فصل دوم: بازاریابی الکترونیک - بخش اول

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و بیلبورد استفاده می‌کردند.

بازاریابی الکترونیک

 

تعاریف بازاریابی الکترونيک

در ابتدا لازم به ذکر است که اصطلاح‌های بازاریابی الکترونیک، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین، بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی مبتنی بر وب و بازاریابی دیجیتالی، همه و همه، عناوین مختلفی برای موضوعی یکسان هستند و آن موضوع، استفاده از اینترنت و فن‌آوری‌های مرتبط با آن جهت انجام فعالیت‌های بازاریابی می‌باشد. هم‌چنین مک‌دونالد و ویلسون (1999) نیز بازاریابی اینترنتی را یک اصطلاح جایگزین برای بازاریابی الکترونیکی می‌داند که می‌تواند برای داشتن یک هدف وسیع‌تر موردتوجه قرار گیرد.

 

مشاهده کتاب‌های دیگر حوزه موفقیت

 

بازاریابی الکترونیکی در 20 سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری کرده است و در این مدت شیوه زندگی افراد تغییرات بسیاری کرده است، معرفی اینترنت، استفاده گسترده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، باعث درک بیشتر
دنیای دیجیتال توسط همه گروه‌های سنی شده است، درک الگوهای بازاریابی که ایجادشده‌اند و نحوه استفاده از آن‌ها برای استراتژی‌های بازاریابی الکترونیکی نقش پایه‌ای را برای شروع ایفا می‌کنند. بازاریابی الکترونیکی اولین بار در دهه 1990 به‌عنوان یک اصطلاح ظاهر شد، در وب نسخه 1 محتوا به شکل استاتیک و تعامل بسیار اندک و بدون ارتباطات بود، اولین بنر تبلیغاتی در سال 1993 آغاز شد و اولین خزنده وب در سال 1994 ایجاد شد و این آغاز شروع بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) بود.

بازاریابی الکترونیکی که به آن بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می‌شود، ویژگی‌های فنی و خلاقانه اینترنت را باهم گره می‌زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است. بازاریابی الکترونیک یک عملکرد خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نیست بلکه فرآیندی مدیریتی برای اداره کردن ارتباط ایجادشده میان سازمان و مشتری است. بازاریابی الکترونیک فرآیند ساخت و حفظ روابط با مشتری در فعالیت‌های آنلاین (برخط) است که مبادله ایده، محصول و خدمت را تسهیل نموده، موجب تأمین رضایت هر دو طرف مبادله می‌گردد. بازاریابی الکترونیکی اینترنت را به‌عنوان یک کانال توزیع و ارتباطات به خدمت می‌گیرد که شامل استفاده از پست الکترونیکی و وب می‌شود. هزینه بازاریابی الکترونیکی کمتر است و به‌طور شگفت‌انگیز قابل‌اندازه‌گیری است و به‌طور بنیادی طبیعت دوطرفه دارد، برخلاف رسانه‌های سنتی ارتباط دوطرفه میان مشتری و فروشنده وجود دارد. یک فرآیند ساخت‌یافته و نگه‌داری روابط مشتری از طریق فعالیت‌های آنلاین می‌باشد تا به‌وسیله آن مبادله افکار، کالاها و خدمات که هر دو طرف مبادله را راضی نگه‌ دارد، امکان‌پذیر می‌باشد.

قبل از ارائه تعریفی از بازاریابی الکترونیکی لازم است به مفهوم قیف خرید اشاره‌ای کوتاه گردد. بر اساس این مفهوم، خریدار برای خرید یک محصول، در ابتدا از وجود محصولات مختلف آگاهی‌های لازم را به دست می‌آورد و سپس برای ارزیابی و انتخاب محصول خود اطلاعات موردنیاز خود را جمع‌آوری می‌کند و درنهایت بر اساس این اطلاعات چند محصول را به‌عنوان انتخاب اولیه برای خرید در نظر می‌گیرد و درنهایت محصول موردنظر خود را خرید می‌نماید که منجر به مالکیت کالا می‌شود.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب‌ کاربردی


در ابتدا برای تعریف بازاریابی الکترونیکی، باید بدانیم که نقش بازاریابی در هر یک از مراحل فوق چیست؟ ما نقش بازاریابی را به دودسته کلی تقسیم‌بندی می‌کنیم:

