فصل دهم: قوانینی برای اقتصاد ملی پرشور - بخش ششم

کتاب جذاب و پربار "علم پول درآوردن" اثر استاد برایان تریسی که توسط شاگرد مستقیم ایشان جناب دکتر مهدی نشاط به فارسی درآمده است، یکی از پربار ترین کتاب های حوزه موفقیت می باشد.

خب، نفر اول چند روز بعد به همان رستوران برمی گردد و به پوستر نگاه می کند. کمی نزدیک تر می رود و متوجه میشود پوستر قاب شده بریده ای از روزنامه ی مربوط به بیست و پنج سال پیش است.

نکته این جاست که اطلاعات غلط میتواند باعث اتصالی مثل این شود که اثر منفی آبشاری دارد به همین دلیل است که هر وقت اعلام می شود بیکاری افزایش پیدا کرده است بازار سهام سقوط می کند. مردم سهام شان را می فروشند چون میخواهند از پولشان محافظت کنند. بعد اعلام می شود بیکاری آن قدرها هم زیاد نیست و قیمت سهام دوباره باشتاب افزایش پیدا میکند کل بازار سهام تحت تاثیر اخبار قرار دارد.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

قانون بعدی را قانون نهایی گرایی می نامند. بر اساس این قانون همه ی تصمیمات اقتصادی و در نتیجه همه ی قیمت ها و هزینه ها با آخرین تصمیم خرید تعیین می شوند درک این نکته بسیار مهم است. مقدار پولی که آخرین مشتری برای آخرین کالای موجود پرداخت می کند، قیمت کل  موجودی آن کالا را تعیین میکند. فرض کنیم شما دونات می فروشید و گرسنه ترین فردی که بیش تر از هر چیزی دونات میخواهد برای هر کدام یک دلار می پردازد چون دلش بدجوری دونات می خواهد. ولی شما نمی توانید دوناتها را دانه ای یک دلار بفروشید چون تعداد بسیار کمی از مردم این قیمت را پرداخت میکنند باید دوناتها را به قیمت خیلی پایینی بفروشید که افراد بیش تری بتوانند به این بازار بیایند و قیمت ها را تا جایی که بتوانید پایین نگه دارید ولی طوری که بود هم بکنید. از این راه میتوانید دوناتهای خیلی بیشتری بفروشید.

فرض کنیم قیمت هر دونات را نیم با بیست و پنج صدم دلار کاهش می دهید. در این صورت همه میتوانند دونات بخرند تا وقتی در آخرین فروش سود کنید اصل نهایی گرایی میگوید مهم نیست مشتری خیلی با انگیزه چه قیمتی پرداخت خواهد کرد تعیین کننده ی قیمت چیزهایی که شما عرضه میکنید قیمتی ست که آخرین مشتری دقیق محتاط و نکته سنج پرداخت خواهد کرد. همیشه آخرین مشتری ای که می تواند آن محصول را بخرد یا آن را از جای دیگری بخرد قیمت را تعیین می کنند. اگر من بتوانم آن محصول را از جای دیگری به قیمت بیست و پنج صدم دلار بخرم و قیمت شما بیست و شش صدم دلار باشد به آن جا می روم پس قیمت تعادل در بازار قیمتی ست که مشتریان نیازهای شان را به آن قیمت بر طرف خواهند کرد و همه ی فروشندگان محصولات و خدمات شان را به آن قیمت خواهند فروخت

در بازارهای عمومی مردم را می بینید که محصول شان را برای فروش می آورند. هدفشان این است که در پایان روز غرفه ها خالی شده باشند، تا آخرین مشتری آخرین محصول را از آخرین غرفه بخرد و همه به خانه بروند. همه چیز فروخته میشود. این قیمت تعادل در بازار است. کاری که شما می کنید این است شما قیمت تعادل در بازار را برای اولین مشتری روز قیمت گذاری میکنید که تا پایان روز همه چیز فروخته شده باشد. این اصل نهایی گرایی برای همه ی قیمت گذاری ها ضروری ست.

