در صورت تفاوت بین عرض قید شده در طرحهای تفصیلی با عرض موجود در محل

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

 در صورت تفاوت بین عرض قید شده در طرحهای تفصیلی با عرض موجود در محل

در مواردی که در طرح های تفصیلی ضمن قید عرض کلمه موجود نیز اشاره شده، مانند بیست متری موجود ولی عرض قید شده با عرض موجود در محل اندک تفاوتی دارد همان عرض موجود در محل ملاک عمل خواهد بود (۳۴۳۲ ش - ۶۲٫۳٫۴)

چنان چه عرض قید شده در طرح تفصیلی از عرض ثبتی گذر بیش تر باشد

در مواردی که عرض قید شده در طرح تفصیلی از عرض ثبتی گذر بیشتر است عرض قید شده در طرح تفصیلی ملاک عمل بوده و نحوه تعریض آن از محور خواهد بود. (۴۲۰٫۲۴۲۹۹ - ۶۳٫۱۲٫۱۸).

تعریض گذرهای طرح تفصیلی خارج از محدوده ۵ ساله

در کلیه طرح های تفصیلی خارج محدوده ۵ ساله که تعدادی از گذرها به صورت موجود قید شده عرض گذر در حد وضع ثبتی و حداقل ۶ متر ملاک عمل میباشد (۱۹۸۴٫ش- ۵۹٫۴٫۱۰)

تعریض گذرهای پیشنهادی زمینهایی که در یک سمت تماماً بایر هستند:

تعریض کوچه های پیشنهادی نقشه تفصیلی از مرز مشترک قطعات باید توجه شود اگر زمینهای یک سمت کوچه تماماً بایر است کوچه پیشنهادی از همان سمت منظور گردد تا موجب تخریب ساختمانها نشود. به خصوص هنگام تفکیک که مالک مکلف است برای دسترسی قطعات خود راه منظور نماید و منطقی نیست نیمی از کوچه ها از زمینهای مقابل تأمین شود. بند ۴ صورت جلسه ۲۸۳ - ۵۵٫۸٫۱ شورای هماهنگی

یکنواخت کردن عرض معابر

به منظور یکنواخت کردن عرض معابر و جلوگیری از صدور پروانه ساختمانی با عرضهای مختلف برای یک معبر پس از تعیین بروکف برای هر پلاک عرض معابر مجاور باید در نقشه های تفصیلی منعکس گردد تا در مورد سایر قطعات کوچه که پروانه ساختمانی آن متعاقباً صادر میشود عمل مشابه انجام شود و عرض کوچه ها نیز یکنواخت گردد (۱۱۶۹۷ - ۵۴٫۴٫۱۸)

  تعریض گذرها در صورت عقب نشینی حتی یک پلاک

به هنگام صدور پروانه ساختمانی و تفکیک اراضی عرض معابر بر اساس طرح های تفصیلی و اجرایی تأیید شده ملاک عمل بوده و در معابر واقع در بلوک ۱ و ۲ مناطق ۳ گانه گذربندی، که به علت در دست نبودن نقشه های ثبتی در طرح های تفصیلی منعکس نگردیده است چنانچه قبلاً بر اساس ضوابط طرح جامع و یا سایر طرح های شهرداری حتی یک پلاک عقب نشینی نموده باشد دلیل بر اجرای طرح بوده و در سایر پلاکها نیز رعایت بر اصلاحی بر اساس عقب نشینی مذکور الزامیست و اگر در معبری تعریض قطعات به عرضهای متفاوت صورت گرفته باشد عرض بیشتر و حداقل ۶ متر ملاک عمل خواهد بود. در منطقه ۳ گذربندی چنان چه طول پلاکهای ساخته شده بدون عقب نشینی با پروانه یا بدون پروانه در این گونه معابر بیش از ۸۰ درصد طول کوچه باشد و یا به عبارت دیگر چنانچه مجموع قطعات بایر و پلاک های عقب نشینی شده از ۸۰ درصد طول کوچه بیشتر باشد کوچه باید تعریض گردد. در تعریض کوچه حداقل عرض اصلاحی برابر پلاکهای عقب نشینی شده و حداقل ۶ متر میباشد و در هر صورت چنان چه عرض ثبتی بیشتر باشد عرض ثبتی ملاک عمل خواهد بود.

