فصل سوم: مدیریت استراتژیک - بخش ششم

لغت «استراتژی» از واژه يونانی ”Strategos”گرفته شده كه به معنای «ژنرال ارتش» است. سالانه هر يك از ده قبيله يونان باستان يك Strategos انتخاب مي‌كردند تا نيروها را هدايت كند. بعدها وظايف وی به امور قضايی و مدنی نيز تعميم داده شد. تاريخچه برنامه‌ريزی استراتژيك به امور نظامی باز می‌گردد. طبق تعريف لغت‌نامه وبستر،” استراتژی، علم برنامه‌ريزی و هدايت عمليات نظامی بزرگ در مقياس كلان، با هدف تشخيص و يافتن بهترين موقعيت قبل از شروع درگيری واقعی با دشمن است“.

مدیریت استراتژیک

 

حوزه‌های مهم استراتژیک

اصلی‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های استراتژیک که باید همواره در نظر داشت عبارت‌اند از: محیط اقتصادی، محيط فرهنگي و اجتماعي، محیط تکنولوژیکی، محيط رقابتي، محیط مشتریان، محیط منابع انسانی، ارائه محصولات و خدمات، افراد و کارمندان، بودجه و سرمایه، بازارها، توان و قدرت تولید.

 

مشاهده کتاب‌های دیگر حوزه موفقیت

 

محیط اقتصادی

-       رویکرد تجارت جهانی.

-       تجارت الکترونیکی و تهدیدها و فرصت‌ها.

-       تعامل اقتصادی بین کشورها.

-       بی‌ثباتی اقتصاد جهانی.

-       تعامل شدید بین مؤلفه‌های اقتصاد جهانی.

 

محيط فرهنگي و اجتماعي

-       سرعت فن‌آوری اطلاعات و دسترسی مردم به آن.

-       افزایش خواسته‌های مشتری.

-       بهبود ارتباطات فرهنگی.

 

محیط تکنولوژیکی

-       تغییرات شدید تکنولوژیکی.

-       بهبود ارتباطات تکنولوژیکی جهانی.

-       تکنولوژی سخت‌افزاری در صورت توزیع شدیداً افزایش یافته.

-       هرروز شاهد ابداعات و اختراعات جدید هستیم.

 

محيط رقابتي

-       شکل‌گیری رقابت دائماً در حال تغییر است.

-       رقبای ناشناس و جدید به‌سرعت وارده عرصه‌های جهانی شده و تهدید جدی محسوب می‌شود.

-       رفتار رقبا غیرقابل‌پیش‌بینی است.

-       سرمایه‌گذاران در رفتار خود نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها با تأمل برخورد می‌کنند.

 

محيط مشتريان

-       مشتری به‌صورت گزینشی عمل می‌کند.

-       توقع مشتریان با توجه به تسهیلات و جوایز رقبا افزایش یافته است.

-       رویکرد به مشتری در شرکت‌ها، رویکرد مشارکتی است.

-       رضایت‌مندی مشتری و جلب همراهی و درک او یک اصل ضروری است.

 

محيط منابع انساني

-       دانایی محوری سازمان‌ها بر منابع انسانی متمرکز است.

-       رویکرد نوین برخلاف مدیریت پرسنلی بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی استوار است.

-       معیشت، تضمین شغلی و آینده‌نگری منابع انسانی همه یک‌دیگر را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد.

-       خلاقیت و نوآوری وجه کلیدی و بنیادی مدیریت منابع انسانی است.

 

ارائه محصولات و خدمات

می‌خواهید دقیقاً چه نوع محصولات و خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهید؟ این محصولات و خدمات چه تغییر یا بهبودی در کار یا زندگی مشتریان شما ایجاد می‌کنند؟ چه مشخصاتی دارند که باعث برتری قطعی آن‌ها می‌شود و آن‌ها را به بهترین گزینه و انتخاب مشتریان موردنظر شما تبدیل می‌کند؟!

 

بازارها

تمایل دارید به چه بازارهایی ورود پیدا کنید؟ چگونه می‌خواهید به این بازارها نفوذ داشته باشید؟ به دنبال بازارهای افقی یا عمودی هستید یا بازارهای جغرافیایی؟! در این بازارها رقیبان شما چه کسانی هستند؟ برای تبلیغات کردن و آگهی دادن هم‌چنین فروختن اجناس و به‌عبارت‌دیگر نفوذ در این بازارها باید چه‌کار کنید تا به موفقیت در کسب‌وکار خود دست پیدا کنید؟

 

افراد و کارمندان

برای پیشبرد اهداف خود در کسب‌وکارتان به چه افراد کلیدی، چه مهارت‌ها، برتری‌ها و توانایی‌هایی نیاز دارید؟ چگونه قادر خواهید بود که این افراد را پیداکرده و آن‌ها را نگه‌دارید؟

