فصل ششم: ایجاد طرح کسب و کاری واقع گرایانه - بخش اول

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است بر آن شدم تا همچون گذشته اثر دیگری از جناب (برایان تریسی) را ترجمه کنم. امروز اهمیت شروع و راه اندازی یک کسب و کار برای هموطنانم در ایران بسیار جدی ست در کنار آن باید توجه داشت که هر کدام از ما برای ایجاد آن احتیاج به آگاهی و دانش داریم طی سالهایی که شاگردی بسیاری از اساتید ایرانی و فرنگی را در کارنامه ی خود داشتم تاثیر عمیقی را که نوع نگاه و نگرش این بزرگواران بر من و سایر دانش آموختگان گذاشته است، به شکل ملموسی درک کرده ام.

ایجاد طرح کسب و کاری واقع گرایانه

 

حالا که با ذهنیت درونی خود روبه رو شدیم وقتش است که بعضی ابزارهای بیرونی مورد استفاده برای به دست آوردن اطمینان از موفقیت کسب و کار و تبدیل نشدنش به یکی دیگر از آمارهای تاسف بار را توضیح دهیم اولین مورد ایجاد و اجرای نوعی برنامه ی کاری واقع گرایانه و پربار است.

من برنامه ای به نام مدیریت بازرگانی دو روزه را تدریس میکنم مهم ترین ایده های کسب و کاری را در مدت دو روز به اختصار بیان میکنم این برنامه کاملا تعاملی ست مردم مشاغل و زندگی شان را به سوال تبدیل میکنند دهه ها پیش یاد گرفتم که مهمترین بخش فکر کردن پرسیدن سوالهای خوب است سوالهای کنش گرا شما با پرسیدن سوالهای مناسب، فکر کردن خود را تحریک می کنید.

یکی از دلایلی که مردم به من می گویند شما زندگی مرا تغییر دادید شما حرفه ی مرا تغییر دادید شما همه چیز را تغییر دادید، سوال ها هستند. من قبلا این سوال را نشنیده بودم این سوال مرا وادار به پاسخگویی کرد و وقتی به جوابی رسیدم که قبلا به آن فکر نکرده بودم همه چیز تغییر کرد.»

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

سوالهایی برای برنامه های کسب و کار

1.        چه محصولی باید فروخته شود؟ این محصول چه تفاوتی در زندگی مشتری ایجاد خواهد کرد؟

2.        مشتری ایده ال کیست؟

3.        مشتری به دنبال چه ارزشی است؟ چه مشکلی باید حل شود؟

4.        . محصول چگونه فروخته می شود؟

5.        ه چه کسی به فروش محصول خواهد پرداخت؟

6.        و چه هزینه ای برای محصول دریافت خواهید کرد؟

7.        محصول چگونه تولید می شود؟

8.        محصول چگونه تحویل می شود؟

9.        هزینه ی محصول چگونه از مشتری گرفته می شود؟

10.      محصول چگونه نصب می شود؟

11.      چگونه خدمات به مشتری ارائه میشوند؟

12.      چه کسی تمامی این کارها را انجام می دهد؟

 

در هر برنامه ی کسب و کاری بیزنس پلن سه سوال واقعا بزرگ و چندین سوال دیگر وجود دارد. همه چیز از این مساله شروع می شود که چرا مردم چیزی را میخرند؟ من جواب این سوال را سال ها پیش در حین تحصیل در رشته ی بازرگانی یاد گرفتم عمل انسان همیشه از میل به پیشرفت الهام میگیرد. محصول یا خدمات شما هر چه باشد، مردم آن را برای بهبود شرایط زندگی شان می خرند.

به طور مشابه مردم کاری انجام نمی دهند مگر آن که احساس کنند. این کار باعث بهود شرایط شان میشود. مشتری آینده نگر، مشتری باراضی است. ما به آن نارضایتی احساس شده می گوییم فرد به نوعی از نیست شما کالا یا خدماتی را ارائه می دهید که باعث حذف آن نارضایتی به شکلی مقرون به صرفه می شود.

