فصل اول: بازاریابی - بخش سوم

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و بیلبورد استفاده می‌کردند.

انواع بازاریابی

مجموعه شرکت‌ها می‌توانند 5 نوع بازاریابی متفاوت در قبال بخش‌های مختلف بازار اتخاذ کنند.

 

بازاريابي آنلاين

اينترنت از مهم‌ترين و بحث‌برانگيزترين موضوعات در تجـارت و آمـوزش بازرگاني اسـت. سرعت توسعه بازاريابي الكترونيكي بسيار بالا است، به‌طوری‌که با كندي تحقيقات و انتشار نتايج آن همسنگ نيست. مشخص اسـت كـه بنيادهاي تجاري به‌سرعت در حال تحول و استقرار در نقاط پوياي جديد است و لذا اينترنت را بايد از پردامنه‌ترين رسانه‌ها دانست كه تغييرات بي‌شماري را در حوزه بازاريابي و توسعه ايجاد كرده است. اين قابليت‌ها بسياري از حوزه‌ها را در بازاريابي تحت تأثير قرار داده اسـت: بخش‌بندي و هدف‌گذاري، قيمت‌گذاري، خدمات به‌ مشتري و مديريت روابط مشتري، بسته‌بندي، ارتباطات بازاريابي، پيشبرد، كانـال توزيع و زنجيره ارزش، بازاريابي جهاني و علامت تجاري. آن‌چه واضح است اين‌كه محيط آنلاين مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي رسانه‌هاي پيشين را به همراه قابليت‌هاي جديد منحصربه‌فرد، شامل تعامل (ارتباط دوطرفه يا چندطرفه) و آدرس پذیری، در خود جاي داده است. اين ابزار قادر است همه شركت‌ها و افراد را به خواسته‌هاي خود برساند.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب‌ کاربردی

 

ديكارـ سيلور اشاره دارد كه فن‌آوری‌هايی مانند اينترنت، افراد را از ديدار مـستقيم فروشگاه‌ها دور مي‌كند و در عوض، آنان به دنبال مفهوم خريد الكترونيكـي هـستند. ايـن مهـم منبعـث از فشار ساعت‌هاي طولاني كار و درنتیجه وقت كمتر براي فعاليت‌هاي اجتماعي است. لذا افراد بـه دنبال راه‌هاي جديد خريد هـستند. بايـد دانـست كـه اينترنـت و امـواج رسـانه‌اي آن، بـازاري متفاوت از بازارهاي سنتي و تعريفي متمايز از آن‌ها را مي‌طلبد.

محيط آنلاين با كاربردهايی كه دارد، رسانه‌اي پويا و زنده است كه تمهيدي براي فلسفه نويني از بازاريابي فراهم آورده است. كاتلر مراحل تكوين بازارهاي جديد را اين‌گونه نشان مي‌دهد.

 

جدول 1-2: مراحل تكوين و تبديل فلسفه‌هاي بازاريابي (گائور،2009)

عنوان

نقطه شروع

تمركز بر

ابزار

نهايت

فلسفه فروش

 

كارخانه

 

محصول

 

فروش و پيشبرد

سود حاصل از حجم فروش

فلسفه
بازاريابي

 

نيازهاي متفاوت مشتريان

 

آميخته بازاريابي
مناسب

 

بخشبندي بازار،
هدف‌گذاري و موقعيت‌يابي

سود حاصل از
رضايت مشتري

 

فلسفه
بازاريابي جامع

 

نيازهاي مشتريان بهصورت انفرادي

 

ايجاد ارزش براي
مشتري و ايجاد شبكه همكاري

 

مديريت پايگاه داده‌ها و انسجام زنجيره ارزش و
همكاري‌هاي به‌هم‌پیوسته

وفاداري مشتري

 

 

اين فلسفه تعريف جديدي از بازاريابي را كه در فرآيند با مشتري به‌عنوان يك فرد مواجه است بيان مي‌كند. در حقیقت، بازاريابي اينترنتي از دو ركن بازاريابي و مجازي بودن تشكيل شده است. ركن مجازي به ارتباط مشتري كه بي‌واسطه، دوسويه و با قابليت ذخيره‌سازي براي بازيابي مجدد براي پاسخ‌گويي است، اشاره دارد. براي كليه ارتباطات مجازي از واسطه‌هاي الكترونيك استفاده مي‌شود كه در بازاريابی مجازی «اينترنت» اين نقش را بازي مي‌كند. با اين توجه، بازاريابي آنلاين، فرآيند ساخت و حفظ روابط با مشتري در فعاليت‌هاي آنلاين است كه مبادله ايده، محصول و خدمات را تسهيل كرده، موجب تأمين رضايت هر دو طرف مبادله مي‌گردد. اين فرآيند هفت مرحله است شامل:

-       تدوين استراتژي كلان و بخش شركت

-       شناسايي فرصت‌های بازار

-       فرمولي كردن استراتژي‌هاي بازاريابي

-       طراحي تجربه مشتري

-       ايجاد مهارت ارتباط با مشتري

-       ارزيابي نتايج برنامه بازاريابي

-       طراحي برنامه بازاريابي به‌عنوان محور اساسي این فرآیند، طراحي آميخته بازاریابي اینترنتي را که همان متغيرهای قابل‌کنترل شرکت است را شامل مي‌گردد.

