فصل چهارم: علم بدهی - بخش سوم

کتاب جذاب و پربار "علم پول درآوردن" اثر استاد برایان تریسی که توسط شاگرد مستقیم ایشان جناب دکتر مهدی نشاط به فارسی درآمده است، یکی از پربار ترین کتاب های حوزه موفقیت می باشد.

برای خلاصی از بدهی ها میتوانید از مجموعه ای از استراتژی ها استفاده کنید که یکی از آنها پس انداز پولتان است. قانون «جورج كلاسن» می گوید اول برای خودتان خرج کنید که یعنی لااقل ده درصد از درآمدتان را هر ماه پس انداز کنید ولی اگر واقعا گرفتار بدهی هستید، مجبورید از مبالغ کم تر شروع کنید. دو راه برای این کار وجود دارد.

فرض کنید بدهکارید و میخواهید علاوه بر تسویه ی بدهی، پس انداز کنید. ولی نمی توانید ماهی ده درصد پس انداز کنید. توصیه ی من این است که با پس انداز یک درصد شروع کنید و آن را در آغاز هر ماه درست بعد از گرفتن چک حقوق تان پس انداز کنید. به راحتی می توانید با تو دونه درصد زندگی کنید. ماه دوم دو درصد و ماه سوم، سه درصد پس انداز کنید.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

ظرف بازه یک ساله میتوانید پس اندازتان را به دوازده درصد برسانید. به این ترتیب استاندارد زندگی تان تا حد بسیار کمی در تنگنا قرار می گیرد که اصلا متوجهش نمی شوید شاید به اندازه ی نخریدن یک لیوان قهوه ی لانه در روز باشد. بعد همه ی خرج هایی را که می کنید. بنویسید تا از پولی که خرج کرده اید آگاه باشید. فقط همین نوشتن باعث میشود این پول را خرج نکنید. پس این پول را پس انداز کنید. وقتی شروع به پس انداز و توسعه ی حساب آزادی مالی می کنید، اتفاقات جالبی برای بدهی های تان می افتد ذهنیت و نگرشتان نسبت به بدهی تغییر میکند و از انباشته کردن بدهی ها دست می کشید.

اغلب توصیه میشود کارتهای اعتباری را کنار بگذارید و برای خرید همه چیز پول نقد بپردازید من این کار را توصیه نمی کنم. کار نسبتا سختی ست؛ چون این که بخواهید دائم پول نقد بگیرید، ناجور است. من سه کارت اعتباری همراهم دارم همه جور کارت اعتباری دارم که هیچ وقت از آنها استفاده نمیکنم فقط از سه کارت اعتباری و یک کارت نقدی استفاده میکنم و هر ماه همه ی بدهی ها را تسویه میکنم. اگر این کار را نکنید بدهی ها به سرعت روی هم جمع میشوند. من بعد از یک تجربه ی سخت این را یاد گرفتم در نتیجه هیچ وقت بدهی کارت اعتباری ندارم.

نکته ی دیگر درباره ی خلاصی از بدهی این است که وقتی شروع به پس انداز ماهی یک درصد از درآمدتان میکنید متوجه می شوید هر چه کم تر بابت بدهی خرج میکنید. شاید دو تا سه سال طول بکشد ولی بعد به نقطه ای خواهید رسید که بدهی ها را کاملا پرداخت کرده اید و هرگز به آن وضعیت باز نخواهید گشت. با افراد زیادی صحبت کرده ام که این کار را انجام داده اند؛ این کار زندگیشان را تغییر داده است.

بدهکاری باعث احساس حقارت اضطراب نا امنی و منفی گرایی می شود. اجازه دهید نگاهی به تفاوت بین صحبت های دو نفر بیندازیم. یکی در بانک پول دارد و نفر دیگر بدهکار است. فردی که در بانک پول دارد. اعتماد به نفس بیشتری دارد مثبت گرانر است و صراحت بیش تری دارد. فرد بدهکار کمی احساس حقارت میکند. این افراد محتاط ترند و پیش تر چاپلوسی پولدارها را میکنند وقتی از بدهی خلاص میشوید. شخصیت تان دگرگون میشود. این افراد در اکثر مواقع هرگز دوباره گرفتار بدهی نمی شوند.

