فصل چهارم: همیشه انعطاف‌پذیر باشید - بخش اول

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا توانایی بلند مدتش برای انجام کارهای مختلف زندگیش داشت وی تقریباً به مدت سه سال صبح زود از خواب بیدار می شد، به سر کار می رفت، کارهایش را انجام می داد، با دوستان محدودش معاشرت میکرد و میپذیرفت که زندگی و کارهایش چنین است.

 اصل مانور

همیشه انعطاف‌پذیر باشید

 

یک نفر سعی می‌کند شرایط را متناسب با برنامه‌های خود فراهم کند. یک نفر سعی می‌کند برنامه‌های خود را متناسب شرایط فراهم کند. من فکر می‌کنم که تفاوت بین موفقیت و شکست در فرمان‌های بزرگ به توانایی یا عدم توانایی برای انجام یک کار بستگی دارد.

 

ژنرال جرج‌اس. پاتون

تقریباً تمام پیروزی‌های بزرگ نظامی همان نبردهای جابجایی، مانور و تغییرات غیرمنتظره یک نیرو برای کسب برتری بر نیروی دشمن است.

بیشتر شکست‌های نبرد حاصل خنثی شدن مانور یک نیرو توسط نیروی دشمن یا پذیرش و واکنش مناسب به تغییرات محیطی از جانب یک فرمانده هستند. اصل مانور، موفقیت یا شکست در زندگی شخصی یا تجاری را توضیح می‌دهد.

 

مشاهده کتب‌ دیگر حوزه موفقیت

 

نبرد پالاتینات

ژنرال جرج اس. پاتون از اصل مانور با بیشترین کارآیی در تاریخ نظامی استفاده کرد. فلسفه‌ی وی این بود: «بینی دشمن را بگیر و یک لگد به پشتش بزن.»

استراتژی حمله‌ی وی این بود که پیاده نظام خود را روانه‌ی جبهه‌های آلمانی‌ها می‌کرد. نیروهای آلمانی ضد حمله می‌کردند تا نیروهای مهاجم را دفع کنند. سپس پاتون ستون‌های مسلح خود را به سوی جناحین چپ و راست آلمانی‌ها هدایت می‌کرد و آنها را از پشت قیچی می‌کرد.

در نبرد پالاتینات آلمان در سال 1945، پاتون به طور مکرّر از این استراتژی دو لایه استفاده کرد و بیش از 350000 سرباز آلمانی را با کمترین تلفات اسیر کرد.

 

اصل مانور

نیروهای نظامی خود را به روشی جابجا و مستقر کنید که دستاوردهای مأموریت آنها بیشتر شود.

مانور پیامد اصل تمرکز برای کسب برتری قطعی نیروهای جنگی است. جابجایی و استقرار بايد با هدف قرار دادن دشمن در یک ضعف نسبی باشد. جابجایی و استقرار صحیح به نتایجی منجر می‌شود که بدون آنها هزینه‌ی سنگین تلفات انسانی و مادی به دست می‌آیند. در بسیاری از موقعیت‌ها، اصل مانور فقط با به کارگیری مؤثر قدرت آتش به کار می‌رود.

 

اصل مانور در تجارت

آنچه که امروز دارید، برای حفظ موقعیت کنونی شما کافی نیست. محصولات، خدمات، فرآیندها، فروش، تبلیغات و استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی به سرعت کهنه و منسوخ می‌شوند. توانایی شما برای همگام شدن مداوم با روش‌های سریع‌تر، بهتر و جدیدتر تجارت و فروش محصولات یا خدمات خود برای موفقیت شما در بازار متلاطم و در حال تغییرات سریع خیلی مهم است.

الیوت آ. کوهن و جان گوچ در کتاب خود به نام بدشانسی‌های نظامی: آناتومی شکست در جنگ، سه دلیل را برای شکست در جنگ شناسایی کرده‌اند. این سه دلیل برای تجارت نیز به کار می‌روند: ناکامی در پیش‌بینی، ناکامی در درس گرفتن از اشتباهات و ناکامی در سازگاری.