 

بودجه و سرمایه

چه اندازه بودجه و سرمایه دارید و برای رسیدن به سودآوری و حفظ آن به چه مقدار پول نیاز دارید تا کسب‌وکار خود را رشد دهید؟

 

توان و قدرت تولید

در انتها بررسی کنید که توان و قدرت تولیدتان به چه اندازه است؟ توان تولید، فروش، ارسال یا ارائه خدمات شما به بهترین شکل ممکن تا چه اندازه است؟ هزینه تولید، فروش، ارسال، نصب و پشتیبانی محصولات و یا خدماتتان چه اندازه می‌باشد؟

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب‌ کاربردی

 

چالش‌های مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک درواقع کنترل و هدایت منابع و امکانات با شناخت کامل از موانع و مقابله با آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک است. در مسیر تحقق مدیریت استراتژیک موانع و چالش‌هایی وجود دارد که یک مدیر موفق باید از آن‌ها آگاهی کامل داشته و با تدابیر هوشمندانه آن‌ها را برطرف نماید. ازجمله چالش‌هایی که می‌‌توان از آن‌ها نام برد کمبودهای فردی و سازمانی و عدم وجود فرهنگ‌سازمانی مناسب است که از رسیدن به اهداف استراتژیک جلوگیری می‌کند. برای عبور از این موانع و مشکلات نیازمند فرهنگ‌سازی فردی و سازمانی هستیم تا همة عوامل و منابع سازمان در جهت رسیدن به هدف طبق برنامه‌ریزی استراتژیک به کار گرفته شوند.

یکی از پژوهش‌گران مدیریت استراتژیک، تحت عنوان «هفت خطای مرگبار استراتژیک» به بیان مشکلات و خطاهای رایج درزمینة اجرای استراتژی می‌پردازد:

خطای مرگبار شماره 1: استراتژی ارزش اجرا ندارد. استراتژی‌ای ارزش اجرا کردن را دارد که قدرت الهام دهی داشته باشد و به کارکنان کمک کند تا دریابند وظایفشان چگونه با استراتژی مرتبط می‌شود. به‌عنوان راهنمایی برای اولویت‌بندی تصمیمات به کار رود و در کارکنان برای تسهیل ارتباطات ایجاد بصیرت نماید.

خطای مرگبار شماره 2: کارکنان در مورد این‌که استراتژی چگونه اجرا خواهد شد روشن نیستند. در این مورد تعدادی موضوع مهم هستند که باید در ابتدا مشخص شوند. این موضوعات عبارت‌اند از:

اولویت‌ها: اولویت‌های شما چیست؟

جدول زمانی: اجرای استراتژی با چه سرعتی باید پیش برود.

تأثیرات: استراتژی، چه تأثیری بر فعالیت‌های شما دارد.

مشارکت: چه کسانی بایستی مشارکت داشته باشند و در چه زمانی.

مخاطرات: مخاطراتی که مانع اجرای استراتژی هستند را شناسایی و آن‌ها را کاهش دهید.

خطای مرگبار شماره 3: مشتریان و کارکنان، استراتژی‌ها را به‌طور کامل درنیافته‌اند. برنامه اجرای استراتژیک باید شامل یک برنامه ارتباطات باشد که مشخص کند به چه افرادی و تا چه اندازه باید در مورد استراتژی توضیح داده شود.

خطای مرگبار شماره 4: مسئولیت اشخاص درزمینة اجرای تغییرات نامشخص است. کارکنان باید به‌منظور اجرای استراتژی کاملاً تفهیم شده و مسئولیت‌های خاص هر یک به آنان واگذار شود. هرچه تعداد افرادی که به‌طور مستقیم در فرآیند اجرا مشارکت داده می‌شوند بیشتر باشد بهتر است.

خطای مرگبار شماره 5: مدیران و مدیران ارشد به هنگام شروع اجرا، از صحنه خارج می‌شوند. غالباً سطح علاقه مدیران ارشد پس از تدوین استراتژی و توافق بر آن کاهش می‌یابد. اگر کارکنان احساس کنند که مدیریت ارشد کاملاً نسبت به استراتژی متعهد نیستند علاقه آنان نیز کاهش می‌یابد.

خطای مرگبار شماره 6: عدم‌تشخیص موانع. برنامه‌ها هیچ‌گاه دقیقاً اجرا نمی‌شوند. سازمان‌ها در یک محیط پویا و متغیر فعالیت می‌کنند. لذا حوادث پیش‌بینی‌نشده ممکن است در طول اجرا سر برمی‌آورند. باید این موانع، تشخیص داده شوند و زمانی که این بحران‌ها و عدم اطمینان‌ها به وقوع می‌پیوندند، کارکنان باید برای ایجاد راه‌حل‌هایی خلاقانه در جهت غلبه بر این موانع تشویق شوند.

