۸ متر

ج تا طول ۱۰۰ متر عرض ۱۰ متر

د از ۱۰۰ متر به بالا عرض ۱۲ متر

منطقه ۲

حداقل عرض گذرهای بن باز ۱۰ متر

حداقل عرض گذرهای بن بست

الف تا طول ۵۰ متر عرض ۶ متر ب تا طول ۱۰۰ متر عرض ۸ متر

ج از ۱۰۰ متر به بالا عرض ۱۰ متر

منطقه ۳

حداقل عرض گذرهای بن باز ۸ متر 

حداقل عرض گذرهای بن بست

الف تا طول ۵۰ متر عرض ۴ متر با توجه به بخشنامه ۷۳٫۱۰٫۱۸۸۱۱٫۱۰٫۷۳۴۲۱۸۰ حداقل عرض

۶ متر ملاک است.

ب تا طول ۱۰۰ متر عرض ۶ متر.

ج از ۱۰۰ متر به بالا عرض ۸ متر

 

توضیحات

۱- محدوده کن جز منطقه یک محسوب میشود.

۲- محدوده های سیزده آبان و شهر ری جزء منطقه سه محسوب میگردد.

3- عرض گذرگاهایی که از طرف قسمت تفکیک اراضی و صدور پروانه قبل از این تاریخ بیش از حداقل تعیین شده در این دستورالعمل تعیین گردیده به قوت خود باقی است و ملاک عمل می باشد.

-۴- در مورد تفکیک اراضی علاوه بر مقررات فوق میبایستی نسبت به احداث شبکه معابر و دور برگردان با نظر قسمت طرحهای تفصیلی تصمیم لازم اتخاذ گردد (۱۲۸۰ - ۴۹٫۱٫۲۲)

نقشه تقسیم بندی سه گانه تعریض گذرها

به پیوست یک نسخه نقشه ۲۰۰۰ ۱ که نحوه تقسیم بندی سه گانه در ارتباط با نحوه تعریض گذرها ارسال می گردد خواهشمند است با در نظر گرفتن نقشه فوق نسبت به تعریض گذرها براساس بخشنامه های صادره اقدام فرمایند (۵۹۲۶٫ش - ۵۸٫۴٫۴)

نحوه تصمیم گیری در خصوص گذرهای کمتر از ۱۲ متر

موضوع بخشنامه های شماره ۲۰۲۸۷-۵۹٫۹٫۱۱ و ۴۱۰٫۲۱۱۰۱٫۳۴۰۲۸ - ۶۱٫۱۰٫۱۸ مبنی بر تفویض اختیار تصمیم گیری در مورد عرض گذرهای زیر دوازده متر به کمیسیون داخلی شهرداری های مناطق مرکب از شهردار منطقه معاون شهرسازی و معماری ایران مطرح و کمیسیون ضمن تنفیذ بخشنامه های فوق الاشعار، مقرر داشته مناطق بیست گانه شهرداری تهران راساً و با عنایت به مفاد آنها و رعایت سایر ضوابط و مقررات اتخاذ تصمیم نموده و یک نسخه از صورت جلسه همراه با نقشه ۱:۲۰۰۰ که محل مورد نظر بر روی آن منعکس و به تأیید کمیسیون رسیده باشد را جهت اصلاح نقشه اورژینال تفصیلی به دبیرخانه کمیسیون تبصره ماده ۵ ارسال نمایند. (۱۹۲٫۴۵۹ - ۶۷٫۴٫۱۲).

 

نحوه تصمیم گیری در خصوص تقلیل عرض جابه جایی و انطباق با وضع موجود گذرهای کمتر از ۱۲ متر

خیابان های کمتر از ۱۲ متر عرض که تعریض آنها با توجه به ضوابط و یا خطوط طرح تفصیلی با اشکال مواجه میشود با توجه به مشکلات و نظرات مردم بررسی و در شورایی با حضور شهردار منطقه و معاون شهرسازی و معماری و رئیس طرح های تفصیلی و بروکف اتخاذ تصمیم گردیده و نتیجه جهت اطلاع و هماهنگ نمودن به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد کلیه اصلاحات اعم از تقلیل عرض جابه جایی انطباق با وضع موجود و حذف خطوط طرح تفصیلی به استناد طرح اجرایی در اختیار شورای مذکور میباشد. بدیهی است شورای فوق باید ضمن رعایت عرض ثبتی گذر مورد نظر و حداقل عرض ۶ متر آن و با در نظر داشتن مسائل حقوقی مربوطه اتخاذ تصمیم نماید در مورد خیابانهای بیشتر از ۱۲ متر عرض که تعریض آن با مشکل مواجه است موضوع در محل بررسی و پرونده همراه با پیشنهاد منطقی و تفصیلی به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال میگردد تا هنگام اتخاذ تصمیم در کمیسیون نظرات منطقه مورد توجه قرار گیرد. ۴۱۰٫۳۴۰۲۸ - ۶۱٫۱۰٫۱۸)