اولی به عدم تمایل فرمانده برای پیش‌بینی آینده و تفکر درباره‌ی اقدامات احتمالی رقیب برای شکست نیروهای وی اشاره دارد.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتاب‌‌های کاربردی

 

عصر مدرن

در آغاز عصر کامپیوتر‌هاي شخصی، شرکت اَپل با استراتژی «اولين با بیشترین» وارد بازار شد. این استراتژی با کارآیی ویرانگر از سوی ژنرال جنوبی‌ها در جنگ داخلی آمریکا، ناتان بدفورد فارست، به کار رفت. وی نیروهایش را به سرعت جابجا کرد و به یک نقطه‌ی حساس حمله کرد و دشمن زمان کافی برای جمع‌آوری نیروهای كمكي نداشت. شرکت اَپل نیز از همین روش استفاده کرد. این شرکت یک کامپیوتر را با یک نام دوستانه، تنظیم آسان و کاربرد آسان روانه‌ی بازار کرد که به یک موفقیت حیرت‌آور در بازار منجر شد.

شرکت‌های دیگر با محصولات مشابه از شرکت اَپل تقلید کردند. شرکت آی.‌بی.‌ام یک کامپیوتر شخصی با سیستم عامل MS-DOS عرضه کرد که از جانب شرکت مایکرو سافت در واشنگتن عرضه شده بود.

استیو جابز و بیل گیتس، مدیران شرکت‌های اَپل و مایکروسافت آینده‌ی کامپیوترهای شخصی، سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهای خود را پیش‌بینی کردند. استیو جابز یک تصمیم استراتژیکی برای حمایت از سیستم عامل و نرم‌افزار شرکت اَپل در یک سیستم بسته را اتخاذ کرد. در راستای هدفش، استیو جابز قیمت‌های بالاتری را مطالبه کرد و سود 50 درصد را در فروش به دست آورد. تا زمانی که شرکت اَپل انتخاب دلخواه بسیاری از مشتریان بود، آنها قیمت‌های اَپل را پرداخت می‌کردند و سود زیادی را برایش فراهم می‌کردند.

بیل گیتس نیز آینده‌ی کامپیوترهای شخصی را پیش‌بینی کرد و یک تصویر متفاوت را مشاهده کرد. هدفش یک کامپیوتر شخصی برای هر کس و هر میزی بود. وی نتیجه گرفت که هر چقدر برنامه‌های سیستم عامل متفاوت‌تر باشند، تولیدکنندگان بیشتری خواهان نصب این سیستم عامل بر روی کامپیوترهای خود در کارخانه‌هایشان هستند.

بیل گیتس سیستم عامل مایکروسافت را قابل دسترس طراحان نرم‌افزار در سراسر جهان نمود. استراتژی وی درست از آب درآمد. امروزه محصولات ویندوز مایکروسافت در 90 درصد کامپیوترهای جدید نصب می‌شوند و در سراسر جهان به کار می‌روند. شرکت اَپل با حاشیه سود زیاد فقط 5 درصد بازار را در سال 2007 در اختیار داشت و در آستانه‌ی ورشکستگی قرار گرفت. پیش‌بینی بیل گیتس درست بود، ولی پیش‌بینی استیو جابز درست نبود. تفاوت بر حسب شرایط بازار غیرعادی بود.

 

ناکامی در درس گرفتن از اشتباهات

ناکامی در درس گرفتن از اشتباهات یکی از دلایل شکست تجاری و نظامی است. توماس جی.واتسون، مدیر شرکت آی.‌بی.‌ام، می‌گوید: «اگر مردم اشتباه کنند، ما اهمیت نمی‌دهیم چون عادی و طبیعی است. آنچه نابخشودنی است همان ناکامی در درس گرفتن از اشتباهات است که به تکرار شكست منجر می‌شود.»

وقتی چیز اشتباهی در تجارت شما رخ می‌دهد، آن را به عنوان یک تجربه‌ی یادگیری در نظر بگیرید. شما می‌توانید از هر اشتباه یا مانعی درس جديدي بگيريد. فرض کنید که شکست یا مسئله‌ای رخ داده است تا یک چیز ضروری را برای موفقیت بیشتر شما در آینده به شما یاد دهد. وقتی شما درس و دانش در هر اشتباهی را به دست آورید، سرعت یادگیری شما افزایش می‌یابد.

دلیل سوم شکست نظامی و تجاری همان ناکامی در سازگاری است. اصل مانور اهمیت زیادی برای سازگاری دارد. مهم نیست که شما چقدر درباره‌ی اهداف و برنامه‌های خود فکر کرده‌اید. باید به یاد داشته باشید که: «هیچ گونه استراتژی در اولین کاربرد خود برای دشمن موفق نیست.»