شما هم میتوانید فقط ماهی یک درصد از درآمدتان را پس انداز کنید و اگر موارد دیگری را که درباره ی افزایش درآمد گفتیم، تمرین کنید. درآمدتان کم کم افزایش پیدا میکند. وقتی درآمدتان بیش تر می شود. آن پول را به جای این که خرج کنید پس انداز کنید و بدهی تان را نقدا پرداخت کنید.

 

مشاهده سریع آگهی های ملکی محله الهیه تهران

 

»دن«

هبرایان به جای تسویه ی فوری به رهن کردن اعتقاد داری؟ آیا شتاب در پرداخت ها راه خوبی است؟

 

 برایان»

مکاتب فکری زیادی وجود دارد ما رهن سه درصد برای خانه مان داریم و جایی نیست که بتوانید پولتان را با بهره ی سه درصد سرمایه گذاری کنید. اگر نرخ بهره ی پایینی دارید بهتر است خانه را رهن کنید، به ویژه در بازار املاک و مستغلات امروز که قیمت خانه سریع تر از پرداختی های  شما بیش تر می شود. پس این یک سرمایه گذاری ست؛ چون واقعا ارزشش افزایش پیدا می کند.

استراتژی دیگر این است که مبلغ رهن را کامل بپردازید یا پرداختی های اضافه انجام دهید. فرض کنید پاداش کمیسیون فروش یا هر شکل دیگری از پول نقد زیاد به دستتان می رسد میتوانید از آنها برای پرداخت رهن استفاده کنید. بعضی از مردم میگویند اگر ماهی دو پرداخت اصلی را انجام دهید میتوانید رهن را در نصف زمان مقرر تسویه کنید.

این استراتژی خوبی ست؛ چون سبک زندگیتان را تحت تاثیر قرار نمی دهد، هر چند مستلزم کمی از خود گذشتگی است ولی رهن سی ساله را به پانزده سال کاهش میدهد و بعد از آن میتوانید بدون هرگونه رهن و بدهی مالک آن ملک شوید.

دن

امروز موضوع مورد بحث بزرگ دیگری که مطرح است وام های دانشگاهی ست. اجازه بده درباره ی وام دانشگاهی بحث کنیم. بعضی ها آن را بدهی بد میدانند و بعضی آن را بدهی خوب به شمار می آورند. چون واقع برای آینده ی خودتان سرمایه گذاری می کنید.

«برایان»

من پژوهش های عمیقی درباره ی بازگشت سرمایه برای دوره های مختلف آموزشی انجام داده ام دوره های علوم تکنولوژی مهندسی و ریاضیات بیشترین وام را می پردازند. این دوره ها با سالی حدود هفتاد و شش هزار دلار هنگام فارغ التحصیلی از دبیرستان شروع می شوند و برای مهندسان نفت به سالی صدوسی و شش هزار دلار هم می رسد. خیلی از دوره هایی که افراد در آنها شرکت میکنند، به درد نخورند و بعد از اتمام دوره ها بیکار می مانند. در سال گذشته پنجاه و چهار درصد از دانشجویان کالج یک سال بعد از فارغ التحصیلی هنوز بیکار بودند. چون دوره های بی فایده ای را گذرانده بودند. آنها دوره هایی را نمی گذرانند که توانایی کسب درآمدشان را افزایش دهد یا کمک کنند به نتایجی برسند  که شرکت ها مایل باشند به خاطر آنها به فارغ التحصیلان پول بدهند. پس این پول را برای چه کاری قرض می گیرند؟