 

ارسال صورت جلسات داخلی گذرهای زیر ۱۲ متر به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج

صورت جلسات داخلی در ارتباط با تثبیت و تصمیم گیری عرض گذرهای زیر ۱۲ متر باید به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال گردد. (۲۶۳۴٫ش - ۶۰٫۲٫۲۰)  نحوه تعریض به گذرهای پله ای

در کلیه مواردی که قسمتی از گذر به صورت ماشین رو و ادامه آن به صورت پله میباشد این نوع گذرها ماشین رو بن بست محسوب و تعریض آن مطابق ضوابط مربوطه انجام میگیرد در مواردی که کوچه ماشین رو نبوده و دارای پروفیل پله است عرض ثبتی ملاک عمل بوده و نیاز به تعریض ندارد. (۹۴۰۵۸ ٫ ش - ۵۹٫۵٫۷) 

معابر پله ای و نحوه تعریض آن

کلیه معابری که به صورت پله بوده و در نقشه های تفصیلی نیز تعریض آنها پیش بینی شده و یا به علت در دست نبودن نقشه های ثبتی در نقشه های تفصیلی منعکس نگردیده با توجه به این که از این کوچه ها منحصراً عابران پیاده استفاده مینمایند عرض موجود در مورد آنها ملاک عمل خواهد بود. بند ۳ صورت جلسه ۷۳ ۵۱٫۱٫۲۹ شورای هماهنگی

تعیین عرض گذرهای بن بست و بن باز

با توجه به ضرورت تأمین دسترسی سواره برای کلیه پلاکها در سطح شهر تهران و ارائه خدماتی از قبیل آتش نشانی و ... حداقل عرض گذرهای بن بست و بن باز) در کلیه حوزه های گذربندی، شش متر تعیین گردیده و کلیه ضوابط صورتجلسات بخشنامه ها و سایر دستورالعملهای مغایر لغو گردیده است، لیکن ضوابط و صورت جلساتی که عرض بیش از شش متر را برای گذر تجویز مینماید کماکان ملاک عمل خواهد بود.

تبصره ۱: تأمین حقوق مالکین پلاکهایی که در اثر اجرای این دستورالعمل قابل احداث بنا نیستند، در زمان مراجعه مالکین و درخواست پروانه به عهده شهرداری میباشد.

تبصره ۲: در بودجه سالیانه مبالغی جهت خریدار املاک موضوع تبصره فوق برآورد و پیش بینی خواهد شد.

تبصره 3: در مواردی که بر اساس ضوابط قبلی پروانه ساختمان عدم خلاف و یا پایان کار صادر گردیده و پلاک مورد نظر با توجه به این دستورالعمل در طرح تعریض واقع میشود صدور پایان کار با قید واقع بودن در طرح بلامانع است. (۸۱۱٫۱۰٫۷۳۴۲۱۸۰- ۷۳٫۱۰٫۱۸)

 

عرض معابری که در نقشه تفصیلی مشخص نشده در مناطق ۱۶ گانه آزاد شده

در مناطق شانزده گانه آزاد شده عرض معابر در مواردی که در نقشه تفصیلی مشخص نشده برابر ضوابط منطقه ۲ تقسیم بندی سه گانه شهر عمل خواهد شد. (۳۹۴۲۳٫ش - ۵۶٫۱۲٫۱)

 

مغایرت عرض ثبتی و عرض نقشه تفصیلی

در کلیه مواردی که عرض ثبتی گذر بیشتر از عرض نقشه تفصیلی است عرض ثبتی ملاک عمل است.