آماده‌ی پذیرش بازخورد واصلاح سریع خود باشید. تصمیم بگیرید به یک روش مؤثر خود را با تغییرات موقعیتی سازگار كنید. عاشق یک محصول، خدمات یا روش تجاری خاص نشوید. همیشه آماده‌ی رویارویی با احتمال در اشتباه بودن خود باشید.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب پیروزی

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

 

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

تجمع اعتراضی بازنشستگان کارگری در شهرهای مختلف

بازنشستگان تامین اجتماعی در روز هشتم مهرماه در شهرهای مختلفی چون شوش، اهواز، کرمانشاه و تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات در حالی صورت گرفت که بازنشستگان با نصب بنرها و پوسترهایی، فاجعه معدن

آپارتمان‌هایی در تهران که از خانه لیونل مسی گران‌ترند!

به تازگی مقایسه جالبی بین قیمت یک ویلای ۳۰ ساله در فرمانیه تهران و خانه لیونل مسی در فلوریدا منتشر شده است. ویلای فرمانیه با قیمت ۵۲۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده، در حالی که خانه مسی با امکانات

JVC یا JVT || راهنمای جامع املاک و مستغلات دبی

JVC (جمیرا ولیج دایره) و JVT (جمیرا ولیج مثلث) دو منطقه مسکونی محبوب در دبی هستند که هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. JVC به دلیل نزدیکی به مارینا دبی و پالم جمیرا، دسترسی بهتری ب

خرید خانه محله سعدی مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سعدی مشهد می‌پردازد و نکات مهمی را در خصوص خرید و فروش خانه و آپارتمان، رهن و اجاره و ... ارائه می‌دهد. اگر به دنبال خرید یا اجاره ملک در این محله هستید، این مقال

خرید خانه محله سلام مشهد: محله‌ای آرام برای زندگی در مشهد

محله سلام مشهد، با آرامش و امکانات رفاهی خود، مکانی مناسب برای زندگی است. خرید و فروش خانه و آپارتمان، رهن و اجاره ملک، همگی در این محله به راحتی انجام می‌شود.محله سلام، یکی از محله‌های قدیمی و اصیل ش

خرید خانه محله ستاری مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله ستاری مشهد، با توجه به موقعیت مکانی مناسب، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و شهری، و همچنین قیمت مناسب املاک، گزینه مناسبی برای خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه و رهن و اجاره آپارتمان است. با بررسی

خرید خانه محله سرافرازان مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سرافرازان مشهد، شامل خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارتمان، فروش آپارتمان، خرید آپارتمان، خرید ملک و فروش ملک م

خرید خانه محله رضاییه مشهد: راهنمای جامع خرید، فروش و اجاره ملک

محله رضاییه مشهد، از محله‌های قدیمی و اصیل این شهر به شمار می‌رود که با وجود بافت قدیمی، همچنان جذابیت‌های خاص خود را برای سکونت و سرمایه‌گذاری حفظ کرده است. این محله با دسترسی آسان به حرم مطهر رضوی و

خرید خانه محله سپاد مشهد: راهنمای جامع خرید خانه در محله‌ای رو به رشد

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سپاد مشهد، از خرید آپارتمان و فروش ملک گرفته تا رهن و اجاره خانه، می‌پردازد. عوامل موثر بر قیمت مسکن و نکات مهم در خرید خانه در سپاد نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند

خرید خانه محله رسالت مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله رسالت مشهد، با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، گزینه مناسبی برای سکونت است. در این مقاله، به بررسی خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه و رهن و اجاره خانه در رسالت مشهد پرداختیم. برای

خرید خانه محله رضاشهر مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

رضاشهر مشهد، با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید خانه است. در این مقاله به بررسی جامع جوانب مختلف خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجا

خرید خانه محله رحمانیه مشهد: راهنمای جامع برای یافتن خانه ایده‌آل

محله رحمانیه مشهد، با موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی آسان به امکانات رفاهی، به یکی از مناطق پرطرفدار برای خرید خانه در مشهد تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی جامع خرید خانه در رحمانیه مشهد پرداخت