دستورالعمل تهیه نقشه های محاسباتی و تنظیم دفترچه محاسباتی

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

فرم پیوست (الف)

ردیف

شرح

کنترل

۱

یکسری کامل نقشه های معماری مهر و امضاء شده توسط واحد صدور پروانه

 

۲

سه سری نقشه محاسبات تمام نقشه ها به وسیله مهندس محاسب امضاء شده باشد.

 

۳

یک نسخه کتابچه محاسباتی امضاء شده توسط مهندس محاسب

 

۴

فرم چک لیست کامل و دقیق باشد موضوع بخشنامه

شماره ۳۸۰ ۰۷٫۱٫۱۷۸۰ شهرسازی

 

۵

برگه تأییدیه محاسبات دارای مشخصات و آدرس دقیق  مهندس محاسب

 

۶

تصویر گزارش مکانیک خاک در صورتی که مقاومت مجاز خاک بیش از ۱٫۷۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع فرض شده باشد

 

اصل فیش واریزی حق الزحمه کارشناسی کنترل محاسبات حق الزحمه فرم ب به شماره حساب ۱۵۹۴۲ ۴۳۵ نزد بانک

 

٨

تجارت شعبه کریم خان زند نبش آبان شمالی کد ۳۷ در وجه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران

 

 

 

 

ردیف

شرح

تا ۵۰۰ متر مربع

کنترل

۲۰۰۰۰۰ ریال

۲

مازاد بر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع

هر متر مربع ۲۵۰ ریال

۳

مازاد بر ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ متر مربع

هر متر مربع ۲۰۰ ریال

۴

مازاد بر ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ متر مربع

هر متر مربع ۱۵۰ ریال

۵

مازاد بر ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ متر مربع

هر متر مربع ۱۰۰ ریال

۶

مازاد بر ۲۰۰۰۰ متر مربع

هر متر مربع ۷۵ ریال

تعرفه محاسبات حق الزحمه کارشناسی کنترل محاسبات در سال (۱۳۷۱) (پیوست (ب)


 دو نکته

 نکته ۱: حق الزحمه کارشناسی کنترل محاسبات بر اساس متراژ زیربنای ساختمان مندرج در پروانه ساختمانی و یا نقشه معماری (مصوب مطابق جدول فوق محاسبه می گردد.

نکته ۲ هرگونه تغییر در جدول فوق از طریق حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ابلاغ می گردد.

 

دستورالعمل تهیه نقشه های محاسباتی و تنظیم دفترچه محاسباتی

1.       رعایت استاندارد ۵۱۹ و ۲۸۰۰ ایران و سایر استاندارهای رسمی و جاری کشور

2.       تطابق نقشه های معماری و سازه از نظر آکسها محل بادبندی و پوشش

3.       نقشه های کامل و در برگیرنده کلیه قسمتهای سازه ای و مشخصات مصالح مصرفی باشد.

4.       کتابچه محاسبات دارای فهرست مطالب و عناوین بخشهای مختلف باشد.

5.        در کتابچه طراحی کلیه قسمتهای سازه ای منعکس باشد صرف محاسبه یک نمونه از یک بخش (مثلاً فونداسیون یا ستون.... ) قابل قبول نیست.

6.       در کتابچه مدل محاسباتی فرضیات محاسبات آیین نامه ها و مراجع مورد استفاده قید شود.

7.       در صورت استفاده از برنامه های کامپیوتری

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

اولاً: از برنامه های معتبر نظیر SAP یا STRESS استفاده شود

 ثانياً : فايل ورودی و خروجی به طور کامل چاپ و ضمیمه شود.

ثالثاً: از شکل سازه آنالیز شده یک چاپ که دارای شماره گذاری گره ها و المانها باشد ضمیمه گردد. (۷۰٫۶۴۴۸- ۷۱٫۳٫۶)

تصویب نقشه های معماری خاص

پروانه ساختمانها به شرح زیر باید در شورای معماری شهرداری مطرح و مورد تصویب قرار گیرد:

الف. کلیه پروانه ساختمانهای شش طبقه به بالا با توجه به بررسی وضع فاضلاب، پارکینگ ورودی مربوطه آن پله فرار و هماهنگی و زیبایی ساختمان در منطقه مورد ساختمان مطرح و اقدامات صدور پروانه در مدت دو ماه خاتمه یابد.