تبصره: هرگاه در پلاک مورد تفکیک معبر جدیدی احداث گردد عرض معبر ایجاد شده طبق ضوابط مربوط به عرض گذرها موضوع بخشنامه ۱۲۸۰ مورخ ۴۹٫۱٫۲۲ و حداقل ۶ متر عمل خواهد شد.

در مورد گذرهایی که عرض موجود با طرح تفصیلی منطبق ولی کمتر از عرض ثبتی است

در مورد گذرهایی که عرض موجود آن با طرح تفصیلی و ضوابط منطبق بوده ولی کمتر از عرض ثبتی است

چنان چه پلاکهای بر گذر اضافه مساحتی نداشته باشند عرض موجود مورد تأیید خواهد بود؛ و چنان چه هر پلاکی اضافه مساحت داشته باشد نسبت به اضافه مساحت با توجه به مقررات مربوطه اقدام خواهد گردید. (۱۹۵۶۷ ش - ۶۲٫۶٫۱۳)

املاک مشرف به خیابانهای پیش بینی شده که فاقد بر میباشند:

در موقع صدور پروانه ساختمانی جهت احداث ساختمانهای مشرف به خیابانهای پیش بینی شده نقشه های تفصیلی چنانچه در وضع موجود و نقشه های تفکیکی ثبتی وجود خارجی نداشته باشد، باید از دادن بر که موجب دسترسی این گونه بناها به خیابانهای احداثی آتی میگردد، تا تاریخ قطعیت اجرای طرح و خریداری اراضی و ساختمانهای واقع در مسیر خیابانهای نامبرده اکیداً خودداری به عمل آمده و مراتب دقیقاً مورد توجه قرار گیرد. بند ۱ صورت جلسه ۲۵ ۵۰٫۳٫۱۰ شورای هماهنگی

نحوه صدور پروانه برای زمینهای کمتر از صد متر مربع

ممانعت از صدور پروانه ساختمانی برای زمینهای کمتر از یک صد متر مربع در مواردی نافذ است که زمینهای یک منطقه اکثراً به قطعات بزرگ تفکیک شده و احداث ساختمان در قطعات کوچک به زیبایی منطقه لطمه وارد آورد ولی اگر به علت عرف تفکیک قسمتهایی از شهر به قطعات کوچک تفکیک شده صدور پروانه برای این قبیل پلاکها بلامانع میباشد. بند ۱ صورت جلسه ۲۸۷ - ۵۵٫۹٫۲ شورای

هماهنگی)

دستور العمل رفع مشکلات طرح تفصیلی

به منظور رفع مشکلات طرحهای تفصیلی تهیه شده پس از بررسی مقرر گردید ضوابط ذیل ملاک عمل قرار گیرد.

الف در صورتی که در طرح تفصیلی مسیر خیابان جدید الاحداثی از حد فاصل دو پلاک به گذر و محور آن به موازات مرز دو پلاک باشد و عرض خیابان مذکور با تعریض آنها به فاصله مساوی از مرز دو پلاک تأمین خواهد شد.

ب در صورتی که وضع موجود خیابان بیش از عرض پیش بینی شده در طرح تفصیلی باشد همان عرض موجود ملاک عمل است.

پ مسیر مسیلهایی که از طرف قسمت املاک و ثبت اراضی تعین عرض شده و یا میشود به میزان تعیین شده توسط قسمت مذکور باید حفظ گردد.