خطای مرگبار شماره 7: فراموش کردن کسب‌وکار. یک مخاطره دیگر عبارت است از این‌که تدوین و اجرای استراتژی تمام توجه مدیران ارشد را به خود جلب نماید و آنان فراموش کنند که کسب‌و‌کاری دارند که باید به اداره آن بپردازند.

 

مشاهده توضیحات وخرید کتاب مدیریت استراتژیک

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

فاز 6 پردیس محله ای نوظهور

فاز ۶ پردیس در سال 1400 به طور رسمی به لیست فازهای شهر جدید پردیس اضافه شد. این موضوع در جلسه‌ای که در تاریخ 20/4/1400 با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پردیس برگزار شد، به طور رسمی اعل

فاز 5 پردیس برای دوستداران سکوت و آرامش

فاز ۵ پردیس در سال 1398 به طور رسمی به لیست فازهای شهر جدید پردیس اضافه شد. این موضوع در جلسه‌ای که در تاریخ 20/4/1398 با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پردیس برگزار شد، به طور رسمی اعل

فاز ۴ پردیس نگینی در حال تراش

فاز ۴ پردیس به عنوان یکی از جدیدترین فازهای شهر جدید پردیس، در مرحله ساخت و ساز قرار دارد. این فاز با معماری نوین و مدرن، امکانات رفاهی پیشرفته، فضای سبز وسیع و چشم‌اندازهای زیبا، پتانسیل تبدیل شدن به

فاز ۳ پردیس نگینی درخشان در شهر جدید پردیس

فاز ۳ پردیس به عنوان جدیدترین و مدرن‌ترین فاز شهر جدید پردیس، با معماری چشم‌نواز، امکانات رفاهی پیشرفته، فضای سبز وسیع و امنیت بالا، به نگینی درخشان در این شهر تبدیل شده است.

همه چیز درباره زندگی در فاز 2 پردیس

فاز ۲ پردیس، به عنوان یکی از جدیدترین فازهای شهر جدید پردیس، این حسرت را به واقعیت تبدیل می‌کند. این فاز که در شمال شرقی پایتخت ایران واقع شده است، گویی از دل رؤیاها بیرون آمده و بر زمین نشسته است.

فاز 1 پردیس نگین درخشان البرز

فاز ۱ پردیس به عنوان نخستین فاز این شهر جدید، از سابقه و قدمت بیشتری نسبت به سایر فازها برخوردار است. این فاز با وسعت تقریبی 1200 هکتار، شامل 14 بلوار، 12 میدان و 350 مجتمع مسکونی است که بیش از 50 هزا

فرمول جدید تبدیل رهن به اجاره در سال 1403

باز هم فصل جابجایی فرا رسید و بازار مسکن، پر رونق تر از همیشه، شاهد رفت و آمد مستاجران و موجران است. در این میان، یکی از چالش های همیشگی این فصل، "تبدیل رهن به اجاره" است.

رقابت در بازار خودروهای برقی: کانادا به دنبال افزایش تعرفه‌ها علیه چین؟

شاید بتوان این اقدام را پاسخی به اقدامات پیشین ایالات متحده دانست. آمریکا که رقیب دیرینه کانادا در بسیاری از عرصه‌ها به شمار می‌رود، پیشتر تعرفه‌های خود را بر خودروهای الکتریکی چینی به طور قابل توجهی

رقابت نفس‌گیر در میان اروپایی‌ها؛ کدام کشور کمترین تورم را دارد؟

در میان آشفتگی‌های اقتصادی کنونی، نرخ تورم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای این قاره با چالش‌های متعددی در این زمینه روبرو هس

چرا ایرانی‌ها و خارجی‌ها دیگر تمایلی به خرید خانه در ترکیه ندارند؟

دلایل متعددی برای این افول ناگهانی وجود دارد. تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره، کاهش ارزش لیر، وضع محدودیت‌های جدید برای اتباع خارجی و رکود در بازار مسکن ایران، از جمله عواملی هستند که به این رکود دا

نکات کلیدی خرید ملک جهت دریافت اقامت وزندگی در قبرس

آیا خرید وفروش و سرمایه گذاری در املاک مسکونی نظیر ویلا یا آپارتمان در قبرس شمالی و بندرفاماگوستابرای سکونت مناسب و ارزنده است؟ برای پاسخ دقیق به این سوال ، مطالعه این مقاله را که به بررسی 10 نکته کل

خانه‌دار شدن کارگران ایرانی: رؤیایی در آستانه تحقق؟

در پیچ و خم مشکلات زندگی در ایران، معضل مسکن برای قشر زحمتکش کارگر، غولی رعب‌آور و سر راه مانده است. حقوق ناچیز، تورم افسارگسیخته و موانع پیچیده اداری، رسیدن به سرپناهی امن را برای بسیاری از این عزیزا