ب. کلیه پروانه های ساختمانی سینماها و سالنهای اجتماعات و ساختمانهای مجاور کاخ ها و بیوتات و ساختمانهای مجاور مدرسه عالی استاد مطهری و مسجد امام (ره) و هر محل خاص تاریخی دیگر که رئیس قسمت صدور پروانه طرح آن را در شورا لازم بداند.

پ. کلیه پروانه های ساختمانی اطراف میدان آزادی طبق نقشه و اطراف بزرگراه ونک به عمق صد و پنجاه متر از هر طرف محور بند ۱ صورت جلسه ۸۷ ۵۱٫۴٫۷ شورای هماهنگی

مراحل تغییر نقشه

در هر مرحله از اجرای ساختمان یا قبل از شروع به عملیات ساختمانی تغییر نقشه بر اساس ضوابط و مقررات جاری با اخذ عوارض مربوطه به شرط این که تخلفی نسبت به پروانه صادره قبلی انجام نشده باشد بلامانع و مشمول گذشت زمان از تاریخ تصویب نقشه نمیباشد.

در یک مجموعه ساختمانی اعم از بناهای مسکونی و تجاری و غیره.... ( صدور برگ عدم خلاف جهت واحد مورد تقاضا به شرط آن که تخلفی در مشاعاتی که در سند قید شده انجام نگرفته باشد، بلامانع است. در مورد ساختمانهای در دست احداث و یا پایان یافته چنان چه تغییراتی خلاف نقشه های مصوب در ساختمان به وجود آمده باشد غیر از اضافه بنا و مغایرتی با اصول شهرسازی و بهداشتی و فنی نداشته و تغییری نیز در نوع استفاده از آن حاصل نشده باشد طرح شکایت از طرف شهرداری ضروری نمی باشد. (۶۳٫۱۲٫۱۶ - ۴۲۰٫۵۰۸۶۷) 

آشنایی با ضوابط مقررات و ملاک عمل شهرداری ها

صدور مجوز حفاظ در محدوده حیاط ساختمان برای جلوگیری از مشرفیت

در صورتی که مالکین اماکنی که استفاده از آنها مسکونی است و مورد اشراف پنجره های اماکن مجاور واقعند بخواهند حفاظی در این زمینها در محدوده حیاط ساختمان خویش پیش بینی نمایند، این امر با رعایت اصول فنی و حتی الامکان با استفاده از مصالح سبک و مقاوم بلامانع است؛ و مناطق بیست ودوگانه در صورت تسلیم درخواست صدور مجوز جهت اقدام مذکور تسهیلات لازم را معمول خواهند نمود. مراتب فوق در مورد دبیرستانهای دخترانه نیز قابل اجرا میباشد (۴۲۰٫۱۶۰۰۳-۶۷٫۹٫۹).

بناهای نیمه تمام یا مخروبه

مطابق ماده ۱۱۰ قانون اصلاحی شهرداری مصوب بهمن ماه (۱۳۴۵ در مورد الزام مالکین زمینها و بناهای مخروبه و غیر مناسب و یا نیمه تمام واقع در خیابانها و یا کوچه ها و یا میدانها که منافی با بهداشت عمومی و پاکی و پاکیزگی و زیبایی شهر است به دیوار کشیدن یا مرمت آنها در جلسه رسمی ۴۷٫۹٫۶ انجمن شهر مطرح و به تصویب رسیده است. (۱۷۲ - ۴۷٫۹٫۴)

اراضی و املاک بدون سند

با توجه به مصوبه شورایعالی اداری به شماره ۱۵۶۰ ٫ دش مورخ ۷۱٫۸٫۶ و فرم ضمیمه آن در خصوص صدور پروانه ساختمانی مسکونی برای اراضی و املاک در مواردی که سند مالکیت ارائه نمیگردد و با توجه به نامه شماره ۱۸۵۵۵٫۱٫۳٫۳۴ مورخ ۷۱٫۸٫۲۷ وزارت محترم کشور دستور العمل ذیل ابلاغ گردیده است.

1.        نحوه صدور پروانه ساختمانی یا مجوز تعمیرات برای ساختمانهای احداث شده

در مورد ساختمانهایی که تا تاریخ ۱۳۷۰٫۱٫۱ احداث گردیده متصرف هیچ گونه مدرک و سند رسمی نسبت به مورد تصرف خود در دست نداشته لکن مدعی مالکیت آن است شهرداری ها مکلفند ضمن اخذ تعهد طبق فرم پیوست و با وصول حقوق خود متعلق به قطعه مربوطه اعم از عوارض نوسازی و زیربنا و غیره با قید این موضوع در هامش مجوز صادره که صدور پروانه یا مجوز تعمیرات هیچ گونه تأییدی بر مالکیت متقاضی نیست با رعایت کامل طرحهای مصوب شهری و ضوابط طرح جامع، تفصیلی یا هادی مصوب حسب مورد مجوز تعمیرات و یا پروانه ساختمانی صادر نماید.