سوال اول این است که چه محصولی باید به فروش برسد و این محصول چه تفاوتی در زندگی مشتری ایجاد خواهد کرد؟ شما باید به روان شناسی و اصول  اساسی اقتصاد در دلیل عمل مردم رجوع کنید. مردم محصولات یا خدمات را نمی خرند. بعضی وقت ها به شوخی به مخاطبانم می گویم من با مشتریان و مشتریان آینده ی شما در این بازار مصاحبه کرده ام و فهمیده ام هیچ کدام از آنها به محصول خدمات شرکت با کسب و کار شما اهمیتی نمی دهند. برای هیچ کس مهم نیست شما چه چیزی می فروشید آنها فقط به یک چیز اهمیت می دهند. محصول یا خدمات چه کاری انجام می دهند؟ آن محصول خدمات چه تغییری در زندگی کار با خانواده ی من ایجاد می کند؟

 

مشاهده سریع آگهی های ملکی محله محمودیه تهران

 

این پاسخ باید کاملا واضح باشد و در غیر این صورت مردم به راحتی پیشنهاد شما را رد میکنند. محصول یا خدمات شما برای تغییر زندگی یا کار مشتری آینده چه کاری انجام میدهد؟ شفافیت واژه ی مورد علاقه ی من در کسب و کار است. من برنامه ی مربیگری کسب و کار خود را چند سال پیش طراحی کردم و از نقطه ی کانونی حرف زدم نقطه ی کانونی نقطه ی تمرکز پرتوهای خورشید در صورت نگه داشتن ذره بین در زاویه ی مناسب است.

مهارت توانایی تمرکز روی یک موضوع خاص در یک زمان معین و به ویژه تمرکز روی بهبود زندگی با کار مشتریان برای موفقیت ضروری ست. سوال شماره ی یک در هر برنامه ی کسب و کار این است که چه محصولی باید. فروخته شود؟

شما همیشه محصول تان را از نظر تاثیرش روی زندگی مشتری تعریف می کنید. زندگی مشتری بعد از آن چه تغییری خواهد کرد با چه تفاوتی خواهد داشت؟ شما باید در مورد این موضوع کاملا شفاف باشید، چون اگر مشتری کاملا متوجه منظور شما نشود بلافاصله پیشنهادتان را رد می کند و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد

سوال دوم برنامه ی کسب و کاری این است که مشتری ایده آل کیست؟ دو سوال بزرگ در برنامه ریزی کسب و کار عبارت اند از: محصول من چیست؟» و «مشتری من کیست؟ چیستی و کیستی، محصول من چیست و مشتری من کیست؟ از بین تمام مشتریان کدام شان مشتری ایده آل با کامل هستند؟ 

چند سال پیش کتابی خواندم و نکته ای به نام پیدا کردن مشتریان کامل در آن وجود داشت که همان یک نکته قیمت کتاب را توجیه می کرد. شما چه چیزی ارائه میدهید که باعث شایستگی شما در جلب توجه مشتریان کامل میشود؟ آن چیست؟ شما مشتریان کاملی می خواهید. خب چگونه سزاوار آنها هستید؟ کدام عمل تان باعث توجیه افراد برای خرید محصول شما می شود؟

همیشه روی موضوع توجیه مشتریان کامل متمرکز باشید تا پیشنهاد شما نسبت به تمام پیشنهادات رقبا در اولویت قرار بگیرد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید یک کسب و کار بزرگ و موفق را با خواهید کرد و ثروتمند خواهید شد. شرکتهای موفق همه چیز را به نحوی در کسب و کارشان سازماندهی میکنند تا شایسته ی خرید دوباره و دوباره ی محصولات خود از طرف مشتریان کامل و دوستان آنها باشند.

