برگزیده مواد قانون ثبت کتاب آیین نگارش قراردادها

کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقیق بود که کوچکترین اشتباه تنظیم کنندگان قرارداد، موجبات اسقاط و یا ابطال حق و حقوقی را فراهم می‌آورد و در پاره ای موارد کار نگارنده به عنوان مجرم تحت اتهامات( جعل، تبانی، تدلیس و خیانت در امانت) به دادگاه کشیده می‌شود.

برگزیده مواد قانون ثبت 

 

ماده ۲۲ ق. ثبت همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا این که ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد، مالک خواهد شناخت در مورد ارث هم ملک وقتی در دفتر املاک به اسم وارث ثبت میشود که وراثت و انحصار آنها مجوز و در سهم الارث بین آنها توافق بوده و یا در صورت اختلاف حکم نهایی در آن باب صادر شده باشد.

ماده ۲۳ ق. ثبت ثبت ملک به حقوق کسانی که در آن ملک مجرای آب یا چاه قنات دائم از دایر و بائر، دارند به هیچ عنوان و در هیچ صورت خللی وارد نمی آورد.

ماده ٢٦ ق ثبت در مورد انتقال تمام یا قسمتی از ملک ثبت شده و یا واگذاری حقی نسبت به عین آن ملک و هم چنین در مورد عمری رقبی و سکنی معاملات راجع به انتقال منافع ملک برای مدتی بیش از سه سال به ترتیب ذیل عمل خواهد شد

سند معامله در دفتر اسناد رسمی یا دفتر معاملات غیر منقول ثبت و خلاصه آن در دفتر املاک ذیل صورت ثبت ملک قید میشود و به همین طریق خلاصه ی کلیه انتقالات در دفتر املاک به ترتیب تاریخ ذیل یکدیگر به ثبت خواهد رسید شرایط و ترتیب ثبت خلاصه انتقالات در دفتر املاک و تجدید اوراق مالکیت به موجب نظامنامه وزارت عدلیه معین خواهد شد

 

مشاهده سریع آگهی‌های خرید وفروش خانه و آپارتمان در کرج

 

ماده ٤٦ ق. ث ثبت اسناد اختیاری است مگر در موارد ذیل

۱ کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده است.

-۲- کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده است.

ماده ۴۷ ق.ت در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است

۱- کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع اموال غیر منقول که در دفتر املاک ثبت نشده است.

صلح نامه هبه نامه و شرکت نامه

ماده ٤٨ ق.ت سندی که مطابق مواد فوق باید به ثبت برسد و به ثبت نرسیده در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد

ماده ۵۲ ق.ث وقتی که مسئول دفتر اسناد رسمی نتواند به وسیله شهود معروف و معتمد، هویت اشخاصی را معین کند باید از ثبت نمودن سند امتناع نماید.

ماده ۵۷ ق.ث مسئول دفتر نباید معاملات اشخاصی را که مجنون یا غیر رشید یا به نحوی دیگر از انحاء قانونی ممنوع از تصرف هستند ثبت نماید؛ مگر این که معامله به وسیله قائم مقام قانونی اشخاص مزبور واقع شود.

ماده ٦٤ ق. ث - در صورتی که طرفین معامله و یا یکی از آنها کور کر و گنگ بی سواد باشند، علاوه بر معرفین هر یک از اشخاص مزبور باید به معیت خود یک نفر از معتمدین خود را حاضر نماید که در موقع قرائت ثبت و امضای آن حضور به هم رسانند مگر این که بین خود معرفین کسی باشد که طرف اعتماد آنها است. معتمد مزبور در مورد اشخاص کر و گنگ باید از جمله اشخاص باشد بتواند به آنها به اشاره مطلب را بفهماند در این مورد این ماده مراتب در سندی که ثبت میشود و در ستون ملاحظات دفتر باید قید گردد.

ماده ٦٥ ق.ث: امضاء ثبت سند پس از قرائت آن به توسط طرفین معامله یا وکلای آنها دلیل رضایت آنها خواهد بود.

ماده ٦٦ ق.ث در موقعی که معامله راجع به اشخاص بی سواد است علاوه بر معرفین حضور یک نفر مطلع باسواد نیز که طرف اعتماد شخص بی سواد باشد، لازم است مگر در صورتی که بین خود معرفین شخص باسوادی باشد که طرف اعتماد شخص بی سواد است.

ماده ۶۷ ق.ث - ثبت سند باید برای شخص بی سواد قرائت شده و این قرائت و هم چنین رضایت مشارالیه باید در دفتر ثبت قید و از طرف معتمد امضاء گردد معامله کننده بی سواد نیز باید علامت انگشت خود را ذیل ثبت سند بگذارد

 

مشاهده سریع آگهی‌های خرید وفروش خانه و آپارتمان در دبی

 

ماده ۷۱ ق.ت - اسناد ثبت شده در قسمت راجع به معاملات و تعهدات مندرج در آنها نسبت طرفین یا طرفین که تعهد کرده و کلیه اشخاص که قائم مقام قانونی آنان محسوب میشوند، رسمیت و اعتبار خواهند داشت.  ماده ۷۲ ق.ت - کلیه معاملات راجع به اموال غیر منقول که بر طبق مقررات راجع به ثبت املاک شده است، نسبت به طرفین معامله و قائم مقام قانونی آنها و اشخاص ثالث دارای اعتبار کامل و رسمیت خواهد بود.

ماده ۸۸ ق.ت در مورد املاکی که مطابق این قانون به ثبت نرسیده دفاتر اسناد رسمی و هم چنین دوائر ثبت اسناد و املاک در دفتر مخصوص میتواند هر نوع معامله و تعهد و نقل و انتقال را راجع به

عين غير منقول یا منافع آن ثبت نماید ولی این قبیل اسناد فقط نسبت به طرفین یا طرفی که تعهد کرده و قائم مقام قانونی آنها رسمیت خواهد داشت.

ماده ۹۳ ق.ت - کلیه اسناد رسمی راجع به معاملات املاک ثبت شده مستقلاً و بدون مراجعه به محاکم لازم الاجراء است.

ماده ۱۰۱ ق.ث هرگاه اعضاء ثبت اسناد و املاک سندی را که مفاد آن مخالفت صریح با قوانین موضوعه مملکتی داشته ثبت کند از یک سال تا سه سال از خدمات دولتی منفصل خواهد شد.

ماده ۱۰۲ ق.ث هر یک از اعضاء ثبت اسناد و املاک قبل از احراز هویت اشخاص و یا اهلیت اصحاب معامله و یا قابلیت موضوع معامله سندی را عمداً ثبت نماید به مجازات اداری فوق (مطابق ماده (۱۰۱) محکوم خواهد گردید.

ماده ۱۰۷ ق.ث هر کس به عنوان اجاره یا عمری یا رقبی و یا سکنی و یا مباشرت و بطور کلی هر کس نسبت به ملکی امین محسوب بوده و به عنوان مالکیت تقاضای ثبت آن را بکند به مجازات کلاهبردار محکوم خواهد شد.

ماده ۱۱۷ ق.ت - اصلاحی ۱۳۱۲٫۵٫۷) هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منافع مالی اعم از منقول یا غیر منقول حق به شخص یا اشخاص داده و بعد نسبت به همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم خواهد شد.

ماده ۱۴۲ ق.ت - مصوب (۱۳۵۱٫۱۰٫۱۸) نسبت به املاک مجهول المالک و املاکی که درباره آنها تقاضای ثبت نشده و به ثبت نرسیده باشد و در اجرای قانون اصلاحات ارضی به زارعین واگذار شده بشود، احتیاج به تقاضای ثبت از طرف منتقل الیه ندارد.

ثبت محل مکلف است بر طبق انتقالاتی که واقع شده یا میشود پرونده ای به نام یکی از خریداران تشکیل داده و اعم از این که ملک به صورت مشاع یا مفروز به زارع منتقل شده باشد، بدون انتشار آگهی های نوبتی حصه متصرفی زارع را تحدید و به صدور سند مالکیت آن اقدام نماید.

این عملیات از پرداخت هر گونه حق الثبت و هزینه مقدماتی و بهای سند مالکیت و سایر هزینه های مربوطه معاف میباشد

قانون اصلاح مواد ۱ و ۲ و ۳ قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ١٣٦٥٫٤٫٣١ و الحاق موادی به آن مصوب ۲۱ شهریور ۱۳۷۰ با اصلاحیه های بعدی

 

مشاهده سریع آگهی‌های پیش خرید خانه در اصفهان

 

ماده ۱ - ماده ۱۴۷ قانون مزبور به شرح زیر اصلاح می گردد:

ماده ١٤٧ - برای تعیین وضع ثبتی اعیان املاکی که اشخاص تا تاریخ ۱۳۷۰٫۱٫۱ بر روی زمینهایی ایجاد نموده اند که به واسطه موانع قانونی تنظیم سند رسمی برای آنها میسور نبوده است، همچنین تعیین وضع ثبتی اراضی کشاورزی و نسقهای زراعی و باغات اعم از شهری و غیر شهری و اراضی خارج از محدوده شهر و حریم آن که مورد بهره برداری متصرفین است و اشخاص تا تاریخ فوق خریداری نموده اند و به واسطه موانع قانونی تنظیم سند یا صدور سند مالکیت برای آنها میسور نبوده است به شرح زیر تعیین تکلیف میشود

-۱- در صورتی که بین متصرف و مالک توافق بوده پس از احراز تصرف بلامنازع متصرف توسط کارشناس منتخب اداره ثبت و نداشتن معترض رئیس ثبت دستور ادامه عملیات ثبتی را به نام متصرف به منظور صدور سند مالکیت خواهد داد.

-۲- هرگاه انتقال اعم از رسمی یا عادی به نحو مشاع و تصرف به صورت مفروز بوده و بین متصرف و مالک مشاعی توافق باشد پس از کارشناسی و تهیه نقشه کلی ملک و انعکاس قطعه مورد تصرف در آن و احراز تصرف بلامنازع مشروط بر اینکه مقدار تصرف از سهم فروشنده درکل ملک بیشتر نباشد و سایر مالکین هم مراتب را تأیید کنند رئیس ثبت دستور تعیین حدود و حقوق ارتفاقی مورد تقاضا و باقیمانده را به منظور صدور سند مالکیت مفروزی خواهد داد و الا عملیات ثبتی به صورت مشاع ادامه می یابد و در صورت عدم دسترسی به مالکین مشاعی یا وصول اعتراض مراتب به هیأت حل اختلاف موضوع ماده ۲ این قانون ارجاع میشود.

در مورد مناطقی نظیر مازندران که غالباً مالک عرصه و اعیان جدا از هم بوده و مورد معامله اکثراً اعیان ملک میباشد و آخرین منتقل الیه متقاضی سند مالکیت است هیأت موضوع ماده ۲ به اینگونه تقاضاها رسیدگی نموده در صورت احراز واقع و توافق طرفین طبق بند ۱ این ماده عمل والا با حفظ حقوق مالک عرصه رأی بر صدور سند مالکیت اعیان طبق عرف محل خواهد داد.

-۴- اگر متصرف نتواند سند عادی مالکیت خود را ارائه نماید هیات موضوع ماده ۲ با رعایت کلیه جوانب به موضوع رسیدگی و در صورتی که هیأت توافق طرفین را احراز و مدعی بلامعارض باشد مراتب را برای صدور سند مالکیت به اداره ثبت محل اعلام مینماید. 

-۵- چنانچه بین اشخاص در تصرف اختلاف باشد یا اعتراض برسد و یا اتخاذ تصمیم برای رئیس ثبت مقدور نباشد و همچنین در صورتی که مالک عرصه اوقاف یا دولت یا شهرداری باشد، موضوع به هيأت حل اختلاف موضوع ماده ۲ این قانون ارجاع میشود.

-۶- در مواردی که متصرف با در دست داشتن سند عادی تقاضای سند رسمی دارد موضوع به هیأت حل اختلاف موضوع ماده ۲ این قانون ارجاع میشود هیأت رسیدگی نموده و پس از احراز تصرف مالکانه متقاضی مراتب را به اداره ثبت اعلام تا در دو نوبت به فاصله پانزده روز به نحو مقتضی آگهی نماید در صورتی که ظرف دو ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی اعتراض واصل شود، معترض به دادگاه صالح هدایت میشود و اقدامات ثبت موکول به ارائه حکم قطعی دادگاه خواهد بود، چنانچه اعتراض نرسد، اداره ثبت طبق مقررات سند مالکیت را صادر خواهد کرد صدور سند مالکیت جدید مانع مراجعه متضرر به دادگاه نخواهد بود.

الحاقی (۱۳۷۶٫۵٫۲۶) در صورتی که مساحت قطعات متصرفی در باغها کمتر از میزان مقرر در ضوابط ابلاغی حسب مورد به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی یا وزارت کشاورزی باشد و با رعایت مقررات تبصره (۱) ماده (۴) قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درخت مصوب ۱۳۵۲ مشمول این قانون نخواهد بود

 

مشاهده سریع آگهی‌های اجاره روزانه اقامتگاه بومگردی و کلبه در رشت

 

ماده ۲ ماده ۱۴۸ قانون مزبور به شرح زیر اصلاح می گردد

ماده ۱۴۸ در هر حوزه ثبتی هیأت یا هیأتهایی به عنوان هیأت حل اختلاف در ثبت تشکیل میشود. اعضاء این هیأت عبارتند از یکی از قضات دادگستری به انتخاب رئیس قوه قضائیه و رئیس ثبت یا قائم مقام وی و یک نفر خبره ثبتی به انتخاب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

نحوه تشکیل جلسات و اختیارات هیأت و سایر موارد اجرائی آن مطابق آئین نامه این قانون خواهد بود. هیأت مذکور میتواند برای کشف واقع از خبرگان امور ثبتی استفاده کند و همچنین با تحقیقات و یا استماع گواهی شهود رأی خود را صادر نماید رأی مذکور به وسیله ثبت محل به طرفین ابلاغ میشود در صورت عدم وصول اعتراض ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی ادارات ثبت مکلف به اجرای آن میباشند در صورت وصول اعتراض معترض به دادگاه هدایت میشود، رسیدگی به این اعتراضات در دادگاه خارج از نوبت خواهد بود

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب آئین نگارش قراردادها

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و خرید کتاب با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

مجید کیوانپور 09129374020

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

تورم مهرماه 1403: افزایش هزینه زندگی، نگرانی از آینده

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در مهرماه 1403 به شدت افزایش یافته و به خانوارهای ایرانی فشار مضاعفی وارد کرده است. این افزایش تورم که در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی مشاهده می‌شود،

بازار مسکن تهران در رکود؛ نگاه‌ها به سمت واحدهای قدیمی‌تر چرخید

به گزارش شش‌دنگ به نقل از تجارت‌نیوز، بازار مسکن تهران در ماه‌های اخیر شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. کاهش قدرت خرید شهروندان و افزایش نرخ اجاره بها، باعث شده تا تقاضا برای واحدهای مسکونی نوساز به شدت

خرید خانه محله رجاکل رشت (راهنمای جامع و کاربردی)

رجاکل با توجه به مزایای فراوان و موقعیت مناسب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید و سکونت در رشت است. با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید با اطمینان بیشتری اقدام به خرید ملک در این منطقه کنی

خرید خانه در محله راسته کنار شیجان رشت (راهنمای جامع و کاربردی)

محله راسته کنار شیجان با بافت تاریخی و اماکن فرهنگی متعدد، یکی از گزینه‌های جذاب برای خرید خانه در شهر شیجان به شمار می‌رود. این محله با حفظ هویت سنتی خود، در سال‌های اخیر شاهد تحولات چشمگیری در زمینه

خرید خانه محله راسته کنار رشت: بررسی محله و راهنمای جامع خرید خانه

محله راسته کنار رشت با بافت سنتی و دسترسی مناسب به امکانات شهری، گزینه مناسبی برای خرید خانه است. با توجه به نیازها و بودجه خود می‌توانید خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه و یا رهن و اجاره آپارتمان در

خرید خانه محله رازی رشت: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله رازی رشت با موقعیت مکانی مناسب و دسترسی آسان به امکانات رفاهی، گزینه ای ایده آل برای سکونت است. در این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله رازی، شامل خرید، فروش و اجاره انواع ملک، پرداختیم.محله راز

خرید خانه محله دیانتی رشت [بررسی جامع محله برای خریداران ملک]

آیا به دنبال خرید خانه یا اجاره آپارتمان در رشت هستید؟ دیانتی با موقعیت مکانی عالی و دسترسی آسان به امکانات رفاهی، انتخابی مناسب برای شماست! در این مقاله به بررسی جامع خرید و فروش ملک، رهن و اجاره و ن

خرید خانه محله دوباج رشت، محله‌ای آرام برای خرید خانه

دوباج، محله‌ای آرام و دنج در رشت است که گزینه مناسبی برای خرید، فروش یا اجاره خانه محسوب می‌شود. دسترسی آسان، امکانات رفاهی مناسب، امنیت بالا و قیمت‌های متنوع از جمله مزایای زندگی در این محله هستند.دو

اشتباهات در عملیات ثبتی || اشتباهات در املاک ثبت شده

کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقیق بود که کوچکترین اشتباه تنظیم کنندگان قرارداد، موجبات اسقاط و یا اب

تبصره الحاقی (۱۳۸۱٫۳٫۱۹) کاهش درآمد دولت از تغییر قیمت اراضی

کلیه قوانین ایران از کشورهای عربی اخذ و ترجمه شده است و مقداری از آن فقه اسلام گرته برداری شده است. در نگارش قرارداد آن‌قدر باید دقیق بود که کوچکترین اشتباه تنظیم کنندگان قرارداد، موجبات اسقاط و یا اب

خرید خانه در محله سید گلسرخ یزد - آرامش و معنویت در قلب بافت تاریخی

محله سید گلسرخ یزد با دارا بودن موقعیت مکانی مناسب در بافت تاریخی یزد، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و خدماتی، بافت مسکونی متنوع شامل خانه‌های ویلایی با معماری سنتی و آپارتمان‌های نوساز و همچنین رونق س

خرید خانه در محله مالمیر یزد [تجربه‌ی زندگی در بافت تاریخی با چاشنی مدرنیته]

محله مالمیر یزد با دارا بودن موقعیت مکانی مناسب در بافت تاریخی یزد، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و خدماتی، بافت مسکونی متنوع شامل خانه‌های ویلایی با معماری سنتی و آپارتمان‌های نوساز و همچنین رونق ساخت