2.        بند ۲ این مصوبه به موجب دادنامه شماره ۹۶ مورخ ۷۳٫۸٫۲۸ دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است. 

 

نمونه تعهدنامه محضر متقاضی پروانه ساختمان

تعهدنامه

بسمه تعالی

فرزند. شماره شناسنامه صادره از بخش......... شهرستان... ساکن ........ به مساحت ............ متر مربع که محل آن در روی نقشه ۱:۲۰۰۰ مشخص و صحت وقوع آن را در محل مذکور با امضاء گواهی رسمی شده خود به شهرداری تحویل نموده ام تقاضای صدور پروانه ساختمانی فوق الذکر را از شهرداری دارم و با علم به این که دریافت پروانه مذکور از شهرداری و احیاناً احداث بنا و ایجاد اعیانی در آن هیچ گونه حقی را از نظر مالکیت عرصه و اعیان برای اینجانب و نیز هیچ گونه تعهد و مسئولیتی را برای شهرداری به وجود نخواهد آورد و با سوگند به خداوند متعال متعهد میگردم

۱- زمین یا ملک مذکور متعلق به شهرداری نبوده اعم از متروکه و تمامی مواردی که قانوناً متعلق به شهرداری است و در صورت ثبوت خلاف آن از زمین مذکور و آثار تصرفات در آن به هر نحوی که باشد مسلوب الاختیار و مسلوب المنفعه شده و شهرداری قائم مقام تام الاختیار من در زمان حیات و نیز بعد از ممات محسوب و میتواند بدون مراجعه به مراجع قضایی ملک مذکور اعم از عرصه و اعیان را در اختیار گیرد و به هر نحو که صلاح میداند اقدام نماید.

چنانچه زمین ارائه شده برای صدور پروانه ساختمانی برابر مقررات جاری حاکم در هنگام اخذ پروانه مذکور موات و یا متعلق به دولت و یا اشخاص غیر باشد کلیه حقوق فرضیه متصوره و موجود اینجانب اسقاط میگردد تا با استفاده از این ملک که وسیله استیفای حقوق و اشخاص است اقدام لازم به عمل آورند.

-- چنانچه مشخص شود که سند ارائه شده برای صدور پروانه ساختمانی متعلق به غیر اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده کلیه خسارات وارده در مورد زمین یا ملک را شخصاً در زمان حیات متقبل و در ممات به عنوان دیون ممتازه من محسوب خواهد شد. 

حق واگذاری زمین و آثار احداث اعیانی یا هرگونه آثار تصرف دیگر را به هیچ عنوان و به هیچ شخص ندارم مگر آن که شخصی که ملک به او واگذار خواهد شد تمامی تعهدات حاضر را با سپردن تعهد مجدد بپذیرد بدیهی است اخذ تعهد جدید از فرد واگذار شونده نافی تعهدات من نخواهد بود و مشترکاً موارد مندرج در تعهد را خواهیم داشت.

-۵- احیاناً ایجاد و یا احداث اعیانی که تحت نظر فرد فنی واجد صلاحیت مورد شهرداری که با امضاء در ذیل پروانه ساختمانی تعهد انجام این بند از تعهدنامه را پذیرفته است در زمین یا ملک مذکور به هیچ عنوان و تحت هیچ گونه مقادیری از مقادیر مشخص شده در پروانه ساختمانی تجاوز ننموده و در هر زمان که مشخص شود از موارد تعهد و ضوابط مندرج در پروانه مذکور تخلفی صورت گرفته شهرداری دارای اختیار تام خواهد بود که رأساً و بدون مراجعه به مراجع قضایی یا هر سازمان دیگر توسط مأمورین خود نسبت به تخریب و رفع تخلفات اقدام نماید و حق ادعای هیچ گونه خسارتی را نخواهم داشت.