ت طرح های معابری که توسط شورای هماهنگی یا کمیسیون رسیدگی به طرح ها تأیید گردیده جنبه اجرایی داشته و در صورت مغایرت با طرحهای تفصیلی مصوبه نیز به قوت خود باقی بوده و ملاک عمل خواهد بود.

ث عرض خیابانها و کوچه هایی که به علت در دست نبودن نقشه های ثبتی در طرح تفصیلی تعیین نگردیده عیناً مطابق با ضوابط مربوط به تعریض گذرها در مناطق سه گانه محدوده ۵ ساله تا تهیه طرح های اجرایی عمل گردد

تبصره ۱ در مورد معابر پیشنهادی طرح های تفصیلی مصوب که به علت در دست نداشتن نقشه های ثبتی با خیابانهای پیش بینی شده در نقشه های ثبتی منطبق نباشد عرض معبر مربوطه طبق پیشنهاد طرح تفصیلی با رعایت محور معبر در نقشه ثبتی عمل گردد.

تبصره ۲ معابری که در نقشه های ثبتی بن باز بوده و طبق طرحهای تفصیلی مصوبه تعریض و بن بست شده اند عرض آن قسمت که به صورت معبر پیاده مشخص شده است مطابق عرض نقشه های ثبتی و یا عرض موجود در محل عمل گردد.

ج در مواردی که قطعات پیش بینی شده در طرحهای تفصیلی مصوب به علت در دست نبودن نقشه های ثبتی و مشخص نبودن مالکیت اراضی فوق الذکر، نوع استفاده از اراضی تعیین نشده باشد. نوع استفاده از اراضی مزبور مسکونی با رعایت تراکم مجاور آن عمل گردد.

چ تفکیک اراضی که پس از تصویب طرحهای تفصیلی و بر مبنای مصوبات طرح جامع انجام میگیرد به منزله تکمیل طرحهای تفصیلی بوده و باید در نقشه های تفصیلی مربوطه منعکس و ملاک عمل قرار گیرد.

ح ابعاد دور برگردان در کلیه نقاط مشخص شده در طرحهای تفصیلی مصوبه برابر ۲۰ متر × ۲۰ متر پیش بینی شود.

خ چنان چه در امتداد نهر یا مسیلی در طرح های تفصیلی مصوب معبری پیش بینی نشده باشد. عرض مشخص شده از طرف اداره کل املاک ملاک عمل بوده و به عنوان معبر عبور آب و پیاده محسوب میگردد. بند ۵ صورت جلسه ۲۰ ۵۰٫۲٫۶ شورای هماهنگی

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

نحوه تعریض معابر خارج از محدوده ۵ ساله خدمات شهری

عرض معابر واقع در خارج از محدوده پنج ساله خدمات شهری که در طرحهای جامع و تفصیلی و اجرایی منطقه مربوطه تعریضی برای این قبیل معابر پیش بینی نگردیده با توجه به مقررات منطقه ۱ تقسیم بندی سه گانه شهر تهران موضوع بخشنامه شماره ۱۲۸۰ مورخ ۴۹٫۱٫۲۲ انجمن شهر تعیین می گردد. به عبارت دیگر ضوابطی که از خیابان عباس آباد به سمت شمال شهر در مورد معابر رعایت میشود در تمام منطقه خارج محدوده پنج ساله نیز مرعی خواهد بود تصمیم فوق در مناطق مسکونی ساخته شده خارج محدوده نافذ است و در صورتی که زمینهای طرفین کوچه بایر یا در منطقه صنعتی  قرار گرفته باشد رعایت حداقل عرض ۶ متر برای معابر بن بست خارج محدوده نیز الزامی میباشد. (بند ۲ صورت جلسه ۲۶۸ - ۵۵٫۴٫۲۳ شورای هماهنگی

پیش بینی دسترسی اتومبیل رو برای املاک مجاور معابر که حالت سریع السیر دارد:

پیش بینی دسترسی اتومبیل رو برای پلاکهای مجاور معابری که حالت سریع السیر دارد، صرف نظر از عرض آن مقدور نبوده ولی برای خیابانهایی که سریع السیر نمیباشد اگرچه عرض آن چهل و پنج متر و یا بیشتر باشد مانند خیابان بلوار کشاورز و خیابان میرداماد تأمین دسترسی سواره بلامانع است. (بند ۳ صورت جلسه ۲۰۵-۵۳٫۱۰٫۲۱ شورای هماهنگی

دسترسی در شبکه طبقه بندی راههای سریع السیر آزادراه اتوبان بزرگراهها و معابر ۴۵ متری و بیش تر

ضوابط تأمین دسترسی در شبکه طبقه بندی شده راه های سریع السیر شهر تهران (نقشه شماره ب ٫

۲۶۷۴ سازمان ترافیک

الف - آزادراه (اتوبان)

-۱- دسترسی پلاکهای طرفین ،آزادراه از طریق دو مسیر ۱۲ متری که در متن آزادراه و در طرفین آن احداث می گردد تأمین خواهد شد.

ب بزرگراه درجه یک

۱ دسترسی پلاکهای طرفین بزرگراه درجه یک در صورتی که در جوار یک خیابان یا کوچه جانبی قرار داشته باشد از طریق آن خیابان یا کوچه جانبی تأمین خواهد شد.

-۲- برای پلاکهای بر بزرگراه درجه یک چنان چه امکان تأمین دسترسی از گذر دیگر نباشد دسترسی سواره به پلاکهای فوق داده نشده و پروانه ساختمان با رعایت بر ۴۵ متری و استفاده از دسترسی پیاده صادر خواهد گردید. بدیهی است چنانچه دسترسی پیاده از گذر دیگر تأمین باشد از بزرگراه ۴۵ متری دسترسی پیاده داده نخواهد شد.

در مواردی که پروانه و تفکیک با رعایت مصوبات قبلی صادر و در فاصله دو خیابان منتهی به ۴۵ متری درجه یک ۸ متری یا ۱۲ متری جانبی در محل رعایت گردد وضع موجود کماکان ملاک عمل خواهد بود

در مواردی که اجرای مواد فوق با اشکال مواجه گردد موضوع از اداره کل برنامه ریزی و طرح های شهرسازی استعلام گردد.

ج- بزرگراه درجه دو

1-    دسترسی پلاکهای طرفین بزرگراه درجه دو در صورتی که در جوار یک خیابان یا کوچه جانبی قرار داشته باشند از طریق آن خیابان یا کوچه جانبی تأمین خواهد شد

2-     دسترسی پلاکهای طرفین بزرگراه درجه دو که دارای شرایط فوق الذکر نباشد از طریق کندروهای طرفین بزرگراه درجه دو طبق نقشه مقاطع عرضی به شماره ۴۲۴۱ تأمین خواهد شد.

3-    در معابر عرض چهل و پنج متر و بیشتر که به عنوان بزرگراه طبقه بندی نشده دسترسی مستقیم کلیه پلاکهای طرفین خیابان بلامانع خواهد بود.

 

جداول تقاطع های هم عرض و غیر هم عرض بزرگراه ها

دستورالعمل چگونگی نحوه اقدام و جداول پخ تقاطع های هم عرض و غیرهم عرض بزرگراه های شهری (۳۵) و ۴۵ و ۷۶ و ۱۲۰ متری به منظور لحاظ آن در طرحهای مناطق شهرداری به شرح ذیل ابلاغ گردیده

است.

کلیات

1-     کلیه زمینها باغها و اراضی مزروعی که بر اساس جداول فوق با پوسته طرح برخورد دارند، مشمول طرح بوده و هیچ گونه مجوزی جهت آنها صادر نمی گردد.

تبصره: منظور از زمینهای موضوع بند یک کلیه اراضی دایر بایر و موات اعم از محصور و غیر محصور و مشجر خواهد بود که بناهای احداثی مجاز دارای پروانه و یا موارد یکه قبل از این مصوبه احداث گردیده و مورد تأیید مراجع ذی صلاح قرار گرفته و یا خواهد گرفت در آنها از ۱۰ کل مساحت زمین قبل از اصلاحی کمتر باشد.

2-    پلاکهایی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل پروانه ساختمانی پخ تقاطع معابر اخذ نموده اند و پروانه های آنها تا تاریخ ابلاغ این مصوبه معتبر میباشد در حد زیربنای مندرج در پروانه مادام که طرح در اولویت اجرایی قرار نگرفته بهره برداری از بنای احداثی بلامانع است

 

پخ در بزرگراه و یا تندراه ۴۵ متری با زوایای ۳۰ درجه الی ۹۰ درجه با استفاده از جداول شماره یک تعیین می گردد.

جول شماره یک

3-    پخ بزرگراه ۴۵ متری با زوایای بزرگتر از ۹۰ درجه تا ۱۵۰ درجه با استفاده از جدول شماره ۲ تعیین گردد.

 جدول شماره دو

زیربنای مندرج در مجوزهای مربوطه پایان کار عدم خلاف و پروانه ساختمانی مادام که طرح در اولویت اجرایی قرار نگرفته بهره برداری از بنای احداثی بلامانع است. بدیهی است در این گونه موارد صدور هرگونه مجوز توسعه بنا مقدور نبوده و تنها تعمیر ساختمانها در حد بنای موجود بلامانع است. بدیهی است در صورتی که اجرای طرح در اولویت قرار گیرد پلاک مشمول ضوابط و مقررات رفع معارض خواهد شد. تبصره: در موارد بند ۲ و ۳ صدور هرگونه مجوز توسعه بنا مقدور نمی باشد و صرفاً تعمیر این گونه ساختمانها بلامانع است

 

4-    کلیه طرح های اجرایی مصوب قبلی مشمول این مصوبه که به صورت غیر همسطح طراحی گردیده و یا اندازه پخ آنها بیشتر از این مصوبه است کماکان ملاک عمل بوده و سایر طرح های اجرایی مصوب طرح های مشمول این مصوبه که پخ آنها از پخهای مندرج در جداول پیوست این دستور العمل کمتر میباشد لغو می گردد.

5-    بدیهی است پخ سایر تقاطعها تقاطع هایی که مشمول این دستور العمل نمیباشند بر اساس مصوبات قبلی کماکان ملاک عمل میباشد.

6-    جهت تعیین پخ بزرگراه ها از عرض ۳۵ متر به بالا تماماً بر اساس جداول شماره یک و دو متناسب با زاویه و عرض معبر و به صورت محاسبات عمل گردد ضمناً عرضهای بین دو عدد ارائه شده بر مبنای انترپولاسیون تعیین گردد.

7-    زوایای کمتر از ۳۰ درجه و برابر جداول ارائه شده بر مبنای زاویه ۳۰ درجه و زوایای بیشتر از ۱۵۰ درجه بر اساس ۱۵۰ درجه محاسبه و عمل گردد. (۱۰٫۷۴۳۰۰۲ - ۷۴٫۲٫۳). 

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

معاملات املاک: پلی میان رویاها و واقعیت

در دنیای پر تلاطم امروز، جایی که اقتصاد همچون موجی خروشان در نوسان است، بازار مسکن همچون جزیره‌ای امن و آرام، پناهگاه امنی برای سرمایه‌ها و رویاهای انسان‌هاست. معاملات املاک، این پل ارتباطی میان آرزوه

مالیات فروش مغازه: پیچیدگی‌های قانونی و راهکارهای بهینه

فروش مغازه، به عنوان یک دارایی تجاری، فرایندی است که با پیچیدگی‌های قانونی و مالیاتی همراه است. یکی از مهم‌ترین این پیچیدگی‌ها، پرداخت مالیات فروش مغازه است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سود حاصل از