مثل رفتن به لاس وگاس است. اگر برای خرید خانه در لاس وگاس پول قرض بگیرید قیمت های لاس وگاس بعد از رکود اقتصادی در حال حاضر هفت تا هشت درصد بیش تر میشود سرمایه گذاری خوبی است. اگر برای رفتن به کازینو فرض کنید سرمایه گذاری خوبی نیست. کسانی که برای گذراندن دوره های آموزشی به درد نخور پول قرض می گیرند. سرمایه گذاری بدی میکنند چون نیمی از آنها چند سال بعدی را در مشاغلی با حداقل دستمزد کار می کنند.

 

 مشاهده کتاب‌‌های دیگر حوزه موفقیت

 

هشتاد درصد از دانشجویان بعد از اتمام کالج هرگز در رشته ای که درس خوانده اند مشغول به کار نمیشوند آنها هرگز به این رشته ها برنمی گردند چون این دوره ها اساسا تفریحی هستند، بهانه ای هستند. برای ماندن در دانشگاه و وقت گذرانی با دوستان مهمانی رفتن و این قبیل کارها این تفاوت بین وام خوب دانشجویی و وام بند دانشجویی ست.

کسی که پول قرض میگیرد که به دانشگاه پزشکی برود یا مدرک مهندسی بگیرد کار بسیار هوشمندانه ای میکند چون آنها ظرف دو یا سه سال می توانند. کل این بدهی را توبه کنند اگر به این دلیل که دوره ی به در دنخوری را گذرانده اید، در نتیجه شغلی با حداقل دستمزد پیدا کرده اید و درآمد خوبی ندارید. پس سرمایه گذاری بسیار بدی کرده اید. بعضی ها در دهه ی سی زندگی شان هنوز نمی توانند خانه ای بخرند برای خودرو اعتبار بگیرند کسب و کاری را شروع کنند یا وام بانکی بگیرند چون این وام دانشگاهی مثل یک بهمن تهدیدشان می کند.

»دن

آیا مهم است در چه دانشگاهی سرمایه گذاری کنیم؟ بهتر است به یکی از دانشگاه های ایوی لیگ دانشگاه های منتخب بخش خصوصی) برویم یا در یکی از برنامه های بقیه ی کالج های معتبر شرکت کنیم؟

«برایان»

خوشبختانه برای نخستین بار در تاریخ رییس جمهور پافشاری می کند که دانشگاه ها در واقع مبلغ درآمد فارغ التحصیلان شان را یک دو پنج و ده سال بعد از فارغ التحصیلی در دوره های خاص مطالعاتی گزارش دهند. و این ارقام را به اطلاع عموم برسانند. دانشگاهها و کالج ها با اعتراض و ناراحتی در مقابل این تصمیم ایستادگی می کنند، چون نمی خواهند مردم از این اعداد و ارقام باخبر شوند و باز هم خوشبختانه اگر در گوگل جست و جو کنید. ارزیابی های بسیار خوبی وجود دارد که نشان می دهد. دانشجویان احتمالا با مدرکی که از یک کالج خاص دریافت می کنند. چقدر پول در می آورند.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب علم پول درآوردن

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

تبدیل رهن به اجاره؛ معامله‌ای دو سر برد یا تنشی میان موجر و مستأجر؟

سلام دوستان عزیز! توی این مقاله می‌خوایم یه موضوع مهم و چالش‌برانگیز رو توی دنیای املاک، یعنی تبدیل رهن به اجاره، بررسی کنم. همونطور که می‌دونید، توی معاملات ملکی، دو روش کلی برای واگذاری وجود داره: ر

رهن و اجاره آپارتمان در استانبول: نکاتی که باید بدانید

استانبول، شهر افسونگر و پرشور ترکیه، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و زندگی در دنیا، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اگر شما هم به دنبال اقامت در این شهر زیبا هستید، اجاره آپارتمان

بهشت گمشده در اقیانوس هند: مهاجرت به جزیره موریس

تصور کنید غرق در نور خورشید گرم استوایی هستید، نسیم خنک اقیانوس موهایتان را نوازش می‌دهد و صدای امواج که به ساحل شنی سفید برخورد می‌کنند، موسیقی متن زندگی جدیدتان در جزیره موریس است.

