فصل سوم: باید چه نوع کسب و کاری را شروع کنم؟ - بخش سوم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است بر آن شدم تا همچون گذشته اثر دیگری از جناب (برایان تریسی) را ترجمه کنم. امروز اهمیت شروع و راه اندازی یک کسب و کار برای هموطنانم در ایران بسیار جدی ست در کنار آن باید توجه داشت که هر کدام از ما برای ایجاد آن احتیاج به آگاهی و دانش داریم طی سالهایی که شاگردی بسیاری از اساتید ایرانی و فرنگی را در کارنامه ی خود داشتم تاثیر عمیقی را که نوع نگاه و نگرش این بزرگواران بر من و سایر دانش آموختگان گذاشته است، به شکل ملموسی درک کرده ام.

ولی کارمندان دوست داشتند سر کار بروند. شرکت مجبور بود تا درها را قفل کند و از نگهبانان امنیتی در ساختمان اصلی بالو آلتو استفاده کنند. تا کارمندان نتوانند در آخر هفته ها به آن جا وارد شوند با این وجود آن ها راه هایی برای دست به سر کردن نگهبانان و باز کردن قفل درها از داخل پیدا میکردند یا جاسوسی در داخل داشتند که در را برای آنها باز می کرد.

این ماجرا تقریبا شبیه یک نوع پلیس بازی شده تیم امنیتی تلاش داشت تا کارمندانی را که میخواهند به سر کار بروند، به دام بیندازد.

آنها عاشق محصولات بودند عاشق خدمات بودند، عاشق مشتریان بودند و کاری را که انجام میدادند هم دوست داشتند. این بالاترین سطح است. احتمالا اگر به پانصد شرکت دارای بالاترین سرعت رشد از نگاه مجله ی Inc بروید هم مشاهدات مشابهی خواهید داشت. آنها عاشق کارشان هستند.

بنابراین در اولین سوال بپرسید آیا شما محصول یا خدمات را دوست دارید؟ آیا چشم شما را گرفته است؟ اگر چیز زیادی در موردش نمی دانید و خیلی با تجربه نیستید، پس نمیتوانید آن را به خوبی بفروشید.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

شاید در شروع دوستش نداشته باشید شاید در موردش خنثی یا شکاک باشید. اغلب افراد کمی شکاک هستند. بعضی وقت ها نیاز است تا به اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا خدمات دست پیدا کنید به همین خاطر شرکتهای خوب در روز اول به شما در مورد محصول و چگونگی عملکردش برای کمک به دیگران آموزش می دهند. آن ها بعضی وقت ها به مدت یک یا دو هفته راهنمایی تان می کنند. با محصول آشنای تان میکنند تا از عملکرد محصول با خبر شوید. بعد از انجام این مراحل آماده ی کار هستید «عجب! این کار واقعا فوق العاده است. به تدریج عاشق این محصول میشوید چون باعث تغییر در زندگی افراد دیگر و خوشحالی شان می شود.

یک مثال دیگر برایتان می آورم والت دیزنی که به کارگردانی  فیلم ها در هالیوود مشغول بود همراه برادرش «ری» در حال بازدید از باغ های تیوولی بودند که در پارک مرکزی کینهای است. این مکان به عنوان زیباترین پارک تفریحی جهان شناخته میشود. دریاچه و درخت و گل و گروه های موسیقی دارد و خانواده ها در آن قدم می زنند. افراد زیادی برای رفتن به باغهای تیوولی کپنهاگ به اروپا سفر می کنند. آنها در باغ تیوولی نشسته بودند و والت چیزی گفت که می توانست تاریخ جهان را تغییر دهد آیا متوجه نکته ی خاصی در مورد این پارک شده ای؟» «ری» به اطراف نگاه کرد و گفت تعداد زیاد مردم» مردم خوشحال بودند.

«والت» گفت هیچ لکه ای روی زمین نیست حتی یک چوب کبریت هیم دیده نمی شود و این موضوع درست در زمانی رخ داد که خیلی ها سیگار میکشیدند. پوست شکلات و هیچ چیز دیگری دیده نمی شود. هیچ چیز نیست. حتی میشود از روی زمین غذا خورد شما در ایالات متحده به پارک های تفریحی قدم میگذارید و پاهای شما با آدامس و کثافت پوشانده میشوند. این جا کاملا تمیز است. اگر بتوانیسم در آمریکا چنین چیزی بسازیم چه میشود؟ خانواده ها فرزندان شان را به آن جا می آورند چون نمی خواهند که بچه هایشان در کثافت قدم بزنند. این نقطه ی شروع دیزنی لند بود.

اگر به دیزنی لند بروید هیچ لکه ای روی زمین نیست. مدیران ارشد در آن جا قدم میزنند و در صورت دیدن هر نوع اشغال مثل کلاغ سر می رسند و آن را بر می دارند. این اشغال حتی به زمین هم نخواهد رسید. آنها به مردم آموزش میدهند که اینها مهمانان ما هستند و امروز این جا خانه ی آن هاست پس دقیقا همان طور برخورد کنید که میخواهید مهمانان شما در یک محیط پاکیزه قرار بگیرند و شاد و سالم باشند.

