نحوه محصور نمودن باغات خارج از محدوده خدمات شهری

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

نحوه محصور نمودن باغات خارج از محدوده خدمات شهری

پروانه نرده کشی در خارج از محدوده فعالیتهای عمرانی به منظور ایجاد فضای سبز پس از انجام عملیات درخت کاری و تأمین آب صادر گردد. محصور نمودن باغات در خارج از محدوده فعالیت های عمرانی و داخل محدوده ۲۵ ساله به شرط احراز باغ و تأمین بودن آب فقط با نرده کشی میسر است. (بند ۱۰ صورت جلسه ۱۱-۴۹٫۱۰٫۷ شورای هماهنگی

 

احداث اقامتگاه کارگران در باغات موجود خارج محدوده خدماتی شهر

احداث اقامتگاه کارگران در باغات موجود در خارج محدوده خدماتی شهر، حداکثر به مساحت ۵۰ متر مربع و محل سکونت سرایدار به مساحت ۳۰ متر مربع بلامانع است. بند ۸ صورت جلسه ۱-۵۲٫۷٫۲۲ شورای نظارت

نحوه نرده کشی باغات خارج محدوده خدمات شهری

در خصوص نرده کشی باغات خارج محدوده خدمات شهری که قبلاً موافقت شده بود، در صورتی که حداقل مساحت آن یک هزار (۱۰۰۰) متر مربع بوده و آب آن تأمین گردد اجازه نرده کشی داده شود. توضيحاً تشریح میگردد حداقل تعیین شده قبل از رعایت بر اصلاحی بوده و چنانچه در اثر عقب نشینی مساحت باغ کم تر از هزار (۱۰۰۰) متر مربع شود صدور اجازه نرده کشی با رعایت مقررات بلامانع است. .(۵۷٫۴٫۶-۱۱۵۱۲)

نحوه اقدام در خصوص مشاهده قطع و خشکاندن درختان باغات

در مواردی که قطع و یا خشکاندن درختان باغات مشاهده میگردد بایستی مراحل ذیل به مورد اجرا گذاشته شود:

1-  محل وقوع ملک با مشخصات کامل شامل پلاک ثبتی مساحت و نام مالک قید و جهت تغییر کاربری به کمیسیون ماده پنج شواریعالی شهرسازی جهت تبدیل به پارک عمومی ارسال شده و موضوع نیز به دبیرخانه کمیسیون ماده هفت جهت تهیه شناسنامه و تنظیم پرونده مربوطه ارجاع گردد.

2-  با همکاری اداره کل املاک و مستغلات شهرداری در جهت تملک ملک اقدامات قانونی و لازم انجام گیرد

3- از طریق واحد حقوقی هر منطقه پرونده امر تشکیل و متخلف یا متخلفین جهت پیگرد قانونی به مراجع قضایی معرفی تا برابر مقررات مربوطه با آنان رفتار شود. (۶۰٫۵۲۰۱۱ - ۷۰٫۹٫۲۷)

 

نحوه انجام بازدیدهای کنترل باغات و قطع درخت

در برخی موارد مشاهده میگردد که بازدیدهایی که به منظور قطع درخت و کنترل باغات انجام میگیرد منحصراً باید توسط مسئول فضای سبز منطقه انجام و گزارش لازم تهیه و تنظیم گردد. (۵۰٫۲۰۹۰۶ (۶۸٫۴٫۲۸

میزان تعرفه تخفیف و معافیت از پرداخت عوارض قطع درخت مصوب سال ۱۳۵۹)

(الف) تعرفه عوارض قطع درخت

(۱) درخت با محیط بن تا ۵۰ سانتی متر هر اصله ۲۰۰٫۰۰۰ ریال

(۲) درخت با محیط بن تا ۱۰۰ سانتی متر علاوه بر ۲۰۰٫۰۰۰ ریال به ازاء هر سانتی متر مازاد بر ۵۰ سانتی متر ۲۰٫۰۰۰ ریال

(۳) درخت با محیط بن بیش از یک متر علاوه بر مبلغ ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ ریال به ازاء هر سانتی متر مازاد بر یک متر هر سانتی متر ۴۰٫۰۰۰ ریال

ب موارد تخفیف و معافیت از پرداخت عوارض قطع درخت

(۱) چنان چه امکان کاشت مجدد و یا ترمیم و جبران آن مقدور باشد در این صورت عوارض مأخوذه فقط به نسبت اختلاف محیط بن هر اصله درخت کاشته شده و درخت قطع شده محاسبه میشود.