اجاره رستوران: پیمودن مسیری چالش‌برانگیز و در عین حال پرپتانسیل

رستوران‌داری، رویایی است که بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ تصویری از فضای گرم و صمیمی، عطر و طعم‌های لذیذ، و لبخند رضایت مشتریان. اما در پس این تصویر زیبا، دنیایی از پیچیدگی‌ها و چالش‌ها نهفته است. یکی

کارگران ساختمانی در تنگنای بی‌توجهی و بحران

کارگران ساختمانی، ستون‌های استوار صنعت ساختمان، در سایه‌ی بی‌توجهی و بحران‌های متعدد، روزگار سختی را سپری می‌کنند. دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل، با صدای رسا، از این وضعیت نگران‌کننده پرده برداش

رکود بی‌سابقه در بازار مسکن تهران: خانه‌ها در حراج، خریداران در خواب

بازار مسکن تهران در چنگال رکودی سنگین گرفتار شده است، رکودی که حتی حراج خانه‌ها را نیز بی‌اثر کرده است. قیمت‌ها چنان سرسام‌آور شده‌اند که خریداران را به حاشیه رانده و بازار را در سکوت و رخوتی عمیق فرو

6Dong: پلتفرمی جامع برای جستجوی و خرید ملک و اجاره روزانه در ایران

خسته از جستجوی طولانی ملک؟ 6دنگ با میلیون‌ها آگهی، فیلترهای هوشمند و مشاوره تخصصی، خرید و فروش ملک را آسان و امن می‌کند. از آپارتمان تا ویلا، با 6دنگ به خانه رویایی خود دست پیدا کنید. همین حالا ثبت‌نا

مالیات ملک تجاری: یک بررسی جامع و انسانی

مالیات ملک تجاری، یکی از منابع درآمدی مهم برای دولت‌ها، همواره موضوع بحث و بررسی‌های فراوانی بوده است. این مالیات که بر درآمد حاصل از اجاره یا فروش املاک تجاری وضع می‌شود، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی

چگونه یک آگهی فروش زمین بنویسیم که مشتری را مجذوب خود کند

در دنیای پررقابت املاک و مستغلات، یک آگهی فروش زمین خوب فراتر از فهرست ساده مشخصات است. این آگهی باید داستانی جذاب را روایت کند، تصویری واضح از پتانسیل زمین را در ذهن خریدار ترسیم کند و در نهایت، او ر

هزینه ساخت آپارتمان: بررسی ابعاد اقتصادی و عوامل تأثیرگذار

ساخت آپارتمان، به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم در حوزه مسکن و ساختمان، با هزینه‌های قابل توجهی همراه است. این هزینه‌ها، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

آپارتمان‌های مسکونی و چالش استفاده تجاری: نگاهی عمیق به مرزهای قانونی و اجتماعی

در دنیای پویای املاک و مستغلات، مرز بین کاربری مسکونی و تجاری گاهی کمرنگ می‌شود. این موضوع به ویژه در مورد آپارتمان‌های مسکونی که در بافت شهری قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تغییر کاربری آپارتم

مسکن ارزان: رؤیایی دست‌یافتنی یا سراب بی‌انتها؟

در جهانی که قیمت‌ها با سرعت سرسام‌آوری در حال افزایش هستند، دستیابی به مسکن ارزان برای بسیاری به یک رؤیای دست‌نیافتنی تبدیل شده است. این مسئله به ویژه برای جوانان، خانواده‌های کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذ

بهترین پیشنهاد خرید آپارتمان در کرج پاییز 1403

آیا قصد خرید آپارتمان در کرج را دارید؟ این مقاله جامع، شما را با بهترین مناطق، نکات کلیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کرج آشنا می‌کند. از بررسی مناطق پرطرفدار مانند مهرشهر و عظیمیه تا راهنما