الف- ایجاد و جذب نیازها

ب- رفع نیازها

در گروه اول بازاریابی یا برای محصولات خود تقاضا ایجاد نموده و یا تقاضاهای موجود در بازار را معطوف به محصولات خود می‌نماید که این کار از طریق ارائه اطلاعات تبلیغات و غیره انجام می‌شود و به‌طورکلی می‌توان گفت که در این مرحله تصویری از محصول به مشتری بالقوه منتقل می‌شود. در گروه دوم، بازاریابی با جذب مشتریان بالقوه آنان را به مشتریان بالفعل تبدیل می‌نماید که در این مرحله محصول به آن‌ها انتقال می‌یابد. بنابراین فرآیند بازاریابی عبارت است از:

الف- انتقال تصویر با نام

ب- انتقال محصول یا فروش

حال اگر انتقال تصویر به روش الکترونیکی انجام گیرد به آن تبلیغات الکترونیکی گفته می‌شود، ولی اگر فرآیند فروش به روش الکترونیکی انجام گیرد فروش الکترونیکی خواهد بود. با توجه به تعریف فوق می‌توان بازاریابی الکترونیکی را به شرح زیر تعریف نمود:

"بازاریابی الکترونیکی عبارت است از فرآیند تبلیغات الکترونیکی و فروش الکترونیکی."

بنابراین تعریف، هرچقدر فرآیند فروش به روش الکترونیکی انجام گیرد بازاریابی الکترونیکی محقق خواهد شد. 

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب فروش موفق

 

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

برج جواهر دبی - Jewel Tower Alfurjan

برج جواهر دبی الفرجان ، یک برج مسکونی اقتصادی درحال احداث دارای واحدهای استودیو ویک خوابه است که در منطقه درحال رشد الفرجان واقع شده و از امکانات رفاهی مناسبی مانند سالن ورزش و یوگا، استخرو سونا، محو

جدایی از چین: آخرالزمان اقتصادی یا طلوع نظم نوین جهانی؟

در دنیای به هم پیوسته امروز، جدایی کامل اقتصادی از یک کشور قدرتمند مانند چین، امری دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. این موضوع، چالشی است که بسیاری از کشورها، به ویژه قدرت‌های غربی، با آن روبرو هستن

راز ثروتمندترین صندوق بازنشستگی جهان: درس‌هایی از ژاپن

صندوق بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) با 1.4 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین صندوق بازنشستگی در جهان است. این صندوق در سال 2014 با اصلاحاتی اساسی، مسیر خود را به سمت سودآوری‌های چشمگیر تغییر داد.

گفته های وزیر کشور درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

شیش دنگ: وزیر کشور گفت: با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است.

پونک: بررسی ملک و زمین, امکانات, مراکز خرید, پارک ها و ...

با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد محله پونک به دست خواهید آورد و به طور کامل با محله دولت آشنا خواهید شد.

خبر فوری:جزئیات تازه از سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی

به گزارش شیش دنگ:برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

اقتصاد ترکیه در پرتگاه: آیا بانک مرکزی می‌تواند از سقوط جلوگیری کند؟

بانک مرکزی ترکیه در خط مقدم جبهه، با افزایش نرخ بهره و ابزارهای احتیاطی کلان به مصاف تورم افسارگسیخته رفته است. اما آیا این اقدامات سپر بلا خواهند بود یا تیری در تاریکی؟

فاز 9 پردیس منطقه ای کوهستانی در دامنه های کوه الوند

فاز ۹ پردیس یکی از فازهای جدید شهر پردیس در استان تهران است که در سال‌های اخیر به دلیل امکانات رفاهی مناسب، آب و هوای مطلوب، و قیمت مناسب مسکن، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

اجاره مسکن در اصفهان: آیا اصفهان به دومین تهران تبدیل خواهد شد؟

نرخ اجاره مسکن در اصفهان، شهر نصف جهان، به قدری بالا رفته است که زمزمه‌های تبدیل شدن این شهر به دومین تهران از نظر گرانی مسکن به گوش می‌رسد. این موضوع، زنگ خطری برای ساکنان این شهر، به خصوص اقشار کم‌د

نهضت ملی مسکن: خبر خوش وزیر راه برای خانه‌دار شدن!

با طرح جدید دولت، خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است.

رکود عمیق در بازار مسکن؛ گویی خرید ملک دیگر آرزویی دست‌نیافتنی است

بازار مسکن ایران در چنگال رکودی عمیق گرفتار شده و گویی خرید ملک دیگر به آرزویی دست‌نیافتنی برای بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند و از آن سو، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یاف

فاز 8 پردیس دروازه ای به سوی آینده

در میان فازهای مختلف این شهر، فاز ۸ پردیس همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این فاز نوظهور، با موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، دسترسی آسان به سایر نقاط شهر و تهران، و ویژگی‌های منحصر به فردی همچون معماری مدرن، ا