(۲) در صورتی نحوه کاشت مجدد درخت عیناً مثل سابق باشد عوارض فقط به اختلاف محیط بن درخت جدید با بن درخت قدیمی تعلق خواهد گرفت.

(۳) قطع درخت در اماکن مسکونی و محلهای کسب و پیشه کمتر از ۵۰۰ متر مربع از پرداخت عوارض معاف میباشد.

(۴) برای قطع درختان خشک شده و آفت زده بیمار یا علل غیر عمدی و برای درختان در شرف سقوط و یا با احتمال خطر عوارض دریافت نخواهد شد

(۵) برای قطع درخت غیر مثمری که به سن بهره وری رسیده باشد حداقل بن ۵۰ سانتی متر و به قصد انتفاع از چوب قطع شود مشروط بر آن که همراه با کاشت مجدد باشد مشمول پرداخت عوارض نمی شود.

تعرفه عوارض حذف پارکینگ

عوارض موضوع این تعرفه حذف پارکینگ به هنگام صدور پروانه ساخت که امکان تأمین پارکینگ در ساختمانهای مسکونی تجاری اداری و صنعتی وجود نداشته باشد به ازاء هر متر مربع فضای حذف شده پارکینگ که ۲۵ متر مربع محاسبه شده است معادل ۳ برابر ارزش معاملاتی قیمت منطقه ای زمین موضوع ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم تعلق خواهد گرفت

(۱) برای ساختمانهایی که بر خیابانهای سریع السیر به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار دارد و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

(۲) برای ساختمانهایی که در فاصله ۱۰۰ متری تقاطع خیابانهای به عرض ۲۰ متر و بیشتر واقع شده و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

ارج-

(۳) برای ساختمانهایی که در محل قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهن باشد که شهرداری اجازه قطع آنها را نداده باشد.

(۴) برای ساختمانهایی که بر کوچه هایی قرار گرفه باشد که به علت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد.

(۵) برای ساختمانهایی که بر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ از نظر فنی مقدور نباشد.

(۶) در صورتی که وضع و فرم زمین زیر ساختمان به گونه ای باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات پارکینگ احداث نمود.

نکته های مهم

نکته ۱ در تهران تعیین ضوابط تشخیص شیب زیاد زمین برای حذف پارکینگ در صلاحیت شورای معماری شهرداری منطقه مربوطه میباشد

نکته : در ساختمانهای اداری که کلیه سطوح آن اعم از سطح و طبقات مربوط به یک واحد اداری باشد و هم چنین در ساختمانهای صنعتی میزان پارکینگ مورد نیاز در صورت موجود نبودن ضابطه طبق نظر کمیسیون ماده ۵ قانون شورایعالی شهرسازی و معماری تعیین خواهد شد.

نکته : وجود مأخوذه بابت عوارض حذف پارکینگ توسط شهرداری جهت احداث پارکینگهای عمومی در قالب بودجه مصرف شود.

نکته ۴ در مجموعه های ساختمانی مسکونی، اداری و..... مطابق ضوابط شهرداری با هزینه مالکین ساختمان پارکینگ گروهی احداث میشود عوارض حذف پارکینگ دریافت نمیشود.

نگاهی به ضوابط موقت ساختمانی برای ساختمانهای دارای ۵ طبقه و کمتر جایگزین مصوبه ۲۶۹ ک. م. ۵)

ضوابط مصوبه ۲۶۹ کمیسیون ماده پنج تهران بر مبنای بررسیهای کارشناسی و نتایج جلسات متعدد مشورت و نظر خواهی با صاحب نظران با انجام اصلاحات زیر در چارچوب جداول ۱ و ۲ میتواند برای احداث ساختمانهای مسکونی ۵ طبقه و کمتر به طور موقت مورد عمل قرار بگیرد

-۱- توجه به شرایط اجتماعی اقتصادی و کالبدی متفاوت در شمال و جنوب شهر

محدود کردن حداکثر ارتفاع به ۵ طبقه

تعیین ملاک حداقل برای مساحت قطعه زمین

-۴- تعیین ملاک حداقل برای عرض معبر 

جدول شماره ۱ ضوابط تعداد طبقات سطح اشغال و تراکم ساختمانی مسکونی در مناطق ۱ الی ۸ شهر تهران

 

جدول اول

 

جدول شماره ۲ ضوابط افزایش تراکم ساختمانی در مناطق ۹ الی ۲۲ شهر تهران

 

جدول دوم 

 

 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها (۱۳۷۴٫۳٫۳۱)

ماده ۱ به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و تداوم و بهره وری آنها از تاریخ تصویب این قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها جز در موارد ضروری ممنوع میباشد

 

تبصره ۱- در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی مسکن و شهرسازی جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می شود محول می گردد و تصمیمات کمیسیون مزبور که واحد آرا اکثریت اعضا باشد معتبر خواهد بود و این کمیسیون موظف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت تقاضا یا استعلام نسبت به صدور پاسخ اقدام نماید.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

تبصره ۲- مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها و وزارت کشاورزی و تغییر کاربری موضوع این قانون در روستاها طبق ضوابطی که وزارت کشاورزی تعیین خواهد کرد مجاز میباشد.

 

تبصره 3 - ادارات ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موارد تفکیک اراضی زراعی و باغها و تغییر کاربری آنها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها از وزارت کشاورزی استعلام و نظر وزارت مذکور را اعمال نمایند.

 

ماده ۲ در مواردی که به اراضی زراعی و باغها طبق مقررات این قانون مجوز تغییر کاربری داده می شود هشتاد درصد (۸۰) قیمت روز اراضی و باغهای مذکور با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری بابت عوارض از مالکین وصول به خزانه داری کل کشور واریز می گردد. نحوه تقویم ارزش اراضی این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره ۱ تغییر کاربری زمین زراعی و باغ برای سکونت شخصی مالکین کم بضاعت در مساحت کوچک طبق ضوابط و تعاریفی که وزارت کشاورزی مشخص مینماید و هم چنین سایر نیازهای بخش کشاورزی و دامی مشمول پرداخت عوارض موضوع این ماده نخواهد بود.

تبصره ۲- وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است جهت توسعه شهرها و شهرکها متصل یا منفصل) را حتی المقدور در خارج از اراضی زراعی و باغها طراحی و از اراضی غیر زراعی و غیر قابل کشاورزی استفاده نماید و تغییر کاربری اراضی و باغهای موجود داخل محدوده قانونی شهرها را به حداقل ممکن برساند.

ماده ۳ مالکین یا متصرفین اراضی و باغها را تغییر کاربری دهند علاوه بر الزام به پرداخت عوارض موضوع ماده ۲ به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید محکوم خواهند شد. در صورت تکرار جرم علاوه بر مجازات مذکور به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد. وزارت کشاورزی موظف است پرونده های متخلفین از این قانون را به مراجع قضایی ارسال تا مراجع مذکور دستور توقف عملیات مربوط به موارد مذکور در این قانون را صادر و در خارج از نوبت رسیدگی و بر اساس ضوابط مربوطه حکم قطعی صادر نمایند.

تبصره ۱- سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و نهادهای عمومی و شرکتها و مؤسسات دولتی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است نیز مشمول مقررات این قانون میباشند.

تبصره ۲- هر یک از کارکنان دولت و شهرداریها و نهادها که در اجرای این قانون به تشخیص دادگاه صالحه تخطی نموده باشند به جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید و در صورت تکرار علاوه بر جریمه مذکور به انفصال دائم از خدمات دولتی و شهرداری ها محکوم خواهند شد. سردفتران متخلف نیز به شش ماه تا دو سال به تعلیق از خدمت محکوم خواهند شد.

ماده ۴ دولت مکلف است همه ساله اعتباری معادل هشتاد درصد (۸۰) درآمدهای موضوع این قانون را در بودجه سالیانه وزارت کشاورزی منظور نماید تا وزارت مزبور طبق ضوابط قانونی مربوطه به مصرف امور زیربنایی کشاورزی شامل تسطیح اراضی احداث کانال آبیاری، زه کشی، سدها و بندهای خاکی تأمین آب و احیاء اراضی موات و بایر برساند و بیست درصد (۲۰) باقی مانده از درآمد موضوع این قانون به منظور مطالعه و آماده سازی زمینهای غیر قابل کشت و زرع برای توسعه شهرها و ایجاد شهرکها در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار می گیرد.

ماده ۵ از تاریخ تصویب این قانون نماینده وزارت کشاورزی در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران عضویت خواهد داشت.

ماده ۶ مقدار سیصد هکتار اراضی غیر قابل کشت از یک هزار و یک صد هکتار اراضی مربوط به ورزشگاه بزرگ اصفهان جهت احداث ورزشگاه مذکور اختصاص یافته و با بقیه اراضی مطابق با این قانون عمل خواهد شد.

ماده ۷ وزارت کشاورزی مسئول اجرای این قانون میباشد و وزارت مکلف است آیین نامه اجرایی ایــن قانون را ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند

ماده ۸ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میگردد قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و هفت تبصره در جلسه روز چهارشنبه سی و یکم خرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۴٫۴٫۷ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی علی اکبر ناطق نوری

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

محله توپخانه تهران سفری در تاریخ و فرهنگ[منطقه 12 تهران]

در قلب پایتخت پر هیاهوی ایران، محله‌ای با قدمتی دیرینه و هویتی منحصر به فرد نهفته است. محله توپخانه، گویی از دل تاریخ بیرون آمده و با هر قدم در کوچه پس کوچه‌های آن، بوی خاطرات و داستان‌های کهن به مشام

املاک تهران راهنمای جامع خرید فروش و اجاره

بازار املاک تهران، به عنوان پایتخت ایران، همواره یکی از پررونق‌ترین و پویاترین بازارهای ملکی در کشور بوده است. تنوع آپارتمان‌ها و خانه‌ها در مناطق مختلف تهران، انتخاب‌های متعددی را برای خریداران، فروش

سامانه ثبت املاک: گامی بلند در مسیر شفافیت و امنیت معاملات ملکی

سامانه ثبت املاک، به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام حقوقی کشور، نقش بسزایی در تضمین امنیت حقوقی مالکین، تسهیل معاملات ملکی و پیشگیری از جرائم و تخلفات مرتبط با املاک ایفا می‌کند. این سامانه با ثبت رسمی

بررسی بازار مسکن ترکیه: تحلیلی بر قیمت‌ها و عوامل موثر

بازار مسکن ترکیه در سال‌های اخیر شاهد نوسانات و تحولات چشمگیری بوده است. این بازار که همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار داشته، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و چشم‌انداز آینده آن هم

زندگی در جزیره کیش: تاملی بر تجربه زیستن در نگین خلیج فارس

جزیره کیش، همچون مرواریدی درخشان در آب‌های نیلگون خلیج فارس، همواره توجه گردشگران و علاقه‌مندان به زندگی در مناطق ساحلی را به خود جلب کرده است. اما زندگی در این جزیره زیبا و مدرن، فراتر از جاذبه‌های ت

فروش ملک در یزد: نکاتی که باید بدانید

یزد، شهر بادگیرها و خانه‌های خشتی، با تاریخ و معماری منحصربه‌فرد خود، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خرید ملک بوده است. اما فروش خانه در یزد، مانند هر شهر دیگری، نیازمند آگاهی از نکات

منطقه فرحزاد، نگین سرسبز پایتخت [منطقه 2 شهرداری تهران]

فرحزاد، محله‌ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال غرب تهران، گویی نگینی بر تارک پایتخت می‌درخشد. این محله با داشتن باغ‌های سرسبز، رودخانه خنک و پرآب، و آب و هوایی دلپذیر، به عنوان یکی از تفرجگاه‌های محبوب

چشم‌اندازی بر بازار مسکن سوئیس: تحلیل قیمت‌ها و عوامل تأثیرگذار

سوئیس، کشوری با مناظر طبیعی خیره‌کننده، ثبات اقتصادی و کیفیت زندگی بالا، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن بوده است. اما بازار مسکن این کشور پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و قیمت‌ها تحت تأثی

آیین نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

بررسی جامع و تحلیلی قیمت آپارتمان در استانبول، نگین درخشان ترکیه

استانبول، شهری که با تاریخ غنی و فرهنگ پویای خود، همواره قلب تپنده ترکیه بوده است، در سال‌های اخیر به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات تبدیل شده است. بازار مسکن این شهر با تنوع فرا

نحوه محصور نمودن باغات خارج از محدوده خدمات شهری

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

بازار مسکن استانبول: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز آینده

استانبول، شهری که با تاریخ غنی و موقعیت استراتژیک خود در میان دو قاره، همواره توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. بازار مسکن این شهر پویا، با تنوعی از آپارتمان‌ها در مناطق مختلف،