(۵۸٫۹٫۳۰ - ۱۸۴۹۲) 

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

کارگران ساختمانی در تنگنای بی‌توجهی و بحران

کارگران ساختمانی، ستون‌های استوار صنعت ساختمان، در سایه‌ی بی‌توجهی و بحران‌های متعدد، روزگار سختی را سپری می‌کنند. دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل، با صدای رسا، از این وضعیت نگران‌کننده پرده برداش

رکود بی‌سابقه در بازار مسکن تهران: خانه‌ها در حراج، خریداران در خواب

بازار مسکن تهران در چنگال رکودی سنگین گرفتار شده است، رکودی که حتی حراج خانه‌ها را نیز بی‌اثر کرده است. قیمت‌ها چنان سرسام‌آور شده‌اند که خریداران را به حاشیه رانده و بازار را در سکوت و رخوتی عمیق فرو

6Dong: پلتفرمی جامع برای جستجوی و خرید ملک و اجاره روزانه در ایران

خسته از جستجوی طولانی ملک؟ 6دنگ با میلیون‌ها آگهی، فیلترهای هوشمند و مشاوره تخصصی، خرید و فروش ملک را آسان و امن می‌کند. از آپارتمان تا ویلا، با 6دنگ به خانه رویایی خود دست پیدا کنید. همین حالا ثبت‌نا

مالیات ملک تجاری: یک بررسی جامع و انسانی

مالیات ملک تجاری، یکی از منابع درآمدی مهم برای دولت‌ها، همواره موضوع بحث و بررسی‌های فراوانی بوده است. این مالیات که بر درآمد حاصل از اجاره یا فروش املاک تجاری وضع می‌شود، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی

چگونه یک آگهی فروش زمین بنویسیم که مشتری را مجذوب خود کند

در دنیای پررقابت املاک و مستغلات، یک آگهی فروش زمین خوب فراتر از فهرست ساده مشخصات است. این آگهی باید داستانی جذاب را روایت کند، تصویری واضح از پتانسیل زمین را در ذهن خریدار ترسیم کند و در نهایت، او ر

هزینه ساخت آپارتمان: بررسی ابعاد اقتصادی و عوامل تأثیرگذار

ساخت آپارتمان، به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم در حوزه مسکن و ساختمان، با هزینه‌های قابل توجهی همراه است. این هزینه‌ها، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

آپارتمان‌های مسکونی و چالش استفاده تجاری: نگاهی عمیق به مرزهای قانونی و اجتماعی

در دنیای پویای املاک و مستغلات، مرز بین کاربری مسکونی و تجاری گاهی کمرنگ می‌شود. این موضوع به ویژه در مورد آپارتمان‌های مسکونی که در بافت شهری قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تغییر کاربری آپارتم

مسکن ارزان: رؤیایی دست‌یافتنی یا سراب بی‌انتها؟

در جهانی که قیمت‌ها با سرعت سرسام‌آوری در حال افزایش هستند، دستیابی به مسکن ارزان برای بسیاری به یک رؤیای دست‌نیافتنی تبدیل شده است. این مسئله به ویژه برای جوانان، خانواده‌های کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذ

بهترین پیشنهاد خرید آپارتمان در کرج پاییز 1403

آیا قصد خرید آپارتمان در کرج را دارید؟ این مقاله جامع، شما را با بهترین مناطق، نکات کلیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کرج آشنا می‌کند. از بررسی مناطق پرطرفدار مانند مهرشهر و عظیمیه تا راهنما

آپارتمان‌های قدیمی: میراثی از گذشته در معماری امروز

در گذر زمان، آپارتمان‌های قدیمی همچنان به عنوان شاهدانی خاموش از دوران گذشته در شهرها پابرجا مانده‌اند. این ساختمان‌ها با معماری خاص و جزئیات منحصربه‌فرد خود، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ را در خود جای

تعمیرات آپارتمان: نیاز یا تجمل؟

آپارتمان‌ها، به عنوان یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های سکونت در جوامع شهری، نیازمند توجه و مراقبت مداوم هستند. تعمیرات آپارتمان، فرایندی پیچیده و چند وجهی است که علاوه بر افزایش ارزش مالی ملک، به بهبود ک

خانه‌های مسکونی: گهواره‌ی آرامش و هویت

خانه، مفهومی فراتر از چهاردیواری و سرپناهی برای گذران زندگی است. خانه، تجلی‌گاه آرزوها، رویاها و خاطرات ماست. مأمنی است که در آن آرامش می‌یابیم، هویت خود را شکل می‌دهیم و با عزیزانمان پیوند می‌خوریم.