بنابراین چه محصولی باید از نظیر تفاوت اعمال شده در زندگی مشتری به فروش برسد و مشتری ایده ال کیست؟ این موضوع به حرف من مربوط است شفافیت شفافیت شفافیت بن آنها چقدر است؟ سطح تحصیلات شان چقدر پیشینه ی آنها چیست؟ وضعیت فعلی آنها چه؟ آنها به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی می خواهند؟ نگران چه چیزی مشکلات اهداف و سختی های آنها چیست؟

 

 مشاهده کتاب‌‌ های دیگر حوزه موفقیت

 

باید کاملا شفاف باشید در یکی از تمرینها با دانشجویان خود می گویم در وقت استراحت بعدی تصور کنید که در حال صحبت با شخصی هستید. شخص می گوید من اشخاص زیادی را در این شهر میشناسم. بیش تر عمرم را این جا بوده ام و احتمالا افرادی را میشناسم که می توانند مشتری های خوبی برای شما باشند. بنابراین لطفا مشتری کامل خود را برای من توصیف کن ولی چیزی در مورد محصول با خدمات با شرکت با کسب و کار و هر چیز دیگر خود نگو این موضوع مثل یک جور راز با مسابقه ی پنهانی ست. فقط به من بگو تعریف تو از مشتری کامل چیست و من به این موضوع فکر می کنم که چه کسی با این توصیف مطابقت دارد.

شما باید بگویید مشتری ایده آل شما کیست و ارزش های مورد نظرش چیست مشتری ایده آل من خواهان چه چیزی است که در قبال آن پولی را به من می پردازد؟ یادتان باشد همیشه حق با مشتری است. اگر پاسخ مشتری منفی است با تردید کرده است و خرید محصول شما را به تاخیر می اندازد. پس شما با محصولی اشتباه به بازار با گذاشته اید.

امروز خیلی از مشاغل موفق در حال انتخاب چیزی هستند که به آن آواتار می گویند و یک نوع مشتری کامل است. آنها به بازار می روند و یک ده بیست یا صد نفر را پیدا می کنند و دست در دست همدیگر با آنها کار می کنند تا محصول مورد نظر این افراد را بسازند. این محصول عالی است.

فردی یک شرکت بسیار موفق را در زمینه ی تکنولوژی های پیشرفته توسعه داد و آن را میلیون ها دلار فروخت و بعد تصمیم گرفت تا این کار را باز انجام دهد. این کاری است که افراد موفق انجام می دهند آنها شرکتی را راه می اندازند آن را تاسیس میکنند گردش نقدی بالایی به وجود می آورند آن را می فروشند و این کار را باز تکرار می کنند آنها محصول خدمات با بازار مشتری جدیدی را پیدا می کنند.

این تیم میلیون ها دلار صرف کرد و بیش از یک سال به صورت پنهانی در حال تلاش برای توسعه ی این محصول بود محصولی که از نظرشان فوق العاده بود، بعد بحث شدیدی در داخل شرکت شکل گرفت آیا باید مدل بتا را به صورت رایگان منتشر کنیم تا افراد بتوانند نظرشان را به ما برسانند. امتحانش کنند و خواسته های خود را به ما بگویند یا باید با یک محصول آماده ی فروش با به بازار بگذاریم؟

روش معمول فروش محصولات امروزی به این شکل است که محصول به سادگی در بازار و به ویژه فروشگاهها ظاهر میشود. شما به فروشگاه می روید و ناگهان آن را میبینید به هیچ وجه از ارائه ی محصول مطلع نیستید. آنها میخواهند این موضوع را مخفی نگه دارند. چون نمی خواهند رقبا از آنها پیشی بگیرند

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب خلق یک کسب وکار ثروت ساز

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

خرید خانه محله شریف مشهد: بررسی جامع بازار مسکن برای خریداران

محله شریف در منطقه ۱۱ مشهد، یکی از مناطق رو به رشد و پرطرفدار این شهر برای سکونت است. این محله با دسترسی آسان به امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، و همچنین نزدیکی به بلوار وکیل آباد، توجه بسیاری از خرید