شعار آنها برای دیزنی لند عبارت است از D.REAM؛ رویا (تجربه های رفت و آمد به دیزنی جادویی هستند همه ی کسانی که در دیزنی لند کار 

می کنند اعضای گروه میخواهند این تجربه ی جادویی را برای افراد مراجعه کننده به وجود بیاورند داستانهای مربوط به شیوه ی انجام این کار توسط آنها خیلی جالب هستند

آنها فقط افرادی را استخدام میکنند که عاشق ایده ی ایجاد محیطی برای رضایت تمامی مردم هستند. اگر به دیزنی لند بروید، صدای خنده قطع نمی شود مردم همیشه میخندند. هر جا بروید، مردم می خندند. تجربیات رفت و آمد به دیزنی جادویی هستند.

 

مشاهده سریع آگهی های ملکی محله محمودیه تهران

 

در سن دیه گو یک سری بیمارستان زنجیره ای به نام اسکریپس وجود دارد. اسکریپس به عنوان یکی از ده زنجیره ی برتر بیمارستانی دنیا شناخته شده است. من به اسکریپسها مشاوره داده ام هم خودم هم خانواده ام در آن جا جراحی و درمان پزشکی شده ایم دو فرزندم در آن جا به دنیا اند.

اسکریپس ها را کمی بررسی کرده ام و متوجه شده ام آنها چند سال پیش رئیس خود را با مردی جایگزین کردند که برای شرکت بیمه کار می کرد. او را مسوول بیمارستانی کردند که حالا مجموعه ای از بیمارستان هاست. او با بنیاد مدیریت پیتر دراکر برای دریافت خدمات مشاوره ی اداره ی سازمان همکاری کرد آنها پرسیدند، هدف بیمارستان چیست؟ جواب این سوال در طی صدها سال یکسان بوده است. هدف بیمارستان برگرداندن سلامتی و خوشی به افراد بیمار و مجروح است. خب مشاوران بنیاد دراکر گفتند نه این درست نیست وقتی شخص به بیمارستان مراجعه میکند از قبل مریض است. آنها از مدتی قبل آسیب دیده اند. از مدتی قبل ناخوش هستند. بیمارستان نمی تواند کاری برای متوقف کردن این کار با جلوگیری از آن انجام دهد.

بنابراین در این وضعیت فرد به بیمارستان می آید. هدف بیمارستان چیست؟ نگرانی اصلی آنها عصبی بودن توجه و ترس است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه اتفاقی برای اعضای خانواده ی من می افد؟ هدف بیمارستان اطمینان خاطر از این موضوع است که وقتی افراد به آنجا  می آیند، از خوب بودن وضعیت خود خانواده و همه چیز مطمئن شوند. بعد تحلیلگران پرسیدند چه موسسات دیگری فلسفه ی مشابهی دارند؟ هتل های درجه یک چهار ستاره ها مثل هایت ریجنسی و.... بنابراین آنها گفتند «ما می خواهیم این بیمارستان را مثل یک هتل عالی اداره کنیم. میخواهیم جوری از مهمانان مان مراقبت کنیم که انگار به هتل درجه یک آمده اند

کارمندان بیمارستانهای اسکریپس با شما و اعضای خانواده تان با مهربانی تواضع گرمی و دوستانه برخورد میکنند شما را به جایی می برند که دوست دارید آن جا باشید. لبخند میزنند. دوستانه هستند. سرعت دارند. جوری با شما رفتار میکنند که انگار در هتل درجه یک هستید و به خاطر این فلسفه به یکی از موفق ترین بیمارستان های زنجیره ای جهان تبدیل شده اند.

این موضوع در مورد ایجاد کسب و کار موفق هم صدق می کنند. چگونه می خواهید با مشتریانتان رفتار کنید؟ چگونه می توانید با افراد استفاده کننده از خدمات تان رفتار کنید؟ باید رفتارتان با آنها مثل مهمانهایی در هتل درجه یک باشد.

 

 مشاهده کتاب‌‌ های دیگر حوزه موفقیت

 

این نوع شرکتها فقط افرادی را استخدام میکنند که به افراد دریافت کننده ی خدمات اهمیت می دهند چند سال پیش جمله ی تبلیغاتی معروفی وجود داشت که می گفت «ما افراد را استخدام نمی کنیم تا به آنها یاد بدهیم که رفتار خوبی داشته باشند. ما فقط افراد خوشرو را استخدام می کنیم.

هواپیمایی ساوت وست سود آورترین هواپیمایی جهان است و در تمام ماه ها و سالهای قبل تقریبا برای همیشه هم در این جایگاه قرار داشته است. تمام تمرکز این هواپیمایی احساس رضایت مشتریان و اهمیت به آنها و ایجاد احساسی مبنی بر انتخاب صحیح در آن هاست.