قیمت زمین در خیابان نلسون ماندلا (جردن): گذری بر نوسانات و چشم‌انداز آینده

خیابان نلسون ماندلا، که پیش‌تر با نام جردن شناخته می‌شد، یکی از خیابان‌های مشهور و اعیان‌نشین پایتخت ایران است. این خیابان به واسطه قرارگیری در منطقه شمالی تهران، دسترسی به امکانات رفاهی و تفریحی متعد

زمزمه‌های سرسبز: نغمه‌ی حیات در جنگل‌های اندونزی

اندونزی، سرزمینی پهناور که گویی از زمردی بی‌کران آفریده شده، گنجینه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌های انبوه را در خود جای داده است. این جنگل‌ها، همچون ارکستری عظیم، نغمه‌ی حیات را در سرزمین طلوع خورشید نواخته و

قبرس کشور با جاذبه های گردشگری فراوان: گوهری درخشان در مدیترانه

قبرس، جزیره‌ای زیبا در میان امواج نیلگون مدیترانه، گویی نگین درخشانی بر پهنه این دریا خودنمایی می‌کند. تاریخ غنی، فرهنگ پویا، طبیعت بکر و مردمانی خونگرم، قبرس را به مقصدی بی‌نظیر برای سفری خاطره‌انگیز

خرید مغازه در سرزمین فرصت ها(کانادا) : فرصتی طلایی یا چالشی بزرگ؟

کانادا به عنوان کشوری با اقتصاد قوی و فرصت‌های متنوع، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بوده است. یکی از راه‌های ورود به بازار این کشور، خرید یک مغازه موجوده.

زمین نسقی یعنی چه؟: گشتی در گذر زمان و میان اسناد کهن

در تاریخ کهن ایران، بویژه در مناطق روستایی، زمینی که به نام "نسق" شناخته می‌شد، نقشی حیاتی در زندگی مردم ایفا می‌کرد. نسق، سندی بود که به زارع اجازه می‌داد تا در زمینی که متعلق به دیگری بود، کشت و کار

رهن و اجاره در تهران: راهنمای جامع برای مستاجران

پیدا کردن خانه مناسب در کلان‌شهر شلوغی مثل تهران، کار آسانی نیست، مخصوصاً اگر برای اولین بار می‌خواهید مستأجر شوید. تنوع آپارتمان‌ها در محله‌های مختلف، شرایط رهن و اجاره، قوانین مربوط به مستأجر و موجر

سفری به سرزمین آفتاب و شن: گشتی در جغرافیای امارات متحده عربی

امارات متحده عربی، کشوری که آسمانخراش‌های سر به فلک کشیده، سواحل طلایی و بیابان‌های پهناور را در هم آمیخته، مقصدی جذاب برای هر گردشگری است. در این سرزمین کهن، تاریخ و مدرنیته در کنار یکدیگر خودنمایی م

شاندیز مشهد، دروازه بهشت خراسان [شاندیز منطقه ای ییلاقی در شهر مشهد]

شاندیز، شهری ییلاقی و خوش آب و هوا در دامنه کوه‌های هزار مسجد، در 25 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. این شهر به عنوان نگین گردشگری خراسان رضوی شناخته می‌شود و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیر، هرسا

خبر خوش برای هواداران پرسپولیس: تمدید قرارداد دو بازیکن کلیدی در آستانه فصل جدید!

به گزارش شیش دنگ، در حالی که هواداران پرسپولیس منتظر شروع فصل جدید لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان آسیا هستند، خبرهای خوشی از این باشگاه به گوش می‌رسد.