 

گواهی محضر                     امضا متقاضی مدعی مالکیت

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

مالیات فروش مغازه: پیچیدگی‌های قانونی و راهکارهای بهینه

فروش مغازه، به عنوان یک دارایی تجاری، فرایندی است که با پیچیدگی‌های قانونی و مالیاتی همراه است. یکی از مهم‌ترین این پیچیدگی‌ها، پرداخت مالیات فروش مغازه است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سود حاصل از

اجاره رستوران: پیمودن مسیری چالش‌برانگیز و در عین حال پرپتانسیل

رستوران‌داری، رویایی است که بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ تصویری از فضای گرم و صمیمی، عطر و طعم‌های لذیذ، و لبخند رضایت مشتریان. اما در پس این تصویر زیبا، دنیایی از پیچیدگی‌ها و چالش‌ها نهفته است. یکی

کارگران ساختمانی در تنگنای بی‌توجهی و بحران

کارگران ساختمانی، ستون‌های استوار صنعت ساختمان، در سایه‌ی بی‌توجهی و بحران‌های متعدد، روزگار سختی را سپری می‌کنند. دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل، با صدای رسا، از این وضعیت نگران‌کننده پرده برداش

رکود بی‌سابقه در بازار مسکن تهران: خانه‌ها در حراج، خریداران در خواب

بازار مسکن تهران در چنگال رکودی سنگین گرفتار شده است، رکودی که حتی حراج خانه‌ها را نیز بی‌اثر کرده است. قیمت‌ها چنان سرسام‌آور شده‌اند که خریداران را به حاشیه رانده و بازار را در سکوت و رخوتی عمیق فرو

6Dong: پلتفرمی جامع برای جستجوی و خرید ملک و اجاره روزانه در ایران

خسته از جستجوی طولانی ملک؟ 6دنگ با میلیون‌ها آگهی، فیلترهای هوشمند و مشاوره تخصصی، خرید و فروش ملک را آسان و امن می‌کند. از آپارتمان تا ویلا، با 6دنگ به خانه رویایی خود دست پیدا کنید. همین حالا ثبت‌نا

مالیات ملک تجاری: یک بررسی جامع و انسانی

مالیات ملک تجاری، یکی از منابع درآمدی مهم برای دولت‌ها، همواره موضوع بحث و بررسی‌های فراوانی بوده است. این مالیات که بر درآمد حاصل از اجاره یا فروش املاک تجاری وضع می‌شود، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی

چگونه یک آگهی فروش زمین بنویسیم که مشتری را مجذوب خود کند

در دنیای پررقابت املاک و مستغلات، یک آگهی فروش زمین خوب فراتر از فهرست ساده مشخصات است. این آگهی باید داستانی جذاب را روایت کند، تصویری واضح از پتانسیل زمین را در ذهن خریدار ترسیم کند و در نهایت، او ر

هزینه ساخت آپارتمان: بررسی ابعاد اقتصادی و عوامل تأثیرگذار

ساخت آپارتمان، به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم در حوزه مسکن و ساختمان، با هزینه‌های قابل توجهی همراه است. این هزینه‌ها، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

آپارتمان‌های مسکونی و چالش استفاده تجاری: نگاهی عمیق به مرزهای قانونی و اجتماعی

در دنیای پویای املاک و مستغلات، مرز بین کاربری مسکونی و تجاری گاهی کمرنگ می‌شود. این موضوع به ویژه در مورد آپارتمان‌های مسکونی که در بافت شهری قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تغییر کاربری آپارتم

مسکن ارزان: رؤیایی دست‌یافتنی یا سراب بی‌انتها؟

در جهانی که قیمت‌ها با سرعت سرسام‌آوری در حال افزایش هستند، دستیابی به مسکن ارزان برای بسیاری به یک رؤیای دست‌نیافتنی تبدیل شده است. این مسئله به ویژه برای جوانان، خانواده‌های کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذ

بهترین پیشنهاد خرید آپارتمان در کرج پاییز 1403

آیا قصد خرید آپارتمان در کرج را دارید؟ این مقاله جامع، شما را با بهترین مناطق، نکات کلیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کرج آشنا می‌کند. از بررسی مناطق پرطرفدار مانند مهرشهر و عظیمیه تا راهنما

آپارتمان‌های قدیمی: میراثی از گذشته در معماری امروز

در گذر زمان، آپارتمان‌های قدیمی همچنان به عنوان شاهدانی خاموش از دوران گذشته در شهرها پابرجا مانده‌اند. این ساختمان‌ها با معماری خاص و جزئیات منحصربه‌فرد خود، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ را در خود جای