ساوت وست هواپیمایی ارزان قیمتی ست آنها فقط یک نوع هواپیما دارند (غیر درجه یک هیچ وعده ی غذایی سرو نمیکنند و با این حال  سودآورترین هواپیمایی دنیا هستند و هواپیماهای شان همیشه پرسد. دلیلش چیست؟ چون رویکرد کلی ایجاد احساس خوب در مردم و برخورد مناسب با آنها را در پیش گرفته اند.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب خلق یک کسب وکار ثروت ساز

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

بلوار وکیل آباد مشهد نگینی در قلب خراسان رضوی [منطقه 9]

بلوار وکیل آباد، ملقب به نگین شهر مشهد،  یکی از زیباترین و معروف‌ترین خیابان‌های ایران است که در قلب کلانشهر مشهد واقع شده است. این بلوار به طول 6 کیلومتر، از میدان آزادی در غرب آغاز شده و تا میدان خی

وینگر خارجی در راه پرسپولیس، جانشین ترابی کیست؟

به گزارش شیش دنگ، در حالی که هواداران پرسپولیس در انتظار جذب مهدی لیموچی بودند، این انتقال به دلیل بالا رفتن قیمت رضایت‌نامه منتفی شد. حالا به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس به دنبال یک وینگر خارجی برای ج

افزایش تورم در ژاپن، زنگ خطر برای اقتصاد

به گزارش شیش دنگ، در حالی که بانک مرکزی ژاپن (BoJ) همچنان بر سیاست‌های پولی انبساطی خود پافشاری می‌کند، تورم در پایتخت این کشور به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

تورم آمریکا کاهش یافت، آیا رکود منتفی است؟

به گزارش شیش دنگ، در حالی که فدرال رزرو سیاست‌های پولی انقباضی شدیدی را در پیش گرفته است، اقتصاد آمریکا همچنان مقاومت خود را حفظ کرده و از رکود اقتصادی گریخته است. این موضوع را رئیس بانک فدرال رزرو ری

محاسبه سنوات پایان خدمت کارگران: حق قانونی یا سراب عدالت؟

به گزارش شش‌دنگ، بحث بر سر نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت کارگران، همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در حوزه روابط کار بوده است. در سال‌های اخیر، آرای متعددی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده که گاهی م

افزایش سرسام‌آور اجاره بها در بهار امسال: آیا سقف اجاره دولتی راهگشاست؟

به گزارش شیش‌دنگ، بازار اجاره مسکن در بهار امسال با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شد و نگرانی‌های بسیاری را برای مستاجران به همراه داشت. طبق گزارش‌های اخیر، متوسط اجاره‌بها در شهرهای کشور در بهار امسال نسب

سامانه استعلام پلاک ثبتی ملک: ابزاری کارآمد برای شفافیت و اطمینان در معاملات ملکی

در دنیای پویای املاک و مستغلات، اطمینان از صحت اطلاعات و شفافیت در معاملات، از اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه استعلام پلاک ثبتی ملک، به عنوان یک ابزار کارآمد و قابل اعتماد، گامی بلند در جهت تسهیل ا

شرایط فسخ قرارداد اجاره: مروری جامع بر شرایط و ضوابط

قرارداد اجاره، سندی است که حقوق و تعهدات موجر و مستأجر را مشخص می‌کند. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که یکی از طرفین ناچار به فسخ قرارداد می‌شود. این تصمیم، تبعات حقوقی و مالی به همراه دارد، بنابراین آگا

بررسی جامع و موشکافانه مصالح مورد نیاز برای سرامیک و کاشی کاری

سرامیک کاری، هنری است که از دیرباز تاکنون در معماری و طراحی داخلی جایگاه ویژه‌ای داشته است. این هنر ظریف و زیبا، جلوه‌ای خاص به فضاها بخشیده و آن‌ها را از یکنواختی خارج می‌کند. اما برای خلق این زیبایی

مدارک مورد نیاز وام مسکن: راهنمای جامع و کاربردی برای خانه‌دار شدن

رویای خانه‌دار شدن، رویایی شیرین و دست‌یافتنی است، به شرط آنکه با آگاهی و برنامه‌ریزی قدم در این مسیر بگذارید. یکی از مهم‌ترین مراحل در این مسیر، دریافت وام مسکن است. اما مدارک مورد نیاز وام مسکن چیست

هبه ملک: بخششی گران‌بها، پیوندی عمیق

هبه ملک، یکی از سنت‌های دیرینه و ارزشمند در فرهنگ ماست که ریشه در مهر و نوع‌دوستی دارد. این عمل، فراتر از انتقال یک سند مالکیت، نشان از پیوند عاطفی عمیق بین واهب (بخشنده) و متهب (گیرنده) است. در این م

اثبات صلح شفاهی: چالش‌ها و راهکارها در نظام حقوقی ایران

صلح، به عنوان یکی از عقود معین در قانون مدنی ایران، توافقی است که به موجب آن، طرفین دعوا یا اختلاف، از تمام یا بخشی از ادعاهای خود صرف‌نظر می‌کنند. صلح می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی واقع شود. اما اثب