 

مشاهده سریع آگهی های ملکی محله صاحبقرانیه تهران

 

قانون بعدی قانون بازده کاهشی است که هم برای اشخاص و هم برای کسب و کارها اهمیت دارد. این قانون میگوید بازده، پاداش یا سود  باشی از فعالیتهای اقتصادی در طول زمان کم میشوند. بر اساس این قانون شما اغلب میتوانید از اولین محصولات یا خدماتی که می فروشید. سود بالایی به دست آورید ولی شاید هزینه ی تولید این محصولات یا خدمات افزایش پیدا کند و بعدا سود کمتری از محصول یا خدمات عایدتان شود چون هزینه ها خیلی بالاتر رفته اند. فعالیت های بسیاری وجود دارند که ارزش کاهشی به همراه دارند. هر چه تعداد این فعالیت ها بیش تر باشد ارزش کم تری برای مشتریان نان خواهند داشت.

مورد بعدی قانون بازده افزایشی است سودآوری محصول، خدمات با فعالیت میتواند با تولید با عرضه ی بیشتر آن محصول یا خدمات با فعالیت افزایش پیدا کند. در ضمن این دلیل موفقیت تولید کنندگان انبوه است. در بخش خرده فروشی مثلا والمسارت بازده را افزایش می دهد. چون محصولات هر چه بیشتری می خرند، صدها هزار میلیون ها محصول و آنها را بین یازده هزار شعبه شان تقسیم میکنند. آنها قیمت ها را آن قدر پایین نگه میدارند که هر روز اولین منبع انتخاب برای همه ی این محصولات برای میلیونها و میلیونها مشتری باشند.

امروز دانش منبع واقعی مزیت رقابتی است وقتی محصول دانش بنیانی تولید می کنید با هر واحد اضافه از آن محصول کارآمدتر می شوید. بنابراین تولید هر واحد هزینه ی کمتری برای شما خواهد داشت و سودی که از فروش هر واحد به دست می آورید بیش تر خواهد بود.

مثالی از یازده افزایشی میزنم سمینار فوق العاده ای را به نام فروش در قرن بیست و یکم برگزار میکنم خلق این سمینار برای من به قیمت صدها ساعت پژوهش و سالها تجربه در وال استریت تمام شده است. این سمینار را یک بار برگزار کردم و با استفاده از بازخوردها اصلاحش کردم. اکنون، سمیناری دارم که یکی از بهترین سمینارهای یک روزه ی فروش در کل دنیاست. من این سمینار را بیش از سیصدبار در سراسر جهان برگزار کرده ام و هزینه هایم را که خیلی بالا هستند. مطالبه می کنم اگر کسی بگوید «ما به یک سمینار فروش نیاز داریم میتوانم ظرف پنج دقیقه شروع کنم چون بهای سنگینی برای تولید این محصول فکری پرداخته ام بعد از تولید محصول میتوانید آن را به قیمت خیلی پایین تری باز تولید  کنید. بنابراین محصولات دانش بنیان مزیت بازده افزایشی دارند. هرچه تعداد بیشتری از آنها را بفروشید سودآورتر خواهند شد.

قانون بعدی که برای بحث ما درباره ی اقتصاد ملی و بین المللی اهمیت ویژه ای دارد قانون پیامدهای ثانویه است. بر اساس این قانون هر کنشی دو پیامد اولیه و ثانویه دارد هر کاری که ما انجام می دهیم نتیجه ای دارد و هر کاری که نمی توانیم انجام دهیم هم پیامدهایی دارد.

 

 مشاهده کتاب‌‌های دیگر حوزه موفقیت

 

به گفته ی اقتصاد دانان پیامد اولیه همیشه مثبت است. کسی می گوید می خواهم ترک تحصیل کنم و کاری پیدا کنم و ماشینی بخرم و خوش بگذرانم پیامد اولیه مثبت است. او آدم با حالی ست ماشین خریده و کلی خوش میگذراند. پیامدهای ثانویه کدام اند؟ نداشتن تحصیلات شغل سطح پایین سطح بالای بیکاری در طول زندگی اش نداشتن مهارت در خود کارسازی در نهایت او فقیر میشود. این یکی از مشکلات بزرگ جهان امروز ماست تعداد کثیری از افرادی که مبادرت به فعالیت هایی می کنند که پیامدهای ثانویه ی بسیار جدی دارند.

میلتون فریدمن، اقتصاددان میگوید توانایی بررسی دقیق اتفاقات احتمالی که به شکل پیامد ثانویه روی میدهند کلیدی برای تفکر متعالی ست. پیامد اولیه همیشه با صرفه است. شما یک جعبه دونات می خورید. من کسانی را دیده ام که یک جعبه دونات خامه ای می خورند. نتیجه ی اولیه خوشمزگی دونات هاست ولی نتیجه ی ثانویه این است که احساس سنگینی میکنید نمی توانید خوب بخوابید. اگر در طول زمان این کار را تکرار کنید اضافه وزن پیدا میکنید شکمتان بزرگ می شود. مجبور میشوید لباسهای بزرگ تر بخرید و الی آخر پس ممکن است. پیامدهای ثانویه ی کارهایی که در ظاهر خوب و جالب اند، خیلی بد یا حتی افتضاح باشند.

قانون بعدی قانون پیامدهای ناخواسته است. پیامدهای نهایی خیلی از کنش ها خیلی بدتر از زمانی میشدند که اصلا اقدامی در موردشان نمی کردیم این موضوع تقریبا همه ی سیاستهای دولتی را توضیح می دهد. گاهی کنشی که برای ایجاد سود صورت گرفته است در واقع، باعث زبان می شود. این خطر بزرگ کسب و کارهاست. ممکن است کل زندگی مان را صرف  یک سرمایه گذاری کنیم و کارمان به ورشکستگی یا از دست رفتن پول مان بکشد و وضعیت مان خیلی بدتر از زمانی شود که اصلا سرمایه گذاری نکرده بودیم پیامدهای ناخواسته همیشه وقتی روی میدهند که موفقیت هر کنشی به نقض اصل کارامدی و بهره‌وری متکی باشد. من این نکته را ظرف چند لحظه توضیح خواهم داد که یعنی همان ذهنیت بابانوئلی چیزی در ازای هیچ

قانون بعدي «قانون انتخاب است که میگوید، تمام کنش های انسانی یک انتخاب را از میان گزینه ها در پی دارند و این انتخاب همیشه بر ارزشهای غالب فرد در آن لحظه مبنی ست. ارزشهای واقعی شما همیشه در کنشهای تان متجلی میشوند میتوانیم با نگاه کردن به کارهای دیگران به حرفها و آرزوها با امیدهای شان بفهمیم چه فکر و باور و ارزشی دارند.

اگر دو نوع دونات روی میز داشته باشید همیشه دونانی را انتخاب می کنید که بیشتر دوسش دارید. اگر دو نفر را برای ازدواج در نظر داشته باشید کسی را انتخاب میکنید که برای شما ارزش بیش تری دارد. وقتی دو گزینه ی خرید خودرو دو شغل دو دوره برای ثبت نام داشته باشید، وضع به همین منوال است. شما همیشه با کنشها و رفتارتان ثابت میکنید چه چیزی بیشترین ارزش و اهمیت را برای تان دارد.

این موضوع خیلی مرا تکان داد چون بالاخره توضیح می داد چرا مردم حرف و عمل شان یکی نیست و بعد رفع و رجوعش می کنند. «همه همین کار را میکنند مگر این که اهمیتی نداشته باشد آنها این حرف را می زنند و شما فکر میکنید یک لحظه صبر کنید. به کاری که می کنید تجلی واقعی کیستی بنیادین شماست پس هر رفتاری که دارید یا هر رفتاری که از آن خودداری میکنید تلویحا نشان از انتخاب و بیان ارزشها و باورهای شما دارد بعد از فهمیدن این اصل کل جهان را درک کردم.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب علم پول درآوردن

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

خرید خانه محله فاطمیه مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله فاطمیه مشهد با دسترسی آسان به حرم مطهر و امکانات رفاهی مناسب، گزینه‌ای ایده‌آل برای سکونت و سرمایه‌گذاری است. در این مقاله، به بررسی جوانب مختلف خرید، فروش و اجاره خانه و آپارتمان در فاطمیه پرداخ

خرید خانه محله فرامرز عباسی مشهد: محله‌ای ایده‌آل برای خرید خانه

فرامرز عباسی، یکی از محله‌های پرطرفدار و رو به رشد در شمال غرب مشهد است که به دلیل دسترسی آسان به امکانات رفاهی، فضای سبز و آرامش، مورد توجه بسیاری از خریداران ملک قرار گرفته است. در این مقاله به بررس

خرید خانه محله عنصری مشهد: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله عنصری یکی از محلات قدیمی و اصیل شهر مشهد است که با وجود بافت سنتی خود، از امکانات رفاهی و دسترسی مناسبی برخوردار است. این محله با قرارگیری در نزدیکی حرم مطهر رضوی و بازار رضا، همواره مورد توجه زا

خرید خانه محله فارغ التحصیلان مشهد: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله فارغ التحصیلان مشهد، یکی از مناطق رو به رشد و پرطرفدار این شهر است که با توجه به امکانات رفاهی، دسترسی مناسب به مراکز آموزشی و درمانی و همچنین فضای سبز مطلوب، مورد توجه بسیاری از خریداران و سرمای

خرید خانه محله طرق مشهد: سرمایه‌گذاری هوشمندانه در قلب آرامش

طرق، یکی از محله‌های خوش‌نام و رو به رشد مشهد، با فضایی آرام و دلنشین، گزینه ‌ای ایده‌آل برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری ملکی محسوب می‌شود. این منطقه با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، و

خرید خانه محله عسگریه مشهد: بررسی محله و راهنمای جامع خرید خانه

عسگریه مشهد، محله‌ای با دسترسی آسان به حرم مطهر و امکانات رفاهی مناسب، گزینه خوبی برای سکونت و سرمایه‌گذاری است. برای خرید آپارتمان، خرید خانه، فروش آپارتمان، فروش خانه، اجاره آپارتمان، رهن و اجاره آپ

خرید خانه محله صیاد شیرازی مشهد: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله صیاد شیرازی، یکی از مناطق رو به رشد و پرطرفدار مشهد مقدس، با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، گزینه مناسبی برای سکونت و سرمایه گذاری است. در این مقاله، به بررسی بازار مسکن در این مح

خرید خانه محله طبرسی مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله طبرسی مشهد، از محله‌های قدیمی و اصیل این شهر به شمار می‌رود که با وجود بافت سنتی، امکانات رفاهی مناسبی را در خود جای داده است. این محله با دسترسی آسان به حرم مطهر رضوی و بازار رضا، مورد توجه زائر

خرید خانه محله صدرا مشهد: راهنمای جامع برای خرید خانه

محله صدرا مشهد با موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی آسان به امکانات رفاهی، گزینه مناسبی برای سکونت است. در این مقاله به بررسی خرید و فروش ملک، رهن و اجاره خانه و رهن و اجاره آپارتمان در صدرا پرداختیم. ب

خرید خانه محله صدف مشهد: فرصتی طلایی برای خرید خانه

محله صدف مشهد، با موقعیت عالی و امکانات رفاهی کامل، گزینه مناسبی برای خرید، فروش و اجاره ملک است. این مقاله به بررسی خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپا

خرید خانه محله شهید معقول مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله شهید معقول مشهد با موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به امکانات رفاهی، گزینه مناسبی برای خرید خانه و آپارتمان است. با توجه به تقاضای بالا برای خرید ملک در این محله، می‌توانید با بررسی دقیق گزینه‌ها

خرید خانه محله شیرودی مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله راهنمای جامعی برای خرید، فروش و اجاره ملک در محله شیرودی مشهد است. در این مقاله به بررسی نکات مهم در خرید خانه، گزینه‌های مختلف برای اجاره و رهن و همچنین نکات مهم در فروش ملک پرداخته شده است