خرید خانه محله سید رضی مشهد: محله‌ای ایده‌آل برای خانه‌دار شدن

محله سید رضی مشهد با امکانات رفاهی و دسترسی مناسب، گزینه ایده‌آلی برای خرید خانه، خرید آپارتمان، رهن و اجاره و سرمایه‌گذاری در ملک است. این مقاله به بررسی خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان و خانه در

خرید خانه محله سیس‌آباد مشهد: راهنمای جامع خرید خانه در محله‌ای رو به رشد

این مقاله به بررسی جامع خرید، فروش و رهن و اجاره خانه و آپارتمان در محله سیس‌آباد مشهد می‌پردازد. نکات مهم در خرید ملک، موقعیت مکانی، قیمت و سند ملک مورد بحث قرار گرفته و به خریداران در انتخاب بهترین

خرید خانه محله سمرقند مشهد: راهنمای جامع خرید خانه در این محله

سمرقند، محله‌ای دلنشین در مشهد با آب و هوای مطبوع، دسترسی آسان و امنیت بالا، گزینه ایده‌آلی برای خرید خانه، خرید آپارتمان، اجاره آپارتمان و رهن و اجاره خانه محسوب می‌شود. این محله با تنوع املاک و قیمت

خرید خانه محله سناباد مشهد: راهنمای جامع خرید خانه در محله‌ای اصیل و سرزنده

سناباد مشهد محله‌ای اصیل و سرزنده با دسترسی آسان به امکانات رفاهی است. گزینه‌های متنوعی برای خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارتمان، فروش آپارتمان، خر

تجمع اعتراضی بازنشستگان کارگری در شهرهای مختلف

بازنشستگان تامین اجتماعی در روز هشتم مهرماه در شهرهای مختلفی چون شوش، اهواز، کرمانشاه و تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات در حالی صورت گرفت که بازنشستگان با نصب بنرها و پوسترهایی، فاجعه معدن

آپارتمان‌هایی در تهران که از خانه لیونل مسی گران‌ترند!

به تازگی مقایسه جالبی بین قیمت یک ویلای ۳۰ ساله در فرمانیه تهران و خانه لیونل مسی در فلوریدا منتشر شده است. ویلای فرمانیه با قیمت ۵۲۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده، در حالی که خانه مسی با امکانات

JVC یا JVT || راهنمای جامع املاک و مستغلات دبی

JVC (جمیرا ولیج دایره) و JVT (جمیرا ولیج مثلث) دو منطقه مسکونی محبوب در دبی هستند که هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. JVC به دلیل نزدیکی به مارینا دبی و پالم جمیرا، دسترسی بهتری ب

خرید خانه محله سعدی مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سعدی مشهد می‌پردازد و نکات مهمی را در خصوص خرید و فروش خانه و آپارتمان، رهن و اجاره و ... ارائه می‌دهد. اگر به دنبال خرید یا اجاره ملک در این محله هستید، این مقال

خرید خانه محله سلام مشهد: محله‌ای آرام برای زندگی در مشهد

محله سلام مشهد، با آرامش و امکانات رفاهی خود، مکانی مناسب برای زندگی است. خرید و فروش خانه و آپارتمان، رهن و اجاره ملک، همگی در این محله به راحتی انجام می‌شود.محله سلام، یکی از محله‌های قدیمی و اصیل ش

خرید خانه محله ستاری مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

محله ستاری مشهد، با توجه به موقعیت مکانی مناسب، دسترسی آسان به امکانات رفاهی و شهری، و همچنین قیمت مناسب املاک، گزینه مناسبی برای خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه و رهن و اجاره آپارتمان است. با بررسی

خرید خانه محله سرافرازان مشهد: راهنمای جامع خرید خانه

این مقاله به بررسی بازار مسکن در محله سرافرازان مشهد، شامل خرید خانه، فروش خانه، اجاره خانه، رهن و اجاره خانه، رهن و اجاره آپارتمان، اجاره آپارتمان، فروش آپارتمان، خرید آپارتمان، خرید ملک و فروش ملک م