 

مشاهده کتاب‌های دیگر حوزه موفقیت

 

بازاریابی آنلاین به هر عمل بازاریابی مثل بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی از طریق موتورهای جست‌وجوگر و یا به‌طورکلی بازاریابی الکترونیکی که از طریق اینترنت انجام می‌شود، اطلاق می‌شود. آغاز بازاریابی آنلاین به اوایل دهه 90 برمی‌گردد، در آن زمان وب‌سایت‌ها اطلاعات خود را به‌روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایل‌های متنی ارائه می‌دادند، به‌تدریج گرافیک و در پی آن تبلیغات تصویری به سایت‌های مختلف افزوده شد. آخرین قدم در این زمینه تکامل تجارت آنلاین و به‌کارگیری اینترنت جهت سرعت بخشیدن به فروش کالا و خدمات است. امروزه اینترنت به‌سرعت به یک رسانه فراگیر تبدیل شده است و طبیعت تعاملی اینترنت باعث شده است که بازاریابی از طریق آن بسیار مؤثر واقع شود. بازاریابی آنلاین بازه وسیعی را شامل می‌شود زیرا که صرفاً منوط به بازاریابی از طریق اینترنت و ایمیل نیست بلکه مدیریت داده‌ها و مدیریت روابط مشتری را نیز شامل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر بازاریابی آنلاین، چند مفهوم به هم گره‌خورده را شامل می‌شود که عبارت‌اند از: طراحی، پیاده‌سازی، تبلیغات و فروش. بازاریابی آنلاین شامل همه مکان‌هایی است که مشتری‌های آنلاین معمولاً با آن درگیر هستند همانند بازاریابی در موتورهای جست‌وجوگر، بهینه‌سازی سایت، بنر‌های تبلیغاتی موجود در وب‌سایت‌های اینترنتی، ارسال ایمیل و ... .

 

انواع بازاریابی‌های آنلاین

بازاریابی‌های آنلاین، به‌طور عمده به چهار دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

PPC: یا همان پرداخت در ازای تعداد کلیک‌ها. چنین تبلیغاتی برای برندها و محصولات روی سایت‌های دیگر انجام می‌شود.

PPI: پرداخت در ازای تعداد نمایش تبلیغات.

SEO: سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جست‌وجوگر، به روندی اطلاق می‌شود که رتبه سایت یا صفحاتی از سایت را در نتایج طبیعی یا غیر پولی موتورهای جست‌وجوگر بالا می‌برد.

SMM: بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی.

در تقسیم‌بندی دیگری می‌توان روش‌های زیر را در نظر گرفت.

روش یک‌به‌یک: در روش یک‌به‌یک، بازاریاب آنلاین، مشتریان در اینترنت را هدف قرار می‌دهد به‌طوری‌که پیام بازاریاب، به‌صورت شخصی به کاربران می‌رسد. این روش، برای بازاریابی‌هایی که بر پایه موتورهای جست‌وجوگر هستند شکل می‌گیرد به‌این‌ترتیب که بازاریاب، با کار کردن بر روی کلمات کلیدی، مشتریانی را که با آن کلمات کلیدی به سایت هدایت می‌شوند را مخاطب قرار می‌دهد. این روش، معمولاً تحت PPC یا پرداخت در ازای کلیک انجام می‌شود.

علاقه به موردهای خاص: در این روش مخاطبان، کسانی هستند که علایق و تمایلات خاصی دارند. در این حالت بازاریاب، به‌عمد، جامعه مخاطب خود را کوچک‌تر و آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کند به‌جای این‌که مخاطبان را به دید کلی نگاه کند. طبقه‌بندی می‌تواند بر مبنای سن مخاطبان، جنس، موقعیت جغرافیایی، و دیگر فاکتورها شکل گیرد.

جوامع کوچک: در این روش، مخاطبان اینترنتی، باز هم برحسب محصولات و خدمات، به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شوند. بازاریاب‌های جوامع کوچک از این نظر با بازاریاب‌های معمولی فرق دارند
که آن‌ها دانش بالاتری را نسبت به بازاریاب‌های معمولی در آن جامعه کوچک دارند. به‌عنوان‌مثال، یک بازاریاب معمولی می‌تواند سایتی داشته باشد که در مورد وسایل آشپزخانه باشد درحالی‌که بازاریاب جوامع کوچک، بر روی توستر 4 تیکه‌ای کار می‌کند. بازاریاب جوامع کوچک، به مشتریان چنین سایت‌هایی، اطلاعات بسیار با جزییات‌تری را می‌دهد. این کار به سازندگان و تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا از او به‌عنوان فردی معتبر یاد کنند.

مخاطبان منطقه‌ای: در بازاریابی اینترنتی، موقعیت جغرافیایی بازاریاب، و موقعیت جغرافیایی مشتریان هدف، روش‌هایی برای تعیین موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان به شمار می‌روند. در این حالت، متون متفاوتی به مشتریان بسته به نوع موقعیت جغرافیایی‌شان، آی پی آن‌ها، شهر، کشور و منطقه ارائه می‌شود.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب فروش موفق

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا